translation.lazy-loading-fagbesks
0 /
translation.lazy-loading-profiler
0 /

Studieordning for Kandidat i Fysioterapi

Studienævn for Kandidatuddannelserne i Fysioterapi, Ergoterapi, Jordemodervidenskab, Klinisk Sygepleje og Den Sundhedsfaglige Kandidatuddannelse
Uddannelsestitler:
  • Kandidat i Fysioterapi
  • Master of Science (MSc) in Psysiotherapy
ECTS-point: 120
Byer: Odense
Terminer: Efterårx
Ikrafttrædelsesdato: 01-09-2023
Gældende for studerende optaget pr.: 01-09-2023

§ 1 - Beskrivelse af uddannelsen

§ 1.1 - Stamblad

Uddannelsestitler

Kandidat i Fysioterapi (Cand.scient i fysioterapi)

Bekendtgørelser

Bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om talentinitiativer på de videregående uddannelser på Uddannelses- og Forskningsministeriets område (talentbekendtgørelsen) (BEK nr 892 af 26/08/201)

Bekendtgørelse om universitetsuddannelser tilrettelagt på heltid (BEK nr 2285 af 01/12/2021)

Bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om eksamener og prøver ved universitetsuddannelser (BEK nr 849 af 16/06/2023)

Bekendtgørelse af lov om universiteter (universitetsloven) (LBK nr 391 af 10/04/2024)

Bekendtgørelse om talentinitiativer på de videregående uddannelser på Uddannelses- og Forskningsministeriets område (talentbekendtgørelsen) (BEK nr 597 af 08/03/2015)

Bekendtgørelse om merit i universitetsuddannelser (BEK nr 826 af 16/06/2023)

Bekendtgørelse om eksamener og prøver ved universitetsuddannelser (BEK nr 2271 af 01/12/2021)

Bekendtgørelse om karakterskala ved uddannelser på Uddannelses- og Forskningsministeriets område (BEK nr 1125 af 04/07/2022)

Bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om universitetsuddannelser tilrettelagt på heltid (Uddannelsesbekendtgørelsen) (BEK nr 830 af 16/06/2023)

ECTS-point

120

Startår

2011

Studienævn

Studienævn for Kandidatuddannelserne i Fysioterapi, Ergoterapi, Jordemodervidenskab, Klinisk Sygepleje og Den Sundhedsfaglige Kandidatuddannelse

Sprog

Dansk

Byer

Odense

Terminer

Efterår

Niveau

Kandidat

§ 1.2 - Uddannelsens formål

Formålet med Kandidatuddannelsen i Fysioterapi er at kvalificere den studerende til, på et forskningsbaseret grundlag, at evaluere, kvalitetsudvikle og evidensbasere klinisk praksis indenfor de fysioterapifaglige specialer, samt fungere som projektleder på evaluerings- og udviklingsprojekter. Det er således formålet, at den studerende på et akademisk grundlag udbygger sin faglige viden og kunnen og selvstændighed, samt øger de teoretiske og metodiske kvalifikationer i forhold til professionsbachelorniveauet. Kandidatuddannelsen i Fysioterapi vil gennem videnskabelig og faglig fordybelse i de fysioterapifaglige specialer, herunder træning i videnskabeligt arbejde og metode kvalificere den studerende til at bestride mere specialiserede erhvervsfunktioner, samt til at deltage i videnskabeligt udviklingsarbejde. Uddannelsen vil desuden kvalificere den studerende til, på baggrund af teoretiske og metodiske kundskaber og færdigheder inden for fysioterapi, at identificere, formulere og løse komplekse problemstillinger inden for de fysioterapifaglige specialer i offentlige og private institutioner og virksomheder, samt i selvstændig praksis.

§ 1.3 - Uddannelsens overordnede didaktiske og pædagogiske grundlag

Uddannelser ved Syddansk Universitet er baseret på bærende principper om aktiverende undervisning og aktiv læring. De studerende, medarbejderne og ledelsen har i fællesskab ansvaret for at principperne realiseres igennem hele uddannelsesforløbet.

Herudover bygger uddannelser ved Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet på fakultetets pædagogiske strategi, der dels indebærer differentierede læringsformer, dels har et særskilt fokus på FAIR-princippet, dvs. feedback, aktivitet, individualisering og relevans. Uddannelsen er således planlagt og undervisningen tilrettelagt på en sådan måde, at der er gode muligheder for feedback mellem undervisere og studerende, høj aktivitet blandt studerende, mulighed for individualiserede læringsforløb og for at indhold og form fremtræder relevant for de fremtidige studier og det fremtidige virke. Endvidere er prøver og eksamener tilrettelagt under hensyntagen til anerkendte, forskningsbaserede principper om validitet, reliabilitet, impact på læring, økonomi og acceptabilitet. 

Det er Kandidatuddannelsen i Fysioterapis mål, at den studerende via kundskab og erfaring med videnskabelige teorier og metoder kan medvirke til forbedret kvalitet af den fysioterapeutiske praksis. Den studerende prøves derfor i viden om og færdigheder i, at anvende evidensbaseret praksis og kvalitetsudviklingsredskaber. Således skal den studerende udarbejde en beskrivelse af fysioterapeutisk praksis på basis af en observation (praksisobservations-rapport), rapport over en analyse af det evidensbaserede grundlag for en klinisk problemstilling (CAT; critical appraised topic), en skriftlig opgave for et kvalitetsudviklingsforløb og deciderede videnskabelige undersøgelser.  

