
Studieordning for Master i arbejdsmiljøledelse
- Master i arbejdsmiljøledelse
- Master of Occupational Safety and Health Management
§ 1 - Beskrivelse af uddannelsen
§ 1.1 - Stamblad
Uddannelsestitler
Master i arbejdsmiljøledelse (Master)Bekendtgørelser
Bekendtgørelse om masteruddannelser ved universiteterne (masterbekendtgørelsen) (BEK nr 19 af 09/01/2020)
Bekendtgørelse af lov om vurdering af udenlandske uddannelseskvalifikationer m.v. (LBK nr 579 af 01/06/2014)
Bekendtgørelse om censorordning og censorvirke (BEK nr 920 af 04/07/2024)
Bekendtgørelse af lov om universiteter (universitetsloven) (LBK nr 391 af 10/04/2024)
Bekendtgørelse af lov om videregående uddannelse (videreuddannelsessystemet) for voksne (LBK nr 1038 af 30/08/2017)
Bekendtgørelse om merit i universitetsuddannelser (BEK nr 826 af 16/06/2023)
Bekendtgørelse om fleksible forløb inden for videregående uddannelser for voksne (BEK nr 1348 af 29/11/2013)
Bekendtgørelse om universitetsuddannelser tilrettelagt på deltid (BEK nr 2272 af 01/12/2021)
Bekendtgørelse om eksamener og prøver ved universitetsuddannelser (BEK nr 2271 af 01/12/2021)
Bekendtgørelse om karakterskala ved uddannelser på Uddannelses- og Forskningsministeriets område (BEK nr 1125 af 04/07/2022)
ECTS-point
60Sprog
DanskByer
OdenseNiveau
Master§ 1.2 - Gældende for studerende optaget pr.
§ 1.3 - Uddannelsens formål, herunder evt. faglig profil og specialiseringer
- vurdering og løsning af teoretiske og praktiske problemstillinger,
- formidling af faglige problemstillinger og løsningsforslag til fagfæller og ikke-specialister,
- styring og udvikling af komplekse arbejdssituationer,
- selvstændig etablering af fagligt og tværfagligt samarbejde, og
- egen faglige udvikling.
§ 1.4 - Didaktisk og pædagogisk grundlag
De bærende principper for masteruddannelsen er aktiverende undervisning og aktiv læring, som udmøntes gennem projektorienteret og problembaseret læring. De studerende, medarbejderne og ledelsen har i fællesskab ansvaret for, at principperne realiseres igennem hele uddannelsesforløbet.
Masteruddannelsen vægter undervisningsformer, der veksler mellem forelæsninger, workshops, øvelser og projekter, der skal integrere teorier og metoder fra fagområderne og forankre dem i praksis.
Struktur og læringsmiljø
- Fagligheden står i centrum, og masteruddannelsen har derfor rod i forsknings- og udviklingsmiljøer med høj international standard. Der leveres forsknings- og udviklingsbaseret undervisning, således at hensynet til både grundforskning og praksisnær anvendt forskning og udvikling i samarbejde med erhvervslivet bliver tilgodeset.
- Lærings- og evalueringsmiljøet er baseret på aktiverende undervisning og aktiv læring, der stimulerer de studerende til at tænke og arbejde problemorienteret, projektorienteret og tværfagligt. Der arbejdes både i grupper og selvstændigt, og der lægges vægt på innovation og refleksion.
- Løbende feedback og evaluering af den studerendes arbejde er en integreret del af den aktiverende undervisning og anvendes til at understøtte den studerendes aktive læring.
- I den praktiske tilrettelæggelse af studieforløbet er der lagt vægt på, at undervisnings- og eksamensformer er relevante og tidssvarende, og at disse understøtter de studerendes tilegnelse af de centrale kompetencer. Den enkelte studerende forventes at være aktiv medspiller og tage ansvar for egen læring.
- Gennem et struktureret gruppearbejde, hvor undervisergruppen aktivt er involveret i gruppedannelse og følger gruppernes arbejde, arbejder den studerende aktivt med en eller flere fagligheder i projektarbejdet.
