Studieordning for master i international virksomhedskommunikation

Studienævn for International virksomhedskommunikation
Uddannelsestitler:
  • master i international virksomhedskommunikation
  • Master of International Business Communication
ECTS-point: 60
Byer: Odense
Terminer: Efterår, Forårx
Ikrafttrædelsesdato: 01-09-2025
Gældende for studerende optaget fra og med: 01-09-2017

Version: Godkendt - aktiv

§ 1 - Beskrivelse af uddannelsen

§ 1.1 - Stamblad

Bekendtgørelser

Bekendtgørelse om masteruddannelser ved universiteterne (masterbekendtgørelsen) (BEK nr 19 af 09/01/2020)

Bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om eksamener og prøver ved universitetsuddannelser (BEK nr 849 af 16/06/2023)

Bekendtgørelse om merit i universitetsuddannelser (BEK nr 826 af 16/06/2023)

Bekendtgørelse om fleksible forløb inden for videregående uddannelser for voksne (BEK nr 1348 af 29/11/2013)

Bekendtgørelse om universitetsuddannelser tilrettelagt på deltid (BEK nr 2272 af 01/12/2021)

Bekendtgørelse om eksamener og prøver ved universitetsuddannelser (BEK nr 2271 af 01/12/2021)

Bekendtgørelse om karakterskala ved uddannelser på Uddannelses- og Forskningsministeriets område (BEK nr 1125 af 04/07/2022)

Bekendtgørelse om censorkorps og censorvirksomhed på de videregående uddannelser (BEK nr 458 af 19/04/2022)

Sprog

Dansk

§ 1.2 - Uddannelsens formål, herunder evt. faglig profil og specialiseringer

Masteruddannelsen i International Virksomhedskommunikation er normeret til 60 ECTS, hvilket svarer til en fuldtidsstuderendes arbejde i 1 år, men undervisningen tilrettelægges således, at fuldtidsbeskæftigede kan følge og afslutte uddannelsen over 2 år.

Uddannelsen kan desuden tages som enkeltmoduler. 

Kompetencebeskrivelse 
Formålet med masteruddannelsen i International Virksomhedskommunikation er at give den studerende kvalifikationer gennem fagspecifik og fagrelateret kunnen, viden og metode.

Uddannelsen er en forskningsbaseret erhvervsrettet efter- og videreuddannelse, der har til formål at udvikle den studerendes kompetencer til på et reflekteret videnskabeligt grundlag at analysere, tilrettelægge og løse alle typer af kommunikationsopgaver for alle typer af virksomheder på dansk og engelsk.

Uddannelsens kompetencemål opdeles i generelle og fagspecifikke kompetencemål. De generelle kompetencemål er de overordnede kompetencemål dimittenden har efter afslutning af uddannelsen, mens de fagspecifikke kompetencemål relaterer sig til uddannelsens kernefaglighed. Iht. ”Ny dansk kvalifikationsramme for videregående uddannelse” opdeles kompetencemål i viden, færdigheder og kompetencer:

Generelle kompetencemål:

Dimittenden skal

  1. kunne afgrænse og definere et fagligt problem på et højt videnskabeligt niveau.
  2. kunne systematisere kompleks viden og data, samt kritisk udvælge og prioritere forhold, der er væsentlige for emnet.
  3. kunne argumentere på et videnskabeligt grundlag.
  4. kunne igangsætte og gennemføre en faglig dialog.
  5. kunne fokusere og skabe sammenhæng i løsning af opgaver.
  6. anvende et sprog - skriftligt og/eller mundtligt - der er emneorienteret, præcist og korrekt.
  7. kunne arbejde selvstændigt, disciplineret, struktureret og målrettet, herunder også kunne overholde deadlines og formalia.
  8. anvende IT som et redskab i forbindelse med såvel informationssøgning som mundtlig og skriftlig formidling.
  9. kunne forstå og anvende faglige tekster på engelsk og på de skandinaviske sprog.
  10. kunne formulere sig om faglige emner på et fremmedsprog.

Sammenhængen mellem kvalifikationsrammen for videregående uddannelser, uddannelsens kompetencemål og de enkelte fagelementers læringsmål fremgår af bilag 1. Uddannelsens faglige kompetencemål fremgår under Studieforløb.