I løbet af første studieår skal den studerende udarbejde en studieplan. Denne plan skal indeholde forslag til valgfag og valg af emne for kandidatspeciale. For at sikre at den studerende i uddannelsesforløbet selv er aktiv medvirkende til sin egen læring og afprøver konsekvenserne af egen planlægning, er planlægningen af valgfag og kandidatspeciale en del af læringsprøverne i første studieår. Al undervisning er didaktisk og pædagogisk opbygget på en ”constructive alignment” tilgang. Det vil sige, at fag tilrettelægges og gennemføres således, at der er indbyrdes sammenhæng mellem mål for læringsudbytte, undervisnings- og arbejdsformer og prøveformer. Den studerende opnår læringsudbytte ved deltagelse i de planlagte læringsaktiviteter. Læringsaktiviteterne inddeles i synkrone og asynkrone læringsaktiviteter. Synkrone læringsaktiviteter kan finde sted enten on-site eller online. Asynkrone læringsaktiviteter kan være onlineaktiviteter eller offline aktiviteter. Ved on-site læringsaktiviteter forstås undervisningssituationer, hvor underviser og studerende er på samme tid og samme sted, f.eks. forelæsninger, gruppearbejde eller lign. Ved synkrone online læringsaktiviteter forstås virtuelle undervisningssituationer, hvor underviser og de studerende ikke er samme sted, men mødes virtuelt på samme tid. Dette kan f.eks. være undervisning i virtuelle læringsrum, chat-fora, eller lign. Ved asynkrone online læringsaktiviteter forstås læringsprocesser, hvor den enkelte studerende selv arbejder med f.eks. vodcast, opgaver eller lign. Ved asynkrone off-line læringsaktiviteter forstås fx. litteraturlæsning, opgaveløsning og lignende. Læringsaktiviteterne kan foregå på dansk eller engelsk. Den konkrete udmøntning af det pædagogiske grundlag for de enkelte fag fremgår af plan for indhold og forløb for det enkelte fag. 

Det er kendetegnende ved Kandidatuddannelsen i Fysioterapi, at uddannelsen er forskningsbaseret og professionsrettet.  

En forskningsbaseret uddannelse involverer uddannelsens indhold og form, undervisernes aktiviteter og kvalifikationer, de studerendes aktiviteter og uddannelsens organisering. Uddannelsens form og indhold påvirkes, så undervisningen beskæftiger sig med områder, der er evidensbaserede og gerne genstand for forskning, eksemplificerer anvendelse af relevante forskningsmetoder og inddrager aktuelle forskningsprojekter i undervisningen. Forskningsbaseret undervisning betyder, at underviserne er aktive forskere, inddrager sin forskning i undervisningen og inddrager de studerende i sin forskning. På en forskningsbaseret uddannelse tilegner den studerende sig videnskabelig, herunder metodisk viden, færdigheder, og kompetencer, som kan anvendes både i forsknings- og professionsmæssige sammenhænge. Den studerende involveres i diskussion af forskningsproblemer og forskningsresultater, og endelig udfordres den studerende til aktivt at udfordre fagets teorier og de benyttede forskningsmetoder, og den studerende vil aktivt deltage i konkrete forskningsprojekter med henblik på skabelse af ny viden. Endelig organiseres en forskningsbaseret uddannelse, så den studerende har adgang til relevante aktive forskningsmiljøer. 

At uddannelsen er professionsrettet betyder, at der i tilrettelæggelsen af undervisningen og særligt dens form, lægges vægt på praksisforankret undervisning, og at indholdet i undervisningen i høj grad relaterer sig til det fysioterapeutiske praksisfelt.    

Der udarbejdes plan for indhold og forløb til hvert fag. Disse indeholder formål, overordnet indholdsbeskrivelse, en målbeskrivelse udformet som specifikke mål for læringsudbytte (læringsudbyttemål), samt en beskrivelse af undervisnings- og arbejdsformer samt eksamen.

Læringsudbyttet er udformet som specifikke mål, der på den ene side giver undervisere, vejledere og eksaminatorer mulighed for at tilrettelægge og gennemføre undervisningen og prøven med henblik på at give den studerende optimale muligheder for at opnå det definerede læringsudbytte, samt at graden af målopfyldelse reelt kan vurderes til eksamen. På den anden side gør den specifikke udformning af læringsudbyttet det tydeligt for den studerende, hvad de kan forvente at opnå gennem læringsaktiviteterne samt, graden af opfyldelse af disse mål, som de bliver vurderet på til prøven. Begge disse forhold knytter an til yderligere tre sammenhængende pædagogiske principper: 

1) Læringsmæssigt samarbejde: Uddannelsen er et læringsmæssigt samarbejde mellem den studerende og uddannelsens undervisere og forskere. Fra uddannelsens side stilles forskellige uddannelsesmæssige ressourcer og ekspertise (faglig såvel som pædagogisk og didaktisk) til rådighed for de studerende. De påtager sig rollen som selvstændige studerende med ansvar for egne læreprocesser og egen uddannelse.  

2) Pædagogisk mangfoldighed: Uddannelsen er kendetegnet ved pædagogisk mangfoldighed, både hvad gælder undervisning, vejledning, andre arbejdsformer og læringsaktiviteter samt prøveformer, under hensyntagen til de bærende principper om aktiverende undervisning og aktiv læring. De studerende tilbydes via denne mangfoldighed mulighed for at lære på mange forskellige måder gennem uddannelsen og således også at udvikle sig som lærende. 

3) Anbefalet litteratur: Uddannelsen angiver til hver enkelt fag anbefalet litteratur og evt. supplerende litteratur. Der vil altid være mange forskellige kilder til at opnå det opstillede læringsudbytte. Det er et af Kandidatuddannelsen i Fysioterapis mål, at den studerende lærer at finde og prioritere de kilder, der er til rådighed, ligesom selv den bedste underviser aldrig kan kende til alle tænkelige kilder til et bestemt emne. Der opgives derfor ikke et pensum, men underviserne er forpligtede til at opstille klare og entydige mål for læringsudbyttet og give en liste over litteratur, som underviseren kan anbefale den studerende. Den anbefalede litteratur danner desuden udgangspunkt for en detaljeret beregning af, hvorledes det enkelte fags ECTS anvendes, når det gælder læringsaktiviteter. I mange tilfælde vil underviseren have flere mulige kilder, hvorfor der også kan opgives supplerende litteratur eller andre kilder.

