Studieordning for Bachelor i matematik-økonomi

Studienævn for Markeds- og ledelsesantropologi, Økonomi, Matematik-Økonomi og Miljø- og Ressource management
Uddannelsestitler:
  • Bachelor i matematik-økonomi
  • Bachelor of Science in Mathematics-Economics
ECTS-point: 180
Byer: Odense
Terminer: Efterårx
Ikrafttrædelsesdato for studieordningen: 01-09-2020
Gældende for studerende optaget fra og med: 01-09-2020

§ 1 - Beskrivelse af uddannelsen

§ 1.1 - Stamblad

Uddannelsestitler

Bachelor i matematik-økonomi (BSc.scient.oecon)

Bekendtgørelser

Bekendtgørelse om ankenævn for afgørelser om merit i universitetsuddannelser (meritankenævnsbekendtgørelsen) (BEK nr 1517 af 16/12/2013)

Bekendtgørelse af lov om universiteter (universitetsloven) (LBK nr 778 af 07/08/2019)

Bekendtgørelse om universitetsuddannelser tilrettelagt på heltid (BEK nr 2285 af 01/12/2021)

Bekendtgørelse om adgang til universitetsuddannelser tilrettelagt på heltid (BEK nr 35 af 13/01/2022)

Bekendtgørelse om talentinitiativer på de videregående uddannelser på Uddannelses- og Forskningsministeriets område (talentbekendtgørelsen) (BEK nr 597 af 08/03/2015)

Bekendtgørelse om eksamener og prøver ved universitetsuddannelser (BEK nr 2271 af 01/12/2021)

Bekendtgørelse om karakterskala ved uddannelser på Uddannelses- og Forskningsministeriets område (BEK nr 1125 af 04/07/2022)

ECTS-point

180

Studienævn

Studienævn for Markeds- og ledelsesantropologi, Økonomi, Matematik-Økonomi og Miljø- og Ressource management

Sprog

Dansk

Byer

Odense

Terminer

Efterår

Niveau

Bachelor

§ 1.2 - Uddannelsens formål, herunder evt. faglig profil og specialiseringer

Bacheloruddannelser er selvstændigt afrundede forskningsbaserede uddannelsesforløb på 180 ECTS-point, der skal kvalificere den studerende til selvstændigt at varetage erhvervsfunktioner på baggrund af kundskaber og metodiske færdigheder inden for et eller flere fagområder. Et fagområde består af et fag eller en gruppe af beslægtede fag inden for et af områderne: humaniora, teologi, samfundsvidenskab, naturvidenskab, sundhedsvidenskab eller teknisk videnskab.

60 ECTS-point svarer til 1 års heltidsstudier.

Formålet med bacheloruddannelserne er at:

  • indføre den studerende i et eller flere fagområders videnskabelige discipliner, herunder fagområdets eller fagområdernes teori og metode, sådan at den studerende opnår en bred faglig viden og kunnen,
  • give den studerende den faglige viden og de teoretiske og metodiske kvalifikationer og kompetencer, sådan at den studerende bliver i stand til selvstændigt at identificere, formulere og løse komplekse problemstillinger inden for fagområdets eller fagområdernes relevante bestanddele, og
  • give den studerende grundlag for udøvelse af erhvervsfunktioner og kvalificere sig til optagelse på en kandidatuddannelse.

Viden

Bacheloruddannelsen i matematik-økonomi ved Syddansk Universitet giver forskningsbaseret viden om teori, metode og praksis inden for de fagområder, der tilsammen udgør matematik-økonomi. Centrale fagområder er: matematik, statistik, datalogi og økonomi. Til støtte for de centrale fagområder har dimittenden desuden viden om operationsanalyse, regnskab og finansiering.

Den viden, bacheloren har erhvervet sig, er på et sådant niveau, at han eller hun kan reflektere over teori, videnskabelige metoder og praksis.

Færdigheder

En bachelor i matematik-økonomi kan anvende videnskabelige metoder til og har færdigheder i: konstruktivt og selvstændigt at benytte uddannelsens centrale fag i forbindelse med analyse af økonomiske problemstillinger samt læse, forstå og udnytte nye forskningsresultater.

Bacheloren kan vurdere teoretiske og praktiske problemstillinger inden for matematik-økonomi samt begrunde og vælge relevante analyse- og løsningsmetoder.

