BB849: Dronekursus indenfor natur, miljø, klima og miljøteknologi

Det Naturvidenskabelige Studienævn

Undervisningssprog: På dansk eller engelsk afhængigt af underviser, men engelsk ved internationale studerende
EKA: N110032102
Censur: Intern prøve, to eller flere bedømmere
Bedømmelse: 7-trinsskala
Udbudssteder: Odense
Udbudsterminer: Forår
Niveau: Kandidat

STADS ID (UVA): N110032101
ECTS-point: 10

Godkendelsesdato: 06-11-2023


Varighed: 1 semester

Version: Godkendt - aktiv

Kommentar

Vær opmærksom på, at kurset er en kombination af undervisning og øvelser på universitetet i løbet af foråret og et feltkursus, som afholdes i Svanninge Bjerge i uge 28.
Den studerende opkræves et mindre beløb som dækker forplejningen mens man er med på kurset.


Kurset har deltagerbegrænsning. Der lægges vægt på følgende kriterier i nedenstående rækkefølge ved tildelingen af pladser:

1.Studerende der har kurset som muligt konstituerende element i deres studieforløb
2.Studerende der har optjent flest ECTS på kandidatuddannelsen i Biologi
3.Studerende der er betinget optaget på kandidaten i Biologi
4.Studerende der følger kurser på kandidaten samtidig med, at deres bacheloruddannelse i Biologi færdiggøres (dispensation til 30 ECTS kandidatkurser)
5.Bachelorstuderende på Biologi
6. Øvrige studerende optaget på en naturvidenskabelig uddannelse med flest optjent ECTS. 

Fagmiljøerne på Det Naturvidenskabelige Fakultet forestår prioriteringen, og der oprettes en venteliste. Studerende, der ikke optages på kurset, men kommer på venteliste, får besked fra instituttet. Ventelisten overføres ikke til det efterfølgende år.

Indgangskrav

Ingen

Faglige forudsætninger

Studerende, der følger kurset, forventes at:

  • Have kendskab til GIS-metoder og terminologi
  • Kunne anvende GIS-software

Dronetegn eller dronecertifikat. Den studerende forventes at have en naturvidenskabelig, miljøfaglig eller teknisk baggrund. 

Deltagerbegrænsning

35

Formål

Kurset har til formål at give den studerende/kursisten en grundig indføring i teoretisk og anvendelsesorienteret drone-metodik indenfor natur, miljø, klima og miljøteknologiske fagområder. Der fokuseres især på: Missionsplanlægning og feltarbejde, simpel og avanceret billedanalyse, kendskab til import og analyse i GIS-software, anvendelse af forskellige sensor-teknologier, samt kobling mellem billedmateriale og biologiske/geologiske/kemiske parametre. 

Kurset er derfor opbygget med en uges teoretisk internatundervisning, efterfulgt af en periode med træningsopgaver og afsluttende med et selvvalgt projektforløb under den sidste uges internat. Det faglige indhold fremgår af indholdsbeskrivelsen.  

Kurset bygger ovenpå den viden, der er erhvervet i GIS-kurset BB836, og giver et fagligt grundlag for at inkludere dronebaseret kortlægning og billedanalyse i et kommende specialeforløb. 

Den studerende får kompetencer indenfor anvendelse af droner og billedanalytiske metoder til løsning af biologiske problemstillinger. 

Den studerende får færdigheder indenfor konstruktion af højt detaljerede kort over relevante projektområder, samt færdigheder indenfor avanceret billedanalyse og generel droneanvendelse indenfor biologi- og miljøsektoren. Dermed afspejler den studerendes færdigheder en voksende efterspørgsel på disse kompetencer, samt gør den studerende i stand til at opstille nye teknisk baserede løsningsmodeller for gængse biologiske problemstillinger. 

Den studerende får en viden om grundlæggende teori og eksperimentelle metoder i relation til droneteknik, biologisk og miljømæssig kortlægning, avanceret billedanalyse, samt anvendelse af droneplatformen som et værktøj indenfor biologisk forskning. 