- Problemorienteret projektarbejde i grupper med inddragelse af en række af uddannelsens fagligheder er en central undervisningsform på masteruddannelsen, der også er meget velegnet, når der skal arbejdes tværfagligt. Når projektet tager udgangspunkt i praksisnære problemstillinger eller faktiske problemstillinger fra en virksomhed, får denne undervisningsform en meget høj grad af autenticitet og lighed med de arbejdsformer, som erhvervslivet efterspørger, og som den studerende møder i sit arbejdsliv.
§ 2 - Indskrivning
§ 2.1 - Adgangskrav
For at kunne blive optaget på masteruddannelsen skal ansøgeren have bestået en kandidat-, bachelor- eller professionsbacheloruddannelse eller en tilsvarende mellemlang videregående uddannelse eller diplomuddannelse.
Ansøgeren skal have mindst 2 års relevant erhvervserfaring efter gennemført adgangsgivende uddannelse. I vurderingen af erhvervserfaringens relevans vil der blive lagt væk på, at ansøgeren som led i dennes arbejdsopgaver har beskæftiget sig med arbejdsmiljøområdet i minimum to år. Dette kan være som arbejdsmiljøleder, -koordinator, -repræsentant, -konsulent eller på anden måde arbejdsmiljøprofessionel.
Ansøgere med udenlandsk eksamen, skal have bestået Studieprøven i dansk som andetsprog (tidligere Dansk Prøve 2). Det er et krav, at alle Studieprøvens 4 delelementer er bestået med karakteren 6 eller derover på 13-skalaen eller 02 på 7-trinsskalaen.
Universitetet kan optage ansøgere, der ikke opfylder de uddannelsesmæssige betingelser, men som ud fra en konkret vurdering skønnes at have de nødvendige uddannelsesmæssige forudsætninger, herunder ansøgere der har gennemført en diplomuddannelse som fleksibelt forløb. I vurderingen af de nødvendige uddannelsesmæssige forudsætninger indgår allerede beståede uddannelseselementer fra tidligere uddannelser svarende til uddannelse eller enkeltfag på kandidat-, bachelor- eller professionsbacheloruddannelse eller en tilsvarende mellemlang videregående uddannelse eller diplomuddannelse samt kortere uddannelsesforløb på tilsvarende niveau.
Hvis det vurderes, at ansøgeren mangler maksimalt 20 ECTS-point i forhold til at opfylde adgangskravet svarende til niveau 6 i den danske kvalifikationsramme, kan ansøgeren tilbydes en supplerende prøve. Vurderingen foretages på baggrund af en fremsendt levnedsbeskrivelse med detaljeret oversigt over beståede uddannelseselementer til dato.
Den supplerende prøve består af et forløb, hvor ansøgeren under vejledning skal udarbejde en konkret opgave til faglig bedømmelse ved uddannelsesledelsen. Ansøger får fire uger til selvstændigt at udarbejde en opgave ud fra et prædefineret spørgsmål relateret til uddannelsen. Her skal denne demonstrere evne til at strukturere en skriftlig opgave og til at argumentere og formidle akademisk. Opgaven bedømmes bestået /ikke bestået og giver ved bestået adgang til masteruddannelsen i arbejdsmiljøledelse i det kommende semester.
Der kan ikke dispenseres for erhvervserfaringskravet, ej heller for kravet om at dette skal være opfyldt efter endt adgangsgivende uddannelse.
§ 2.2 - Uddannelsens faglige forudsætninger og krav til erhvervserfaring
Ansøgeren skal have mindst to års relevant erhvervserfaring efter gennemført adgangsgivende uddannelse (se ovenstående adgangskrav).
Ansøgeren bør desuden have tilstrækkelige færdigheder i engelsk til at læse og forstå faglitteratur på engelsk og følge engelsksproget undervisning, da der lejlighedsvist benyttes engelsksproget litteratur og enkelte lektioner kan blive undervist på engelsk.
