Studieordning for Master i arbejdsmiljøledelse
- Master i arbejdsmiljøledelse
- Master of Occupational Safety and Health Management
§ 1 - Beskrivelse af uddannelsen
§ 1.1 - Stamblad
Uddannelsestitler
Master i arbejdsmiljøledelse (Master)ECTS-point
60Sprog
DanskByer
OdenseNiveau
Master§ 1.2 - Gældende for studerende optaget pr.
§ 1.3 - Uddannelsens formål, herunder evt. faglig profil og specialiseringer
- vurdering og løsning af teoretiske og praktiske problemstillinger,
- formidling af faglige problemstillinger og løsningsforslag til fagfæller og ikke-specialister,
- styring og udvikling af komplekse arbejdssituationer,
- selvstændig etablering af fagligt og tværfagligt samarbejde, og
- egen faglige udvikling.
§ 1.4 - Didaktisk og pædagogisk grundlag
De bærende principper for masteruddannelsen er aktiverende undervisning og aktiv læring, som udmøntes gennem projektorienteret og problembaseret læring. De studerende, medarbejderne og ledelsen har i fællesskab ansvaret for, at principperne realiseres igennem hele uddannelsesforløbet.
Masteruddannelsen vægter undervisningsformer, der veksler mellem forelæsninger, workshops, øvelser og projekter, der skal integrere teorier og metoder fra fagområderne og forankre dem i praksis.
Struktur og læringsmiljø
- Fagligheden står i centrum, og masteruddannelsen har derfor rod i forsknings- og udviklingsmiljøer med høj international standard. Der leveres forsknings- og udviklingsbaseret undervisning, således at hensynet til både grundforskning og praksisnær anvendt forskning og udvikling i samarbejde med erhvervslivet bliver tilgodeset.
- Lærings- og evalueringsmiljøet er baseret på aktiverende undervisning og aktiv læring, der stimulerer de studerende til at tænke og arbejde problemorienteret, projektorienteret og tværfagligt. Der arbejdes både i grupper og selvstændigt, og der lægges vægt på innovation og refleksion.
- Løbende feedback og evaluering af den studerendes arbejde er en integreret del af den aktiverende undervisning og anvendes til at understøtte den studerendes aktive læring.
- I den praktiske tilrettelæggelse af studieforløbet er der lagt vægt på, at undervisnings- og eksamensformer er relevante og tidssvarende, og at disse understøtter de studerendes tilegnelse af de centrale kompetencer. Den enkelte studerende forventes at være aktiv medspiller og tage ansvar for egen læring.
- Gennem et struktureret gruppearbejde, hvor undervisergruppen aktivt er involveret i gruppedannelse og følger gruppernes arbejde, arbejder den studerende aktivt med en eller flere fagligheder i projektarbejdet.
- Problemorienteret projektarbejde i grupper med inddragelse af en række af uddannelsens fagligheder er en central undervisningsform på masteruddannelsen, der også er meget velegnet, når der skal arbejdes tværfagligt. Når projektet tager udgangspunkt i praksisnære problemstillinger eller faktiske problemstillinger fra en virksomhed, får denne undervisningsform en meget høj grad af autenticitet og lighed med de arbejdsformer, som erhvervslivet efterspørger, og som den studerende møder i sit arbejdsliv.
§ 2 - Indskrivning
§ 2.1 - Adgangskrav
For at kunne blive optaget på masteruddannelsen skal ansøgeren have bestået en relevant kandidat-, bachelor- eller professionsbacheloruddannelse eller en tilsvarende mellemlang videregående uddannelse eller diplomuddannelse.
Ansøgere skal have mindst 2 års relevant erhvervserfaring efter gennemført adgangsgivende uddannelse. I vurderingen af erhvervserfaringens relevans vil der blive lagt væk på, at ansøgeren som led i dennes arbejdsopgaver har beskæftiget sig med arbejdsmiljøområdet i minimum to år. Dette kan være som arbejdsmiljøleder, -koordinator, -repræsentant, -konsulent eller på anden måde arbejdsmiljøprofessionel.