Kognitive og færdighedsmæssige verber til målbeskrivelse
Mål for læringsudbytte er på Kandidatuddannelsen i Fysioterapi en beskrivelse af, hvad den studerende bør kunne med sin viden og færdigheder, således at graden af målopfyldelse kan evalueres i afprøvningen. Som redskab til at opstille mål, som afspejler de studerendes forventede læringsudbytte, er anvendt en taksonomi af kognitive og færdighedsmæssige verber, som er opbygget, så den kombinerer SOLOtaksonomiens kognitivt orienterede verber (SOLO = Structure of the Observed Learning Outcome1) med en række færdighedsorienterede verber samt forholder sig til den danske kvalifikationsramme for livslang læring2, som angiver videns-, færdigheds- og kompetencemæssige niveauer for uddannelse i Danmark. Taksonomien (Tabel 1) består af tre niveauer, hvor niveau 1 er den mest simple, mens niveau 2 og 3 er mere komplekse. Der vil typisk på alle fag være læringsudbytte på alle tre niveauer. De tre niveauer af kognitive og færdighedsverber (Tabel 1) udtrykker kortfattet følgende kompetencer hos den studerende:  

Niveau 1: Den studerende kan genkende det lærte og kan på forskellig vis reproducere/gengive erhvervet viden mv. Den studerende kan desuden i forhold til praksis udføre simple, definerede/ styrede procedurer eller opgaver, eller deltage i udførelsen af simple definerede/ strukturerede procedurer, opgaver, mv. 

Niveau 2: Den studerende kan fx forklare (årsags-) sammenhænge, kombinere viden fra forskellige områder, kan anvende viden til at løse ukendte opgaver, kunne analysere komplekse sammenhænge etc. Den studerende kan desuden i forhold til praksis udføre lidt mere komplicerede opgaver/ procedurer end på niveau 1 under vejledning. 

Niveau 3: Den studerende kan fx forholde sig til og diskutere divergerende oplysninger/ meninger, kan vurdere disses væsentlighed, kan fortolke komplekse resultater og reflektere over deres betydning, kunne begrunde valg af metode, etc. Den studerende kan desuden i forhold til praksis udføre komplicerede procedurer/ opgaver, planlægge forløb mv., under supervision. Desuden kan den studerende (under supervision) korrigere egne praksisfejl. 

Tabel 1 - Taxonomi med eksempler på kognitive og færdighedsmæssige verber til formulering af mål for læringsudbytte 

1.Det mest simple niveau
Verber: Nævne/identificere, skitsere, tegne, beskrive, beregne/estimere, definere, udføre – simpel

Eksempelbeskrivelser – ”..”: angiver at her indsættes det fagspecifikke

  • Give navn(e) /betegnelse® på ”…”
  • Lave en skitse (ikke-præcis gengivelse) af ”…”
  • Lave en præcis tegning, der viser ”…”
  • Systematisk gengive grundlæggende information om ”…”

2.
Verber: Klassificere, sammenligne, analysere, forklare/redegøre….

Eksempelbeskrivelser - ”…” angiver at her indsættes det fagspecifikke

  • Inddele ”…” i kategorier eller klasser efter fælles kendetegn
  • Beskrive forskelle og ligheder mellem ”…” og ”…”
  • Nedbryde/opdele ”…”

3. det mest komplekse
Verber: diskutere, vurdere/beslutte, fortolke, reflektere, selv-korrigere, udøve kritik, tage ansvar, teoretisere, udføre -kompleks 

Eksempelbeskrivelser - Fremsætte forskellige synspunkter på ”…”, fx for og imod, videnskabsteoretiske positioner, mv.

  • Afveje alternativer i forhold til ”…”, og tage begrundet stilling. 
  • Forklare og forståeliggøre ”…”, fx resultater 
  • Tænk over noget, og skriv eller fortæl om dine overvejelser. 
  • Vurdere og korrigere egne praksisfejl/ fejlkonklusioner ift. ”…” 
  • Fremsætte begrundet kritik af ”…” med udgangspunkt i ”…” 
  • Tage ansvar for ”…”, fx egen læring, stillede opgaver, mv. 
  • Formulere almen regel eller teori på basis ”…” 
  • Udføre ”…” (komplekse procedurer, opgaver, planlægge forløb, mv. under supervision) 

1Biggs, J. & Tang, C. (2007). Teaching for quality learning at university, 3rd Edition. New York, McCraw Hill Society for Research into Higher Education & Open University Press. 2 2http://www.dp.dk/da/Uddannelse/EuroPsy/Regelsaet.aspx 

§ 1.4 - Profiler

Kandidatuddannelsen i Fysioterapi - Optaget 2023

§ 2 - Indskrivning

§ 2.1 - Retskrav på optagelse

Der er ingen bacheloruddannelser, der giver retskrav til kandidatuddannelsen i fysioterapi. 

§ 2.2 - Direkte adgangsgivende grundlag til optagelse

Følgende uddannelser opfylder adgangskravene til optagelse og kan give adgang til kandidatuddannelsen i fysioterapi:

  • en uddannelse som fysioterapeut fra en dansk fysioterapiskole 
  • en professionsbachelor i fysioterapi fra en dansk professionshøjskole
  • en bacheloruddannelse i medicin fra et dansk universitet

§ 2.3 - Andre adgangsgrundlag til optagelse

Ansøgere kan efter individuel faglig vurdering optages på kandidatuddannelsen i fysioterapi med en anden uddannelse på bachelorniveau end de § 2.2 nævnte, hvis de opfylder minimum følgende specifikke fagkrav:

  • 30 ECTS superviseret klinisk praktik indenfor fysioterapi
  • 15 ECTS sygdomslære
  • 10 ECTS anatomi
  • 10 ECTS human fysiologi
  • 10 ECTS i klinisk undersøgelse af muskler og led – og kroppen i bevægelse. 

