Interkulturel kommunikation (Engelsk)
Fagnummer
ECTS-point
Fagtitel
Antal undervisningstimer
Fagansvarlige
Undervisere
Overordnet målbeskrivelse
Målbeskrivelse - viden
Den studerende skal have viden om
- forskellige kommunikationsteorier og kulturbegreber
- forskellige teorier om identitetskonstruktion og stereotyper
- fremmedsprogsområdets ”værdier” og ”adfærd”
- forskellige temaer inden for Interkulturel kommunikation som videnskabeligt felt
Målbeskrivelse - færdigheder
Den studerende skal kunne
- anvende ovennævnte teorier og begreber i analyser af interkulturel kommunikation
- vurdere anvendte teorirammers styrker og svagheder
- diskutere og argumentere for effektiv og hensigtsmæssig interkulturel kommunikation
Målbeskrivelse - kompetencer
Den studerende skal kunne
- indgå i socialt forskellige grupper med assertiv adfærd, dvs. at kunne og turde udtrykke sine følelser, meninger og behov klart, utvetydigt og ærligt med respekt for sig selv og andre
- håndtere mangfoldigheden blandt personer med forskellig kulturel og etnisk baggrund
- handle på trods af følelser af tvetydighed og usikkerhed
Indhold
Der gennemgås kulturbegreber og kommunikationsteorier, som udgør fundamentet for forskellige teorier om interkulturel kommunikation. Teorierne kan anvendes til en gennemgang af analyser af interkulturel kommunikation i fremmedsprogsområdet (f.eks. mellem minoriteter og majoriteter eller organisationens interne kulturelle diversitet) og/eller mellem fremmedsprogsområdet og Danmark. I faget diskuteres endvidere identitet og stereotypidannelser med særligt henblik på deres funktion og problemer i interkulturel kommunikation, samt gruppedynamikker og håndtering af samarbejde og konflikter på tværs af kulturer. Desuden introduceres betydningen af interkulturelle kompetencer – kognitiv, affektiv og adfærdsmæssig kompetence. Problematikken vedrørende sproglige ressourcer (f.eks. lingua franca og flersprogethed) kan inddrages.
Undervisnings- og arbejdsformer
Følgende undervisningsformer kan forekomme på kurset: forelæsninger, studenteroplæg og –præsentationer, samt diskussion, øvelser og erfaringsbaseret læring.
Undervisningen tilrettelægges på en sådan måde, at den understøtter humanioramodellen for aktiv læring og aktiverende undervisning, jf. studieordningens punkt Didaktisk, pædagogisk grundlag og kontakt til forskningsmiljø. Ved undervisningens start oplyser underviseren de studerende om, hvorledes studieaktiviteterne organiseres.
Undervisningen i faget aktiverer den studerende i følgende undervisningsrum/studierum:
- Undervisningsrum, hvor underviser har planlægningsansvar og er til stede
- Studierum, hvor underviser har planlægningsansvar, men ikke er til stede
- Undervisningsrum, hvor underviser er til stede, men studerende har planlægningsansvar for konkrete delaktiviteter
- Studierum, hvor studerende har planlægningsansvar, og underviser ikke er til stede
Det er den studerendes ansvar at kontakte underviseren i begyndelsen af semesteret.
Undervisningssprog
Pensum
Eksamensbestemmelser
Eksamensbestemmelser
Navn
Tidsmæssig placering
Udprøvninger
Afsluttende prøve
EKA
Navn
Beskrivelse
Ved semestrets slutning afleveres en bunden hjemmeopgave, som består af 2 dele:
- En teoretisk del, hvor den studerende skal demonstrere sin teoretiske viden om interkulturel kommunikation samt sine evner til at analysere
- En erfaringsbaseret del, hvor den studerende skal reflektere over tilegnelse af egne interkulturelle kompetencer og læring.
Prøveform
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Varighed
Omfang
Udlevering af opgave
Aflevering af besvarelse
ECTS-point
Uddybende information
Studerende i udlandet: Studerende fra SDU som læser i udlandet kan følge kurset som fjernstudie. Den erfaringsbaserede del skal i så fald inkludere egne erfaringer og refleksioner fra udlandsholdet. Det er den studerendes ansvar at kontakte underviseren i begyndelsen af semesteret.
Skema for faget
Yderligere information
Studerende i udlandet: Studerende fra SDU som læser i udlandet kan følge kurset som fjernstudie.
Undervisningstidspunkter - efterår 2019:
Tirsdag kl. 14-17
Der tages forbehold for ændringer.
Se nærmere oplysninger i MitSkema/ovenstående link til MitSkema.
Fagudbud
Udbuds periode | Udbudstype | Profil | Uddannelse | Semester |
---|---|---|---|---|
Efterår 2018 | Obligatorisk | BA negot Engelsk, 180 ECTS, Optag 2017 og frem | Bachelor (BA) i erhvervsøkonomi - erhvervssprog, negot. (Engelsk), Bachelor (BA) i erhvervsøkonomi - erhvervssprog, negot. (Spansk), Bachelor (BA) i erhvervsøkonomi - erhvervssprog, negot. (Tysk) | Odense | |
Efterår 2018 | Obligatorisk | BA negot Engelsk 180 ECTS Særligt forløb for Markedsføringsøkonomer | Bachelor (BA) i erhvervsøkonomi - erhvervssprog, negot. (Engelsk), Bachelor (BA) i erhvervsøkonomi - erhvervssprog, negot. (Spansk), Bachelor (BA) i erhvervsøkonomi - erhvervssprog, negot. (Tysk) | Odense | |
Efterår 2018 | Valgfag | BA bibliotekskundskab og videnskommunikation 180 ECTS, Optag: 2016 og 2017 | Bachelor (BA) i bibliotekskundskab og videnskommunikation | Kolding | |
Efterår 2018 | Valgfag | BA informationsvidenskab, it og interaktionsdesign 180 ECTS, Optag: fra 2015 | Bachelor (BA) i informationsvidenskab, it og interaktionsdesign | Kolding | |
Efterår 2018 | Valgfag | Tilvalg i Marketing, Branding og Kommunikation | HA | HA | Esbjerg, Sønderborg, Slagelse, Odense, Kolding | Efterår 2018 | Udvekslingsstuderende |