Disse kan bacheloren formidle til andre matematik-økonomer med flere og analytikere samt beslutningstagere i øvrigt.

Kompetencer

En bachelor i matematik-økonomi kan håndtere komplekse og udviklingsorienterede situationer samt selvstændigt indgå i fagligt og tværfagligt samarbejde med en professionel tilgang. Ydermere kan bacheloren identificere egne læringsbehov og strukturere egen læring.

Bacheloruddannelsen i matematik-økonomi giver kompetence til beskæftigelse i jobfunktioner, hvor beslutninger knyttet til økonomiske overvejelser kræver modelopstillinger og/eller modelberegninger af forskellig art, baseret på matematisk, statistisk og/eller datalogisk ekspertise.

§ 1.3 - Didaktisk og pædagogisk grundlag

De bærende principper for uddannelse på Syddansk Universitet er aktiverende undervisning og aktiv læring. Undervisningen ved Det Samfundsvidenskabelige Fakultet skal leve op til disse principper, og de studerende, medarbejderne og ledelsen har i fællesskab ansvaret for, at principperne realiseres igennem hele uddannelsesforløbet. Det overordnede mål er at øge de studerendes læringsudbytte med afsæt i faglighed, faglig udvikling og pædagogisk nytænkning i et forpligtende læringsfællesskab.

De bærende principper udmøntes på uddannelses- og underviserniveau. Udmøntningens betydning for uddannelsen som helhed fremgår af studieordningen, og betydningen for planlægning og afholdelse af undervisning og eksamen udfoldes i den enkelte fagbeskrivelse og lektionsplan. 

Studienævnets udfyldende beskrivelse af den lokale udmøntning af de bærende principper i forhold til uddannelsen:

Med afsæt i kompetenceprofilen vægter uddannelsen i matematik-økonomi i særlig grad undervisningsformer, metoder og værktøjer, der aktiverer og inkluderer den enkelte studerende i undervisningens situationer. Dette kan eksempelvis ske gennem summemøder, quizzes, tvungen undervisningsdeltagelse, obligatoriske opgaver, gruppearbejder m.v.

Det forventes, at en gennemsnitsstuderende yder den i fagbeskrivelsen anførte arbejdsindsats for det respektive fag.

Studerende kan forvente, at undervisningen foregår under hensyntagen til de bærende principper for uddannelse på Syddansk Universitet samt i henhold til de oplysninger, som er beskrevet i den enkelte fagbeskrivelse. Alle fag udbudt af Studienævn for Markeds- og ledelsesantropologi, Økonomi, Matematik-Økonomi og Miljø- og Ressource management evalueres i det udbudte semester, og her får den enkelte studerende mulighed for at kommentere på undervisning og underviser.

§ 3 - Struktur og progression

§ 3.1 - Overordnet opbygning og struktur

Bacheloruddannelsen i matematik-økonomi på 180 ECTS består af 

Konstituerende fagelementer, mindst 120 ECTS herunder,

  • fagområdets videnskabsteori 10 ECTS og 
  • bachelorprojekt, 10 ECTS

samt valgfag, 10 ECTS

Uddannelsen er opbygget af 70 ECTS samfundsvidenskabelige fag, 90 ECTS naturvidenskabelige fag og 10 ECTS valgfag. Hertil kommer bachelorprojektet på 10 ECTS, som skal tage udgangspunkt i et eller flere fagområder indenfor de 2 hovedområder.

§ 3.2 - Studieforløb

Bacheloruddannelsen i Matematik-Økonomi, Odense, gældende fra 1. september 2020

§ 3.3 - Sammenhæng mellem adgangskrav og uddannelsens første år

Uddannelsens niveau, indhold og læringsaktiviteter er på bacheloruddannelsens første år tilrettelagt under hensyntagen til uddannelsens adgangskrav med henblik på at skabe en overgang fra de gymnasiale uddannelsers indhold, arbejdsformer og terminologi. Herunder bygges der videre på de studerendes kompetencer fra ’almen studieforberedelse’ og ’naturvidenskabeligt grundforløb’ for så vidt angår begrebsapparat og arbejdsmetoder. 

Uddannelsen er planlagt med udgangspunkt i de kompetencer, man har opnået med en adgangsgivende eksamen i fagene Matematik(A), Dansk (A) og Engelsk (B).

