Efterår 04017001 (UVA) er identisk med denne kursusbeskrivelse. Forår 04017101 (UVA) er identisk med denne kursusbeskrivelse. Førsteårsprøven: Bemærk at kun de 5 ECTS af BB525, der evalueres sidst i efterårssemestret, er del af førsteårsprøven. Bemærk at kursets varighed er på 2. semestre, tilmelding til kurset sker i forbindelse med efterårets kursusudbud.
Indgangskrav
Ingen
Faglige forudsætninger
Ingen
Formål
Kurset har til formål at sætte den studerende i stand til:
at kende livets historie og dyrerigets (invertebraters og chordaters) bygningsplaner og diversitet i grundtræk
at forstå de principper, der ligger til grund for dyrerigets klassifikation på basis af embryologiudvikling, morfologi og anatomi herunder betydningen af moderne molekylærbiologiske metoder som f.eks. DNA-sekvensdata
at forstå for dyrenes tilpasninger til det omgivende miljø, hvilket er vigtigt i forhold til alle senere biologiske kurser på uddannelsen.
Kurset giver et fagligt grundlag for at studere bl.a. fysiologi, økologi, populationsbiologi og økotoksikologi, der er placeret senere i uddannelsen.
I forhold til uddannelsens kompetenceprofil har kurset eksplicit fokus på at:
Give kompetence til at indgå i fagligt samarbejde og strukturere egen læring
Give færdigheder i at gennemføre eksperimentelle undersøgelser, forholde sig kritisk til biologiske teorier, samt formulere, vurdere og løse biologiske problemstillinger.
Give viden om og refleksiv forståelse for biologiens videnskabelige teori, om eksperimentelle metoder og sikkerheden omkring disse, om aktuelle forskningsemner, og om disses anvendelse i diskussionen af biologiske emner.
Målbeskrivelse
For at opnå kursets formål er det læringsmålet for kurset, at den studerende demonstrerer evnen til at:
Klassificere dyr
Udføre dissektioner for at beskrive strukturer hos dyr
Beskrive karaktertræk for hovedgrupper i dyreriget
Beskrive, hvordan dyreriget er formet af evolutionære principper
Identificere morfologiske og anatomiske strukturer samt forskellige vævstyper og at forstå betydningen af de morfologiske karakterer i relation til deres funktion samt miljøtilpasning
Udføre bestemmelsesarbejde i praksis efter særlige bestemmelsesnøgler med henblik på præcis systematisk placering af udvalgte organismer samt at kunne gøre rede for de kriterier, hvorefter denne systematiske placering sker i praksis
Kende grundtrækkene af livets historie, bygningsplaner for dyrerækkerne og betydningen af den embryologiske udvikling hos eumetazoer som grundlaget for deres systematiske placering, det fylogenetiske system for dyr (invertebrater og chordater)
Indhold
Kurset indeholder følgende faglige hovedområder:
Livets historie, fra Jordens dannelse til de moderne dyrerækker opståen, herunder de evolutionære principper, der har formet alt levende
Human evolution
Dyrenes systematik og det fylogenetiske system
Udvalgte gruppers systematik og evolution, deres anatomi, morfologi (herunder vævstyper), embryologi, vækst og livscyklus, samt deres fysiologi og økologi
Systematisk metodik: Bestemmelse af udvalgte organismer til slægts- eller artsniveau
Zoologiens videnskabshistorie og videnskabsteori
Litteratur
Lærebog: Hickman et al (2017): Integrated Principles of Zoology, 17th ed. McGraw-Hill. Håndbog: Jespersen & Lützen (2012): Zoologisk Morfologi, Gyldendal. Se itslearning for pensumlister og yderligere litteraturhenvisninger.