§ 2.3 - Deltagerbetaling
Masteruddannelser er betalingsuddannelser i henhold til reglerne i bekendtgørelsen om deltidsuddannelse ved universiteterne (deltidsbekendtgørelsen). Der opkræves betaling for deltagelse i undervisningen inkl. prøver og anden bedømmelse.
§ 3 - Detaljeret information om uddannelsens opbygning og progression
§ 3 - Uddannelsens titel og profiler
Master i arbejdsmiljøledelse, optag september 2025
§ 3.1 - Overordnet opbygning og struktur
Overordnet opbygning og struktur
Uddannelsens fagsøjler
Uddannelsens semestertemaer
Beskrivelser af uddannelsens semestre og moduler
- Den historiske udvikling af arbejde, teknologi og arbejdsmiljø- og sundhedsforståelse
- Regulering af arbejdsmiljø
- Fysiske og psykiske arbejdsmiljøpåvirkninger og konsekvenser for helbred og arbejde
- Teori om design af arbejdsmiljøindsatser og etiske problemstillinger
- Evidensbegrebet og fortolkning af arbejdsmiljøforskning
- Kortlægge arbejdsmiljøpåvirkninger og prioritere indsatsområder
- Anvende behovsanalyse og inddrage interessenter i design af en arbejdsmiljøindsats
- Inddrage evidens om arbejdsmiljøpåvirkninger og -indsatser og etiske perspektiver i design af arbejdsmiljøindsatser
- Praktisk anvende forskningsbaseret viden og metoder til at designe og formidle en arbejdsmiljøind-sats, der tager højde for regulatoriske og etiske perspektiver på en virksomhed
- Grundlæggende principper for organisering og ledelse af private og offentlige virksomheder
- Forandringsledelse
- Interventioner i arbejdsmiljø gennem ledelsesfokus, systematisk arbejdsmiljøarbejde og medind-dragelse
- Roller, relations opbygning og aktivering af ressourcer til arbejdsmiljøindsatser
- planlægge og gennemføre en arbejdsmiljøindsats, herunder anvende Interessent- og behovsanalyse
- kommunikere med og inddrage relevante aktører
- agere som refleksiv og relations-opbyggende forandringsagent
- reflektere over gennemførelsen af en arbejdsmiljøindsats ved anvendelse af forskningsbaseret viden og metoder,
- skabe organisatorisk forståelse og accept af og gennemføre en arbejdsmiljøindsats.
- Samfundsmæssig udvikling af arbejdsmarked, teknologi og virksomhedsstrategi
- Arbejdsmiljøets reguleringsmekanismer nationalt og internationalt
- Evalueringsteorier og metoder
- Sygefraværs og fastholdelsesmekanismer
- Det brede arbejdsmiljøbegreb om rummelighed
- Analysere og forbedre kvantitative og kvalitative evalueringsmetoder i egen virksomhed
- Kendskab til arbejdsmiljø økonomiske analyser fx med inddragelse af sygefravær
- Inddrage regulering og det brede arbejdsmiljøbegreb til at motivere arbejdsmiljøindsatser
- Analysere virksomhedens strategiske behov og integrere arbejdsmiljøindsatsen heri
- Evaluere arbejdsmiljøindsatser og justere på virksomhedens arbejdsmiljøindsatser ud fra dette data grundlag
Uddannelsens faglige progression
Tilrettelæggelse af undervisningen
§ 3.1.1 - Sammenhæng mellem adgangskrav og uddannelsens første år
§ 4 - Fagbeskrivelser
§ 4 - Obligatoriske kurser
Master i arbejdsmiljøledelse, optag september 2025
Design af arbejdsmiljøindsatser
Gennemførelse af arbejdsmiljøindsatser
Evaluering af arbejdsmiljøindsatser
Masterprojekt
§ 5 - Bestemmelser om prøver
§ 5.1 - Uddannelsens beståelseskrav
§ 5.2 - Særlige eksamener
Eksamen i udlandet
Det Tekniske Fakultet kan bevilge dispensation til afholdelse i helt ekstraordinære situationer til, at det mundtlige masterforsvar afholdes uden for SDU.
