DS834: Data Science for the Metaverse
Kommentar
Indgangskrav
Faglige forudsætninger
Studerende, der følger kurset, forventes at
- kunne anvende simple dataanalyse af et givet datamateriale med R.
Formål
Metaverset beskrives ofte som den næste iteration af internettet, et enkelt universelt digitalt miljø, af indbyrdes forbundne nuværende og nye teknologier, der giver en bred mangfoldighed af fordybende realtidsoplevelser til forretning, uddannelse, sundhed, underholdning, sociale aktiviteter, etc.
Kurset giver de vigtigste teoretiske og praktiske principper for dataanalyse og informationsarkitekturer for at understøtte design og optimering af Metaverse-applikationer. Den studerende vil tage fat på spørgsmål om dataindsamling fra flere sensorer, inputenheder og brugeradfærd, samt dataudforskning, analyser og beslutningsprocesser, mens man analyserer et Metaverse-scenarie.
I forhold til uddannelsens kompetenceprofil er det kursets eksplicitte fokus at:
- give kompetence til at forstå og anvende relevante Data Science-færdigheder til design af forskellige digitale virkelighedsapplikationer.
- give kompetence til at forstå og anvende af dataanalyse til design og optimering af brugeroplevelser, interaktioner og indholdsforbrug i et givet scenarie.
- give kompetence til at identificere spørgsmål relateret til databeskyttelse og sikkerhed, og hvordan disse skal adresseres for at sikre design og udvikling af bæredygtige og pålidelige applikationer.
Målbeskrivelse
For at opnå kursets formål er det læringsmålet for kurset, at den studerende demonstrerer evne til at:
- at identificere metoder, processer og informationsflow, der er nødvendige for at etablere informationsarkitekturer til applikationer i Metaverset.
- at identificere relevante dataindsamlingsteknologier, der anvendes i Metaverse-applikationer, såsom sensorer, inputenheder, brugernes adfærd osv.
- at anvende datavidenskabsfærdigheder, der understøtter det datadrevne design af Metaverse-applikationer.
- at finde offentligt tilgængelige datasæt indsamlet fra relevante datakilder for at evaluere forskellige dataanalytiske tilgange.
- have kendskab til moderne teknologier anvendt i implementeringen af Data Driven Design af Metaverse applikationer.
Indhold
Kurset indeholder følgende faglige hovedområder:
- Aktuel og forudsagt tilstand af brugeroplevelser (f.eks. Virtual-, Augmented- eller Mixed- Reality [XR]) og andre applikationer i den digitale virkelighed kendt som Metaverse.
- Teoretiske og praktiske principper for dataanalyse til Metaverse-applikationer.
- Datadrevne designprincipper, metoder og processer til at implementere applikationer i et givet Metaverse-scenarie.
- Værktøjer til identifikation, genfindingsanalyse og styring af offentligt tilgængelige datasæt til proof of concepts
- Spørgsmål relateret til databeskyttelse og sikkerhed, og hvordan disse skal løses for at sikre design og udvikling af bæredygtige og pålidelige applikationer.
Litteratur
Eksamensbestemmelser
Eksamenselement a)
Tidsmæssig placering
Udprøvninger
Hjemmeopgave
EKA
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Varighed
Hjælpemidler
ECTS-point
Uddybende information
Omfang Maks. 10 normalsider ekskl. forside, indholdsfortegnelse, bibliografi og bilag.
Vejledende antal undervisningstimer
Undervisningsform
- Introfase 8 timer
- Træningsfase 18 timer, heraf eksaminatorier 10 timer og laboratorieøvelser 8 timer
Aktiviteter i studiefasen:
- Løsning af ugentlige opgaver med henblik på diskussion af disse ved eksaminatorierne
- Løsning af projektopgaverne
- Selvstudium af visse emner fra lærebogen
- Selvstændig opsamling på intro og træningsfasen
Feedback: Studerende får feedback på opgaveløosninger.
Ansvarlig underviser
Skemaoplysninger
Administrationsenhed
Team hos Uddannelsesjura & Registratur
Udbudssteder
Anbefalede studieforløb
Overgangsordninger
Se overgangsordninger for alle kurser på Det Naturvidenskabelige Fakultet.