Ansøgere med udenlandsk eksamen skal have bestået Studieprøven i dansk som andetsprog (tidligere Dansk Prøve 2). Det er et krav, at alle Studieprøvens 4 delelementer er bestået med karakteren 6 eller derover på 13-skalaen eller 02 på 7-trinsskalaen.
Universitetet kan optage ansøgere, der ikke opfylder betingelserne ovenfor, men som ud fra en konkret vurdering skønnes at have uddannelsesmæssige forudsætninger, der kan sidestilles hermed, herunder ansøgere der har gennemført en diplomuddannelse som fleksibelt forløb.
§ 2.2 - Uddannelsens faglige forudsætninger og krav til erhvervserfaring
Ansøgeren skal have mindst to års relevant erhvervserfaring efter gennemført adgangsgivende uddannelse. I vurderingen af erhvervserfaringens relevans vil der blive lagt vægt på, at ansøgeren som led i dennes arbejdsopgaver har beskæftiget sig med arbejdsmiljøområdet i minimum to år. Dette kan være som arbejdsmiljøleder, -koordinator, -repræsentant, -konsulent eller på anden måde arbejdsmiljøprofessionel.
Ansøgeren bør desuden have tilstrækkelige færdigheder i engelsk til at læse og forstå faglitteratur på engelsk og følge engelsksproget undervisning, da der lejlighedsvist benyttes engelsksproget litteratur og enkelte lektioner kan blive undervist på engelsk.
§ 2.3 - Deltagerbetaling
Masteruddannelser er betalingsuddannelser i henhold til reglerne i bekendtgørelsen om deltidsuddannelse ved universiteterne (deltidsbekendtgørelsen). Der opkræves betaling for deltagelse i undervisningen inkl. prøver og anden bedømmelse.
§ 3 - Detaljeret information om uddannelsens opbygning og progression
§ 3 - Uddannelsens titel og profiler
Master i arbejdsmiljøledelse, optag september 2023
§ 3.1 - Overordnet opbygning og struktur
Overordnet opbygning og struktur
Uddannelsens fagsøjler
Uddannelsens semestertemaer
Beskrivelser af uddannelsens semestre og moduler
- Den historiske udvikling af arbejde, teknologi og arbejdsmiljø- og sundhedsforståelse
- Regulering af arbejdsmiljø
- Fysiske og psykiske arbejdsmiljøpåvirkninger og konsekvenser for helbred og arbejde
- Teori om design af arbejdsmiljøindsatser og etiske problemstillinger
- Evidensbegrebet og fortolkning af arbejdsmiljøforskning
- Kortlægge arbejdsmiljøpåvirkninger og prioritere indsatsområder
- Anvende behovsanalyse og inddrage interessenter i design af en arbejdsmiljøindsats
- Inddrage evidens om arbejdsmiljøpåvirkninger og -indsatser og etiske perspektiver i design af arbejdsmiljøindsatser
- Praktisk anvende forskningsbaseret viden og metoder til at designe og formidle en arbejdsmiljøind-sats, der tager højde for regulatoriske og etiske perspektiver på en virksomhed
- Grundlæggende principper for organisering og ledelse af private og offentlige virksomheder
- Forandringsledelse
- Interventioner i arbejdsmiljø gennem ledelsesfokus, systematisk arbejdsmiljøarbejde og medind-dragelse
- Roller, relations opbygning og aktivering af ressourcer til arbejdsmiljøindsatser
- planlægge og gennemføre en arbejdsmiljøindsats, herunder anvende Interessent- og behovsanalyse
- kommunikere med og inddrage relevante aktører
- agere som refleksiv og relations-opbyggende forandringsagent
- reflektere over gennemførelsen af en arbejdsmiljøindsats ved anvendelse af forskningsbaseret viden og metoder,
- skabe organisatorisk forståelse og accept af og gennemføre en arbejdsmiljøindsats.
