
Studieordning for Kandidat i Fysioterapi
- Kandidat i Fysioterapi
- Master of Science (MSc) in Psysiotherapy
§ 1 - Beskrivelse af uddannelsen
§ 1.1 - Stamblad
Uddannelsestitler
Kandidat i Fysioterapi (Cand.scient i fysioterapi)Bekendtgørelser
Bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om erhvervskandidatuddannelse ved universiteterne og de videregående kunstneriske uddannelsesinstitutioner på Uddannelses- og Forskningsministeriets område (Erhvervskandidatbekendtgørelsen) (BEK nr 879 af 26/08/2019)
Bekendtgørelse om erhvervskandidatuddannelse ved universiteterne og de videregående kunstneriske uddannelsesinstitutioner på Uddannelses- og Forskningsministeriets område (Erhvervskandidatbekendtgørelsen) (BEK nr 1605 af 19/12/2017 )
Bekendtgørelse om adgang til universitetsuddannelser tilrettelagt på heltid (BEK nr 40 af 20/01/2025)
Bekendtgørelse om universitetsuddannelser tilrettelagt på heltid (BEK nr 2285 af 01/12/2021)
Bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om eksamener og prøver ved universitetsuddannelser (BEK nr 849 af 16/06/2023)
Bekendtgørelse af lov om universiteter (universitetsloven) (LBK nr 391 af 10/04/2024)
Bekendtgørelse om merit i universitetsuddannelser (BEK nr 826 af 16/06/2023)
Bekendtgørelse om eksamener og prøver ved universitetsuddannelser (BEK nr 2271 af 01/12/2021)
Bekendtgørelse om karakterskala ved uddannelser på Uddannelses- og Forskningsministeriets område (BEK nr 1125 af 04/07/2022)
Bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om universitetsuddannelser tilrettelagt på heltid (Uddannelsesbekendtgørelsen) (BEK nr 830 af 16/06/2023)
ECTS-point
120Startår
2020Studienævn
Studienævn for Kandidatuddannelserne i Fysioterapi, Ergoterapi, Jordemodervidenskab, Klinisk Sygepleje og Den Sundhedsfaglige KandidatuddannelseSprog
DanskByer
OdenseTerminer
EfterårNiveau
Kandidat§ 1.2 - Uddannelsens formål
§ 1.3 - Uddannelsens overordnede didaktiske og pædagogiske grundlag
Uddannelser ved Syddansk Universitet er baseret på bærende principper om aktiverende undervisning og aktiv læring. De studerende, medarbejderne og ledelsen har i fællesskab ansvaret for at principperne realiseres igennem hele uddannelsesforløbet.
Herudover bygger uddannelser ved Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet på fakultetets pædagogiske strategi, der dels indebærer differentierede læringsformer, dels har et særskilt fokus på FAIR-princippet, dvs. feedback, aktivitet, individualisering og relevans. Uddannelsen er således planlagt og undervisningen tilrettelagt på en sådan måde, at der er gode muligheder for feedback mellem undervisere og studerende, høj aktivitet blandt studerende, mulighed for individualiserede læringsforløb og for at indhold og form fremtræder relevant for de fremtidige studier og det fremtidige virke. Endvidere er prøver og eksamener tilrettelagt under hensyntagen til anerkendte, forskningsbaserede principper om validitet, reliabilitet, impact på læring, økonomi og acceptabilitet.
Undervisningen er forskningsbaseret. Det betyder, at undervisning, vejledning og eksamination varetages af det videnskabelige personale. Studiet kombinerer flere forskellige undervisningsformer, bl.a. oplæg ved undervisere og studerende, gruppe- og plenumdiskussioner, e-læring samt forskellige former for skriftlige øvelser og opgaver. Der bliver lagt vægt på studenteraktiverende undervisning.
§ 1.4 - Profiler
Erhvervskandidatuddannelsen i Fysioterapi - Optaget 2022
Erhvervskandidatuddannelsen i Fysioterapi - Optaget 2021
Erhvervskandidatuddannelsen i Fysioterapi - Optaget 2020
§ 2 - Indskrivning
§ 2.1 - Direkte adgangsgivende grundlag til optagelse
Adgangsberettiget til Erhvervskandidatuddannelsen i Fysioterapi er studerende, der har gennemført en grunduddannelse i fysioterapi eller en professionsbacheloruddannelse i fysioterapi (uddannet efter 1. september 2001), som giver autorisation som fysioterapeut.