Uddannelsens første semester fag:

  • træner de studerende i at behandle økonomiske og naturvidenskabelige modeller ved at identificere og bruge relevante matematiske metoder fra analyse, herunder matematisk symbolsprog og logisk argumentation,
  • sørger for at de studerende bliver i stand til at benytte matematisk ræsonnerement, matematiske metoder og bevisteknikker,
  • dækker emner og teknikker der er grundlæggende for stort set alle aspekter af matematik og en række af matematikkens anvendelser indenfor økonomi og naturvidenskab i det hele taget og bygger dermed direkte på viden og kompetencer erhvervet i faget Matematik (A).

Derudover får de studerende også en grundlæggende viden om centrale mikroøkonomiske principper og metoder set fra virksomhedens perspektiv

Uddannelsen er dansksproget og bygger dermed på de kompetencer de studerende har opnået i faget Dansk (A).
En betydelig del af pensum er dog engelsksproget og forudsætter viden og kompetencer erhvervet i faget engelsk (B).


§ 4 - Fagbeskrivelser

§ 4.1 - Fagbeskrivelser

Profilopdelte fagbeskrivelser 

Bacheloruddannelsen i Matematik-Økonomi, Odense, gældende fra 1. september 2020

Fagbeskrivelser i studieordningen 

Regnskab

Bachelorprojekt

How to Uni, inkl. studiestartsprøve

Business Data Analysis

Mikroøkonomi

Makroøkonomi

Finansiering, investering og virksomhedsstrategi

MM568: Logik og Lineær algebra

DM507: Algoritmer og Datastrukturer

DM545: Lineær og heltalsprogrammering

MM525: Konveks analyse

MM533: Matematisk og numerisk analyse

MM543: Mål- integralteori og Banachrum

MM544: Sandsynlighedsteori

MM560: Introduktion til programmering

ST521: Matematisk statistik

Econometrics

MM536: Calculus for Matematik

Mathematical Microeconomics

§ 5 - Bestemmelser om eksamener og prøver

§ 5.1 - Uddannelsens beståelseskrav

En eksamen/prøve er bestået, når der er opnået bedømmelsen Bestået, eller karakteren 02 eller derover. Beståede eksamener/prøver kan ikke tages om. Bacheloruddannelsen er bestået, når alle eksamener/prøver er bestået.

Som hovedregel kan karakteren 00 indgå i bedømmelsen i delprøver. Hvis den samlede eksamen er bestået, kan karakteren 00 ikke tages om. I fag, hvor karakteren 00 og -3 ikke kan indgå i bedømmelsen skal alle delprøver bestås med minimum 02, for at faget kan bestås samlet set. Hvis dette er tilfældet, vil det fremgå af fagbeskrivelsen under Regler. 

Alle karakterer indgår i beregningen af det samlede eksamensresultat i forhold til fagets ECTS-vægt, medmindre andet fremgår af fagbeskrivelsen. 

§ 5.2 - Studiestartsprøven

Studiestartsprøven består af gennemførelse af de første 5 moduler af studiestartskurset ’How to Uni’, der er et online kursus og en faglig test i faget MM540 Matematiske Metoder for økonomi.

Generelle bestemmelser om studiestartsprøven

Studiestartsprøven skal afholdes senest 2 måneder efter uddannelsens studiestart, og resultatet skal være meddelt den studerende senest 2 uger efter prøvens afholdelse. Hvis prøven ikke er bestået/godkendt, har den studerende mulighed for at deltage i en omprøve, der afholdes senest 3 måneder efter uddannelsens studiestart. Den studerende har 2 forsøg til at bestå studiestartsprøven.

§ 5.3 - Førsteårsprøven

Den studerende skal deltage i nedenstående eksamener/prøver inden udgangen af første studieår efter studiestart.

I førsteårsprøven indgår følgende eksamener/prøver: 

  • Mikroøkonomi (10 ECTS)
  • MM540 Matematiske metoder for økonomi (10 ECTS) 
  • MM536 Calculus for matematik (10 ECTS)

Førsteårsprøven er bestået, når hvert af de nævnte fag er bestået med minimum karakteren 02.

Generelle bestemmelser om førsteårsprøven

På studier udbudt af Det Samfundsvidenskabelige Fakultet skal førsteårsprøven være bestået senest inden udgangen af 1. studieår efter studiestart for at den studerende kan fortsætte uddannelsen. Der henvises til eksamensbekendtgørelsens § 29.

