DM869: Advanced topics in concurrent systems
Kommentar
Nyt kursus F19
Kurset er valgfrit for følgende studieordninger: Datalogi (Kandidat) og Anvendt Matematik (Kandidat)
Indgangskrav
Faglige forudsætninger
Det er en fordel at kende stoffet fra DM861 (Concurrency Theory) eller DM848 (Microservice Programming).
Formål
Dette kursus dækker avancerede emner inden for concurrency theory, logik og software engineering og deres applikationer i forståelsen og udviklingen af moderne concurrent systems. Kurset lærer hvordan man erhverver stærk videnskabelig grundlag for at gennemføre innovativt R&D i både industrielle og akademiske miljøer.
I forhold til uddannelsens kompetenceprofil har kurset eksplicit fokus på at:
- Give kompetence til at: planlægge og udføre videnskabelige projekter på højt fagligt niveau herunder styre arbejds- og udviklingssituationer, der er komplekse, uforudsigelige og forudsætter nye løsningsmodeller.
- Give færdigheder i at: beskrive, analysere og løse avancerede datalogiske problemstillinger ved hjælp af de lærte modeller; udvikle nye varianter af de lærte metoder, hvor det konkrete problem kræver det.
- Give viden om: et udvalg af specialiserede modeller og metoder udviklet inden for datalogi baseret på højeste internationale forskning, herunder emner fra fagets forskningsfront; at kunne forstå og på et videnskabeligt grundlag reflektere over det datalogiske fagområdes viden samt kunne identificere videnskabelige problemstillinger.
Målbeskrivelse
Kursets læringsmål er at den studerende demonstrerer uafhængighed i at erhverve og rapportere viden fra den videnskabelige litteratur om modeller og teknikker til programmering og styring af concurrente og distribuerede systemer. Den studerende skal nemlig kunne:
- beskrive de vigtigste bidrag fra udvalgte artikler;
- sammenligne fordele og ulemper ved forskellige tilgange;
- reflektere og rapportere om resultater hentet fra litteraturen på en systematisk måde.
Indhold
Kurset indeholder følgende faglige hovedområder:
- High-level programmeringssprog til concurrente systemer.
- Formalisering og verifikation af concurrente systemer.
- Moderne softwarearkitekturer: Large-scale networks, Microservices, Serverless.
- Udviklingsprocesser: Design, Udvikling, Udgivelse.
- Systemoperationer: automatic scaling, continuous integration, continuous development.
Litteratur
Eksamensbestemmelser
Eksamenselement a)
Tidsmæssig placering
Udprøvninger
Mundtligt forsvar
EKA
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Hjælpemidler
ECTS-point
Uddybende information
Under kurset stilles der to problemer. Den første af disse skal løses i grupper og danner grundlag for en mundtlig eksamen ved kursets afslutning. Den endelige karakter er baseret på en helhedsvurdering af den studerendes præstation i de to elementer, der indgår i evalueringen. Den eksterne eksaminator vil kunne se løsningen af de to problemer.
Eksamensformen ved reeksamen kan være en anden end eksamensformen ved den ordinære eksamen.
Vejledende antal undervisningstimer
Undervisningsform
På naturvidenskab er undervisningen tilrettelagt efter trefasemodellen dvs. intro, trænings- og studiefasen.
- Introfase (forelæsning, holdtimer) - 30 timer
- træningsfase: 30 timer, heraf 30 timer eksaminatorie
Beskrivelse af undervisningsformen - se engelsk version.
Studiefase aktiviteter:
- Studie af kursusmateriale.
- Skrivning af korte rapporter.
Ansvarlig underviser
Yderligere undervisere
Navn | Institut | By | |
---|---|---|---|
Marco Peressotti | Peressotti@imada.sdu.dk | ||
Saverio Giallorenzo | saverio@imada.sdu.dk |