For at blive optaget på en erhvervskandidatuddannelse skal den studerende desuden være i relevant beskæftigelse eller være iværksætter med en faglig relevant selvstændig virksomhed.
Relevant beskæftigelse eller relevant iværksættervirksomhed
Beskæftigelseskravet kan opfyldes på to måder:
- ansættelse i en privat eller offentlig virksomhed med minimum 25 timer om ugen (årsnorm), med relevante arbejdsopgaver.
- iværksætteri med en relevant selvstændig virksomhed, der har omsætning og indtægtsgivende aktiviteter eller er tilknyttet et offentligt eller privat iværksættermiljø.
Der foretages en konkret vurdering af hver enkelt ansøgers eller iværksættervirksomheds opgaveportefølje for at kunne vurdere, om kravet til relevant beskæftigelse er opfyldt.
§ 2.2 - Andre adgangsgrundlag til optagelse
Universitetet kan optage ansøgere, der ikke opfylder betingelserne i §2.1, men som ud fra en konkret vurdering skønnes at have uddannelsesmæssige forudsætninger, der kan sidestilles hermed. Adgangsgivende efter individuel vurdering er endvidere udenlandske studerende, der har en bacheloruddannelse i fysioterapi.
I universitetets vurdering af ansøgerne efter ovennævnte kan der efter ministeriets godkendelse indgå optagelsesprøver, samtaler m.v.
Universitetet må alene anvende faglige kriterier som udvælgelseskriterier. Universitetet må ikke anvende køn, alder og lodtrækning som udvælgelseskriterier. Kriterierne for udvælgelse skal offentliggøres på universitetets hjemmeside samtidig med offentliggørelsen af adgangsbegrænsningen.
Kan universitetet af kapacitetsmæssige årsager ikke optage alle ansøgere på Erhvervskandidatuddannelsen i Fysioterapi, skal udvælgelse ske efter kriterier, der på forhånd er fastsat af universitetet. Adgangsbegrænsningen skal være offentliggjort på universitetets hjemmeside mindst 1 år, før begrænsningen får virkning.
Der optages 10 studerende årligt på erhvervskandidatuddannelsen i fysioterapi. Ved flere ansøgere end studiepladser optages der på basis af 4 kriterier:
- karaktergennemsnit på fysioterapiuddannelsen
- karakter ved bachelorprojekt/hovedopgave
- anden faglig/videnskabelig og/eller universitetsuddannelse. Her er der lagt vægt på kurser, som er målrettet emner som videnskabelig metode, evidensbaseret praksis, test og måling i fysioterapi og lignende, samt evt. anden universitetsuddannelse.
- dokumentation for særlige opgaver inden for kvalitets- og udviklingsarbejde og/eller forskning. Her er der lagt særlig vægt på, at der er dokumentation for ansøgerens indsats inden for kvalitets- og udviklingsarbejde, samt evt. faglige og/ eller videnskabelige publikationer/ rapporter
Ansøgninger rangordnes efter karakter for bachelorprojekt og gennemsnitskarakter for bacheloruddannelsen med højeste point øverst. De første 5 ansøgere på denne rangordning optages alene på baggrund af kriterie 1 og 2. Resten rangordnes herefter med højeste score øverst på baggrund af kriterie 1,2,3 og 4.
Søger du ind på en dansksproget kandidat på baggrund af en dansk uddannelse, hvor undervisningssproget er dansk, skal du ikke dokumentere dine sprogkundskaber yderligere.
Ansøgere med en udenlandsk adgangsgivende eksamen (også danske statsborgere) skal have bestået dansk A, studieprøven i dansk som andetsprog eller kunne dokumentere tilsvarende danskkundskaber, fx gennem en Individuel kompetencevurdering hos VUC.
§ 3 - Struktur og progression
§ 3.1 - Overordnet opbygning, struktur og progression
Opbygning og struktur i fag, valgfag mv.