§ 1.3 - Didaktisk, pædagogisk grundlag og kontakt til forskningsmiljø

Studerendes mulighed for kontakt til relevant forskningsmiljø
Uddannelsens discipliner har hver tilknyttet en fagansvarlig forsker, der er forankret i forskningsmiljøer på Det Humanistiske Fakultet. Aktuel forskning inddrages hyppigt i undervisning og vejledning, og forskningsgrupperne holder løbende arrangementer, som de studerende inviteres til at deltage i, når det er relevant.

Humanioramodellen for aktiv læring og aktiverende undervisning
Humanioramodellen er en platform for udvikling og udformning af aktiverende undervisning og aktiv læring på det Humanistiske Fakultet. Hermed udmønter humanioramodellen Syddansk Universitets principper for uddannelse: aktiverende undervisning og aktiv læring. Modellen tager udgangspunkt i, at aktiv læring realiseres gennem deltagelse i flere forskellige former for undervisning og aktiviteter. Den viser samtidig, hvordan undervisningen kan være aktiverende på forskellig vis.

Humanioramodellen baserer sig på, at forskellige former for undervisningsaktiviteter foregår i forskellige ”rum”, der defineres af underviseres og studerendes respektive roller og ansvar. Modellen synliggør, at den studerende har forskellige opgaver og roller i løbet af sit studium, herunder at deltage i forskellige aktiviteter og bidrage med en varietet af leverancer.

Studerendes studieaktiviteter organiseres og rammesættes i fire rum:


Underviseren planlægger og gennemfører aktiverende undervisning, herunder

  • involverer alle fire rum under hensyntagen til det enkelte fags målbeskrivelse
  • tydeliggør hvilket ansvar studerende har i forhold til deltagelse i de forskellige rum
  • støtter studerendes tilegnelse af studiekompetence til at arbejde i de forskellige rum

Underviseren reflekterer således over hvilke aktiviteter, der kan foregå i de fire rum, og hvordan aktiviteterne hænger sammen med fagets mål og udprøvning. Uddannelsens ledelse sikrer, at de studerende samlet set har aktiviteter i alle fire rum i hvert semester, samt at undervisernes særlige kompetencer og styrkeområder udnyttes bedst muligt i implementeringen af modellen.

Modellen synliggør, at studerende har forskellige former for ansvar, opgaver og roller knyttet til deltagelse i de forskellige studieaktiviteter. Det forventes, at den studerende leverer forskellige typer produkter og ydelser i de forskellige rum. Den studerende bliver således bevidst om og fortrolig med forskellige studieaktiviteter og opgaveformer.

Undervisningsrum, hvor underviser har planlægningsansvar og er til stede
Dette undervisningsrum vil typisk indeholde forelæsninger og holdundervisning med aktiverende elementer, ekskursioner og workshops, hvor studerende deltager aktivt ved for eksempel at stille spørgsmål, reflektere, tage noter og bidrage til diskussioner i grupper og i plenum.
Her kan eksempelvis summemøder, refleksionsspørgsmål, quizzes, udfærdigelse af begrebskort, mm. være aktiverende elementer, som underviseren kan gøre brug af.

Studierum, hvor underviser har planlægningansvar, men ikke er til stede
Dette studierum vil typisk kunne indeholde gruppearbejde, øvelser, opgaveløsning og tilsvarende aktiviteter, som er rammesat af underviseren, og hvor den studerende deltager aktivt.
Eksempler på aktiviteter kan være arbejde med arbejdsspørgsmål til pensum, logbøger, bidrag til blogs eller wikier, indsamling af materiale til egen eller gruppes portfolio, feltarbejde mm.

Undervisningsrum, hvor underviser er til stede, men studerende har planlægningsansvar for konkrete delaktiviteter
Dette undervisningsrum vil typisk kunne indeholde gruppeoplæg, vejledning og spørgetimer og lignende aktiviteter inden for rammerne af kurset. Den studerende deltager aktivt ved for eksempel at afholde studenteroplæg, respondere på medstuderendes oplæg evt. med varierende opponentroller, tage initiativ til og forberede vejledning. I alle tilfælde kan der være tale om individuelt såvel som gruppebaseret arbejde.
Dette undervisningsrum kan eksempelvis rumme gruppeoplæg, flipped classroom, peerfeedback, case- og problembased learning, projektvejledning og spørgetimer.

Studierum, hvor studerende har planlægningsansvar, og underviser ikke er til stede
Dette studierum indeholder den studerendes selvstændige studier, aktiv deltagelse i selvorganiserede læsegrupper og fælles eksamensforberedelse, udarbejdelse af opgaver og andre studieprodukter.


