FY820: Computermodeller i statistisk fysik
Kommentar
Indgangskrav
Faglige forudsætninger
Formål
Kurset har til formål at sætte den studerende i stand til at bruge
avancerede beregningsmetoder, hvilket er vigtigt i forhold til både
modellering af fysiske problemer og løsning af praktiske ingeniørmæssige
opgaver.
Kurset bygger oven på den viden, der er erhvervet i kurserne
FY509 og FY802, og giver et fagligt grundlag for specialeemner inden
for statistisk fysik af komplekse systemer.
I forhold til uddannelsens kompetenceprofil har kurset eksplicit fokus på at:
- Give kompetence til modellering.
- Give færdigheder i computerprogrammering.
- Give viden om visse komplekse fænomener.
Målbeskrivelse
For at opnå kursets formål er det læringsmålet for kurset, at den studerende demonstrerer evnen til at:
- Anvende og modificere andres computerkoder og skrive egne koder.
- Statistisk behandle data til at teste modelhypoteser.
- Visualisere data.
Indhold
Kurset indeholder følgende faglige hovedområder:
- Kinetiske Monte Carlo metoder.
- Molekylære dynamiske metoder.
Litteratur
Noter der lægges ud på Blackboard og se desuden BlackBoard for pensumlister og yderligere litteraturhenvisninger.
Eksamensbestemmelser
Eksamenselement a)
Tidsmæssig placering
Udprøvninger
Mundtlig eksamen på baggrund af indleveret rapport
EKA
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Hjælpemidler
Oplyses på kurset
ECTS-point
Uddybende information
Vejledende antal undervisningstimer
Undervisningsform
På naturvidenskab er undervisningen tilrettelagt efter trefasemodellen dvs. intro, trænings- og studiefasen. Undervisningsaktiviteter udmønter sig i en anslået vejledende fordeling af arbejdsindsatsen hos en gennemsnitsstuderende på følgende måde:
- Introfase (forelæsning, holdtimer) - Antal timer: 18
- træningsfase: Antal timer: 18, heraf 18 timer eksaminatorie og 14 timer laboratorie
Introfasen består af forelæsninger. Her gives en introduktion til kursets to hovedemner, Monte Carlo og MD teknikker og til de fysiske problemstillinger der skal behandles med disse i i træaenings- og studiefasen.
I træningsfasen arbejder de studerende i små grupper med kodning og anvendelse af software og modtager feedback på deres fremskridt.
I studiefasen forventes de studerende at arbejde videre på træningsfasens opgaver og samle resultaterne til to mindre rapporter, som danner grundlaget for den mundtlige eksamen.
Aktiviteter i studiefasen:
- Projektarbejde 30. De studerende arbejder i små grupper. Den endelige rapport beskriver resultaterne af deres arbejde.
- Rapportskrivning 6. Der gives feed-back og vejledning under rapportskrivning.