Sprogkrav

Alle ansøgere skal opfylde sprogkravet om bestået Dansk A. Se yderligere information om muligheder for opfyldelse af sprogkrav på SDU’s hjemmeside (ww.sdu.dk /  Uddannelse / Kandidatuddannelser /Adgangskrav og optagelse / Sprogkrav).

§ 2.4 - Supplering

De faglige adgangskrav skal være opfyldt i den adgangsgivende uddannelse. Det er ikke muligt at supplere med fag ud over den adgangsgivende uddannelse for at opfylde adgangskravene.

§ 3 - Struktur og progression

§ 3.1 - Overordnet opbygning, struktur og progression

Opbygning og struktur i fag, valgfag mv .

Uddannelsen er et fuldtidsstudie og bestående af 120 ECTS og er opbygget af 12 forskellige obligatoriske fag (75 ECTS), valgfag (15 ECTS) og speciale (30 ECTS). Der er 4 fag indenfor det fysioterapeutiske område, 3 samfundsvidenskabelige fag og 6 fag omhandlende forskningsmetode, heraf er 2 samfundsvidenskabelige fag og 1 fag omhandler forskningsmetode fælles med de øvrige sundhedsfaglige kandidatuddannelser.

Gennem hele uddannelsen er der mulighed for individualisering og specialisering. Den enkelte studerende kan vælge fokus i de mange projektopgaver både på metodefag og fysioterapeutiske fag og herved sikre specialisering. Derudover er der valgfag på 15 ECTS, hvor den studerende kan udbygge de dele af uddannelsen, der er særlig relevante i forhold til interesser, speciale og kommende karriere.

Det samfundsvidenskabelige område omfatter Sundhedsøkonomi, Projektledelse og Sundhedsjura. De samfundsvidenskabelige fag skal give de studerende viden, færdigheder og kompetencer til at kunne forstå og agere i sundhedsvæsenet. Det samlede omfang er 15 ECTS.

Forskningsmetode omfatter forskningsmetodologi, videnskabelig metode og informations-kompetence. De 6 forskningsmetodologiske fag skal sikre, at de studerende har grundlæggende akademiske færdigheder og kompetencer, herunder at de kan opstille hypoteser og forskningsspørgsmål, søge svar på disse, foretage egne analyser, tolke egne og andres resultater, vurdere videnskabelig litteratur kritisk og forstå, hvordan ny viden skabes. Det samlede omfang af de forskningsmetodologiske fag er 40 ECTS fordelt med 15 ECTS i Epidemiologi og biostatistik, 5 ECTS i Humanistiske forskningstilgange indenfor sundhedsvidenskab, 5 ECTS i Systematiske reviews og meta-analyser i fysioterapi, 5 ECTS i videnskabsteori og informations-kompetence, 5 ECTS i Anvendt statistik og 5 ECTS i Det gode spørgsmål – fra ide til projekt.

De fysioterapeutiske fag skal sikre, at de studerende på et akademisk niveau videreudvikler fysioterapeutiske kompetencer, som de har erhvervet sig gennem deres bacheloruddannelse. De fysioterapeutiske fag skal endvidere sikre, at viden, færdigheder og kompetencer indlært på de samfundsvidenskabelige og de forskningsmetodologiske fag integreres i fysioterapi. Det samlede omfang af de fysioterapeutiske fag er 20 ECTS.

Uddannelsesforløbet på Kandidatuddannelsen i Fysioterapi er bygget med både vertikale og horisontale progressionsforløb. Overordnet er de obligatoriske fag en forudsætning for den studerendes planlagte fordybelse og specialisering ifm. valgfag og kandidatspeciale. De udbudte valgfag er designet således, at de bygger på det læringsudbytte, den studerende har opnået på den første del af uddannelsen (Vertikal progression). Således tager fag i 2. semester udgangspunkt i det opnåede læringsudbytte fra 1. semester. Det er således en fordel, at den studerende har gennemført ”Basal Informationskompetence (BINKO)”, da det kan fremme den studerendes egen evne til at identificere og prioritere relevant litteratur for andre temaer og fag. På lignende vis er der en vis vertikal progression mellem temaer på 2. semester, idet det er en fordel at have gennemført faget Evidensbaseret fysioterapi. Kritisk belysning af undersøgelse, intervention og effektvurdering i fysioterapeutisk praksis, inden den studerende gennemgår faget Kvalitetsudvikling af fysioterapi. Sundhedsøkonomi og Sundhedsjura kan dog tages i vilkårlig rækkefølge. De enkelte valgfag, som den studerende planlægger at gennemføre tages typisk i vilkårlig rækkefølge. Derimod er der en tydelig vertikal progression fra det første studieår over de valgfag til kandidatspecialet, idet specialet er en syntese af de enkeltelementer, den studerende har været igennem på hele uddannelsesforløbet.  

§ 3.2 - Sammenhæng mellem adgangskrav og uddannelsens første år

Sammenhæng mellem adgangskrav og uddannelsens første år.