For de fag, der er placeret på uddannelsens 1. semester, udbydes 1. og 2. prøveforsøg ved vintereksamen, og 3. prøveforsøg i den efterfølgende sommertermin. 

Jf. § 29, stk. 3 i eksamensbekendtgørelsen udbydes der udelukkende 1. og 2. prøveforsøg ved sommereksamen for de fag, der er placeret på uddannelsens 2. semester.

§ 5.4 - Stave- og formuleringsevne

Ved bedømmelsen af bachelorprojektet skal der ud over det faglige indhold også lægges vægt på den studerendes stave- og formuleringsevne, uanset hvilket sprog eksamenspræstationen er affattet på.

Sprogbehandlingen indgår i helhedsbedømmelsen af bachelorprojektet, idet det faglige indhold dog skal vægtes tungest.

Medmindre stave- og formuleringsevnen er en væsentlig del af prøvens formål, kan universitetet dispensere fra ovenstående, hvis den studerende dokumenterer en relevant funktionsnedsættelse, jf. eksamensbekendtgørelsens § 11, stk. 5. 

Studienævnets udfyldende bestemmelser: 

Den studerendes stave- og formuleringsevne indgår med begrænset vægt, medmindre der er tale om ganske omfattende markante afvigelser fra en normal faglig sprogbrug.

§ 5.5 - Interne eller eksterne eksamener/prøver

Eksamener/prøver kan enten være eksterne eller interne.

Eksterne eksamener/prøver bedømmes af én eller flere eksaminatorer og mindst én censor, der er beskikket af Uddannelses- og Forskningsstyrelsen. 

Interne eksamener/prøver bedømmes af én eller flere undervisere (eksaminatorer) udpeget af universitetet blandt underviserne på universitetet.

De eksterne eksamener/prøver skal dække uddannelsens væsentlige områder, herunder bachelorprojektet. Mindst 1/3 af uddannelsens samlede ECTS-point skal dokumenteres ved eksterne eksamener/prøver, ekskl. meritoverførte eksamener/prøver.

Det fremgår af den enkelte fagbeskrivelse om en eksamen/prøve er internt eller eksternt bedømt.

§ 5.6 - Eksaminationssprog

Eksamener/prøver aflægges på fagets undervisningssprog, medmindre formålet med eksamenen/prøven helt eller delvist angår sproglige færdigheder i et bestemt sprog.

Eksamener/prøver kan dog aflægges på svensk eller norsk i stedet for dansk, medmindre danskfærdigheder er en del af de faglige læringsmål.

Hvis et fag har haft både dansk og engelsk som undervisningssprog vil det fremgå af fagbeskrivelsen hvilke(t) eksaminationssprog der er gældende for eksamen/prøven.

Studienævnets udfyldende bestemmelser: 

Nogle fag på uddannelsen kan være undervist på engelsk med efterfølgende eksamen på engelsk.

§ 5.7 - Eksamens- og prøveformer

Valg af eksamens-/prøveform i det enkelte fag skal ske under hensyntagen til flere faktorer. Der skal som udgangspunkt være en klar sammenhæng mellem det enkelte fags formål, indhold, læringsaktiviteter og prøveformen, således, at eksamensresultatet i det enkelte fag afspejler den studerendes grad af opfyldelse af fagets læringsmål. 

For uddannelsen i sin helhed tilstræbes en variation af eksamens-/prøveformer på tværs af fag, således at de studerende samlet set udprøves i de forskellige typer af viden, færdigheder og kompetencer, som er repræsenteret i uddannelsens kompetenceprofil. Dette skal sikre, at den studerendes samlede eksamensresultat afspejler den studerendes grad af opfyldelse af uddannelsens læringsmål.

§ 5.8 - Uregelmæssigheder i forbindelse med eksamener/prøver

Der kan træffes disciplinære foranstaltninger over for studerende ved eksamenssnyd eller forstyrrende adfærd ved eksamener/prøver jf. Regler om disciplinære foranstaltninger overfor studerende ved Syddansk Universitet. Find disse på studiets side på mitSDU.dk, under "Hjælp og vejledning" - "Fælles studieregler".