- Samfundsmæssig udvikling af arbejdsmarked, teknologi og virksomhedsstrategi
- Arbejdsmiljøets reguleringsmekanismer nationalt og internationalt
- Evalueringsteorier og metoder
- Sygefraværs og fastholdelsesmekanismer
- Det brede arbejdsmiljøbegreb om rummelighed
- Analysere og forbedre kvantitative og kvalitative evalueringsmetoder i egen virksomhed
- Kendskab til arbejdsmiljø økonomiske analyser fx med inddragelse af sygefravær
- Inddrage regulering og det brede arbejdsmiljøbegreb til at motivere arbejdsmiljøindsatser
- Analysere virksomhedens strategiske behov og integrere arbejdsmiljøindsatsen heri
- Evaluere arbejdsmiljøindsatser og justere på virksomhedens arbejdsmiljøindsatser ud fra dette data grundlag
Uddannelsens faglige progression
Tilrettelæggelse af undervisningen
§ 3.1.1 - Sammenhæng mellem adgangskrav og uddannelsens første år
§ 4 - Fagbeskrivelser
§ 4 - Obligatoriske kurser
Master i arbejdsmiljøledelse, optag september 2023
Design af arbejdsmiljøindsatser
Gennemførelse af arbejdsmiljøindsatser
§ 5 - Bestemmelser om prøver
§ 5.1 - Uddannelsens beståelseskrav
- tilstedeværelse i undervisningen og ved øvelser.
- udførte porteføljer, rapporter og opgavebesvarelser samt andre praktiske eller teoretiske arbejder.
- deltagelse i vejledende intern eksamen.
- deltagelse i seminarer.
§ 5.2 - Særlige eksamener
Eksamen i udlandet
5.2.0.1 Studienævnet kan i helt ekstraordinære situationer give tilladelse til, at mundtlige masterforsvar afholdes uden for SDU.
5.2.0.2 Studienævnet kan i tilfælde af fx udstationering eller bopæl i udlandet, få tilladelse til at gennemføre eksamener på en dansk repræsentation eller andre på forhånd fastsatte steder i udlandet. Ansøgning herom skal være Studienævnet i hænde senest 6 uger før eksamen.
5.2.0.3 Den studerende er ansvarlig for det praktiske arrangement af forsvaret.
5.2.0.4 Alle omkostninger ved afholdelse af eksamen samt ved evt. aflysning af eksamen grundet sygdom, problemer med opkobling til system eller andre forhold, som SDU ikke kan drages til ansvar for, skal den studerende selv afholde. SDU kan kræve, at beløbet forudbetales.
§ 5.3 - Stave- og formuleringsevne
5.3.1 Ved bedømmelsen af masterprojekt og andre større skriftlige opgaver skal der ud over det faglige indhold også lægges vægt på den studerendes stave- og formuleringsevne, uanset hvilket sprog eksamenspræsentationen er affattet på.
5.3.2 Opgaverne skal være formuleret i et klart og forståeligt sprog. Sprogbehandlingen i de skriftlige prøver eller i masterprojektet kan påvirke den samlede karakter i op- eller nedadgående retning. Yderligere oplysninger om sprogbehandlingen fremgår af fagbeskrivelserne.
5.3.3 Studienævnet kan bevilge dispensation fra ovennævnte krav til stave- og formuleringsevne for studerende, der kan dokumentere en relevant, specifik funktionsnedsættelse (fx ordblindhed).
§ 5.4 - Interne eller eksterne eksamener
5.4.1 Eksamenerne er enten eksterne eller interne. Eksterne eksamener bedømmes af en eller flere af universitetets undervisere og af en eller flere censorer udpeget af Uddannelses- og Forskningsstyrelsen. Interne eksamener bedømmes af en eller flere af universitetets undervisere.
5.4.2 Mindst 1/3 af uddannelsens samlede ECTS-point bedømmes ved ekstern censur. Det gælder dog ikke for meritoverførte eksamener. Uddannelsens væsentlige områder herunder masterprojektet bedømmes med ekstern censur.
§ 5.5 - Undervisnings- og eksamenssprog
5.5.1 På uddannelser, der udbydes på dansk, aflægges eksamen på dansk, medmindre det er en del af den enkelte eksamens formål at dokumentere færdigheder i fremmedsprog. Eksamen kan aflægges på svensk eller norsk i stedet for dansk, medmindre eksamens formål er at dokumentere eksaminandens færdigheder i dansk.
