International økonomi 1
Fagnummer
ECTS-point
Fagtitel
Antal undervisningstimer
Fagansvarlige
Undervisere
Overordnet målbeskrivelse
Målbeskrivelse - viden
Efter endt kursus (International økonomi 1 + 2) skal den studerende:
- Kunne beskrive antagelserne og de adfærdsrelationer, der danner grundlaget for IS/LM-modellen
- Kunne beskrive effekterne af stabiliseringspolitik på økonomiens målvariable i en IS-LM-model
- Kunne beskrive økonomiens udbudsside og sammenhængen mellem inflation og arbejdsløshed.
- Kunne beskrive effekterne af stabiliseringspolitik på økonomiens målvariable i en AS/AD- model.
- Kunne beskrive determinanter for økonomisk vækst.
- Kunne beskrive de antagelser der danner grundlag for Ricardo-modellen.
- Kunne beskrive modellens udbudsrelationer, handelsstrømme og velfærdsgevinster ved international handel.
- Kunne beskrive de antagelser, der danner grundlaget for Heckscher/Ohlin-modellen.
- Kunne beskrive modellens udbudsrelationer, handelsstrømme og velfærdsgevinster ved international handel samt betydningen af handel for faktoraflønningen i landene.
- Kunne beskrive modellernes evne til at forklare internationale handelsstrømme.
- Kunne beskrive de antagelser, der danner grundlaget for nyere handelsteorier.
- Kunne beskrive intra-industriel handel som følge af interne stordriftsfordele og ufuldkommen konkurrence.
- Kunne beskrive international handel som følge af eksterne stordriftsfordele, herunder som følge af ”learning by doing”.
- Kunne beskrive virkningerne af handelspolitiske indgreb som told, kvoter og subsidier på de internationale handelsstrømme og velfærden. redegøre for handelspolitiske problemstillinger under WTO.
- Kunne beskrive udbud og efterspørgsel på internationale valutamarkeder og valuta-kursfastsættelsen på kort sigt.
- Kunne beskrive kursfastsættelsen på længere sigt under inddragelse af købekraftsparitetsteoremet.
- Kunne beskrive sammenhængen mellem nationale varemarkeder, nationale pengemarkeder og valutamarkederne i en AA/DD model.
- Kunne beskrive virkningerne af nationale penge- og finanspolitiske indgreb på valutakurser og beskæftigelse på kort og langt sigt i økonomier med flydende valutakurser og med faste valutakurser.
- Diskutere fordele og ulemper ved forskellige valutakursregimer.
Målbeskrivelse - færdigheder
i en lukket økonomi med fleksible priser kunne analysere effekterne af stabiliseringspolitik på økonomiens målvariable i en AS/AD- model.
i en åben økonomi:
- Kunne analysere modellernes evne til at forklare internationale handelsstrømme.
- Kunne forklare intra-industriel handel som følge af interne stordriftsfordele og ufuldkommen konkurrence.
- Kunne forklare international handel som følge af eksterne stordriftsfordele, herunder som følge af ”learning by doing”.
- Kunne analysere virkningerne af handelspolitiske indgreb som told, kvoter og subsidier på de internationale handelsstrømme og velfærden.
- Kunne redegøre for handelspolitiske problemstillinger under WTO.
- Kunne forklare udbud og efterspørgsel på internationale valutamarkeder og valuta-kursfastsættelsen på kort sigt.
- Kunne forklare kursfastsættelsen på længere sigt under inddragelse af købekraftsparitetsteoremet.
- Kunne forklare sammenhængen mellem nationale varemarkeder, nationale pengemarkeder og valutamarkederne i en AA/DD model.
- Kunne analysere virkningerne af nationale penge- og finanspolitiske indgreb på valutakurser og beskæftigelse på kort og langt sigt i økonomier med flydende valutakurser og med faste valutakurser.
Målbeskrivelse - kompetencer
Efter endt kursus (International økonomi 1 + 2) skal den studerende:
- Kende til relevante samfundsforhold og kunne identificere sammenhænge herfra til økonomisk teori.
- Kunne diskutere modellernes evne til at forklare internationale handelsstrømme.
- Kunne diskutere virkningerne af nationale penge- og finanspolitiske indgreb på valutakurser og beskæftigelse på kort og langt sigt i økonomier med flydende valutakurser og med faste valutakurser.