§ 5.9 - Særlige vilkår

Universitetet kan dispensere fra fastsatte eksamens- eller prøvevilkår, herunder tilbyde særlige vilkår til studerende med fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse og til studerende med et andet modersmål end dansk, når universitetet vurderer, at det er nødvendigt for at ligestille disse studerende med øvrige studerende. Det er en forudsætning, at tilbuddet ikke ændrer eksamenens eller prøvens faglige niveau. Der henvises til § 6 i eksamensbekendtgørelsen.

§ 5.10 - Individuelle eksamener/prøver og gruppeprøver

Eksamener/prøver tilrettelægges som individuelle eksamener/prøver eller som gruppeprøver. Ved såvel en individuel eksamen/prøve som en gruppeprøve skal der foretages en individuel bedømmelse af de studerendes præstationer, og der skal gives individuelle karakterer.

Det fremgår af den enkelte fagbeskrivelse, hvis en eksamen/prøve er tilrettelagt som en gruppeprøve. Såfremt en eksamen/prøve er tilrettelagt som en gruppeprøve, fremgår gruppestørrelse, eksaminationstid og muligheden for at vælge individuel eksamination, af fagbeskrivelsen.

Hvis en afleveret skriftlig opgavebesvarelse ikke overholder formkrav fastsat i de enkelte fagbeskrivelser, herunder krav om individualisering, kan opgavebesvarelsen afvises. Hvis opgavebesvarelsen afvises, skal der ikke gives en bedømmelse og den studerende har brugt et prøveforsøg, jf. § 22 i eksamensbekendtgørelsen.

Der henvises til eksamensbekendtgørelsens §§ 13, 15 og 23 , stk. 2 og til eksamensbestemmelserne i de respektive fagbeskrivelser.

Studienævnets udfyldende bestemmelser:

Antallet af studerende i en gruppeprøve kan som hovedregel maksimalt være 4. Studienævnet kan beslutte at fravige reglen. Det vil i givet fald fremgå af fagbeskrivelsen.

I skriftlige gruppeprøver, der udarbejdes af flere studerende, skal det angives, hvilke dele af opgaven/projektet hver enkelt er ansvarlig for, hvis opgaven/projektet ikke følges op af et mundtligt forsvar. Dog kan indledning, resume og konklusion være fælles.

§ 5.11 - Omprøver

Hvis der til en eksamen/prøve ikke er angivet særlige bestemmelser om omprøven, gælder det, at omprøven afholdes som den ordinære eksamen/prøve. 

En eventuel alternativ eksamens- eller prøveform ved en omprøve fremgår af fagbeskrivelsen, herunder betingelserne for, hvornår den alternative eksamens- eller prøveform bringes i anvendelse.

§ 5.12 - Prøveforsøg

En bestået eksamen/prøve kan ikke tages om.

Den studerende har tre prøveforsøg til at bestå en eksamen/prøve. Universitetet kan dispensere fra antallet af prøveforsøg og tillade yderligere forsøg, hvis der foreligger usædvanlige forhold. I vurderingen af om der foreligger usædvanlige forhold, kan spørgsmålet om studieegnethed ikke indgå.

Ved fornyet indskrivning på samme uddannelse på SDU vil tidligere brugte prøveforsøg blive overført, såfremt der er tale om identiske fag. 

§ 5.13 - Forudsætninger for deltagelse i eksamener/prøver

Som hovedregel kan der ikke stilles krav om at studerende på Det Samfundsvidenskabelige Fakultet skal gennemføre/bestå forudsætninger for at kunne deltage i en eksamen/prøve.

Undtagelse kan dog gøres for seminarrapporter, projektorienterede forløb, bachelorprojekter og specialer, hvor forudsætningen består i godkendelse af en vejlederkontrakt. Dette vil fremgå af fagbeskrivelsen.

Såfremt den studerende ikke opfylder de af universitetet fastsatte forudsætninger for at deltage i eksamen/prøven, er der brugt et prøveforsøg.

§ 5.14 - Digitale eksamener/prøver og hjælpemidler

Alle skriftlige eksamener/prøver på Det Samfundsvidenskabelige Fakultet er digitale. 

Universitetet kan beslutte, at eksamener/prøver afholdes virtuelt. Universitetet skal så sikre, at sikkerhedsforanstaltningerne svarer til, hvad der almindeligvis gælder for afvikling af den pågældende eksamen/prøve. 

Tilladte hjælpemidler vil fremgå af fagbeskrivelsen. Der henvises i øvrigt til SDU's regler for eksamen, som findes på studiets side på mitSDU.dk, under "Hjælp og vejledning" - "Fælles studieregler".