Det Tekniske Fakultet kan i tilfælde af fx udstationering eller bopæl i udlandet, tillade at eksamener gennemføres på en dansk repræsentation eller andre steder i udlandet. Ansøgning herom skal være Studienævnet i hænde senest 6 uger før eksamen.
Den studerende er ansvarlig for det praktiske arrangement af forsvaret.
Alle omkostninger ved afholdelse af eksamen samt ved evt. aflysning af eksamen grundet sygdom, problemer med opkobling til system eller andre forhold, som SDU ikke kan drages til ansvar for, skal den studerende selv afholde. SDU kan kræve, at beløbet forudbetales.
§ 5.3 - Stave- og formuleringsevne
Ved bedømmelsen af masterprojekt og andre større skriftlige opgaver skal der ud over det faglige indhold også lægges vægt på den studerendes stave- og formuleringsevne, uanset hvilket sprog eksamenspræsentationen er affattet på.
Opgaverne skal være formuleret i et klart og forståeligt sprog. Sprogbehandlingen i de skriftlige prøver eller i masterprojektet kan påvirke den samlede karakter i op- eller nedadgående retning. Yderligere oplysninger om sprogbehandlingen fremgår af fagbeskrivelserne.
Studienævnet kan bevilge dispensation fra ovennævnte krav til stave- og formuleringsevne for studerende, der kan dokumentere en relevant, specifik funktionsnedsættelse (fx ordblindhed).
§ 5.4 - Interne eller eksterne eksamener
Eksamenerne er enten eksterne eller interne.
Interne eksamener bedømmes af en eller flere af universitetets undervisere (eksaminatorer).
Eksterne eksamener bedømmes af en eller flere af universitetets undervisere (eksaminatorer) og mindst én censor, der er beskikket af Uddannelses- og Forskningsstyrelsen.
Mindst 1/3 af uddannelsens samlede ECTS-point skal dokumenteres ved eksterne eksamener, ekskl. meritoverførte eksamener. Uddannelsens væsentlige områder herunder masterprojektet bedømmes med ekstern censur.
§ 5.5 - Undervisnings- og eksamenssprog
På uddannelser, der udbydes på dansk, aflægges eksamen på dansk, medmindre det er en del af den enkelte eksamens formål at dokumentere færdigheder i fremmedsprog. Eksamen kan aflægges på svensk eller norsk i stedet for dansk. Hvis et enkeltfag udbydes på dansk, men har været meddelt på engelsk af en underviser, der taler dansk, aflægges eksamen på den studerendes foretrukne sprog (dansk eller engelsk). Hvis et enkeltfag udbydes på dansk, men har været meddelt på engelsk af en underviser, der ikke taler dansk, aflægges eksamen på engelsk.
Studienævnet kan dispensere fra denne regel.
§ 5.6 - Undervisnings- og eksamensformer
Uddannelsen indeholder en variation af undervisnings- og eksamensformer, der afspejler undervisningens indhold og arbejdsformer. Derudover er uddannelsen baseret på gruppearbejde og tværfaglighed samt på anvendelsesorienteret og forskningsbaseret undervisning.
Særligt vedr. gruppearbejde i undervisning
Gruppearbejdet fordrer den studerendes aktive deltagelse.
Studerende, som er blevet ekskluderet fra gruppen eller har ikke fået sig en gruppe, skal søge Studienævnet om tilladelse til at udføre gruppearbejde alene.
§ 5.7 - Uregelmæssigheder i forbindelse med eksamener
Der kan træffes disciplinære foranstaltninger over for studerende ved eksamenssnyd eller forstyrrende adfærd ved eksamener/prøver jf. Regler om disciplinære foranstaltninger overfor studerende ved SDU.
§ 5.8 - Særlige vilkår
Studienævnet kan dispensere fra fastsatte eksamensvilkår, herunder tilbyde særlige vilkår til studerende med fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse og til studerende med et andet modersmål end dansk, når studienævnet vurderer, at det er nødvendigt for at ligestille disse studerende med øvrige studerende. Studerende med funktionsnedsættelse skal leve op til de samme faglige fag krav som øvrige studerende, og det er en forudsætning, at tilbuddet ikke ændrer eksamenens faglige niveau.