Eksamensbestemmelser
Eksamenselement a)
Tidsmæssig placering
Januar
Udprøvninger
Skriftlig eksamen
EKA
N100008132
Censur
Ekstern prøve
Bedømmelse
7-trinsskala
Identifikation
Studiekort - Eksamensnummer
Sprog
Følger, som udgangspunkt, undervisningssprog
Hjælpemidler
Eksamen er uden hjælpemidler.
Internet er ikke tilladt. Du må dog gå ind på kursets hjemmeside i itslearning i forbindelse med åbning af system "DE – Digital Eksamen" og udfyldelse af MCQ-test.
ECTS-point
3
Uddybende information
Reeksamen ændres til en mundtlig eksamen, hvis der er 4 eller færre studerende tilmeldte. Varighed 20 minutter.
Eksamenselement b)
Tidsmæssig placering
Juni
Udprøvninger
Skriftlig eksamen
EKA
N100008102
Censur
Ekstern prøve
Bedømmelse
7-trinsskala
Identifikation
Studiekort - Eksamensnummer
Sprog
Følger, som udgangspunkt, undervisningssprog
Varighed
2 timer
Hjælpemidler
Eksamen er uden hjælpemidler.
Internet er ikke tilladt. Du må dog gå ind på systemet "DE - Digital Eksamen", hvor du skal downloade opgavesæt og template ved eksamensstart og afleverer besvarelse ved eksamensafslutning.
ECTS-point
3
Uddybende information
Reeksamen ændres til en mundtlig eksamen, hvis der er 4 eller færre studerende tilmeldte. Varighed 20 minutter.
Eksamenselement c)
Tidsmæssig placering
Forår
Udprøvninger
Obligatoriske ugentlige e-tests
EKA
N100008122
Censur
Intern prøve, en bedømmer
Bedømmelse
Bestået/Ikke bestået
Identifikation
Fulde navn og SDU brugernavn
Sprog
Følger, som udgangspunkt, undervisningssprog
Hjælpemidler
Oplyses på kurset
ECTS-point
1
Eksamenselement d)
Tidsmæssig placering
Forår
Udprøvninger
Obligatoriske laboratorieøvelser (deltagelse)
EKA
N100008142
Censur
Intern prøve, en bedømmer
Bedømmelse
Bestået/Ikke bestået
Identifikation
Fulde navn og SDU brugernavn
Sprog
Følger, som udgangspunkt, undervisningssprog
Hjælpemidler
Oplyses på kurset
ECTS-point
1
Eksamenselement e)
Tidsmæssig placering
Efterår
Udprøvninger
Obligatoriske ugentlige e-tests
EKA
N100008152
Censur
Intern prøve, en bedømmer
Bedømmelse
Bestået/Ikke bestået
Identifikation
Fulde navn og SDU brugernavn
Sprog
Følger, som udgangspunkt, undervisningssprog
Hjælpemidler
Oplyses på kurset
ECTS-point
1
Eksamenselement f)
Tidsmæssig placering
Efterår
Udprøvninger
Obligatoriske laboratorieøvelser (deltagelse)
EKA
N100008112
Censur
Intern prøve, en bedømmer
Bedømmelse
Bestået/Ikke bestået
Identifikation
Fulde navn og SDU brugernavn
Sprog
Følger, som udgangspunkt, undervisningssprog
Hjælpemidler
Oplyses på kurset
ECTS-point
1
Vejledende antal undervisningstimer
104 timer per semester
Undervisningsform
På naturvidenskab er undervisningen tilrettelagt efter trefasemodellen dvs. intro, trænings- og studiefasen.
De ugentlige forelæsninger giver en oversigt over den uges dyregruppe. Ved laboratorieøvelserne skal den studerende koncentrere sig om de praktiske færdigheder i at identificere strukturer og udføre bestemmelsesarbejde i praksis. Endelig er formålet med studiefasetimerne gruppediskussioner og indlæring af de vigtigste egenskaber ved ugens emne.
Aktiviteter i studiefasen: Spørgsmål til gruppediskussioner.