Uddannelsen er et deltidsstudie og bestående af 120 ECTS og er opbygget af 9 forskellige fag på de første studieår, valgfag (30 ECTS) på tredje studieår og speciale (30 ECTS) på fjerde studieår. Der er 3 fag indenfor det fysioterapeutiske område, 3 samfundsvidenskabelige fag og 3 fag omhandlende forskningsmetode, heraf er 2 samfundsvidenskabelige fag og 1 fag omhandler forskningsmetode fælles med de øvrige sundhedsfaglige kandidatuddannelser.
Gennem hele uddannelsen er der mulighed for individualisering og specialisering. Den enkelte studerende kan vælge fokus i de mange projektopgaver både på metodefagog fysioterapeutiske fag og herved sikre specialisering. Derudover er der valgfri fag på 30 ECTS, hvor den studerende kan udbygge de dele af uddannelsen, der er særlig relevante i forhold til interesser, speciale og kommende karriere.
Det samfundsvidenskabelige område omfatter sundhedsøkonomi, projektledelse og sundhedsjura. De samfundsvidenskabelige fag skal give de studerende viden, færdigheder og kompetencer til at kunne forstå og agere i sundhedsvæsenet. Det samlede omfang er 15 ECTS.
Forskningsmetode omfatter forskningsmetodologi, videnskabelig metode og informations-kompetence. De 3 forskningsmetodologiske fag skal sikre, at de studerende har grundlæggende akademiske færdigheder og kompetencer, herunder at de kan opstille hypoteser og forskningsspørgsmål, søge svar på disse, foretage egne analyser, tolke egne og andres resultater, vurdere videnskabelig litteratur kritisk og forstå, hvordan ny viden skabes. Det samlede omfang af de forskningsmetodologiske fag er 30ECTS fordelt med 15 ECTS i epidemiologi og biostatistik, 5 ECTS i humanistiske tilgange i sundhedsvidenskab, 5 ECTS i systematiske review og meta-analyse og 5 ECTS i videnskabsteori og informations-kompetence.
De fysioterapeutiske fag skal sikre, at de studerende på et akademisk niveau videreudvikler fysioterapeutiske kompetencer, som de har erhvervet sig gennem deres bacheloruddannelse. De fysioterapeutiske fag skal endvidere sikre, at viden, færdigheder og kompetencer indlært på de samfundsvidenskabelige og de forskningsmetodologiske fag integreres i fysioterapi. Det samlede omfang af de fysioterapeutiske fag er 20 ECTS.
Uddannelsesforløbet på Erhvervskandidatuddannelsen i Fysioterapi er bygget med både vertikale og horisontale progressionsforløb. Overordnet er første og andet studieår en forudsætning for den studerendes planlagte fordybelse og specialisering på tredje og fjerde studieår. De valgfag, som Erhvervskandidatuddannelsen i Fysioterapi udbyder, er designet således at de bygger på det læringsudbytte, den studerende har opnået på de første studieår (Vertikal progression). På første studie år tager fagene i 2. semester udgangspunkt i det opnåede læringsudbytte fra 1. semester. Det er således en fordel, at den studerende har gennemført ”Basal Informationskompetence (BINKO)”, da det kan fremme den studerendes egen evne til at identificere og prioritere relevant litteratur for andre temaer og fag. På lignende vis er der en vis vertikal progression mellem temaer på 4. semester, idet det er en fordel at have gennemført evidensbaseret praksis-faget, inden den studerende gennemgår kvalitetsudviklings-faget. Sundhedsøkonomi og sundhedsjura kan dog tages i vilkårlig rækkefølge. På tredje studieår kan de enkelte valgfag, som den studerende planlægger at gennemføre typisk tages i vilkårlig rækkefølge. Derimod er der en tydelig vertikal progression fra det første studieår over de valgfag til kandidatspecialet, idet specialet er en syntese af de enkeltelementer, den studerende har været igennem på hele uddannelsesforløbet.
§ 3.2 - Sammenhæng mellem adgangskrav og uddannelsens første år
Sammenhæng mellem adgangskrav og uddannelsens første og andet år.