Starten på uddannelsen er planlagt med udgangspunkt i de kompetencer, man har opnået som nyuddannet fysioterapeut. Således kan fagene i Epidemiologi og biostatistik, Systematiske reviews og meta-analyser i fysioterapi, samt Humanistiske forskningstilgange indenfor sundhedsvidenskab metode ses som en videreførelse og fordybelse i relevante videnskabsteoretiske områder med anknytning til fysioterapifaglige kerneområder. Fagenes indhold bygger oven på den studerendes kompetencer i at kunne identificere fysioterapirelevante problemstillinger inden for natur-, samfunds- og humanvidenskabelige tilgange. På faget om Evidensbaseret fysioterapi. Kritisk belysning af undersøgelse, intervention og effektvurdering i fysioterapeutisk praksis vil den studerende lære at anvende den udvidede forståelse og viden om videnskabelige tilgange og metoder i en evidensbaseret praksistilgang til fysioterapipraksis. Den studerende lærer således at formulere et relevant klinisk spørgsmål og finde evidensen som svar på spørgsmålet samt kunne formulere implikationerne for klinisk praksis. Derudover lærer den studerende at vurdere anvendelsen af den eksisterende viden inden for en afgrænset klinisk problemstilling.

Eftersom Kandidatuddannelsen i Fysioterapi ikke er en ekstra fysioterapifaglig overbygning på grunduddannelsen, men derimod en akademisk videreuddannelse, vil den studerende opnå viden, færdigheder og kompetencer til at kunne fremme kvalitet og udvikling i den konkrete fysioterapeutiske praksis. Fagene på andet semester på det første studieår er således målrettet, at den studerende opnår en basal viden inden for evidensbaseret praksis, kritisk analyse af fysioterapipraksis, forståelse og viden om sundhedsøkonomiske – og juridiske aspekter, samt viden om teorier og metoder til fremme af bedre kvalitet i fysioterapeutisk praksis.

§ 4 - Fagbeskrivelser

§ 4.1 - Fagbeskrivelser

Profilopdelte fagbeskrivelser 

Kandidatuddannelsen i Fysioterapi - Optaget 2023

Fagbeskrivelser i studieordningen 

Epidemiologi og biostatistik

Introduktion til fysioterapiens historie, teorigrundlag og basal informationskompetence

Digital understøttelse i fysioterapi

Systematiske reviews og meta-analyser i fysioterapi

Evidensbaseret fysioterapi. Kritisk belysning af undersøgelse, intervention og effektvurdering i fysioterapeutisk praksis

Humanistiske forskningstilgange inden for sundhedsvidenskab

Sundhedsøkonomi

Kvalitetsudvikling af fysioterapi

Sundhedsjura

Planlægning og gennemførsel af et epidemiologisk forskningsprojekt

Selvvalgt emne - 7,5 ECTS

Selvvalgt emne - 10 ECTS

Fra projektidé til videnskabelig artikel

Anvendt statistik

Det gode spørgsmål – fra idé til projekt

Undersøgelse og rehabilitering af seneskader – i relation til idræt

Sundhedsantropologi

Kandidatspeciale - 30 ECTS

Narrativ medicin

Organisation og ledelse af forandringer i sundhedssektorens driftsorganisationer

Motivation, styring og prioritering i sundhedsvæsenet – sundhedsøkonomisk teori og metode

Psykometri inden for sundhedsvidenskab

Implementering af praksisnær forskning

Mental sundhed

Tværkulturel Kommunikation

Selvvalgt emne - 2,5 ECTS

Selvvalgt emne - 5 ECTS

Projektorienteret forløb - 5 ECTS

Projektorienteret forløb - 10 ECTS

Projektledelse

Livsafslutning og død i det danske samfund og sundhedsvæsen - en sommerskole

Kvalitative systematiske reviews

§ 5 - Bestemmelser om prøver

§ 5.1 - Uddannelsens beståelseskrav samt regler om gennemsnitskvotient

Uddannelsen er bestået, når alle uddannelsens fag er bestået med minimum karakteren 02 eller har opnået bedømmelsen Bestået.

Det samlede eksamensresultat udtrykkes ved en gennemsnitskvotient, med én decimal. Hver enkelt karakter indgår med vægten 1. I beregningen indgår alene fag, hvori der indgår en talkarakter.

§ 5.2 - Førsteårsprøven


§ 5.3 - Stave- og formuleringsevne ved større opgaver

Stave- og formuleringsevne indgår som en del af den samlede bedømmelse af eksamenspræstationen i større skriftlige opgaver, idet det faglige indhold dog skal vægtes tungest. Studienævnet kan dispensere fra denne bestemmelse for studerende, der dokumenterer en relevant specifik funktionsnedsættelse, medmindre stave- og formuleringsevnen er en væsentlig del af prøvens formål.

§ 5.4 - Interne eller eksterne prøver

Afholdelse og vurdering af prøver sker i henhold til den gældende Eksamensbekendtgørelse og Karakterbekendtgørelse. 

De eksterne prøver skal dække uddannelsens væsentlige områder, herunder kandidatspecialet. Mindst en tredjedel af uddannelsens samlede ECTS-point skal dokumenteres ved eksterne prøver. Det fremgår af de enkelte fagbeskrivelser, om faget bedømmes med intern eller ekstern censur.

§ 5.5 - Prøvesprog

Eksamen aflægges på dansk, med mindre andet er fastsat i fagbeskrivelsen for det enkelte fag under § 4. Eksamen kan endvidere aflægges på svensk eller norsk, med mindre det er en del af prøvens formål at demonstrere færdigheder i dansk.

§ 5.6 - Undervisnings- og prøveformer

Grundlæggende er det intentionen at de prøver, den studerende møder opfylder følgende 6 krav:

1) I videst muligt omfang anvendes metoder, som den studerende vil kunne anvende i klinisk fysioterapipraksis efter endt uddannelse.

2) Der er ”constructive alignment” mellem målet for faget, de anvendte læringsaktiviteter og den prøveform, der vælges, dvs. det som den studerende testes i er det, som den studerende har brugt tid på igennem undervisningsforløbet og de læringsaktiviteter, der har været anvendt, giver den studerende mulighed for at opnå det opstillede læringsudbytte.

