BB812: Forskningsprojekt III
Kommentar
Der skal indsendes en vejlederkontrakt samt problemformulering.
Indsendelse foregår elektronisk via spoc.sdu.dk/form/1305/submit og skal finde sted senest 1 uge efter semesterstart, men det anbefales, at det sker hurtigst muligt efter tilmelding. Kontrakten skal godkendes af vejleder, studieudvalg og studieleder inden påbegyndelse af projektet.
Vær opmærksom på, at det ikke vil være muligt at udfylde en blanket efter fristens udløb, da blanketsystemet lukkes. Systemet vil blive genåbnet ved næste undervisningstilmelding, så du kan udfylde blanket til brug for det kommende semester.
Den studerende skal udvikle forskningsprojektet sammen med en vejleder fra lærerstaben på Biologisk Institut.
Kurset samlæses med BB811: Forskningsprojekt II (5 ECTS) og BB812: Forskningsprojekt III (10 ECTS).
Indgangskrav
Det er kun muligt at tilmelde sig samme kursuskode én gang i løbet af sin uddannelse.
Se teksten med rødt ovenfor i 'kommentar' feltet for nærmere information og vilkår for projektet.
Faglige forudsætninger
Studerende, der følger kurset, forventes at:
- Have kendskab til biologiske emner svarende til en B.Sc. i biologi eller lignende
- Have studiemæssige og praktiske færdigheder svarende til dem, som opnås på en bacheloruddannelse i biologi eller lignende
- Kurset kan ikke tages uden forudgående aftale med en vejleder
Formål
Kurset bygger oven på den viden, der er erhvervet i kurserne på bacheloruddannelsen i biologi og giver et fagligt grundlag for specialestudiet.
I forhold til uddannelsens kompetenceprofil har kurset eksplicit fokus på at:
- Give kompetence til at styre arbejdssituationer der forudsætter nye biologiske løsningsmodeller samt tage ansvar for egen faglig udvikling og specialisering
- Give færdigheder i at definere en videnskabelig problemstilling; foretage søgninger i videnskabelig litteraturdatabaser; vurdere den relevante videnskabelige litteratur; udføre laboratorie-eksperimenter, feltaktiviteter, teoretisk modellering eller litteraturstudier; analysere data; evaluere resultaterne; skrive en rapport, der er struktureret som en videnskabelig artikel
- Give viden om emner inden for den forskning, som udføres af medarbejderne på Biologisk Institut og andre tilsvarende forskningsinstitutioner
Målbeskrivelse
For at opnå kursets formål er det læringsmålet for kurset, at den studerende demonstrerer evnen til at:
- Definere en videnskabelig problemstilling, med støtte af en vejleder.
- Foretage søgninger med hjælp af nøgleord i videnskabelig litteraturdatabaser efter artikler, der indeholder resultater til støtte for den studerendes forskningsprojekt.
- Vurdere den relevante videnskabelige litteratur.
- Udføre laboratorie-eksperimenter, feltaktiviteter, teoretisk modellering eller litteraturstudier, der er nødvendige til løsning af problemstillingen.
- Analysere data, der er relevant for at løse problemstillingen.
- Evaluere resultaterne i forhold til tidligere forskningsresultater der fremgår af den videnskabelige litteratur.
- Skrive en rapport, der er struktureret som en videnskabelig artikel. Rapporten skal indeholde:
- En indledning der
1) giver baggrund for og uddybning af den valgte videnskabelige problemstilling,
2) inkluderer et sammendrag af den forskning der er gjort inden for det valgte område.
3) giver en tydelig redegørelse for det specifikke problem, der ønskes efterforsket. - Et metodeafsnit, der beskriver de brugte metoder.
- Et resultatafsnit, der fremlægger resultaterne af forskningen.
- Et diskussionsafsnit, hvor resultaterne bliver diskuteret og evalueret med speciel reference til tidligere forskningsresultater, der fremgår af den videnskabelige litteratur.
- Ved litteraturstudier, medtages metode- og resultatafsnit kun, hvis det er formålstjenligt.
Indhold
Litteratur
Eksamensbestemmelser
Eksamenselement a)
Tidsmæssig placering
Afleveringsfrister - reeksamen
Deadline for aflevering i reeksamensperioden for sommereksamen er 31. august.
Udprøvninger
Projektopgave
EKA
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Hjælpemidler
ECTS-point
Uddybende information
Vejledende antal undervisningstimer
Undervisningsform
10 ECTS svarer til en arbejdsbelastning på cirka 250 timer.