Starten på uddannelsen er planlagt med udgangspunkt i de kompetencer, man har opnået som nyuddannet fysioterapeut. Således kan fagene i epidemiologi og biostatistik, systematiske review og meta-analyse, samt humanistiske forskningstilgange indenfor sundhedsvidenskab metode ses som en videreførelse og fordybelse i relevante videnskabsteoretiske områder med anknytning til fysioterapifaglige kerneområder. Fagenes indhold bygger oven på den studerendes kompetencer i at kunne identificere fysioterapirelevante problemstillinger inden for natur-, samfunds- og humanvidenskabelige tilgange. På faget om Evidensbaseret Praksis i fysioterapi vil den studerende lære at anvende den udvidede forståelse og viden om videnskabelige tilgange og metoder i en evidensbaseret praksistilgang til fysioterapipraksis. Den studerende lærer således at formulere et relevant klinisk spørgsmål og finde evidensen som svar på spørgsmålet samt kunne formulere implikationerne for klinisk praksis. Derudover lærer den studerende at vurdere anvendelsen af den eksisterende viden inden for en afgrænset klinisk problemstilling.
Eftersom Erhvervskandidatuddannelsen i Fysioterapi ikke er en ekstra fysioterapifaglig overbygning på grunduddannelsen, men derimod en akademisk videreuddannelse, vil den studerende opnå viden, færdigheder og kompetencer til at kunne fremme kvalitet og udvikling i den konkrete fysioterapeutiske praksis. Fagene på første og andet studieår er således målrettet, at den studerende opnår en basal viden inden for evidensbaseret praksis, kritisk analyse af fysioterapipraksis, forståelse og viden om sundhedsøkonomiske – og juridiske aspekter, samt viden om teorier og metoder til fremme af bedre kvalitet i fysioterapeutisk praksis.
§ 4 - Fagbeskrivelser
§ 4.1 - Fagbeskrivelser
Erhvervskandidatuddannelsen i Fysioterapi - Optaget 2022
Erhvervskandidatuddannelsen i Fysioterapi - Optaget 2021
Erhvervskandidatuddannelsen i Fysioterapi - Optaget 2020
Humanistiske forskningstilgange inden for sundhedsvidenskab
Sundhedsjura
Sundhedsøkonomi
Introduktion til fysioterapiens historie, teorigrundlag og basal informationskompetence
Systematiske reviews og meta-analyser i fysioterapi
Projektledelse
Evidensbaseret fysioterapi. Kritisk belysning af undersøgelse, intervention og effektvurdering i fysioterapeutisk praksis
Epidemiologi og biostatistik
Humanistiske forskningstilgange inden for sundhedsvidenskab
Assessment of muscle function and neuromuscular activity
Performing meta-analyses
Occupational Science in European perspectives
Motion analysis in research and the clinical setting
Avanceret Sundhedsøkonomi - sundhedsøkonomisk analyse af aktuelle temaer
Brugerinddragelse i sundhedspraksis og forskning
Projektorienteret forløb - 15 ECTS (erhvervskandidaten)
Projektorienteret forløb - 10 ECTS (erhvervskandidaten)
Sundhedsjura
Kvalitetsudvikling af fysioterapi
Kvalitative systematiske reviews
De Nationale Sundhedsregistre til forskningsbrug
Sundhedsøkonomi
Selvvalgt emne - 5 ECTS (erhvervskandidaten)
Kandidatspeciale - 30 ECTS (erhvervskandidaten)
Undersøgelse og rehabilitering af seneskader – i relation til idræt
Implementering af praksisnær forskning
Humanistiske forskningstilgange inden for sundhedsvidenskab
Evidensbaseret fysioterapi. Kritisk belysning af undersøgelse, intervention og effektvurdering i fysioterapeutisk praksis
Sundhedsjura
Psykometri inden for sundhedsvidenskab
Kvalitetsudvikling af fysioterapi
Tværkulturel Kommunikation
Psykometri inden for sundhedsvidenskab
De Nationale Sundhedsregistre til forskningsbrug
Brugerinddragelse i sundhedspraksis og forskning
Sundhedsøkonomi
Introduktion til fysioterapiens historie, teorigrundlag og basal informationskompetence
Applied Statistics
Epidemiologi og biostatistik