3) Prøveformen er valid, dvs. prøven er udformet så den rent faktisk måler det læringsudbytte som er målet for fagett.

4) Prøveformen er reliabel, dvs. prøveformen giver det samme resultat uanset, hvornår den studerende går op til prøven under den forudsætning, at den studerendes kompetencer ikke har ændret sig.

5) Prøveformen er omkostningseffektiv, dvs. omkostninger ved anvendelse af prøveformen står mål med prøvens betydning for den samlede uddannelse.

6) Prøveformen skal være af en type og gennemføres på en måde så den studerende, eksaminator og evt. censor finder det acceptabelt og trygt at gennemføre prøven.


Skriftlige prøver / opgaver

Krav til omfang af skriftlige opgaver angives i fagbeskrivelsen for det pågældende fag. Der kan angives omfang i normalsider eller typeenheder. En normalside udgøres af 2400 typeenheder (tegn plus mellemrum). Ved typeenhed forstås ethvert typografisk element, dvs. ikke blot bogstaver og tal, men også interpunktionstegn og mellemrum. Fodnoter tælles med som en typeenhed. Der medregnes ikke forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, resumé, tabeller og figurer.

Yderligere regler kan fastsættes i plan for indhold og forløb.

Ikke-skriftligt analysemateriale som film, video, billeder m.v. kan opgives som litteratur ved skriftlige opgaver. Det nærmere omfang skal aftales og godkendes af underviser eller vejleder. For film- og video opgivelser gælder, at omfanget angives som 1 minut = 1 normalside. Den studerende skal påføre antal typeenheder på forsiden af skriftlige opgaver. 

Skriftlige opgaver, der ikke overholder de angivne omfangsbestemmelser, kan ikke antages til bedømmelse. 

Skriftlige opgaver afvises ved overskridelse af tidsfrist for aflevering.

Skriftlige stedprøver afholdes digitalt. Den studerende medbringer selv computer ved afholdelse af skriftlige stedprøver. Afhængigt af stedprøvens type anvendes forskellige programmer, som den studerende på forhånd skal installere på egen computer. 

§ 5.7 - Uregelmæssigheder i forbindelse med prøver

Der henvises til SDU’s regelsæt om eksamener samt Eksamensbekendtgørelsen.

§ 5.8 - Særlige prøvevilkår

Universitetet kan i henhold til Eksamensbekendtgørelsen § 6 tilbyde særlige prøvevilkår til studerende med fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse eller andre usædvanlige forhold, til studerende med et andet modersmål end dansk og til studerende med tilsvarende vanskeligheder, når universitetet vurderer, at det er nødvendigt for at ligestille sådanne studerende med andre i prøvesituationen. Det er en forudsætning, at der ved tilbuddet ikke sker en sænkning af prøvens niveau.

Ansøgning om særlige prøvevilkår indsendes via SPOC og behandles af studienævnet.

§ 5.9 - Ordinære prøver

Den ordinære prøve for et fag tilbydes i direkte forlængelse af fagets undervisningsperiode.

§ 5.10 - Omprøver

Studerende, der ikke består den ordinære prøve i et fag, kan tilmelde sig omprøve i faget. Den studerende har selv ansvar for at tilmelde sig omprøven. Adgang til omprøve forudsætter, at man har været tilmeldt den ordinære prøve i faget.

Hvis den studerende har været tilmeldt en prøve, men er udeblevet, har den studerende brugt et prøveforsøg og kan tilmelde sig omprøven.

Hvis den studerende har været forhindret i at deltage i en ordinær prøve pga. sygdom, skal den studerende have mulighed for at gå til omprøve.

Der henvises i øvrigt til SDU’s generelle regler for sygdom og eksamen.

Der er obligatorisk tilmelding til prøver i fag, når disse udbydes for sidste gang.

Prøveform og bedømmelsesform for omprøver og udfasede studieordninger kan ændres. Dette offentliggøres efter tilmeldingsfristens udløb. Ændring af prøveform for omprøver gælder dog ikke for kandidatspecialet.

§ 5.11 - Prøveforsøg

En studerende har 3 prøveforsøg til at bestå en prøve. Studienævnet kan tillade yderligere prøveforsøg, hvis der foreligger usædvanlige forhold. I vurderingen af, om der foreligger usædvanlige forhold kan vurdering af studieegnethed ikke indgå.

§ 5.12 - Forudsætninger for deltagelse i prøver

Eventuelle forudsætninger for deltagelse i prøver fremgår af den enkelte fagbeskrivelse.

§ 5.13 - Digitale prøver og hjælpemidler

Hjælpemidler

Der tillades ikke brug af medbragte hjælpemidler, med mindre det er specifikt anført i fagbeskrivelsen.

§ 5.14 - Gruppeprøver

Ved skriftlige gruppeopgaver, der udelukkende bedømmes på det skriftlige produkt, skal den enkelte studerendes bidrag kunne konstateres for at kunne sikre en individuel bedømmelse. Plan for indhold og forløb beskriver retningslinjerne for de enkelte fag.

§ 5.15 - Pensumbeskrivelser

Pensumbeskrivelser / litteratur til det enkelte fag fremgår af Itslearning.

§ 6 - Bestemmelser om merit og fritagelser

§ 6.1 - Startmerit

Nyoptagne studerende har pligt til at oplyse universitetet om tidligere beståede uddannelseselementer eller enkeltkurser på samme niveau fra en anden uafsluttet uddannelse. Merit kan kun gives for kurser, der er på samme niveau.

Universitetet træffer disciplinære foranstaltninger i tilfælde af urigtige eller mangelfulde oplysninger, samt i tilfælde hvor den studerende undlader at søge merit.