Ved kroniske funktionsnedsættelser kan studienævnet godkende særlige vilkår gældende for eksamener på hele kandidatuddannelsen. For at kunne sikre rettidig behandling af ansøgninger om særlige vilkår er ansøgningsfristen hhv. den 1. oktober for vintereksamensperioden og den 1. marts for sommereksamensperioden.
Eksamensbeviset vil ikke indeholde oplysninger om særlige vilkår ved eksamener.
§ 5.9 - Individuelle eksamener og gruppeeksamener
Eksamener tilrettelægges som individuelle eksamener eller som en gruppeeksamen. Der skal altid foretages en individuel bedømmelse af de studerendes præstationer, og der skal gives individuelle karakterer.
Det fremgår af fagbeskrivelsen, hvis en eksamen er tilrettelagt som en gruppeeksamen, og størrelsen på gruppen fremgår ligeledes af fagbeskrivelsen.
Det er ikke muligt at vælge en individuel eksamen i de fag, hvor eksamen er en gruppeeksamen medmindre andet er angivet i fagbeskrivelsen bortset fra masterprojektet.
§ 5.10 - Reeksamener
Studerende, der ikke har bestået den ordinære eksamen samt studerende der har været tilmeldt undervisning i det semester, hvor den ordinære eksamen finder sted, men ikke har deltaget i den ordinære eksamen, kan tilmelde sig reeksamen.
Reeksamen afholdes i samme eksamenstermin som den ordinære eksamen. Eksamensterminen for efterårssemestret er den 2. januar – den 7. marts og for forårssemestret den 1. juni – den 31. august. I visse tilfælde kan nogle eksamener afholdes i hhv. december og maj måned. Der afholdes ikke eksamen i juli måned, medmindre særlige omstændigheder gør sig gældende.
Reeksamen kan have en anden eksamens- eller bedømmelsesform end den ordinære eksamen. Evt. ændret eksamensform og betingelserne herfor fremgår af den pågældende fagbeskrivelse. Eksamensformen for masterprojektet kan dog ikke ændres.
§ 5.11 - Eksamensforsøg
En bestået eksamen kan ikke tages om.
En studerende har 3 forsøg til at bestå en eksamen. Studienævnet kan tillade yderligere eksamensforsøg, hvis det findes begrundet i usædvanlige forhold. I vurderingen af om der foreligger usædvanlige forhold kan spørgsmålet om studieegnethed ikke indgå.
En studerende, der anden gang skal have sin undervisningsdeltagelse bedømt, kan forlange at aflægge eksamen i stedet. Undervisningsdeltagelse, hvortil der knytter sig praktiske øvelser, kan dog ikke erstattes af en eksamen.
§ 5.12 - Forudsætninger for deltagelse i eksamener
Manglende opfyldelse af eksamensbetingelser
Udeblivelse fra eksamensaktiviteter
Særligt vedr. gruppearbejde
§ 5.13 - Digitale eksamener og hjælpemidler
Alle skriftlige eksamener er digitale.
§ 6 - Bestemmelser om merit og fritagelser
§ 6.1 - Merit
§ 7 - Bestemmelser om uddannelsens tilrettelæggelse
§ 7.1 - Til- og framelding til undervisning og eksamener
Tilmelding til undervisning og ordinære eksamener
Tilmelding til undervisning og eksamener foregår elektronisk på SDU-Studenterselvbetjeningen, https://sso.sdu.dk i overensstemmelse med SDUs regler for tilmelding til fag og eksamen.
Tilmeldingsperioderne er hhv. den 20.-30. maj for tilmelding til undervisning i efterårssemesteret og den 20.-30. november for tilmelding til undervisning i forårssemesteret. Tilmeldingsperioderne offentliggøres som opslag på hjemmesiden samt pr. mail til de studerendes SDU-mailadresser. Det er den studerendes ansvar at holde sig orienteret om fristen for tilmelding.