Organisation og ledelse af forandringer i sundhedssektorens driftsorganisationer
Planlægning og gennemførsel af et epidemiologisk forskningsprojekt
Mental sundhed
Sundhedsantropologi
Systematiske reviews og meta-analyser i fysioterapi
Kvalitative systematiske reviews
Projektledelse
Implementering af praksisnær forskning
Assessment and rehabilitation of muscle injuries - in relation to sport
Narrativ medicin
Evidensbaseret fysioterapi. Kritisk belysning af undersøgelse, intervention og effektvurdering i fysioterapeutisk praksis
Kvalitetsudvikling af fysioterapi
Planlægning og gennemførsel af et epidemiologisk forskningsprojekt
Selvvalgt emne - 5 ECTS (erhvervskandidaten)
Projektorienteret forløb - 10 ECTS (erhvervskandidaten)
Fra projektidé til videnskabelig artikel
Undersøgelse og rehabilitering af seneskader – i relation til idræt
Sundhedsantropologi
Kandidatspeciale - 30 ECTS (erhvervskandidaten)
Selvvalgt emne - 10 ECTS (erhvervskandidaten)
Kandidatspeciale (erhvervskandidaten)
Narrativ medicin
Organisation og ledelse af forandringer i sundhedssektorens driftsorganisationer
Motivation, styring og prioritering i sundhedsvæsenet – sundhedsøkonomisk teori og metode
Psykometri inden for sundhedsvidenskab
Implementering af praksisnær forskning
Mental sundhed
Tværkulturel Kommunikation
Selvvalgt emne - 5 ECTS (erhvervskandidaten)
Projektorienteret forløb - 5 ECTS (erhvervskandidaten)
Projektorienteret forløb - 10 ECTS (erhvervskandidaten)
Projektorienteret forløb - 15 ECTS (erhvervskandidaten)
Livsafslutning og død i det danske samfund og sundhedsvæsen - en sommerskole
Kvalitative systematiske reviews
§ 5 - Bestemmelser om prøver
§ 5.1 - Uddannelsens beståelseskrav samt regler om gennemsnitskvotient
Uddannelsen er bestået, når alle uddannelsens fag er bestået med minimum karakteren 02 eller har opnået bedømmelsen Bestået.
Det samlede eksamensresultat udtrykkes ved en gennemsnitskvotient, med én decimal. Hver enkelt karakter indgår med vægten 1. I beregningen indgår alene fag, hvori der indgår en talkarakter.
§ 5.2 - Førsteårsprøven
§ 5.3 - Stave- og formuleringsevne ved større opgaver
Stave- og formuleringsevne indgår som en del af den samlede bedømmelse af eksamenspræstationen i større skriftlige opgaver, idet det faglige indhold dog skal vægtes tungest. Studienævnet kan dispensere fra denne bestemmelse for studerende, der dokumenterer en relevant specifik funktionsnedsættelse, medmindre stave- og formuleringsevnen er en væsentlig del af prøvens formål.
§ 5.4 - Interne eller eksterne prøver
Afholdelse og vurdering af prøver sker i henhold til den gældende Eksamensbekendtgørelse og Karakterbekendtgørelse.
De eksterne prøver skal dække uddannelsens væsentlige områder, herunder kandidatspecialet. Mindst en tredjedel af uddannelsens samlede ECTS-point skal dokumenteres ved eksterne prøver. Det fremgår af de enkelte fagbeskrivelser, om faget bedømmes med intern eller ekstern censur.
§ 5.5 - Prøvesprog
Eksamen aflægges på dansk, med mindre andet er fastsat i fagbeskrivelsen for det enkelte fag under § 4. Eksamen kan endvidere aflægges på svensk eller norsk, med mindre det er en del af prøvens formål at demonstrere færdigheder i dansk.
§ 5.6 - Undervisnings- og prøveformer
Skriftlige prøver / opgaver
Krav til omfang af skriftlige opgaver angives i fagbeskrivelsen for det pågældende fag. Der kan angives omfang i normalsider eller typeenheder. En normalside udgøres af 2400 typeenheder (tegn plus mellemrum). Ved typeenhed forstås ethvert typografisk element, dvs. ikke blot bogstaver og tal, men også interpunktionstegn og mellemrum. Fodnoter tælles med som en typeenhed. Der medregnes ikke forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, resumé, tabeller og figurer. Yderligere regler kan fastsættes i studieguide.
