MM865: Riemannsk geometri
Indgangskrav
Faglige forudsætninger
Studerende, der følger kurset, forventes at:
- Have kendskab til MM536
- Have kendskab til MM540 eller MM505
- Have kendskab til MM533
- Kendskab til MM512 anbefales, men ikke nødvendig
Formål
Kurset har til formål at formidle kundskab til Riemannske mangfoldigheder, metoder fra differentialgeometri, og sætte den studerende i stand til:
- at analysere, anvende og modificere denne metoder ved at benytte matematisk analyse
- at formulere problemer (inklusive beviser) i et korrekt matematisk sprog
- at bringe denne teknikker i anvendelse for nye problemstillinger
Kurset bygger oven på den viden, der er erhvervet i bachelor programmet og har forbindelsen med MM512: Kurver og flader. Kurset giver et fagligt grundlag for specialeemner.
I forhold til uddannelsens kompetenceprofil har kurset eksplicit fokus på at:
- Give kompetence til at analysere og at anvende matematisk modeller
- Give grundig forståelse af mangfoldighedsstrukturer og geometriske ideer
Målbeskrivelse
- Forstå grundlæggende begreber af Riemannske geometri
- Forstå og arbejde med mangfoldigheder, tangentrum, og krumning
- Sammenligne og sammenholde metoderne som er gennemgået i kurset
- Overdrage undervisningsindholdet til nye problemer og anvendelser
Indhold
Kurset indeholder følgende faglige hovedområder:
- Topologiske og differentielle mangfoldigheder
- Tangentrum
- Riemannske metrikker
- Kovariant afledte
- Geodætisk kurver
- Krumning
Litteratur
Eksamensbestemmelser
Eksamenselement b)
Tidsmæssig placering
Udprøvninger
Mundtlig eksamen
EKA
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Hjælpemidler
ECTS-point
Eksamenselement a)
Tidsmæssig placering
Udprøvninger
Obligatorisk opgave
EKA
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Hjælpemidler
ECTS-point
Vejledende antal undervisningstimer
Undervisningsform
På naturvidenskab er undervisningen tilrettelagt efter trefasemodellen dvs. intro, trænings- og studiefasen. Disse undervisningsaktiviteter udmønter sig i en anslået vejledende fordeling af arbejdsindsatsen hos en gennemsnitsstuderende på følgende måde:
- Introfase (forelæsning, holdtimer) - Antal timer: 28
- træningsfase: Antal timer: 14, heraf 14 timer eksaminatorier
Undervisningens omdrejningspunkter er interaktion og dialog. I introfasen introduceres og perspektiveres koncepter, teorier og modeller. I træningsfasen træner de studerende færdigheder og trænger dybere ned i det stof. I studiefasen får de studerende faglige, personlige og sociale erfaringer, der sætter dem i stand til at befæste og videreudvikle deres videnskabelige kompetencer. Der er fokus på fordybelse, forståelse og udvikling af samarbejdskompetencer.
Aktiviteter i studiefasen:
- Læsning af foreslået litteratur
- Udarbejdelse af øvelser i studiegrupper
- At bidrage til online læring aktiviteter i forbindelse med kurset
Ansvarlig underviser
Yderligere undervisere
Navn | Institut | By | |
---|---|---|---|
William Elbæk Mistegård | wem@imada.sdu.dk | Institut for Matematik og Datalogi (00) | |
Wojciech Szymanski | szymanski@imada.sdu.dk | Analyse |
Skemaoplysninger
Administrationsenhed
Team hos Uddannelsesjura & Registratur
Udbudssteder
Anbefalede studieforløb
Overgangsordninger
Se overgangsordninger for alle kurser på Det Naturvidenskabelige Fakultet.