Indhold
Faget fokuserer på konjunkturudviklingen samt på den økonomiske politik såsom finanspolitik, pengepolitik og strukturpolitik og virkningerne heraf i en global økonomi og i sammenhæng med det internationale monetære system.
Endvidere belyser faget økonomiske teorier for international handel og virkninger af handelspolitik.
Økonomiske aspekter af det internationale handelssystem beskrives og ses i sammenhæng med de handelspolitiske institutioners rolle i en global økonomi.
Hovedvægten lægges på behandlingen af en national økonomi, der er monetært og realt integreret i den internationale økonomi.
Følgende emner gennemgås: nationalregnskab og indekstal, udenrigshandel og betalingsbalance, befolknings- og arbejdsmarkedsforhold, den aktuelle konjunkturudvikling. Modeller for efterspørgselssidens vare- og pengemarked, den samlede efterspørgselsfunktion, udbudsfunktionen og det samlede marked for produktion og beskæftigelse i den lukkede økonomi.
Valutamarkedet og finans- og pengepolitikken i en åben økonomi med flydende og fast valutakurs. Det internationale monetære system og IMF.
Endvidere gennemgås: Internationale handelsteorier, protektionistiske virkemidler, det internationale handelssystem og WTO.
Argumenter for og imod fri handel gennemgås sammen med de indkomstfordelingsmæssige aspekter af handel.
Undervisnings- og arbejdsformer
Undervisningen har form af forelæsninger. Inden hver forelæsning skal de studerende læse de relevante dele af pensum, som de selv skal lave noter til. De studerende opfordres til at danne studiegrupper. Der tilbydes øvelsesaktiviteter i form af øvelseshold.
Undervisningen tilrettelægges på en sådan måde, at den understøtter humanioramodellen for aktiv læring og aktiverende undervisning, jf. studieordningens punkt Didaktisk, pædagogisk grundlag og kontakt til forskningsmiljø. Ved undervisningens start oplyser underviseren de studerende om, hvorledes studieaktiviteterne organiseres.
Undervisningen i faget aktiverer den studerende i følgende undervisningsrum/studierum:
- Undervisningsrum, hvor underviser har planlægningsansvar og er til stede
- Studierum, hvor underviser har planlægningsansvar, men ikke er til stede
- Undervisningsrum, hvor underviser er til stede, men studerende har planlægningsansvar for konkrete delaktiviteter
- Studierum, hvor studerende har planlægningsansvar, og underviser ikke er til stede
Supplerende oplysninger til afklingen af undervisningstimerne - de gennemsnitlige 3 ugentlige undervisningstimer afvikles med 2 timers fællesforelæsning samt 2 timers øvelsestimer ved instruktor hver anden uge.
Arbejdsbelastning
Undervisningssprog
Pensum
Eksamensbestemmelser
Eksamensbestemmelser
Navn
Tidsmæssig placering
Udprøvninger
Afsluttende prøve
EKA
Navn
Beskrivelse
Prøveform
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Varighed
Hjælpemidler
Udlevering af opgave
Aflevering af besvarelse
ECTS-point
Uddybende information
Bedømmelseskriterier:
Under hensyntagen til eksamensformen og det konkrete studietrin lægges vægt på, i hvilken grad den studerendes præstation lever op til målbeskrivelsen, samt i hvilken grad den studerende behersker de i studieordningens punkt Uddannelsens formål, herunder evt. faglig profil og specialiseringer nævnte generelle kompetencemål.
Karakteren gives i henhold til gradsopfyldelsen af målbeskrivelsen, som beskrevet i karakterbekendtgørelsen.
Karakteren for hele kurset er gennemsnittet af karaktererne på midtvejsprøven og slutprøven. Begge prøver skal være bestået for at kunne indgå i den samlede karakter. Slutprøven vejer 2/3 og midtvejsprøven 1/3.
Flere studerende kan bidrage til opgaven: Nej.
Omprøven/reeksamen afvikles efter bestemmelserne gældende for den ordinære prøve.
Skema for faget
Yderligere information
Undervisningstidspunkter - efterår 2023
Fællesforelæsning - tirsdag kl. 8-10
Øvelser:
Hold 1: torsdag kl. 10-12
Hold 2: torsdag kl. 16-18
Der tages forbehold for ændringer.
Se yderligere informationer enten ovenfor eller i kalenderfunktionen i Itslearning.