translation.lazy-loading-fagbesks
0 /
translation.lazy-loading-profiler
0 /

Studieordning for Master i kvalitet og ledelse

Studienævn for efter- og videreuddannelse på samfundsvidenskab og sundhedsvidenskab
Uddannelsestitler:
  • Master i kvalitet og ledelse
  • Master of Public Quality Management
ECTS-point: 60
Byer: Odense
Terminer: Efterårx
Ikrafttrædelsesdato: 01-09-2022
Gældende for studerende optaget pr.: 01-09-2022

§ 1 - Beskrivelse af uddannelsen

§ 1.1 - Stamblad

Uddannelsestitler

Master i kvalitet og ledelse (Master i kvalitet og ledelse)

Bekendtgørelser

Bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om ankenævn for afgørelser om merit i universitetsuddannelser (meritankenævnsbekendtgørelsen) (BEK nr 880 af 26/08/2019)

Bekendtgørelse om ankenævn for afgørelser om merit i universitetsuddannelser (meritankenævnsbekendtgørelsen) (BEK nr 1517 af 16/12/2013)

Bekendtgørelse om eksamen og censur ved universitetsuddannelser (eksamensbekendtgørelsen) (BEK nr 22 af 09/01/2020)

Bekendtgørelse om deltidsuddannelse ved universiteterne (deltidsbekendtgørelsen) (BEK nr 24 af 09/01/2020)

Bekendtgørelse af lov om universiteter (universitetsloven) (LBK nr 778 af 07/08/2019)

Bekendtgørelse af lov om åben uddannelse (erhvervsrettet voksenuddannelse) m.v. (LBK nr 609 af 28/05/2019)

Bekendtgørelse om masteruddannelser ved universiteterne (masterbekendtgørelsen) (BEK nr 19 af 09/01/2020)

Bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om deltidsuddannelse ved universiteterne (deltidsbekendtgørelsen) (BEK nr 1242 af 24/08/2020)

Bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om åben uddannelse på videregående niveau (BEK nr 2144 af 24/11/2021)

Bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om eksamen og censur ved universitetsuddannelser (eksamensbekendtgørelsen) (BEK nr 1332 af 10/09/2020)

Bekendtgørelse om universitetsuddannelser tilrettelagt på deltid (BEK nr 2272 af 01/12/2021)

Bekendtgørelse om eksamener og prøver ved universitetsuddannelser (BEK nr 2271 af 01/12/2021)

Bekendtgørelse om karakterskala ved uddannelser på Uddannelses- og Forskningsministeriets område (BEK nr 548 af 29/04/2022)

ECTS-point

60

Startår

2022

Studienævn

Studienævn for efter- og videreuddannelse på samfundsvidenskab og sundhedsvidenskab

Sprog

Dansk

Byer

Odense

Terminer

Efterår

Niveau

Master

§ 1.2 - Uddannelsens formål

Uddannelsen har til formål at bygge videre på de studerendes uddannelsesbaggrund og erhvervserfaring, så de bliver i stand til på videnskabeligt og fagligt opdateret grundlag at analysere, vurdere, perspektivere og udvikle beslutningsorienterede og ledelsesmæssige forhold til kvalitetsarbejdet i en offentlig sektor eller tilsvarende organisation, fx en NGO eller interesseorganisation eller i andre erhverv.
Uddannelsen skal medvirke til øget forståelse af ligheder mellem sektorer eller sektorlignende organisationer samt skabe øget mobilitet herimellem. Det er centralt for masteruddannelsen, at de studerende i alle faser af uddannelsen medinddrager deres egen erfaring og nuværende praksis i alle aspekter af undervisningen og andre læringsaktiviteter jf. Masterbekendtgørelsen:

§ 1: Masteruddannelser er forskningsbaserede videregående uddannelser inden for videreuddannelsessystemet for voksne, der har til formål at give studerende med praktisk erhvervserfaring og en forudgående uddannelsesbaggrund en videregående uddannelse inden for et specialiseret område eller i et bredere perspektiv på et fagligt eller flerfagligt område

§ 2: En masteruddannelse skal på videnskabeligt grundlag give de studerende viden, færdigheder og kompetencer, som kvalificerer til at kunne varetage højt kvalificerede funktioner i virksomheder, institutioner m.v.