Tilmelding til et fag eller valgfag medfører automatisk tilmelding til undervisning og den tilhørende ordinære eksamen. Der tilbydes en reeksamen i umiddelbar tilknytning herefter.
Studerende kan ikke tilmelde sig til fag ud over uddannelsens ramme, medmindre den pågældende studerende er optaget på et af SDUs talentprogrammer, jf. Talentbekendtgørelsen. I så fald kan uddannelsens ramme kun overskrides med de studieaktiviteter, der indgår i talentprogrammet.
Servicetilmelding ved udfasede fag
En studerende, der har aflagt forsøg i et fag, der udfases, bliver servicetilmeldt de resterende forsøg i faget, når eksamen i det pågældende fag udbydes for sidste gang.
Reeksamenerne afholdes
- den 7. februar – den 7. marts i vintereksamensperioden, og
- den 1.-31. august sommereksamensperioden.
Tilmelding til reeksamen forudsætter, at den studerende har været tilmeldt den ordinære eksamen i samme eksamensperiode.
Tilmelding til reeksamen foregår via SDU-studenterselvbetjeningen, https://sso.sdu.dk i tilmeldingsperioderne:
- den 1.-20. januar for reeksamen i vintereksamensperioden
- den 1.-20. juni for reeksamen i sommereksamensperioden.
Framelding
Tilmeldingen til såvel obligatoriske fag som valgfag er som udgangspunkt bindende. Studerende kan dog i de fleste fag fortryde tilmeldingen via https://sso.sdu.dk senest
- den 21. september for undervisning i efterårssemestret, og
- den 21. februar for undervisning i forårssemestret.
En senere framelding forudsætter en studienævnsdispensation, og der er brugt et forsøg hvis den studerende ikke deltager i eksamen, medmindre Studienævnet bevilger dispensation til framelding. En dispensation forudsætter, at der foreligger usædvanlige forhold. Den studerende skal søge om framelding, før vedkommende aflægger et forsøg i det pågældende fag.
Tilmelding til bl.a. udfasede fag, summer school, fag der alene bedømmes ved fremmøde, ingeniørpraktik og afgangsprojekt er bindende. Disse fag kan ikke frameldes uden en studienævnsdispensation. Det fremgår af fagbeskrivelsen, hvis et fag ikke kan afmeldes.
Reeksamener
Studerende kan framelde reeksamen via https://sso.sdu.dk op til to uger før den pågældende reeksamen afholdes. En senere framelding forudsætter en studienævnsdispensation, og der er brugt et forsøg hvis den studerende ikke deltager i eksamen, medmindre Studienævnet bevilger dispensation til framelding. En dispensation forudsætter, at der foreligger usædvanlige forhold. Den studerende skal søge om framelding, før vedkommende deltager i den pågældende reeksamen.
§ 7.2 - Tidsfrist for gennemførsel af studiet (Maksimal studietid)
Maksimal studietid
Masteruddannelsen er tilrettelagt over 2 år, og skal være afsluttet inden for 6 år efter studiestart.
Studienævnet kan dispensere fra reglerne om maksimal studietid, hvis der foreligger usædvanlige forhold eller den studerende er eliteidrætsudøver, iværksætter eller formand i frivillige organisationer under Dansk Ungdoms Fællesråd.
§ 7.3 - Krav om studieaktivitet
§ 7.4 - Masterprojekt
Masterprojektet udgør 15 ECTS, og er nærmere beskrevet i fagbeskrivelsen.
§ 7.5 - Individuelle studieaktiviteter
§ 7.6 - Deltagerbegrænsning
§ 8 - Dispensation og klagemuligheder
§ 8.1 - Dispensation fra regler, fastsat af universitetet
§ 8.2 - Klage over eksamener
Den studerende kan indgive en skriftlig klage til universitetet over retlige og faglige spørgsmål, herunder prøveforløbet ved eksamen.
§ 8.3 - Klage over universitetets afgørelser
Klager over retlige spørgsmål
Klager over merit og forhåndsmerit - Faglige spørgsmål
- merit for beståede danske uddannelseselementer
- merit for beståede udenlandske uddannelseselementer