Humanioramodellen er en overordnet model, som gælder for alle uddannelser, som er hjemmehørende under Det Humanistiske Fakultet. Modellen er både en beskrivelse af eksisterende praksis på de humanistiske uddannelser, hvor aktiverende pædagogiske former allerede spiller en stor rolle, og et pejlepunkt i forhold til den videre udvikling af undervisningen på fakultetet. Studienævnet for den enkelte uddannelse afgør i detaljen, hvordan modellen kommer til udtryk i den pågældende uddannelse.

§ 2 - Indskrivning

§ 2.1 - Uddannelsens faglige forudsætninger og krav til erhvervserfaring

Masteruddannelsen i International Virksomhedskommunikation tilbyder studerende med mindst 2 års erhvervserfaring (efter gennemført afgangseksamen) en videregående forskningsbaseret uddannelse i International Virksomhedskommunikation i relation hertil.

Ansøgere skal opfylde følgende krav for at kunne optages:

  • ansøgeren skal have gennemført mindst en relevant akademisk bacheloruddannelse, en relevant professionsbacheloruddannelse, en relevant mellemlang videregående uddannelse eller en diplomuddannelse gennemført som et reguleret forløb.
  • ansøgeren skal have mindst to års relevant erhvervserfaring efter gennemført afgangseksamen.
  • ansøgeren skal beherske dansk og engelsk i skrift og tale.

Ansøgere, der ikke opfylder disse hovedbetingelser, kan optages, hvis ansøgeren ud fra en konkret vurdering skønnes at have uddannelsesmæssige forudsætninger, der kan sidestilles med hovedbetingelserne.

Kravene gælder såvel for optagelse på den samlede uddannelse som på enkeltmoduler.

§ 2.2 - Deltagerbetaling

Masteruddannelser er betalingsuddannelser. Der kan tages et samlet forløb (hel uddannelse) eller enkeltfag/-moduler. 

Både for studerende, der er indskrevet på en studieordning til at gennemføre det samlede studieforløb (hel uddannelse) og for studerende, der ønsker at tage enkeltmoduler/enkeltfag gælder det, at betalingen dækker den studerendes deltagelse i undervisningen én gang samt potentielt tre eksamensforsøg i det/de pågældende fag, som den studerende har tilmeldt sig.  

De tre eksamensforsøg skal afholdes inden for 1 år efter undervisningens afslutning i henhold til følgende ramme:
  • 1. prøveforsøg: den ordinære eksamen, der følger i umiddelbar forlængelse af undervisningens afholdelse
  • 2. prøveforsøg: den tilhørende reeksamen i samme eksamenstermin, som den ordinære eksamen
  • 3. prøveforsøg: næste ordinære eksamenstermin (ved ordinær eksamen i sommereksamen betyder næste ordinære eksamenstermin den efterfølgende sommereksamen).
For nogle uddannelser gælder, at der afholdes reeksamen i næste eksamenstermin (ved ordinær prøve i sommereksamen betyder næste eksamenstermin den efterfølgende vintereksamen). Gør dette sig gældende, vil den enkelte studerende kunne afvikle det 3. prøveforsøg ved denne eksamenstermin i stedet for ved næste ordinære eksamenstermin. For den enkelte studerende gælder dog, at der samlet set kun vil være 3 eksamensforsøg til rådighed, jf. eksamensbekendtgørelsens § 13 stk. 2.  

Den studerende har mulighed for via et tilkøb at få adgang til deltagelse i prøveforsøg udover ovenstående tidsramme på 1 år. Et eventuelt tilkøb vil skulle ske senest 2 år efter afslutningen af undervisningen i det pågældende fag og eksamensforsøget skal være brugt senest 3 år efter afholdelsen af undervisningen. Såfremt undervisningen udbydes igen, dvs. hvis holdet oprettes og der er ledige pladser på holdet, kan den fornyede betaling give adgang til undervisningen igen. I fag hvor undervisningsdeltagelse indgår, vil den yderligere betaling omfatte reeksamen i den form, som i studieordningen er fastlagt som reeksamen for undervisningsdeltagelse i det enkelte fag. Fornyet betaling giver ikke adgang til flere eksamensforsøg end de tre forsøg i henhold til eksamensbekendtgørelsens § 13 stk. 2. Takster for tilkøb fremgår af uddannelsens hjemmeside.

