BB849: Dronekursus indenfor natur, miljø, klima og miljøteknologi
Kommentar
Vær opmærksom på, at kurset er en kombination af undervisning og øvelser på universitetet i løbet af foråret og et feltkursus, som afholdes i Svanninge Bjerge i uge 28.
Den studerende opkræves et mindre beløb som dækker forplejningen mens man er med på kurset.
Kurset har deltagerbegrænsning. Der lægges vægt på følgende kriterier i nedenstående rækkefølge ved tildelingen af pladser:
1.Studerende der har kurset som muligt konstituerende element i deres studieforløb
2.Studerende der har optjent flest ECTS på kandidatuddannelsen i Biologi
3.Studerende der er betinget optaget på kandidaten i Biologi
4.Studerende der følger kurser på kandidaten samtidig med, at deres bacheloruddannelse i Biologi færdiggøres (dispensation til 30 ECTS kandidatkurser)
5.Bachelorstuderende på Biologi
6. Øvrige studerende optaget på en naturvidenskabelig uddannelse med flest optjent ECTS.
Fagmiljøerne på Det Naturvidenskabelige Fakultet forestår prioriteringen, og der oprettes en venteliste. Studerende, der ikke optages på kurset, men kommer på venteliste, får besked fra instituttet. Ventelisten overføres ikke til det efterfølgende år.
Indgangskrav
Faglige forudsætninger
Studerende, der følger kurset, forventes at:
- Have kendskab til GIS-metoder og terminologi
- Kunne anvende GIS-software
Dronetegn eller dronecertifikat. Den studerende forventes at have en naturvidenskabelig, miljøfaglig eller teknisk baggrund.
Deltagerbegrænsning
Formål
Kurset har til formål at give den studerende/kursisten en grundig indføring i teoretisk og anvendelsesorienteret drone-metodik indenfor natur, miljø, klima og miljøteknologiske fagområder. Der fokuseres især på: Missionsplanlægning og feltarbejde, simpel og avanceret billedanalyse, kendskab til import og analyse i GIS-software, anvendelse af forskellige sensor-teknologier, samt kobling mellem billedmateriale og biologiske/geologiske/kemiske parametre.
Kurset er derfor opbygget med en uges teoretisk internatundervisning, efterfulgt af en periode med træningsopgaver og afsluttende med et selvvalgt projektforløb under den sidste uges internat. Det faglige indhold fremgår af indholdsbeskrivelsen.
Kurset bygger ovenpå den viden, der er erhvervet i GIS-kurset BB836, og giver et fagligt grundlag for at inkludere dronebaseret kortlægning og billedanalyse i et kommende specialeforløb.
Den studerende får kompetencer indenfor anvendelse af droner og billedanalytiske metoder til løsning af biologiske problemstillinger.
Den studerende får færdigheder indenfor konstruktion af højt detaljerede kort over relevante projektområder, samt færdigheder indenfor avanceret billedanalyse og generel droneanvendelse indenfor biologi- og miljøsektoren. Dermed afspejler den studerendes færdigheder en voksende efterspørgsel på disse kompetencer, samt gør den studerende i stand til at opstille nye teknisk baserede løsningsmodeller for gængse biologiske problemstillinger.
Den studerende får en viden om grundlæggende teori og eksperimentelle metoder i relation til droneteknik, biologisk og miljømæssig kortlægning, avanceret billedanalyse, samt anvendelse af droneplatformen som et værktøj indenfor biologisk forskning.
Målbeskrivelse
- Forklare de gængse drone-kategorier, deres tekniske opbygning og deres optimale anvendelsesområder.
- Forklare den danske dronelovgivning med fokus på den specifikke lovgivning på natur- og miljøområdet.
- Forklare forskellene på metoder til billedanalyse, og kunne udvælge den mest hensigtsmæssige analyseform.
- Forklare konstruktionen af 3D-modeller baseret på dronebilleder og deres anvendelse til volumenberegning, elevationsmodellering og hydrologiske studier.
- Forklare brugen af sensorer der anvender det visuelle, nær-infrarøde og infrarøde lysspektrum generelt.
- Forklare og analysere droneindsamlet billedmateriale og sensordata fra flere forskellige sektorer: Marin, ferskvand, terrestrisk, adfærdsbiologi og klimasektoren.
- Kunne udregne biomasse, eller andre biologiske/kemiske parametre ud fra ground truthing og dronebaseret billedmateriale.
- Forklare vigtigheden og anvendelsen af højpræcisions-GPS ved dronearbejde, herunder begreberne: RTK, GNSS og GCP.
Indhold
Kurset indeholder følgende faglige hovedområder:
- Beskrivelse af dansk lovgivning indenfor droneområdet, herunder: Arbejde i støjfølsomme naturområder, dispensationsansøgning og procedurer.
- Gennemgang af eksisterende droneplatforme, deres anvendelsesområder, samt tekniske opbygning.
- Gennemgang af dronebårne sensortyper.
- Praktisk feltarbejde, herunder: Anvendelse af højpræcisions-GPS, manuel og automatisk flyvning.
- Beskrivelse og anvendelse af pixelbaseret og objekt-baseret billedanalyse og videre databehandling.
Litteratur
Eksamensbestemmelser
Eksamenselement a)
Tidsmæssig placering
Udprøvninger
Rapport og mundtlig eksamen i rapporten
EKA
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Hjælpemidler
ECTS-point
Vejledende antal undervisningstimer
Undervisningsform
- Introfase (forelæsning) - Antal timer: 15
- Træningsfase: Antal timer: 80, heraf 38 timer eksaminatorier, 38 timer laboratorieøvelser og 4 timer ekskursion.
Undervisningsformen består af en introfase, hvor den studerende introduceres til den grundlæggende teori for de i kurset anvendte metoder og værktøjerne, der anvendes senere i træningsfasen. Herefter følger en træningsfase, hvor den studerende aktivt anvender de beskrevne metoder til indsamling af data, databehandling, og udarbejdelse af en projektrapport. Perioden mellem de to internatperioder, og forløbet op til eksamination anses som en studiefase, hvor den studerende fordyber sig, dels i kurset generelle teoretiske grundlag, dels i den selvvalgte problemstilling, der udmøntes i en projektrapport.
Ansvarlig underviser
Yderligere undervisere
Skemaoplysninger
Administrationsenhed
Team hos Uddannelsesjura & Registratur
Udbudssteder
Anbefalede studieforløb
Overgangsordninger
Se overgangsordninger for alle kurser på Det Naturvidenskabelige Fakultet.