5.5.2 På uddannelser eller enkeltfag, der udbydes på engelsk eller et andet fremmedsprog, aflægges eksamen på dette sprog, medmindre det er en del af den enkelte eksamens formål at dokumentere eksaminandens færdigheder i et andet sprog. Det samme gælder, hvis undervisningen i et fag har været meddelt på et fremmedsprog. Studienævnet kan dispensere fra denne regel.
5.5.3 Studienævnet kan i øvrigt, hvor forholdene gør det muligt, tillade studerende, der ønsker det, at aflægge en eksamen på et fremmedsprog. Dette gælder dog ikke eksamen, der forudsætter fremstilling på dansk. Studienævnet kan dispensere fra denne regel.
§ 5.6 - Undervisnings- og eksamensformer
Formål
5.6.1 Formålet med eksamen er at bedømme, i hvilken grad den enkelte studerende opfylder de faglige mål, der er fastsat i studieordningen.
Eksamensformer
5.6.2 Uddannelsen indeholder en variation af eksamensformer, der afspejler undervisningens indhold og arbejdsformer. Eksamensformerne skal tilgodese det enkelte fags/fagelements formål og kan være fx
- mundtlige, skriftlige, take-homeeksamen, seminar og praktiske eksamener, projektorienterede forløb, samt kombinationer af de forskellige eksamensformer.
- et seminar er en undervisnings- og eksamensform, hvor alle studerende i seminarkredsen skal skrive en opgave. Opgaverne diskuteres herefter i seminarkredsen, og de studerende skiftes til at forsvare egen opgave, opponere mod andres opgave og være ”almene” diskussionsdeltagere.
Bedømmelse af gruppearbejde
Lyd- og billedoptagelser
Brug af hjælpemidler
§ 5.7 - Uregelmæssigheder i forbindelse med eksamener
Disciplinære foranstaltninger
5.7.1 Der træffes disciplinære foranstaltninger over for en studerende, der
- uretmæssigt skaffer sig eller giver en anden studerende hjælp til besvarelse af en skriftlig opgave eller
- medbringer ikke-tilladte hjælpemidler til en eksamen eller
- udgiver en andens arbejde for sit eget eller
- anvender eget tidligere bedømt arbejde uden henvisning eller
- ellers gør sig skyldig i eksamenssnyd.
5.7.2 Der kan ligeledes træffes disciplinære foranstaltninger over for en studerende, der udviser forstyrrende adfærd ved eksamen.
5.7.3 Afvises en opgave eller annulleres en prøve på grund af dokumenterede uregelmæssigheder, opkræves der efterfølgende betaling for omprøve hvis forløbet genoptages
Jf. Regler om disciplinære foranstaltninger over for studerende ved SDU.
Fejl og mangler ved en eksamen
5.7.4 Opdager en studerende fejl og mangler ved en eksamen, skal vedkommende kontakte bedømmerne (ved mundtlig eksamen) eller eksamenstilsynet (ved skriftlig eksamen).
5.7.5 Ved fejl og mangler af særlig alvorlig karakter, eller hvor det må anses for den mest korrekte måde at afhjælpe fejlen eller manglen på, kan universitetet annullere eksamen og foranstalte en ekstraordinær reeksamen. Reeksamen, der skyldes annullering af den oprindelige eksamen, kan resultere i en lavere karakter.
5.7.6 Ved andre væsentlige fejl og mangler kan universitetet give tilbud om en ekstraordinær eksamen. Tilbuddet skal gives til alle berørte studerende. En studerende kan vælge at beholde den oprindeligt givne bedømmelse, selvom vedkommende har deltaget i den ekstraordinære reeksamen.
§ 5.8 - Særlige vilkår
5.8.1 Studerende med fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse, et andet modersmål end dansk (gælder kun på uddannelser udbudt på dansk) kan søge studienævnet om særlige eksamensvilkår. Studienævnet bevilger dette, når det vurderes, at dette er nødvendigt for at ligestille den studerende med andre i eksamenssituationen. Det er en forudsætning, at der med tilbuddet ikke sker en ændring af det faglige niveau ved eksamen.
