Værdibaseret design
Fagnummer
ECTS-point
Fagtitel
Antal undervisningstimer
Fagansvarlige
Undervisere
Navn | Institut | By | |
---|---|---|---|
Anne Gerdes | gerdes@sdu.dk | Institut for Design, Medier og Uddannelsesvidenskab | Kolding |
Peter Lütken Hertel Storm | petersh@sdu.dk | Institut for Design, Medier og Uddannelsesvidenskab | Kolding |
Overordnet målbeskrivelse
De beskrevne mål for viden, færdigheder og kompetencer understøttes af de specifikke undervisnings- og arbejdsformer beskrevet nedenfor. Samtidig er undervisnings- og arbejdsformer tilrettelagt i overensstemmelse med prøveformen, som beskrevet under Eksamensbestemmelser, der vurderes at udgøre den mest hensigtsmæssige ramme for udprøvning af den studerendes opnåelse af fagets mål.
Målbeskrivelse - viden
- Centrale teoretiske positioner, begreber og metoder inden for felterne IT-etik og værdibaseret design.
- Teorier, begreber og problemstillinger inden for felterne IT-etik, privathed samt dataetik.
Målbeskrivelse - færdigheder
- Vurdere og reflektere over, hvorledes teknologier kan designes under hensyntagen til etiske værdier.
- Analysere menneske-teknologinteraktion med afsæt i teorier og metoder inden for felterne værdibaseret design, IT-etik og dataetik.
Målbeskrivelse - kompetencer
- Styre arbejds- og udviklingssituationer, således at it-etiske problemstillinger håndteres.
Indhold
Kurset giver overblik over og forståelse for teoretiske og metodiske aspekter inden for feltet værdibaseret design. Kurset fokuserer på it-etiske og dataetiske problemstillinger i tilknytning til design af IT og AI-teknologier.
Undervisnings- og arbejdsformer
Følgende undervisningsformer kan forekomme på kurset:
F.eks. forelæsninger, holdundervisning, gruppearbejde, øvelser, opgaveløsning, selvstændige studier.
Feedback:
Der gives feedback i faget. Underviser oplyser ved semesterstart, hvorledes de studerende får feedback.
Undervisningen tilrettelægges på en sådan måde, at den understøtter humanioramodellen for aktiv læring og aktiverende undervisning, jf. studieordningens punkt Didaktisk, pædagogisk grundlag og kontakt til forskningsmiljø. Ved undervisningens start oplyser underviseren de studerende om, hvorledes studieaktiviteterne organiseres.
Undervisningen i faget aktiverer den studerende i følgende undervisningsrum/studierum:
- Undervisningsrum, hvor underviser har planlægningsansvar og er til stede
- Studierum, hvor underviser har planlægningsansvar, men ikke er til stede
- Studierum, hvor studerende har planlægningsansvar, og underviser ikke er til stede
Arbejdsbelastning
Undervisningssprog
Pensum
Eksamensbestemmelser
Eksamensbestemmelser
Navn
Tidsmæssig placering
Udprøvninger
Afsluttende prøve
EKA
Navn
Beskrivelse
Eksamensspørgsmålene offentliggøres 2 uger før eksamensdatoen. Umiddelbart før forberedelsestiden trækker den studerende et eksamensspørgsmål. Eksamen former sig som et oplæg på 5 minutter. Der følger en diskussion mellem eksaminatorer og den studerende primært med afsæt i eksamensspørgsmålet og oplægget, men den studerende skal også kunne relatere til andre emner fra fagets forløb.
Prøveform
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Forberedelse
Varighed
Varighed eksamen: 20 min. inkl. censur
Hjælpemidler
Udlevering af opgave
Aflevering af besvarelse
ECTS-point
Uddybende information
Bedømmelseskriterier:
Under hensyntagen til eksamensformen og det konkrete studietrin lægges vægt på, i hvilken grad den studerendes præstation lever op til målbeskrivelsen, samt i hvilken grad den studerende behersker de i studieordningens punkt Uddannelsens formål, herunder evt. faglig profil og specialiseringer nævnte generelle kompetencemål, især nr. 1-11, 13 og 14, som faget i særlig grad understøtter.
Karakteren gives i henhold til gradsopfyldelsen af målbeskrivelsen, som beskrevet i karakterbekendtgørelsen.
Eksamenssprog: engelsk eller dansk efter den studerendes eget valg.
Skema for faget
Yderligere information
Første undervisningsgang: tirsdag den 6. februar fra kl. 10.15 - 13.00.
Se yderligere informationer enten ovenfor eller i kalenderfunktionen i Itslearning.
Fagudbud
Uddannelser fagbeskrivelsen indgår i
Profil | Uddannelse | Semester | Udbuds periode |
---|---|---|---|
KA webkommunikation webformidling 120 ECTS, Optag: 2024 | KA Webkommunikation | cand.it. i it, kommunikation og organisation | Kolding | 2 | E24 |