Afgørelse om startmerit træffes efter ansøgning til studienævnet via SPOC på grundlag af en individuel og faglig vurdering

§ 6.2 - Forhåndsmerit

Studerende, der som en del af uddannelsen ønsker at gennemføre uddannelseselementer ved et andet studie eller en anden uddannelsesinstitution, f.eks. i forbindelse med et udenlandsophold, kan ansøge SDU om forhåndsmerit.

Fagenes indhold skal kunne ligestilles med indholdet på den uddannelse, som den studerende er indskrevet på. 

Afgørelse om forhåndsmerit træffes efter ansøgning til studienævnet via SPOC på grundlag af en individuel og faglig vurdering.

Studerende, der får forhåndsmerit, skal efter endt eksamen indsende dokumentation på, om de forhåndsmeritterede fag er bestået eller ikke bestået.

Dokumentationen skal indsendes til Registratur via SPOC.

Yderligere oplysninger om ansøgninger til forhåndsmerit findes her

§ 6.3 - Merit

Beståede uddannelseselementer fra samme uddannelse på samme niveau i Danmark træder i stedet for uddannelseselementer på denne uddannelse

Beståede uddannelseselementer fra en anden dansk eller udenlandsk uddannelse på samme niveau kan træde i stedet for uddannelseselementer på bacheloruddannelsen

Et kandidatspeciale, der danner grundlag for en betegnelse i en kandidatuddannelse, kan ikke meritoverføres til en ny betegnelse i en anden kandidatuddannelse

Afgørelse om merit træffes efter ansøgning til studienævnet via SPOC på grundlag af en individuel og faglig vurdering.

§ 7 - Bestemmelser om uddannelsens tilrettelæggelse

§ 7.1 - Til- og framelding til undervisning og prøver

Tilmelding til undervisning og prøver

Den studerende har selv ansvar for at tilmelde sig undervisningen. Tilmelding til undervisningen sker via Studenterselvbetjeningen. De aktuelle tilmeldingsfrister fremgår af SDU’s hjemmeside. Undervisningstilmelding er lig med tilmelding til 1. prøveforsøg i de prøver, der knytter sig til faget. 

Fra semesterstart (1. februar / 1. september) og 21 dage frem kan den studerende ændre sine tilmeldinger. Eftertilmelding af fag og prøver kan ske, hvis disse fremgår af listen på Studenterselvbetjeningen. 

Der er obligatorisk tilmelding til prøver i fag, når disse udbydes for sidste gang.

Der henvises i øvrigt til SDU’s regler for tilmelding til fag og prøver på SDU.


Afmelding af undervisning og prøver 

Fra semesterstart (1. februar / 1. september) og 21 dage frem kan den studerende ændre sine tilmeldinger. Afmelding af fag og prøver kan ske, hvis disse fremgår af listen på Studenterselvbetjeningen.

Når den studerende selv tilmeldt sig til en reeksamen, kan denne afmeldes indtil 14 dage før, at reeksamen finder sted. Afmelding af reeksamen kan ske via Studenterselvbetjeningen. 

Universitetet kan framelde den studerende et fag, hvortil et forudsætningsfag ikke er bestået. Se yderligere under § 4 i den enkelte fagbeskrivelse. 

Universitetet kan dispensere fra reglerne om afmelding af fag og prøver, hvis den studerende er eliteidrætsudøver, iværksætter eller hvis der foreligger usædvanlige forhold jf. Eksamensbekendtgørelsen § 5, stk. 5.

Der henvises i øvrigt til SDU’s regler for afmelding af fag og prøver på SDU.

§ 7.2 - Tilladelse til at følge fag på kandidatniveau

Universitetet kan tilmelde studerende, som er optaget og indskrevet på en bacheloruddannelse ved universitetet, til fag, fagelementer og prøver i op til 30 ECTS-point på en kandidatuddannelse, hvis universitetet skønner, at den studerende har faglige forudsætninger for bestå bacheloruddannelsen og samtidig gennemføre fag eller fagelementer på kandidatuddannelsen, jf. Uddannelsesbekendtgørelsen § 15, stk. 1.

Studerende, der har gennemført fag eller fagelementerpå en kandidatuddannelse efter ovenstående, har ret til optagelse på den pågældende kandidatuddannelse ved samme universitet i direkte forlængelse af afsluttet bacheloruddannelse, jf. bekendtgørelse om adgang til universitetsuddannelser tilrettelagt på heltid (adgangsbekendtgørelsen).

§ 7.3 - Tidsfrist for gennemførsel af studiet

Kandidatuddannelsen skal være afsluttet inden for normeret studietid ( 2 år) + 1/2 år.

For studerende optaget med studiestart før september 2015 gælder andre tidsfrister for gennemførsel af studiet. Se nedenstående skema:

Studiestart                                       Kandidat (2 år)                 
1.september 2015 eller senere                    Normeret tid + 1/2 år

§ 7.4 - Krav om studieaktivitet

Studerende skal bestå mindst en ECTS bærende prøve i løbet af en sammenhængende periode på et år (der må max. være et år mellem, at to ECTS-bærende prøver bestås).

Indskrivningen kan bringes til ophør for studerende, der ikke opfylder ovenstående studieaktivitetskrav.

Studienævnet kan dispensere fra studieaktivitetskravet, hvis der foreligger usædvanlige forhold. 

Studerende der er mere end 6 måneder forsinket i forhold til den normerede studietid tilbydes særlig vejledning i form af en individuel samtale,

Forsinkelsessamtaler afholdes af Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet

§ 7.5 - Speciale

Afleveres specialet ikke indenfor den aftalte frist, har den studerende brugt ét eksamensforsøg og specialet betragtes som 'Udeblevet' (U) og dermed ikke bestået. Der skal udarbejdes en ændret opgaveformulering inden for det oprindelige emneområde, og afleveringsdatoen fastsættes til tre måneder efter den oprindelige afleveringsdato. Den ændrede opgaveformulering skal modsvare ca. 3 måneders ekstra specialearbejde.

