Værdibaseret design

Studienævn for Informations- og kommunikationsstudier

Undervisningssprog: Dansk, Engelsk
EKA: H840025202
Censur: Intern prøve, to eller flere bedømmere
Bedømmelse: 7-trinsskala
Udbudssteder: Kolding
Udbudsterminer: Forår
Niveau: Kandidat

Fagnummer: H840025201
ECTS-point: 10

Godkendelsesdato: 21-03-2024


Varighed: 1 semester

Version: Godkendt - aktiv

Fagnummer

H840025201

ECTS-point

10

Fagtitel

Værdibaseret design

Antal undervisningstimer

3 timer per uge

Fagansvarlige

Navn E-mail Institut
Anne Gerdes gerdes@sdu.dk Institut for Design og Kommunikation (00)

Undervisere

Navn E-mail Institut By
Anne Gerdes gerdes@sdu.dk Institut for Design, Medier og Uddannelsesvidenskab Kolding
Peter Lütken Hertel Storm petersh@sdu.dk Institut for Design, Medier og Uddannelsesvidenskab Kolding

Overordnet målbeskrivelse

De beskrevne mål for viden, færdigheder og kompetencer understøttes af de specifikke undervisnings- og arbejdsformer beskrevet nedenfor. Samtidig er undervisnings- og arbejdsformer tilrettelagt i overensstemmelse med prøveformen, som beskrevet under Eksamensbestemmelser, der vurderes at udgøre den mest hensigtsmæssige ramme for udprøvning af den studerendes opnåelse af fagets mål. 

Målbeskrivelse - viden

Den studerende har viden om:

  • Centrale teoretiske positioner, begreber og metoder inden for felterne IT-etik og værdibaseret design. 
  • Teorier, begreber og problemstillinger inden for felterne IT-etik, privathed samt dataetik.

Målbeskrivelse - færdigheder

Den studerende kan:

  • Vurdere og reflektere over, hvorledes teknologier kan designes under hensyntagen til etiske værdier.
  • Analysere menneske-teknologinteraktion med afsæt i teorier og metoder inden for felterne værdibaseret design, IT-etik og dataetik.

Målbeskrivelse - kompetencer

Den studerende kan:

  • Styre arbejds- og udviklingssituationer, således at it-etiske problemstillinger håndteres.

Indhold

Kurset giver overblik over og forståelse for teoretiske og metodiske aspekter inden for feltet værdibaseret design. Kurset fokuserer på it-etiske og dataetiske problemstillinger i tilknytning til design af IT og AI-teknologier.

Undervisnings- og arbejdsformer

Følgende undervisningsformer kan forekomme på kurset:
F.eks. forelæsninger, holdundervisning, gruppearbejde, øvelser, opgaveløsning, selvstændige studier.

Feedback:
Der gives feedback i faget. Underviser oplyser ved semesterstart, hvorledes de studerende får feedback.

Undervisningen tilrettelægges på en sådan måde, at den understøtter humanioramodellen for aktiv læring og aktiverende undervisning, jf. studieordningens punkt Didaktisk, pædagogisk grundlag og kontakt til forskningsmiljø. Ved undervisningens start oplyser underviseren de studerende om, hvorledes studieaktiviteterne organiseres. 

Undervisningen i faget aktiverer den studerende i følgende undervisningsrum/studierum:

  • Undervisningsrum, hvor underviser har planlægningsansvar og er til stede
  • Studierum, hvor underviser har planlægningsansvar, men ikke er til stede
  • Studierum, hvor studerende har planlægningsansvar, og underviser ikke er til stede

Arbejdsbelastning

10 ECTS svarer til 280 arbejdstimer. Arbejdstimerne fordeles på undervisnings- og arbejdsformer som beskrevet i Humanioramodellen, og som er nævnt under punktet Undervisnings- og arbejdsformer, samt eksamen og forberedelse til denne. Underviseren redegør ved undervisningens start for en vejledende fordeling af arbejdsbelastningen.

Undervisningssprog

Dansk, Engelsk

Pensum


Eksamensbestemmelser

Eksamensbestemmelser

Navn

Eksamensbestemmelser

Tidsmæssig placering

Ved udgangen af semesteret.

Udprøvninger

Afsluttende prøve

EKA

H840025202

Navn

Afsluttende prøve

Beskrivelse

Individuel mundtlig prøve med forberedelse. 
Eksamensspørgsmålene offentliggøres 2 uger før eksamensdatoen. Umiddelbart før forberedelsestiden trækker den studerende et eksamensspørgsmål. Eksamen former sig som et oplæg på 5 minutter. Der følger en diskussion mellem eksaminatorer og den studerende primært med afsæt i eksamensspørgsmålet og oplægget, men den studerende skal også kunne relatere til andre emner fra fagets forløb.

Prøveform

Mundtlig prøve med forberedelse

Censur

Intern prøve, to eller flere bedømmere

Bedømmelse

7-trinsskala

Identifikation

Studiekort - Fødselsdato

Sprog

Dansk, Engelsk

Forberedelse

Forberedelse: 20 min.

Varighed

Varighed eksamen: 20 min. inkl. censur

Hjælpemidler

Alle skriftlige hjælpemidler.

Udlevering af opgave


Aflevering af besvarelse


ECTS-point

10

Uddybende information

Bedømmelseskriterier: 

Under hensyntagen til eksamensformen og det konkrete studietrin lægges vægt på, i hvilken grad den studerendes præstation lever op til målbeskrivelsen, samt i hvilken grad den studerende behersker de i studieordningens punkt Uddannelsens formål, herunder evt. faglig profil og specialiseringer nævnte generelle kompetencemål, især nr. 1-11, 13 og 14, som faget i særlig grad understøtter.

Karakteren gives i henhold til gradsopfyldelsen af målbeskrivelsen, som beskrevet i karakterbekendtgørelsen. 

Eksamenssprog: engelsk eller dansk efter den studerendes eget valg.

Omprøven/reeksamen afvikles efter bestemmelserne gældende for den ordinære prøve.

Skema for faget

Kolding
Vis fuldt skema

Yderligere information

Første undervisningsgang: tirsdag den 6. februar fra kl. 10.15 - 13.00.

Se yderligere informationer enten ovenfor eller i kalenderfunktionen i Itslearning.

Fagudbud

Udbuds periode Udbudstype Profil Uddannelse Semester

Uddannelser fagbeskrivelsen indgår i