ST813: Statistisk Modellering
Det Naturvidenskabelige Studienævn
Undervisningssprog: På dansk eller engelsk afhængigt af underviser, men engelsk ved internationale studerende
EKA: N370004102
Censur: Ekstern prøve
Bedømmelse: 7-trinsskala
Udbudssteder: Odense
Udbudsterminer: Efterår
Niveau: Kandidatkursus forhåndsgodkendt som Ph.d.-kursus
STADS ID (UVA): N370004101
ECTS-point: 10
Godkendelsesdato: 24-04-2024
Varighed: 1 semester
Version: Godkendt - aktiv
Kommentar
Indgangskrav
Kurset kan ikke vælges hvis du har bestået, er tilmeldt eller har fulgt ST523, eller hvis ST523 indgår som obligatorisk i din studieordning.
Faglige forudsætninger
Studerende, der følger kurset, forventes at:
- Have kendskab til lineær algebra, calculus, grundlæggende statistik
- Kunne anvende den statistiske software R
Formål
Kurset har til formål at sætte den studerende i stand til at arbejde med lineære og generaliserede lineære modeller ud fra såvel et teoretisk og et anvendelsesperspektiv. Deltagerne vil opnå indsigt i lineære og generaliserede lineære modellers matematiske struktur, herunder erfaring med at genkende sådanne modeller ud fra et givet statistisk problem.
Kurset bygger oven på den viden, der er erhvervet i kurserne ST521: Matematisk statistik og kendskab til lineær algebra svarende til kurset MM538: Algebra og lineær algebra, og giver et fagligt grundlag for at studere avanceret statistik og speciale projekter.
I forhold til uddannelsens kompetenceprofil har kurset eksplicit fokus på at:
- Give kompetence til at håndtere modelopstillinger og/eller modelberegninger.
- Give færdigheder i at foretage statistisk analyse af data.
- Give teoretisk viden om og praktisk erfaring med at anvende metoder og modeller fra statistik.
Målbeskrivelse
For at opnå kursets formål er det læringsmålet for kurset, at den studerende demonstrerer evnen til at:
- genkende de forskellige typer modeller og beskrive deres ligheder og forskelle, og gøre rede for den rolle som svarvariabel, forklarende variable, variansfunktion og linkfunktion spiller for statistisk modellering;
- manipulere de matematiske og statistiske elementer for lineære og generaliserede lineære modeller, så som parametre og principper for estimation, udledning af statistiske test baseret på standardfejl, devians og residual kvadratsum;
- udlede teoretiske egenskaber for nye modeller baseret på den generelle teori, samt skelne klart mellem eksakte og asymptotiske resultater;
- give overblik over de vigtigste eksempler på lineære og generaliserede lineære modeller, samt kunne identificere hvilke problemstillinger der kan løses ved hjælp af sådanne modeller;
- anvende teoretiske resultater for lineære og generaliserede lineære modeller på konkrete eksempler, samt gøre rede for resultaternes praktiske fortolkning;
- erkende betydningen af og forskellen mellem regressionsparametre og dispersionsparameteren, og bruge denne viden i praktiske og teoretiske sammenhænge;
- udføre praktisk dataanalyse ved hjælp af statistisk modellering, herunder undersøge en models korrekthed ved hjælp af residualanalyse;
- udføre den statistiske analyse med brug af den statistiske software R, herunder kunne identificere og fortolke relevante oplysninger i programmets output;
- dokumentere resultaterne af en statistisk analyse i form af en skriftlig rapport.
Indhold
Kurset indeholder følgende faglige hovedområder:
- Lineære modeller, simple og multiple regressionsmodeller.
- Parameterestimation, hypotesetest og konfidensområder.
- Residualanalyse.
- Transformation af variable, polynomiel regression.
- Envejs ANOVA.
- Modelopbygning og variabelselektion.
- Prediktion.
- Naturlige eksponentielle familier; momentfrembringende funktioner; variansfunktioner;
- Dispersionsmodeller;
- Likelihood teori;
- Chi-i-anden, F-og t-test; deviansanalyse;
- Iterativ mindste kvadraters algoritme;
- Lineære normale modeller,
- Logistisk regression,
- Analyse af tælledata, positive data.
- Anvendelse af statistisk modellering på forskellige datatyper, blandet andet med eksempler fra sundhedsvidenskab, biologi, økonomi, osv.
Litteratur
Eksamensbestemmelser
Eksamenselement a)
Tidsmæssig placering
Efterår
Udprøvninger
Hjemmeopgaver
EKA
N370004102
Censur
Ekstern prøve
Bedømmelse
7-trinsskala
Identifikation
Fulde navn og SDU brugernavn
Sprog
Følger, som udgangspunkt, undervisningssprog
Hjælpemidler
Oplyses på kurset
ECTS-point
10
Uddybende information
To take-home-opgaver, der bedømmes samlet
Vejledende antal undervisningstimer
Undervisningsform
Undervisningsaktiviteter udmønter sig i en anslået vejledende fordeling af arbejdsindsatsen hos en gennemsnitsstuderende på følgende måde:
- Introfase (forelæsning) - 48 timer
- Træningsfase: 32 timer
I introfasen benyttes en modificeret udgave af klassisk forelæsning, hvor fagets grundbegreber og metoder præsenteres, med såvel teori som eksempler baseret på konkrete data. I disse timer er der mulighed for spørgsmål og diskussion. I træningsfasen arbejdes der med regneopgaver og diskussionsemner, som relaterer sig til indholdet i de forudgående introfasetimer. I disse timer er der mulighed for at arbejde specifikt med særligt vanskelige emner. I studiefasen arbejder de studerende selvstændigt med opgaver og forståelsen af fagets termer og begreber diskuteres. Der er efterfølgende mulighed for at bringe spørgsmål op i enten introfasetimerne eller træningsfasetimerne.
Aktiviteter i studiefasen hvor de studerende forventes at:
- Arbejde med de nye begreber.
- Øge deres forståelse af de emner der dækkes ved forelæsningerne.
- Løse relevante opgaver.
- Læs teksten bogkapitler og videnskabelige tidsskriftsartikler leveres som støtte til forelæsningerne
Ansvarlig underviser
Skemaoplysninger
Administrationsenhed
Team hos Uddannelsesjura & Registratur
Udbudssteder
Anbefalede studieforløb
Overgangsordninger
Overgangsordninger beskriver, hvordan et kursus erstatter et andet kursus, når der ændres i et studieforløb.
Hvis der er lavet en overgangsordning for et kursus vil den fremgå af oversigten.
Se overgangsordninger for alle kurser på Det Naturvidenskabelige Fakultet.
Se overgangsordninger for alle kurser på Det Naturvidenskabelige Fakultet.