Betaling for det fulde masterforløb eller enkeltmoduler omfatter ikke udgifter til følgende, medmindre det på den enkelte uddannelses hjemmeside eller i informationsmaterialet er specifikt anført:

  • materialer, bøger mv.
  • transport
  • konsulentydelser
  • internater
  • eventuelle overnatninger
  • forplejning 

De aktuelle betalingstakster fremgår af SDU´s hjemmeside.
 
Refusion af kursusudgiften vil kunne finde sted, hvis fristen for framelding til fag overholdes, se Til- og framelding til undervisning og prøver.

§ 3 - Struktur og progression

§ 3.1 - Overordnet opbygning og struktur

Masteruddannelsen i International Virksomhedskommunikation består af

  • 3 obligatoriske fag á 15 ECTS, i alt 45 ECTS
  • 1 masterprojekt á 15 ECTS 

Masteruddannelsen kan afvikles over 4. semestre. Uddannelsen er opdelt i tre semestre med holdundervisning efterfulgt af et Masterprojekt, som afslutter uddannelsen.

§ 3.2 - Studieforløb

MA i International Virksomhedskommunikation (60 ECTS) Optaget 2024 og frem

MA i International Virksomhedskommunikation (60 ECTS)

§ 4 - Fagbeskrivelser

§ 4.1 - Fagbeskrivelser

Profilopdelte fagbeskrivelser 

MA i International Virksomhedskommunikation (60 ECTS) Optaget 2024 og frem

MA i International Virksomhedskommunikation (60 ECTS)

§ 5 - Bestemmelser om prøver

§ 5.1 - Stave- og formuleringsevne ved større opgaver

Ved bedømmelsen af masterprojekt og andre større skriftlige opgaver skal der ud over det faglige indhold også lægges vægt på den studerendes stave- og formuleringsevne, uanset hvilket sprog eksamenspræstationen er affattet på. 

Sprogbehandlingen i de skriftlige prøver eller i masterprojektet og resume af masterprojektet indgår i helhedsbedømmelsen af den pågældende præstation, idet det faglige indhold dog skal vægtes tungest.

§ 5.2 - Interne eller eksterne prøver

Prøverne kan enten være eksterne eller interne.

Eksterne prøver bedømmes af én eller flere eksaminatorer og af én eller flere censorer, der er beskikket af Styrelsen for Forskning og Uddannelse.

Interne prøver bedømmes af én eller flere undervisere (eksaminatorer) udpeget af universitetet blandt underviserne på universitetet.

§ 5.3 - Undervisnings- og eksamenssprog

Undervisnings- og eksamenssproget er i udgangspunktet dansk for uddannelser der udbydes på dansk, med mindre andet er nævnt i fagbeskrivelsen for den enkelte disciplin. Såfremt bemanding af undervisningen nødvendiggør dette, eller såfremt det er nødvendigt at tage hensyn til internationale studerendes deltagelse i undervisningen, kan studienævnet beslutte, at undervisnings- og/eller eksamenssproget i særlige tilfælde kan være et fremmedsprog. 

Undervisnings- og eksamenssproget er i udgangspunktet engelsk eller tysk for uddannelser der udbydes der udbydes på henholdsvis engelsk eller tysk, med mindre andet er nævnt i fagbeskrivelsen for den enkelte disciplin.

I uddannelser, der udbydes på dansk, aflægges prøverne på dansk, medmindre prøvens formål er at dokumentere den studerendes færdigheder i et fremmedsprog. Prøverne kan dog aflægges på svensk eller norsk i stedet for dansk, medmindre det er en del af prøvens formål at dokumentere færdigheder i dansk. 

Hvis undervisningen i et fag har været afholdt på et fremmedsprog, aflægges prøven på dette sprog, medmindre det er en del af prøvens formål at dokumentere den studerendes færdigheder i dansk. Studienævnet kan dog træffe anden beslutning herom, jf. eksamensbestemmelserne for det enkelte fag.

Studienævnet kan i øvrigt, hvor forholdene gør det muligt, tillade studerende, der ønsker det, at aflægge en prøve på et fremmedsprog. Dette gælder dog ikke, hvis det er en del af prøvens formål at dokumentere færdigheder i dansk eller i et bestemt andet fremmedsprog.