Ikke-skriftligt analysemateriale som film, video, billeder m.v. kan opgives som litteratur ved skriftlige opgaver. Det nærmere omfang skal aftales og godkendes af underviser eller vejleder. For film- og video opgivelser gælder, at omfanget angives som 1 minut = 1 normalside. Den studerende skal påføre antal typeenheder på forsiden af skriftlige opgaver.
Skriftlige opgaver, der ikke overholder de angivne omfangsbestemmelser, kan ikke antages til bedømmelse.
Skriftlige opgaver afvises ved overskridelse af tidsfrist for aflevering.
Skriftlige stedprøver afholdes digitalt. Den studerende medbringer selv computer ved afholdelse af skriftlige stedprøver. Afhængigt af stedprøvens type anvendes forskellige programmer, som den studerende på forhånd skal installere på egen computer.
§ 5.7 - Uregelmæssigheder i forbindelse med prøver
Der henvises til SDU’s regelsæt om eksamener samt Eksamensbekendtgørelsen.
§ 5.8 - Særlige prøvevilkår
Universitetet kan i henhold til Eksamensbekendtgørelsen § 6 tilbyde særlige prøvevilkår til studerende med fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse eller andre usædvanlige forhold, til studerende med et andet modersmål end dansk og til studerende med tilsvarende vanskeligheder, når universitetet vurderer, at det er nødvendigt for at ligestille sådanne studerende med andre i prøvesituationen. Det er en forudsætning, at der ved tilbuddet ikke sker en sænkning af prøvens niveau.
Ansøgning om særlige prøvevilkår indsendes via SPOC og behandles af studienævnet
§ 5.9 - Ordinære prøver
§ 5.10 - Omprøver
Studerende, der ikke består den ordinære prøve i et fag, kan tilmelde sig omprøve i faget. Den studerende har selv ansvar for at tilmelde sig omprøven. Adgang til omprøve forudsætter, at man har været tilmeldt den ordinære prøve i faget.
Hvis den studerende har været tilmeldt en prøve, men er udeblevet, har den studerende brugt et prøveforsøg og kan tilmelde sig omprøven.
Hvis den studerende har været forhindret i at deltage i en ordinær prøve pga. sygdom, skal den studerende have mulighed for at gå til omprøve.
Der henvises i øvrigt til SDU’s generelle regler for sygdom og eksamen.
Der er obligatorisk tilmelding til prøver i fag, når disse udbydes for sidste gang
Prøveform og bedømmelsesform for omprøver og udfasede studieordninger kan ændres. Dette offentliggøres efter tilmeldingsfristens udløb. Ændring af prøveform for omprøver gælder dog ikke for kandidatspecialet.
§ 5.11 - Prøveforsøg
En studerende har 3 prøveforsøg til at bestå en prøve. Studienævnet kan tillade yderligere prøveforsøg, hvis der foreligger usædvanlige forhold. I vurderingen af, om der foreligger usædvanlige forhold kan vurdering af studieegnethed ikke indgå.
§ 5.12 - Forudsætninger for deltagelse i prøver
Eventuelle forudsætninger for deltagelse i prøver fremgår af den enkelte fagbeskrivelse.
§ 5.13 - Digitale prøver og hjælpemidler
Hjælpemidler
Der tillades ikke brug af medbragte hjælpemidler, med mindre det er specifikt anført i fagbeskrivelser.
§ 5.14 - Gruppeprøver
§ 5.15 - Pensumbeskrivelser
§ 6 - Bestemmelser om merit og fritagelser
§ 6.1 - Startmerit
Nyoptagne studerende har pligt til at oplyse universitetet om tidligere beståede uddannelseselementer eller fag på samme niveau fra en anden uafsluttet uddannelse. Merit kan kun gives for fag, der er på samme niveau.
Universitetet træffer disciplinære foranstaltninger i tilfælde af urigtige eller mangelfulde oplysninger, samt i tilfælde hvor den studerende undlader at søge merit.
Afgørelse om startmerit træffes efter ansøgning til studienævnet via SPOC på grundlag af en individuel og faglig vurdering.
§ 6.2 - Forhåndsmerit
Studerende, der som en del af uddannelsen ønsker at gennemføre uddannelseselementer ved et andet studie eller en anden uddannelsesinstitution, f.eks. i forbindelse med et udenlandsophold, kan ansøge SDU om forhåndsmerit.
