BB841: Karriereplanlægning
Kommentar
Indgangskrav
Faglige forudsætninger
Formål
Kurset har til formål at forberede den studerende til det akademiske arbejdsmarked for naturvidenskabelige kandidater.
På kurset trænes den studerende i at arbejde med deres akademiske kompetencer og karriereressourcer set i forhold til et biologisk orienteret offentligt og privat arbejdsmarked. Derudover introduceres de studerende til forskningsbaseret karrierevej på universiteterne.
De studerende vil i løbet af kurset blive trænet i at udnytte egne karriereressourcer, kommunikere kompetencer, formidle sig selv skriftligt i en ansøgning og et CV, forstå og bruge netværk aktivt i jobsøgningen, opbygge netværk aktivt, researche før en ansøgning og før en jobsamtale, gå til jobsamtaler og udarbejde karrierestrategier.
I forhold til uddannelsens kompetenceprofil har kurset eksplicit fokus på at:
- Give kompetence til at træffe personlige karrierevalg og sætte sig karrieremæssige mål (kort og langt sigt). At kunne indgå i en mentor/mentee-relation, hvor karrierestrategier bl.a. kan afprøves i praksis.
- Give færdigheder i at kommunikere egne kompetencer skriftligt og mundtligt, identificere og arbejde med eget netværk, researche virksomheder samt jobsøgning.
- Give viden om karrierekompetencer og det akademiske arbejdsmarked. Forståelse for karriereressourcer (Psykologiske, sociale, identitet og menneskelige kapital-ressourcer).
Målbeskrivelse
For at opnå kursets formål er det læringsmålet for kurset, at den studerende demonstrerer evnen til at:
- reflektere over egen læring set i forhold til det biologisk orienterede akademiske arbejdsmarked.
- forholde sig analytisk til karriere som begreb og på et personligt plan samt evaluere egne resultater
Indhold
Kurset indeholder følgende faglige hovedområder:
- Kompetencer
- Netværk
- Jobsøgning, personlighedstests og jobsamtale
- Jobstrategi
Den studerende bliver tilknyttet en mentor fra en offentlig eller privat virksomhed. Den studerende skal igennem hele kurset have løbende kontakt med sin mentor, og derudover skal den studerende følge sin mentor en dag på job. (Dette kaldes ”job-shadowing”)
Litteratur
Eksamensbestemmelser
Eksamenselement a)
Tidsmæssig placering
Udprøvninger
Mundtlig eksamen
EKA
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Hjælpemidler
ECTS-point
Uddybende information
Vejledende antal undervisningstimer
Undervisningsform
Undervisningsformen er workshoparbejde kombineret med forelæsninger, ekskursioner og en løbende kontakt til en tilknyttet mentor. Der er 7 undervisningsgange a 3 timer.