§ 5.4 - Undervisnings- og prøveformer

Principper for valg af undervisnings- og prøveformer:

Der arbejdes på uddannelsen med en række forskellige undervisnings- og prøveformer, som hver især er afstemt i forhold til de læringsmål, der er sat for de enkelte fag. I fag med et styrket fokus på tilegnelse af en specifik faglig viden, er undervisningen typisk holdundervisning eller forelæsninger kombineret med øvelser, og eksamensformen kan både være skriftlige opgaver og mundtlig eksamen, der udprøver de studerendes tilegnelse og selvstændige viderebearbejdelse af den pågældende viden. I fag med et tydeligt fokus på færdigheder (selvfølgelig understøttet af viden og kompetence), arbejdes der typisk løbende i undervisningen med disse færdigheder. Sigtet er at skabe sammenhæng mellem læringsmål, arbejdsformer, undervisningsformer og eksamenstype.


Beskrivelse/definition af undervisnings- og prøveformer:

Hjemmeopgave: Hjemmeopgaver kan være bundne eller frie hjemmeopgaver. Bundne hjemmeopgaver betyder, at opgaveformuleringen udarbejdes af underviseren, og at formuleringen tager udgangspunkt i semestrets pensum. Frie hjemmeopgaver betyder, at den studerende med udgangspunkt i semestrets pensum – skriftligt og/eller mundtligt – fremlægger et selvstuderet emne med inddragelse af selvlæst litteratur. Opgaveformuleringen skal godkendes af underviseren. Se de nærmere beskrivelser for hjemmeopgaverne under de pågældende discipliner. 

Portføljeopgave: Portføljeopgaver udarbejdes og afleveres løbende i semestret. Der er tale om mindre skriftlige produkter, der tager udgangspunkt i pensum teori og metoder, og som kan bedømmes løbende og indgår i den samlede bedømmelse af eksamen.   

Mundtlig prøve: Mundtlige prøver kan være med og uden forberedelsestid. Den mundtlige eksamensform er valgt i de tilfælde, hvor den studerendes evne til at overskue et bredere stofområde ønskes efterprøvet. Denne eksamensform afprøver ligeledes den studerendes evne til mundtlig fremstilling og formidling.

Kombineret prøve: Masterprojektet og eksamen i kurset Forandringskommuniaktion - og ledelse i et organisationskulturelt perspektiv udprøves ved en kombineret prøve, der indeholder en fri hjemmeopgave (se under hjemmeopgave), som forsvares ved en mundtlig prøve (se under mundtlig prøve). Den studerende vælger selv emnet for masterprojektet efter aftale med vejlederen.

Blended learning: Masteruddannelsen er tilrettelagt som blended learning, hvilket vil sige, at der kombineres online læring med tilstedeværelsesundervisning. Undervisningen foregår derfor face-2-face på campus, men der vil også være læringsaktiviteter, som foregår online. Læringsaktiviteterne online vil dels være live online undervisning, hvor man deltager via sin computer med headset og webcam.

§ 5.5 - Særlige bestemmelser vedr. prøver

Hvis der til en prøve/eksamen ikke er angivet særlige bestemmelser om omprøve/reeksamen, gælder det, at omprøven afholdes som den ordinære prøve.

Overførsel af brugte prøveforsøg ved indskrivning på samme uddannelse på SDU 
Ved indskrivning på samme uddannelse på SDU vil tidligere brugte prøveforsøg blive overført, såfremt der er tale om identiske fag. Er der brugt 3 prøveforsøg i et fag, kan der ikke ske indskrivning på en uddannelse, hvor det samme identiske fag indgår, medmindre der foreligger en dispensation.

§ 5.6 - Uregelmæssigheder i forbindelse med prøver

Der kan træffes disciplinære foranstaltninger over for studerende ved eksamenssnyd eller forstyrrende adfærd ved eksaminer jf. Regler om disciplinære foranstaltninger over for de studerende ved Syddansk Universitet.

§ 5.7 - Særlige prøvevilkår

Universitetet kan tilbyde særlige prøvevilkår til studerende med fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse og til studerende med et andet modersmål end dansk, når universitetet vurderer, at det er nødvendigt for at ligestille disse studerende med andre i prøvesituationen. Det er en forudsætning, at der med tilbuddet ikke sker en ændring af prøvens niveau. Der henvises til § 7 i eksamensbekendtgørelsen.

§ 5.8 - Forudsætninger for deltagelse i undervisning og prøver

Der er ingen forudsætninger for deltagelse i undervisningen eller prøver med mindre andet er nævnt i beskrivelsen af den enkelte disciplin.