Bedømmes specialet til ikke bestået (karaktererne '00' eller '-3') udfærdiges ligeledes en ændret opgaveformulering med afleveringsfrist 3 måneder efter at bedømmelsen er offentliggjort.

Såfremt specialet fortsat ikke afleveres eller bestås ved andet prøveforsøg kan  den studerende få et tredje prøveforsøg efter de samme regler. 

§ 7.6 - Orlov

Studerende kan søge om orlov fra uddannelsen jf. SDU’s regler for orlov

§ 7.7 - Deltagerbegrænsning

Hvis der er deltagerbegrænsning på et fag, vil det fremgå af fagbeskrivelsen.  

§ 7.8 - Valgfag

Den studerende skal i løbet af den 2-årige kandidatuddannelse dokumentere valgfag svarende til maksimalt 15 ECTS-points. Valgfag skal ligge inden for uddannelsens formål og kompetenceprofil. Valgfag er planlagt til at afvikles på 3. semester, 2. kvartal. 

Godkendte eksterne valgfag på SDU
Alle obligatoriske fag samt valgfag udbudt af nedenstående uddannelser er godkendt som valgfag på uddannelsen:

  • Kandidatuddannelsen i Ergoterapi, SDU
  • Kandidatuddannelsen i Jordemodervidenskab, SDU
  • Kandidatuddannelsen i Klinisk sygepleje, SDU
  • Den Sundhedsfaglige Kandidatuddannelse, SDU
  • Kandidatuddannelsen i Idræt og sundhed, SDU
  • Kandidatuddannelsen i Folkesundhedsvidenskab, SDU

- samt valgfaget Human Health udbudt af studienævnet for Farmaci, SDU

Fællespulje for valgfag på Kandidatuddannelserne i Fysioterapi, Ergoterapi, Jordemodervidenskab, Klinisk Sygepleje og Den Sundhedsfaglige Kandidatuddannelse.

For udbudte valgfag henvises til fagbeskrivelse på uddannelsens hjemmeside. 

§ 8 - Dispensation og klagemuligheder

§ 8.1 - Dispensation fra regler, fastsat af universitetet

SDU's generelle studieregler er gældende for forhold, der ikke er nævnt i eksamensbekendtgørelsen.

Studienævnet kan, hvis der foreligger usædvanlige forhold, dispensere fra regler i studieordningen, der alene er fastsat af universitetet.

§ 8.2 - Klage over eksamen

Klager over prøver eller anden bedømmelse, der indgår i eksamen, indgives af den studerende og stiles til Dekanen for det Sundhedsvidenskabelige Fakultet. Klagen skal være skriftlig. Der skal anvendes særligt skema til indgivelse af eksamensklage, som findes på fakultetets hjemmeside.

En studerende kan bl.a. klage over:

  • retlige spørgsmål
  • eksaminationsgrundlaget
  • prøveforløbet
  • bedømmelsen

Klagen skal indgives senest to uger efter, at bedømmelsen er offentliggjort. Fristen løber dog tidligst fra den dato, der er meddelt for offentliggørelsen. Universitetet kan i særlige tilfælde dispensere fra tidsfristkravet hvis der foreligger usædvanlige forhold.

Fakultetet kan ikke træffe afgørelse om at ændre et resultat. Fakultetet kan kun træffe afgørelse i form af følgende:

  • ombedømmelse ved nye bedømmere (skriftlig eksamen)
  • tilbud om ny prøve (omprøve) ved nye bedømmere (mundtlig eksamen)
  • afvisning af klagen

Resultatet af en omprøve eller ombedømmelse kan resultere i en lavere karakter end den oprindelige.

Klager over andre forhold end eksamen, f.eks. vejledning og undervisning, skal stiles til studieledelsen.

§ 8.3 - Klage over universitetets afgørelser

Universitetets endelige afgørelser kan indbringes for Uddannelses- og Forskningsstyrelsen af studerende, når klagen vedrører retlige spørgsmål. 


Fristen for indgivelse af klage er 2 uger fra den dag, afgørelsen er meddelt klageren. Klagen indgives til universitetet, der afgiver en udtalelse. Klageren skal have lejlighed til at kommentere universitetets udtalelse inden for en frist af mindst 1 uge. Universitetet sender klagen til styrelsen vedlagt udtalelsen og klagerens eventuelle kommentarer.

§ 9 - Uddannelsens forankring

§ 9.1 - Studienævn

Studienævn for Kandidatuddannelserne i Fysioterapi, Ergoterapi, Jordemodervidenskab, Klinisk Sygepleje og Den Sundhedsfaglige Kandidatuddannelse

§ 9.2 - Censorkorps

Censorkorps for Folkesundsundhedsvidenskabelige og relaterede uddannelser

§ 9.3 - Ikrafttrædelsesdato

01-09-2023

§ 9.4 - Gældende for studerende optaget pr.

01-09-2023

§ 9.5 - Dato for godkendelse i studienævnet

05-11-2024

§ 9.6 - Dato for Dekanens godkendelse

05-11-2024

§ 9.7 - Overgangsordninger

Bliver man forsinket på uddannelsen, frivilligt eller ufrivilligt, kan det være nødvendigt at blive indskrevet på den nyeste studieordning for at gøre uddannelsen færdig.

Studerende opfordres derfor til ikke at planlægge at tage uddannelsen på mere end normeret tid.

Hvis du bliver forsinket, skal du være opmærksom på følgende:
• Indskrivning på ny studieordning vil afhænge af, hvor langt du er på den eksisterende studieordning