BB546: Adfærdsbiologi
Kommentar
Indgangskrav
Faglige forudsætninger
Formål
Kursets formål er at give de studerende en indføring i, et bredt overblik over samt en forståelse for fagområdet adfærdsbiologi. Interesserede studerende får gennem kurset indsigt i de betydeligste landvindinger indenfor adfærdsbiologien og træning i at forholde sig til aktuelle adfærdsbiologiske emner i den offentlige debat samt en orientering om mulige fremtidige projekter.
Kurset giver et fagligt grundlag for at studere adfærdsbiologi og neurobiologi.
I forhold til uddannelsens kompetenceprofil har kurset eksplicit fokus på at:
- Give kompetence til at læse forskningslitteratur om adfærdsbiologi
- Give færdigheder i at foretage objektive observationer og kvantificere dyreadfærd
- Give viden om og forståelse af, basale terminologier og de nyeste metodologier i adfærdsbiologi
Målbeskrivelse
For at opnå kursets formål er det læringsmålet for kurset, at den studerende demonstrerer evnen til at:
- Strukturere den præsenterede oversigt over adfærdsbiologien
- Argumentere på basis af den tilegnede viden om adfærdsbiologi
- Relatere forelagte eksempler til adfærdsbiologiske teorier
- Analysere et nyt problem, som beskrives i en videnskabelig artikel om adfærdsbiologi
- Klassificere de metoder, som er anvendt i et adfærdsbiologisk arbejde
- Bruge systematiske metoder for at kvantificere dyrenes adfærd
Indhold
Kurset indeholder et bredt udpluk af adfærdsbiologiske emner.
Forelæsningsemnerne er:
- Adfærdsbiologiens historie og moderne tilgange
- Sansesystemer og kognitive mekanismer
- Indlæring og kultur
- Orientering og valg af habitat
- Fouragering og antiprædatoradfærd
- Kommunikation og aggression
- Parringssystemer og slægtskab
- Social og human adfærd
- De studerende vil få indsigt i den praktiske anvendelse af faget på feltopgaven og en ekskursion til en zoo.
Litteratur
Eksamensbestemmelser
Forudsætningsprøve a)
Tidsmæssig placering
Udprøvninger
Aktiv deltagelse
EKA
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Hjælpemidler
ECTS-point
Uddybende information
Forudsætningsprøven er en forudsætning for deltagelse i eksamenselement a).
Eksamenselement a)
Tidsmæssig placering
Udprøvninger
Portfolio
EKA
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Hjælpemidler
ECTS-point
Uddybende information
Portfolioeksamen med:
- skriftlig opgave om dyrenes adfærd,
- mundtlig præsentation af seminar.
I litteraturstudierne skal studerende vælge en nyere artikel omhandlende et emne inden for adfærdsbiologien. Den studerende får til opgave at forberede en kort præsentation, som efterfølgende forelægges og diskuteres i plenum. To studerende udpeges som opponenter og skal forberede kritiske spørgsmål til præsentationen.
Samlet bedømmelse.
Vejledende antal undervisningstimer
Undervisningsform
På naturvidenskab er undervisningen tilrettelagt efter trefasemodellen dvs. intro, trænings- og studiefasen.
- Introfase: 20 timer
- Træningsfase: 25 timer (20 timer eksaminatorie, 5 timer ekskursion)
Aktiviteter i studiefasen:
- Læse videnskabelige artikler
- Kritisk refleksion over, og redegørelse af, litteratur
- Forberedelse af præsentation
Ansvarlig underviser
Skemaoplysninger
Administrationsenhed
Team hos Uddannelsesjura & Registratur
Udbudssteder
Anbefalede studieforløb
Overgangsordninger
Se overgangsordninger for alle kurser på Det Naturvidenskabelige Fakultet.