Fagenes indhold skal kunne ligestilles med indholdet på den uddannelse, som den studerende er indskrevet på.
Afgørelse om forhåndsmerit træffes efter ansøgning til studienævnet via SPOC på grundlag af en individuel og faglig vurdering.
Studerende, der får forhåndsmerit, skal efter endt eksamen indsende dokumentation på, om de forhåndsmeritterede fag er bestået eller ikke bestået.
Dokumentationen skal indsendes til Registratur via SPOC.
Yderligere oplysninger om ansøgninger til forhåndsmerit findes her.
§ 6.3 - Merit
Beståede uddannelseselementer fra samme uddannelse på samme niveau i Danmark træder i stedet for uddannelseselementer på denne uddannelse,
Beståede uddannelseselementer fra en anden dansk eller udenlandsk uddannelse på samme niveau kan træde i stedet for uddannelseselementer på bacheloruddannelsen
Et kandidatspeciale, der danner grundlag for en betegnelse i en kandidatuddannelse, kan ikke meritoverføres til en ny betegnelse i en anden kandidatuddannelse,
Afgørelse om merit træffes efter ansøgning studienævnet via SPOC på grundlag af en individuel og faglig vurdering.
§ 7 - Bestemmelser om uddannelsens tilrettelæggelse
§ 7.1 - Til- og framelding til undervisning og prøver
Tilmelding til undervisning og prøver
Den studerende har selv ansvar for at tilmelde sig undervisningen. Tilmelding til undervisningen sker via Studenterselvbetjeningen. De aktuelle tilmeldingsfrister fremgår af SDU’s hjemmeside. Undervisningstilmelding er lig med tilmelding til 1. prøveforsøg i de prøver, der knytter sig til faget.
Fra semesterstart (1. februar / 1. september) og 21 dage frem kan den studerende ændre sine tilmeldinger. Eftertilmelding af fag og prøver kan ske, hvis disse fremgår af listen på Studenterselvbetjeningen.
Der er obligatorisk tilmelding til prøver i fag, når disse udbydes for sidste gang.
Der henvises i øvrigt til SDU’s regler for tilmelding til fag og prøver på SDU.
Afmelding af undervisning og prøver
Fra semesterstart (1. februar / 1. september) og 21 dage frem kan den studerende ændre sine tilmeldinger. Afmelding af fag og prøver kan ske, hvis disse fremgår af listen på Studenterselvbetjeningen.
Når den studerende selv tilmeldt sig til en reeksamen, kan denne afmeldes indtil 14 dage før, at reeksamen finder sted. Afmelding af reeksamen kan ske via Studenterselvbetjeningen.
Universitetet kan framelde den studerende et fag, hvortil et forudsætningsfag ikke er bestået. Se yderligere under § 4 i den enkelte fagbeskrivelse.
Universitetet kan dispensere fra reglerne om afmelding af fag og prøver, hvis den studerende er eliteidrætsudøver, iværksætter eller hvis der foreligger usædvanlige forhold jf. Eksamensbekendtgørelsen § 5, stk. 5.
Der henvises i øvrigt til SDU’s regler for afmelding af fag og prøver på SDU.
§ 7.2 - Tidsfrist for gennemførsel af studiet
Erhvervskandidatuddannelsen skal være afsluttet inden for normeret studietid (4 år) + 1/2 år.
For studerende optaget med studiestart før september 2015 gælder andre tidsfrister for gennemførsel af studiet. Se nedenstående skema:
Studiestart Erhvervskandidat (4 år)
1.september 2015 eller senere Normeret tid + 1/2 år
§ 7.3 - Krav om studieaktivitet
Studerende skal bestå mindst en ECTS bærende prøve i løbet af en sammenhængende periode på et år (der må max. være et år mellem, at to ECTS-bærende prøver bestås).
Indskrivningen kan bringes til ophør for studerende, der ikke opfylder ovenstående studieaktivitetskrav.
Studienævnet kan dispensere fra studieaktivitetskravet, hvis der foreligger usædvanlige forhold.
Studerende der er mere end 6 måneder forsinket i forhold til den normerede studietid tilbydes særlig vejledning i form af en individuel samtale,
Forsinkelsessamtaler afholdes af Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet.