Målbeskrivelse

For at opnå kursets formål er det læringsmålet for kurset, at den studerende demonstrerer evnen til at:
  • Forklare de gængse drone-kategorier, deres tekniske opbygning og deres optimale anvendelsesområder.
  • Forklare den danske dronelovgivning med fokus på den specifikke lovgivning på natur- og miljøområdet.
  • Forklare forskellene på metoder til billedanalyse, og kunne udvælge den mest hensigtsmæssige analyseform.
  • Forklare konstruktionen af 3D-modeller baseret på dronebilleder og deres anvendelse til volumenberegning, elevationsmodellering og hydrologiske studier.
  • Forklare brugen af sensorer der anvender det visuelle, nær-infrarøde og infrarøde lysspektrum generelt.
  • Forklare og analysere droneindsamlet billedmateriale og sensordata fra flere forskellige sektorer: Marin, ferskvand, terrestrisk, adfærdsbiologi og klimasektoren.
  • Kunne udregne biomasse, eller andre biologiske/kemiske parametre ud fra ground truthing og dronebaseret billedmateriale.
  • Forklare vigtigheden og anvendelsen af højpræcisions-GPS ved dronearbejde, herunder begreberne: RTK, GNSS og GCP.

Indhold

Kurset indeholder følgende faglige hovedområder:

  1. Beskrivelse af dansk lovgivning indenfor droneområdet, herunder: Arbejde i støjfølsomme naturområder, dispensationsansøgning og procedurer.
  2. Gennemgang af eksisterende droneplatforme, deres anvendelsesområder, samt tekniske opbygning.
  3. Gennemgang af dronebårne sensortyper.
  4. Praktisk feltarbejde, herunder: Anvendelse af højpræcisions-GPS, manuel og automatisk flyvning.
  5. Beskrivelse og anvendelse af pixelbaseret og objekt-baseret billedanalyse og videre databehandling.

Litteratur

Se itslearning for pensumlister og yderligere litteraturhenvisninger.

Eksamensbestemmelser

Eksamenselement a)

Tidsmæssig placering

Juni

Udprøvninger

Rapport og mundtlig eksamen i rapporten

EKA

N110032102

Censur

Intern prøve, to eller flere bedømmere

Bedømmelse

7-trinsskala

Identifikation

Fulde navn og SDU brugernavn

Sprog

Følger, som udgangspunkt, undervisningssprog

Hjælpemidler

Oplyses på kurset

ECTS-point

10

Vejledende antal undervisningstimer

95 timer per semester

Undervisningsform

På naturvidenskab er undervisningen tilrettelagt efter trefasemodellen dvs. intro, trænings- og studiefasen.

  • Introfase (forelæsning) - Antal timer: 15
  • Træningsfase: Antal timer: 80, heraf 38 timer eksaminatorier, 38 timer laboratorieøvelser og 4 timer ekskursion.

Undervisningsformen består af en introfase, hvor den studerende introduceres til den grundlæggende teori for de i kurset anvendte metoder og værktøjerne, der anvendes senere i træningsfasen. Herefter følger en træningsfase, hvor den studerende aktivt anvender de beskrevne metoder til indsamling af data, databehandling, og udarbejdelse af en projektrapport. Perioden mellem de to internatperioder, og forløbet op til eksamination anses som en studiefase, hvor den studerende fordyber sig, dels i kurset generelle teoretiske grundlag, dels i den selvvalgte problemstilling, der udmøntes i en projektrapport.

Ansvarlig underviser

Navn E-mail Institut
Mogens Flindt mrf@biology.sdu.dk Økologi

Yderligere undervisere

Navn E-mail Institut By
Niels Svane nielssvane@biology.sdu.dk Biologisk Institut

Skemaoplysninger

Administrationsenhed

Biologisk Institut

Team hos Uddannelsesjura & Registratur

NAT

Udbudssteder

Odense

Anbefalede studieforløb

Profil Uddannelse Semester Udbuds periode

Overgangsordninger

Overgangsordninger beskriver, hvordan et kursus erstatter et andet kursus, når der ændres i et studieforløb.
Hvis der er lavet en overgangsordning for et kursus vil den fremgå af oversigten.
Se overgangsordninger for alle kurser på Det Naturvidenskabelige Fakultet.