Såfremt det i en given fagbeskrivelse er angivet, at der i det pågældende fag indgår en forudsætningsprøve, gælder følgende:

En forudsætningsprøve er en betingelse for at kunne gå til den afsluttende prøve i det pågældende fag. Forudsætningsprøven skal således være bestået for at den studerende kan gå til den afsluttende prøve i faget. Studerende, der ikke består forudsætningsprøven, vil have brugt et prøveforsøg i den afsluttende prøve. 

Tilsvarende gælder for reeksamen:

For at kunne deltage i reeksamen i den afsluttende prøve, skal afløsningen (omprøven) for forudsætningsprøven være bestået. Er den studerende tilmeldt reeksamen i den afsluttende prøve uden at have bestået afløsningen til forudsætningsprøven, har den studerende brugt et prøveforsøg til omprøven i den afsluttende prøve.  

Der henvises til Regler for tilmelding til fag og prøver på SDU.

§ 5.9 - Digitale prøver samt hjælpemidler

Generelt gælder, at man ikke må interagere med andre under eksamen, hverken fysisk eller digitalt, herunder via fildelingstjenester f.eks. Google Docs

Mundtlige prøver:
Det fremgår af eksamensbestemmelserne i fagbeskrivelsen for det enkelte fag, hvilke hjælpemidler der må anvendes. Ligeledes fremgår det hvorvidt hjælpemidlerne må benyttes i forberedelsestiden og/eller under eksaminationen.

Hvis der ikke fremgår detaljerede bestemmelser om hjælpemidler i fagbeskrivelsen henvises til bestemmelser om hjælpemidler på uddannelsens studiesider på mitsdu.dk

Skriftlige stedprøver:
Alle skriftlige stedprøver på universitetet er digitale. Skriftlige stedprøver afvikles således på computer, medmindre andet er angivet i disciplinbeskrivelserne. For skriftlige stedprøver, der afvikles på computer, gælder Syddansk Universitets regelsæt for skriftlige stedprøver. 

Det fremgår af eksamensbestemmelserne i fagbeskrivelsen for det enkelte fag, hvilke hjælpemidler der må anvendes. Ligeledes fremgår det hvorvidt hjælpemidlerne må benyttes i forberedelsestiden og/eller under eksaminationen.

Hvis der ikke fremgår detaljerede bestemmelser om hjælpemidler i fagbeskrivelsen henvises til bestemmelser om hjælpemidler på uddannelsens studiesider på mitsdu.dk

Brug af generativ AI:
De aktuelt gældende retningslinjer for brug af generativ AI fremgår af uddannelsens studiesider på mitsdu.dk

§ 5.10 - Individuelle og gruppeprøver

Prøverne tilrettelægges som individuelle prøver eller som gruppeprøver. Ved såvel en individuel prøve som en gruppeprøve skal der foretages en individuel bedømmelse af de studerendes præstationer, og der skal gives individuelle karakterer. 

Det fremgår af den enkelte fagbeskrivelse, hvis en prøve er tilrettelagt som en gruppeprøve. Såfremt en prøve er tilrettelagt som en gruppeprøve, fremgår det af fagbeskrivelsen, hvor mange studerende, der højst kan deltage i den enkelte gruppeprøve og om den studerende har mulighed for at vælge en individuel prøve. 

Hvis en afleveret skriftlig opgavebesvarelse ikke opfylder krav om individualisering eller formkrav fastsat i studieordningens faglige del, kan opgavebesvarelsen afvises. Hvis opgavebesvarelsen afvises, skal der ikke gives en bedømmelse og den studerende har brugt et prøveforsøg, jfr. § 24 skt. 3 i eksamensbekendtgørelsen. 

Der henvises til eksamensbekendtgørelsens § 4 og til eksamensbestemmelserne i de respektive fagbeskrivelser.

§ 5.11 - Generelle regler vedr. formalia

Sideomfang
Det fremgår af de enkelte fagbeskrivelser hvilket omfang de enkelte skriftlige eksamensbesvarelser skal have. Omfanget er angivet i normalsider eller antal typeenheder. En normalside svarer til 2400 typeenheder, se nedenfor.


I beregningen af omfanget af normalsider i en given eksamensbesvarelse tælles fra første typeenhed i indledningen til og med sidste typeenhed i konklusionen. Fodnoter medtælles. Tabeller medtælles med antallet af typeenheder. Billeder medtælles med én typeenhed pr. billede. 