§ 5.15 - Pensumbeskrivelser

Eksamenspensum udgives på fagets side i e-læringssystemet hvert semester. Der eksamineres altid i nyeste pensum.

§ 5.16 - Generelle regler vedr. formalia


§ 6 - Bestemmelser om merit og fritagelser

§ 6.1 - Startmerit

Studienævnet skal i forbindelse med optagelse behandle ansøgninger om merit jf. § 37 i universitetsadgangsbekendtgørelsen.

§ 6.2 - Forhåndsmerit

Studienævnet skal behandle ansøgninger om forhåndsmerit, såfremt en studerende som del af sin uddannelse ønsker:

  • at tage fag på en udenlandsk videregående uddannelsesinstitution,
  • at tage fag på andre danske universiteter eller
  • at tage andre fag på SDU, end dem der indgår i den studieordning, hvorunder den studerende er indskrevet, og som ikke allerede er godkendt af studienævnet som en del af valgfagsudbuddet.

Der henvises til § 55 i uddannelsesbekendtgørelsen og studienævnets hjemmeside om merit på mitSDU.dk.

§ 6.3 - Merit

Studienævnet kan i enkelttilfælde bevilge meritoverførsel for fag taget f.eks. ved et andet universitet. Der henvises til § 54 i uddannelsesbekendtgørelsen og studienævnets hjemmeside om merit på mitSDU.dk.

§ 7 - Bestemmelser om uddannelsens tilrettelæggelse

§ 7.1 - Til- og framelding til undervisning og eksamener/prøver

For bachelor- og kandidatstuderende på Det Samfundsvidenskabelige Fakultet gælder SDU's "Regler for tilmelding til fag og prøver". Find disse regler på studiets side på mitSDU.dk, under "Hjælp og vejledning" - "Fælles studieregler". 

Herudover gælder følgende:

Bachelorstuderende tilmeldes fag på første semester jf. § 3, stk. 2 i Regler for tilmelding til fag og prøver.  

Fag udbydes altid i henhold til nyeste fagbeskrivelse. Der udbydes en ordinær eksamen og en omprøve i umiddelbar tilknytning til undervisningens udbud. Det tredje prøveforsøg udbydes efter næste ordinære udbud af undervisning. Der eksamineres altid efter nyeste fagbeskrivelse, herunder nyeste pensum.

Jf. § 8 i Regler om tilmelding til fag og prøver fastlægges 2. og 3. prøveforsøg i fag, der udfases eller og længere udbydes, således: studerende der ikke består faget ved den ordinære eksamen tilmeldes omprøven (2. prøveforsøg) i samme eksamenstermin eller i umiddelbar forlængelse heraf. Studerende, der ikke består faget ved omprøven, tilmeldes 3. prøveforsøg. Placering af 3. prøveforsøg fremgår af fagbeskrivelsen. Framelding kan ikke finde sted.

Reglerne om udfasning af fag og tilmelding til 2. og 3. prøveforsøg er gældende i henhold til ovenstående med mindre andet er fastsat i den enkelte fagbeskrivelse eller i overgangsbestemmelserne for uddannelsen - se punktet "Studieforløb" for din uddannelse.

I de tilfælde, hvor tilmelding til et fag forudsætter, at et tidligere fag er gennemført og bestået, skal den studerende, som ikke har bestået 1. og 2. prøveforsøg, have mulighed for at tilmelde sig omprøve i samme eksamenstermin (3. prøveforsøg). Universitetet skal sikre, at 3. prøveforsøg i forudsætningsfaget ligger forud for den ordinære prøve i det senere fag.  

§ 7.2 - Tilladelse til at følge fag på kandidatniveau

Studerende på bacheloruddannelsen kan få lov til at være tilmeldt kandidatfag, mens bacheloruddannelsen afsluttes. Se studieordningen for den relevante kandidatuddannelse for nærmere regler.

§ 7.3 - Tidsfrist for gennemførsel af studiet

Der henvises til § 9 i uddannelsesbekendtgørelsen.

For bachelor- og kandidatstuderende på Det Samfundsvidenskabelige Fakultet gælder SDU's Regler for seneste afslutning af bachelor-, og kandidatuddannelser. Find disse regler på studiets side på mitSDU.dk, under "Hjælp og vejledning" - "Fælles studieregler". 