5.8.2 Ansøgningsfristen for særlige eksamensvilkår er hhv. den 1. oktober for vintereksamensperioden og den 1. marts for sommereksamensperioden. Ved kroniske funktionsnedsættelser kan Studienævnet godkende særlige eksamensvilkår for hele masteruddannelsen.
5.8.3 Eksamensbeviset vil ikke indeholde oplysninger om tildeling af særlige eksamensvilkår.
§ 5.9 - Individuelle eksamener og gruppeeksamener
5.9.1 Ordinær eksamen afholdes i umiddelbar forlængelse af det undervisningsforløb, der skal lede frem til prøven. Dette er typisk i januar for fag, der udbydes i efterårssemestret og i juni for fag, der udbydes i forårssemestret.
5.9.2 Den studerende skal kunne deltage i eksamener i hele eksamensperioden, dog ikke i juli måned. Dette gælder også i situationer, hvor en planlagt eksamen bliver flyttet pga. force majeure.
§ 5.10 - Reeksamener
5.10.1 Studerende, der ikke har bestået den ordinære eksamen samt studerende der har været tilmeldt undervisning i det semester, hvor den ordinære eksamen finder sted, men ikke har deltaget i den ordinære eksamen, kan tilmelde sig reeksamen.
- den 1.- 20. januar for reeksamen i vintereksamensperioden (=februar)
- den 1.- 20. juni for reeksamen i sommereksamensperioden (=august)
§ 5.11 - Eksamensforsøg
5.11.1 En bestået eksamen kan ikke tages om.
5.11.2 En studerende har 3 forsøg til at bestå en eksamen. Studienævnet kan tillade yderligere eksamensforsøg, hvis det findes begrundet i usædvanlige forhold. I vurderingen af om der foreligger usædvanlige forhold kan spørgsmålet om studieegnethed ikke indgå.
5.11.3 En studerende, der anden gang skal have sin undervisningsdeltagelse bedømt, kan forlange at aflægge eksamen i stedet. Undervisningsdeltagelse, hvortil der knytter sig praktiske øvelser, kan dog ikke erstattes af en eksamen.
§ 5.12 - Forudsætninger for deltagelse i eksamener
Manglende opfyldelse af eksamensbetingelser
Udeblivelse fra eksamensaktiviteter
Særligt vedr. gruppearbejde
§ 5.13 - Digitale eksamener og hjælpemidler
§ 6 - Bestemmelser om merit og fritagelser
§ 6.1 - Merit
§ 7 - Bestemmelser om uddannelsens tilrettelæggelse
§ 7.1 - Til- og framelding til undervisning og eksamener
Tilmelding
Framelding
§ 7.2 - Tidsfrist for gennemførsel af studiet (Maksimal studietid)
Maksimal studietid
7.2.1 Masteruddannelsen er tilrettelagt over 2 år, og skal være afsluttet inden for 6 år efter studiestart.
7.2.2 Studienævnet kan dispensere fra reglerne om maksimal studietid, hvis der foreligger usædvanlige forhold eller den studerende er eliteidrætsudøver, iværksætter eller formand i frivillige organisationer under Dansk Ungdoms Fællesråd.
§ 7.3 - Krav om studieaktivitet
§ 7.4 - Masterprojekt
§ 7.5 - Individuelle studieaktiviteter
§ 7.6 - Deltagerbegrænsning
§ 8 - Dispensation og klagemuligheder
§ 8.1 - Dispensation fra regler, fastsat af universitetet
§ 8.2 - Klage over eksamener
- retlige spørgsmål (dvs. om sagen er behandlet i overensstemmelse med gældende ret og almindelige forvaltningsretlige principper);
- eksaminationsgrundlag;
- eksaminationsforløb; og/eller
- bedømmelse.
§ 8.3 - Klage over universitetets afgørelser
Klager over retlige forhold
Klager over merit og forhåndsmerit
- merit for beståede danske eller udenlandske uddannelseselementer