Følgende medtælles ikke i omfanget:
  • Forside
  • Indholdsfortegnelse
  • Abstract (resumé)
  • Litteraturliste
  • Bilag
Manglende opfyldelse af minimumsangivelsen eller en overskridelse af maksimumangivelsen jf. de enkelte fagbeskrivelser, medfører, at eksamensbesvarelsen afvises og den studerende har brugt et forsøg jf. § 22 i eksamensbekendtgørelsen.

§ 6 - Bestemmelser om merit og fritagelser

§ 6.1 - Merit

Studienævnet kan i enkelttilfælde bevilge meritoverførsel for fag taget ved en anden dansk masteruddannelse eller en tilsvarende udenlandsk uddannelse. Generelle bestemmelser om meritoverførsel skal forelægges dekanen.

Et masterprojekt fra en afsluttet masteruddannelse kan ikke meritoverføres til en ny masteruddannelse.

Der henvises til § 16 i masterbekendtgørelsen. 

§ 7 - Bestemmelser om uddannelsens tilrettelæggelse

§ 7.1 - Til- og framelding til undervisning og prøver

Optagelse på hele uddannelser og enkeltfag (herunder enkeltfag/enkeltmoduler på hele uddannelser) sker via den enkelte uddannelses hjemmeside. 

Fag udbydes altid i henhold til nyeste studieordning. Der udbydes en ordinær prøve og en omprøve i umiddelbar tilknytning til undervisningens udbud. Det tredje prøveforsøg udbydes efter næste ordinære udbud af undervisning. Der eksamineres altid efter nyeste studieordning, herunder nyeste pensum. 

Optagelse og tilmelding til fag og prøver – enkeltfag 
Optagelse på enkeltfag omfatter automatisk tilmelding til undervisning og eksamen. Det er den studerendes ansvar at tjekke, at tilmeldingen står registreret korrekt. Dette skal ske på SDU Studenterselvbetjening. 

Se frister for betaling samt informationer om konsekvenserne af manglende betaling på efteruddannelses hjemmeside.

Optagelse og tilmelding til fag og prøver – hel uddannelse
Ved optagelse på en hel uddannelse angiver den studerende, hvilke fag vedkommende ønsker at blive tilmeldt på 1. semester. Herefter vil den studerende blive tilmeldt til undervisning og eksamen. Det er den studerendes ansvar at tjekke, at tilmeldingen står registreret korrekt og dette skal ske på SDU Studenterselvbetjening. Tilmelding til undervisning og eksamen på fag efter 1. semester er den enkelte studerendes eget ansvar og dette skal ske via SDU studenterselvbetjening. 

Se frister for betaling samt informationer om konsekvenserne af manglende betaling på efteruddannelses hjemmeside.

Framelding – fag
Studerende, som er optaget på en hel uddannelse eller på enkeltfag og som alligevel ikke ønsker at deltage, kan framelde sig faget og/eller uddannelsen skriftligt senest inden 31. august for fag på efterårssemestre og 31. januar for fag på forårssemestre.

Framelding – eksamen
Ønsker en studerende at framelde sig eksamen skal dette ske senest 14 dage før første eksamensdag for det enkelte fag. Rettidig framelding fra eksamen betyder, at den studerende ikke har brugt et eksamensforsøg – betalingen for faget/eksamen vil ikke kunne refunderes. For sen framelding betyder, at den studerende vil blive registreret som udeblevet fra prøven og det vil tælle som et eksamensforsøg. Såfremt den studerende udebliver pga. sygdom vil forsøget ikke tælle som et eksamensforsøg, såfremt der foreligger dokumentation/lægeerklæring.

§ 7.2 - Tidsfrist for gennemførsel af studiet

Masteruddannelsen i International virksomhedskommunikation skal være gennemført senest 6 år efter påbegyndelse, der henvises til § 6 i masterbekendtgørelsen.

§ 7.3 - Masterprojekt

Masterprojektet er en større selvstændig afhandling, der udgør 15 ECTS og som har et omfang på 31-35 normalsider pr. studerende.  Afleveres masterprojektet i en gruppe af 2 studerende er omfanget 46-50 normalsider. Afleveres masterprojektet i en gruppe af 3 studerende er omfanget 61-65 normalsider. Se Generelle regler vedr. formalia for nærmere bestemmelser om, hvad der er inkluderet i sideomfanget. Masterprojektet er et afsluttende projekt.