§ 7.4 - Krav om studieaktivitet

Universitetet bringer indskrivningen til ophør for studerende, der ikke har bestået en prøve i en sammenhængende periode på mindst et år. Der henvises til uddannelsesbekendtgørelsens § 60.

§ 7.5 - Bachelorprojekt

Bachelorprojektet skal demonstrere den studerendes evne til på kvalificeret vis at formulere, analysere og bearbejde problemstillinger inden for et afgrænset fagligt emne. Emnet for bachelorprojektet godkendes af en vejleder.

Fakultetet anbefaler, at studerende udarbejder bachelorprojektet i grupper, men det kan udarbejdes individuelt. 

Der henvises til fagbeskrivelsen for bachelorprojektet og studiets side på mitSDU.dk.

§ 7.6 - Valgfag

Valgfag kan vælges mellem de specielt udbudte fag. Prøveformen vil variere afhængig af de valgte fag. Såfremt prøveformen i det valgte fag baseres på 7-trinsskalaen, skal faget bestås med karakteren 02 eller derover. 

For supplerende beskrivelser af fagmoduler, elementer og valgfag henvises til fagbeskrivelserne på Syddansk Universitets hjemmeside www.mitsdu.dk

§ 8 - Dispensation og klagemuligheder

§ 8.1 - Dispensation fra regler, fastsat af universitetet

Studienævnet kan, når det er begrundet i usædvanlige forhold, dispensere fra de regler i studieordningen, der alene er fastsat af universitetet.

§ 8.2 - Klage over eksamener/prøver

Klager over eksamener/prøver kan indgives til universitetet. For nærmere information og vejledning om klager over eksamener/prøver henvises til studiets side på midSDU.dk og eksamensbekendtgørelsens §§ 33-45.

§ 8.3 - Klage over universitetets afgørelser

Universitetets endelige afgørelser kan indbringes for Uddannelses- og Forskningsstyrelsen af studerende, når klagen vedrører retlige spørgsmål. 

Fristen for indgivelse af klage er 2 uger fra den dag, afgørelsen er meddelt klageren. Klagen indgives til universitetet, der afgiver en udtalelse. Klageren skal have lejlighed til at kommentere universitetets udtalelse inden for en frist af mindst 1 uge. Universitetet sender klagen til styrelsen vedlagt udtalelsen og klagerens eventuelle kommentarer.

§ 9 - Uddannelsens forankring

§ 9.1 - Studienævn

Studienævn for Markeds- og ledelsesantropologi, Økonomi, Matematik-Økonomi og Miljø- og Ressource management

§ 9.2 - Censorkorps

Censorkorps for matematik-økonomi

§ 9.3 - Ikrafttrædelsesdato for studieordningen

01-09-2020

§ 9.4 - Gældende for studerende optaget fra og med

01-09-2020

§ 9.5 - Dato for godkendelse i studienævnet

27-04-2022

§ 9.6 - Dato for Dekanens godkendelse

08-05-2023

§ 9.7 - Overgangsordninger og studieordningsændringer

Aktuelle overgangsordninger for uddannelsen fremgår af studieforløbene for de relevante årgange.

Studieordningen er godkendt den 28. april 2020 af Studienævn for Markeds- og ledelsesatropologi, Økonomi, Matematik-Økonomi og Miljø og Ressource Management og den 5. maj 2020 af Dekanen for Det Samfundsvidenskabelige Fakultet.


Studieordningsændringer

Ændringer til studieordningen godkendt af Studienævn for Markeds- og ledelsesatropologi, Økonomi, Matematik-Økonomi og Miljø og Ressource Management den 27. april 2022 og efterfølgende af Dekanen for Det Samfundsvidenskabelige Fakultet:

Opdatering af hjemmelsgrundlag med nye bekendtgørelser med ikrafttræden den 1. februar 2022 (universitetsadgangsbekendtgørelsen) og den 1. september 2022 (eksamensbekendtgørelsen og uddannelsesbekendtgørelsen)


Ændringer til studieordningen godkendt af Studienævn for Markeds- og ledelsesatropologi, Økonomi, Matematik-Økonomi og Miljø og Ressource Management den 10. januar 2023 og efterfølgende af Dekanen for Det Samfundsvidenskabelige Fakultet:

Faget Operationsanalyse på 5. semester erstattes af faget Business Data Analysis fra efterårssemesteret 2023.