§ 7.4 - Speciale
Afleveres specialet ikke indenfor den aftalte frist, har den studerende brugt ét eksamensforsøg og specialet betragtes som 'Udeblevet' (U) og dermed ikke bestået. Der skal udarbejdes en ny opgaveformulering inden for det oprindelige emneområde, og afleveringsdatoen fastsættes til tre måneder efter den oprindelige afleveringsdato. Den ændrede opgaveformulering skal modsvare ca. 3 måneders ekstra specialearbejde.
Bedømmes specialet til ikke bestået (karaktererne '00' eller '-3') udfærdiges ligeledes en ny opgaveformulering med afleveringsfrist 3 måneder efter at bedømmelsen er offentliggjort.
Såfremt specialet fortsat ikke afleveres eller bestås ved andet prøveforsøgkan den studerende få et tredje prøveforsøg efter de samme regler.
§ 7.5 - Orlov
Studerende kan søge om orlov fra uddannelsen jf. SDU’s regler for orlov
§ 7.6 - Deltagerbegrænsning
§ 7.7 - Valgfag
Den studerende skal i løbet af den 4-årige erhvervskandidatuddannelse dokumentere valgfag svarende til maksimalt 30 ECTS-points. Valgfag skal ligge inden for uddannelsens formål og kompetenceprofil. Valgfag er planlagt til at afvikles på 5. og 6. semester. Ud af de valgfrie fag på 30 ECTS skal der som minimum vælges valgfrie fag svarende til 15 ECTS fra kandidatuddannelsernes interne valgfrie fag eller andre uddannelser på SDU. De resterende 15 ECTS kan tages ved andre universiteter.
Godkendte eksterne valgfag på SDU
Alle obligatoriske fag samt valgfag udbudt af nedenstående uddannelser er godkendt som valgfag på uddannelsen:
- Kandidatuddannelsen i Fysioterapi, SDU
- Kandidatuddannelsen i Ergoterapi, SDU
- Kandidatuddannelsen i Jordemodervidenskab, SDU
- Kandidatuddannelsen i Klinisk sygepleje, SDU
- Kandidatuddannelsen i Idræt og sundhed, SDU
- Kandidatuddannelsen i Folkesundhedsvidenskab, SDU
- samt valgfaget Human Health udbudt af studienævnet for Farmaci, SDU.
Fællespulje for valgfag på Kandidatuddannelserne i Fysioterapi, Ergoterapi, Jordemodervidenskab, Klinisk Sygepleje og Den Sundhedsfaglige Kandidatuddannelse.
For udbudte valgfag se fagbeskrivelse på uddannelsens hjemmeside.
§ 8 - Dispensation og klagemuligheder
§ 8.1 - Dispensation fra regler, fastsat af universitetet
SDU's generelle studieregler er gældende for forhold, der ikke er nævnt i Eksamensbekendtgørelsen.
Studienævnet kan, hvis der foreligger usædvanlige forhold, dispensere fra regler i studieordningen, der alene er fastsat af universitetet.
§ 8.2 - Klage over eksamen
Klager over prøver eller anden bedømmelse, der indgår i eksamen, indgives af den studerende og stiles til Dekanen for det Sundhedsvidenskabelige Fakultet. Klagen skal være skriftlig. Der skal anvendes særligt skema til indgivelse af eksamensklage, som findes på fakultetets hjemmeside.
En studerende kan bl.a. klage over:
- retlige spørgsmål
- eksaminationsgrundlaget
- prøveforløbet
- bedømmelsen
Klagen skal indgives senest to uger efter, at bedømmelsen er offentliggjort. Fristen løber dog tidligst fra den dato, der er meddelt for offentliggørelsen. Universitetet kan i særlige tilfælde dispensere fra tidsfristkravet hvis der foreligger usædvanlige forhold.
Fakultetet kan ikke træffe afgørelse om at ændre et resultat. Fakultetet kan kun træffe afgørelse i form af følgende:
- ombedømmelse ved nye bedømmere (skriftlig eksamen)
- tilbud om ny prøve (omprøve) ved nye bedømmere (mundtlig eksamen)
- afvisning af klagen
Resultatet af en omprøve eller ombedømmelse kan resultere i en lavere karakter end den oprindelige.
Klager over andre forhold end eksamen, f.eks. vejledning og undervisning, skal stiles til studieledelsen.