Masterprojektet skal forsynes med et resumé på et fremmedsprog. Der henvises til uddannelsesbekendtgørelsens § 61. Resuméets omfang og sprog fremgår af fagbeskrivelsen for masterprojektet.

For tilmelding til masterprojekt, se Til- og framelding til undervisning og prøver.

Vejledning i forbindelse med masterprojekt
På humaniora gives der ved første forsøg 8 timers vejledning inden aflevering.
De 8 timer omfatter selve vejledningen såvel som den tid vejlederen skal bruge på at forberede sig. 

Hvornår og hvordan, vejledningen gives, fastsættes i dialog mellem den studerende og vejlederen. Vejlederen skal sikre, at tilbuddet om vejledningen fordeles over hele perioden.

Ved andet og tredje forsøg fastsættes omfanget af vejledning på baggrund af en individuel faglig vurdering. 

Betalingen for masterprojektet dækker vejledning og tre potentielle eksamensforsøg, såfremt disse er afviklet indenfor en ramme på 2 år. 

Masterprojektet kan udarbejdes i en gruppe. 
Der gives følgende antal timer til vejledning:
2 studerende: 12 timer
3 studerende: 16 timer

Feedback efter aflevering
Masterafhandlingen forsvares mundtligt.

§ 8 - Dispensation og klagemuligheder

§ 8.1 - Dispensation fra regler, fastsat af universitetet

Studienævnet kan, når det er begrundet i usædvanlige forhold, dispensere fra de regler i studieordningen, der alene er fastsat af universitetet. 

§ 8.2 - Klage over prøver mv.

Klage over prøver eller anden bedømmelse, der indgår i eksamen, skal indbringes for dekanen, senest 2 uger efter at resultatet af eksamen er bekendtgjort. Klagen skal være skriftlig og begrundet. 

§ 8.3 - Klage over universitetets afgørelser

I henhold til § 21 i masterbekendtgørelsen kan universitetets afgørelser efter denne bekendtgørelse indbringes for Styrelsen for Forskning og Uddannelse af studerende, når klagen vedrører retlige spørgsmål. Fristen for indgivelse af klage er 2 uger fra den dag, afgørelsen er meddelt klageren. Klagen indgives til universitetet, der afgiver en udtalelse. Klageren skal have lejlighed til at kommentere universitetets udtalelse inden for en frist af mindst 1 uge. Universitetet sender klagen til styrelsen vedlagt udtalelsen og klagerens eventuelle kommentarer.

§ 9 - Uddannelsens forankring

§ 9.1 - Studienævn

Studienævn for International virksomhedskommunikation

§ 9.2 - Censorkorps

Erhvervskommunikation, sprog og medier

§ 9.3 - Ikrafttrædelsesdato

01-09-2025

§ 9.4 - Gældende for studerende optaget fra og med

01-09-2017

§ 9.5 - Dato for godkendelse i studienævnet

21-03-2025

§ 9.6 - Dato for Dekanens godkendelse

24-03-2025

§ 9.7 - Overgangsordninger

Aktuelle overgangsordninger fremgår af punktet Overgangsbestemmelser i den/de relevante Fagbeskrivelser

§ 10 - Terminologi

§ 10.1 - Uddannelsens terminologi

Afleveringsfrister
Alle afleveringsfrister for eksamensopgaver, specialer og BA-projekter offentliggøres i studiets samlede eksamensplan. Såfremt afleveringsfristen falder på en lørdag, søndag eller helligdag betragtes førstkommende hverdag som rettidig aflevering.

ECTS
ECTS, det europæiske meritoverførselssystem, er oprettet under Erasmus-programmet. ECTS-point er en værdi, der tillægges en kursusenhed med henblik på at beskrive den samlede arbejdsindsats, som kræves fra den studerende for at gennemføre denne, i form af undervisningsdeltagelse, forberedelse, evt. opgaveskrivning, eksamensforberedelse mv. 60 ECTS-points svarer til 1 årsværk og til 1680 arbejdstimer for den studerende. Et undervisningsfag på 10 ECTS-point svarer således til 280 arbejdstimer.

Normalside
1 normalside (ns.) = 2400 typeenheder

Time
1 undervisningstime er 45 minutter.

Typeenhed
Herved forstås ethvert typografisk element, dvs. ikke blot bogstaver og tal, men også interpunktionstegn og mellemrum.