§ 1.3 - Uddannelsens overordnede didaktiske og pædagogiske grundlag

Ifølge Masterbekendtgørelsen skal masteruddannelsen tilrettelægges som fagligt afgrænsede moduler. Et modul er et fagelement eller en gruppe af fagelementer, der har som mål at give den studerende en helhed af faglige kvalifikationer inden for en nærmere fastsat tidsramme angivet i ECTS-point, og som afsluttes med en eller flere prøver.

Uddannelser ved Syddansk Universitet er baseret på bærende principper om aktiverende undervisning og aktiv læring. De studerende, medarbejderne og ledelsen har i fællesskab ansvaret for at principperne realiseres igennem hele uddannelsesforløbet.

Herudover bygger uddannelser ved Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet på fakultetets pædagogiske strategi, der dels indebærer differentierede læringsformer, dels har et særskilt fokus på FAIR-princippet, dvs. feedback, aktivitet, individualisering og relevans. Uddannelsen er således planlagt og undervisningen tilrettelagt på en sådan måde, at der er gode muligheder for feedback mellem undervisere og studerende og mellem de studerende, høj aktivitet blandt studerende, mulighed for individualiserede læringsforløb og for at indhold og form fremtræder relevant for de fremtidige studier og det fremtidige virke. Endvidere er prøver og eksamener tilrettelagt under hensyntagen til anerkendte, forskningsbaserede principper om validitet, reliabilitet, impact på læring, økonomi og acceptabilitet. 

Det kendetegnende ved masteruddannelsen i kvalitet og ledelse ved SDU er, at uddannelsen er forskningsbaseret, praksisorienteret, samt pædagogisk og didaktisk bygger på constructive alignment.

En forskningsbaseret uddannelse involverer uddannelsens indhold og form, undervisernes aktiviteter og kvalifikationer, de studerendes aktiviteter og uddannelsens organisering. Forskningsbaseret undervisning betyder, at underviserne er aktive forskere, der inddrager sin forskning i undervisningen og eventuelt inddrager de studerende i sin forskning. På en forskningsbaseret uddannelse tilegner den studerende sig videnskabelig, herunder metodisk, viden, færdigheder og kompetencer, som kan anvendes både i forsknings- og praksissammenhænge. Den studerende involveres i diskussion af forskningsproblemer og forskningsresultater, og endelig opfordres den studerende til aktivt at udfordre teorier og benyttede forskningsmetoder indenfor relevante fagområder. Endelig organiseres en forskningsbaseret uddannelse, så den studerende har adgang til relevante aktive forskningsmiljøer.

At uddannelsen er praksisrettet betyder, at alle læringsaktiviteter er valgt og anvendt med henblik på, at den studerende opnår viden og færdigheder der kan forbedre egen praksis. De studerendes kompetencer vil også kunne anvendes i mere teoretiske og forskningsmæssige sammenhænge. 

Som grundlag for læringsaktiviteterne knyttet til det enkelte fag er der udarbejdet en detaljeret Plan for indhold og forløb, som beskriver fagets mål og læringsudbytte, undervisningsformer og pædagogiske intentioner, eksamen og kriterier for at bestå eksamen samt litteratur og en lektionsplan. Læringsudbyttet er udformet som specifikke mål der på den ene side giver undervisere, vejledere og eksaminatorer mulighed for at tilrettelægge og gennemføre undervisningen og eksamen med henblik på at give den studerende optimale muligheder for at opnå det definerede læringsudbytte samt at graden af målopfyldelse reelt kan vurderes til eksamen. På den anden side gør den specifikke udformning af læringsudbyttet det tydeligt for den studerende, hvad de kan forvente at opnå gennem læringsaktiviteterne samt, at graden af opfyldelse af disse mål, som de bliver vurderet på til eksamen. Begge disse forhold knytter an til yderligere tre sammenhængende pædagogiske principper:

Læringsmæssigt samarbejde: Uddannelsen er et læringsmæssigt samarbejde mellem de studerende og uddannelsens undervisere og forskere. Fra uddannelsens side stilles forskellige uddannelsesmæssige ressourcer og ekspertise (faglig såvel som pædagogisk og didaktisk) til rådighed for de studerende. De studerende påtager sig rollen som selvstændige studerende med ansvar for egne læreprocesser og egen uddannelse.

Pædagogisk mangfoldighed: Uddannelsen er kendetegnet ved pædagogisk mangfoldighed, både hvad gælder undervisning, vejledning, andre arbejdsformer og læringsaktiviteter samt eksamensformer, under hensyntagen til de bærende principper om aktiverende undervisning og aktiv læring. Studerende tilbydes via denne mangfoldighed mulighed for at lære på mange forskellige måder gennem uddannelsen, og således også at udvikle sig som lærende.

Anbefalet litteratur: Uddannelsen angiver til hver enkelt fag anbefalet litteratur. Dette er litteratur, som er velegnet i forhold til at opnå den del af mål for læringsudbytte, som kan opnås via læsning mv. Studerende har således mulighed for at benytte sig af den anbefalede litteratur i forhold til at opnå de definerede mål for læringsudbytte, eller at opnå disse på anden vis.

§ 1.4 - Profiler

Master i kvalitet og ledelse

§ 2 - Indskrivning

§ 2.1 - Uddannelsens faglige forudsætninger og krav til erhvervserfaring

Ansøgere skal have mindst 2 års relevant erhvervserfaring efter gennemført adgangsgivende uddannelse. Universitetet fastsætter i studieordningen regler om krav til ansøgerens erhvervserfaring.

Stk. 2 Studerende på masteruddannelsen i kvalitet og ledelse skal have sproglige færdigheder i engelsk, der gør det muligt at læse engelsksproget litteratur samt følge engelsksproget undervisning.

Stk. 3 Ved flere ansøgere end disponible pladser. Hvis der er flere ansøgere, end der er disponible pladser, vil udvælgelsen blandt de kvalificerede ansøgere ske efter følgende kriterier:

1) Erfaring med kvalitet- og/eller ledelsesarbejde i mindst 2-5 år umiddelbart før optagelse på studiet, og hvor hovedparten af arbejdstiden har drejet sig om kvalitet og/eller ledelse.

2) Erfaring med ledende, udviklende, undervisende eller på anden måde fagligt ansvar, hvor kvalitet og/eller ledelse indgår som et væsentligt element.

Ud fra et pointsystem vil den ansøger med flest point opnå optagelse. Pointsystemet er opbygget således, at basis optagelseskravene giver 1 point. Kriterium 1 og 2 kan hver give yderligere 4 point, således at en ansøger højst kan få 9 point.

Stk. 4 Enkeltfagsstuderende: Studerende, der ikke ønsker at deltage i alle studiets elementer, kan optages som studerende på enkelte fag hvis forudsætningerne i stk.1 er opfyldte.

Stk. 5 Uddannelsen kan følges på heltid efter studienævnets bestemmelse og efter individuel ansøgning.

§ 2.2 - Deltagerbetaling

Der betales altid den til enhver tid gældende pris for etfag. Gældende pris er annonceret på uddannelsens hjemmeside. Læses der fag udenfor studieordningen, må der påregnes en højere eller lavere samlet pris for en hel MPQM-uddannelse.

Betalingen dækker: Sommeruniversitet, undervisningen på fagene, workshops og vejledning samt højst tre indstillinger til eksamen i det enkelte fag, dog én indstilling til masterprojektet med eventuel reeksamen. Der betales ikke separat for Introduktionsweekenden.

De tre forsøg består af:
- eksamen, der følger umiddelbart efter fagets gennemførelse,
- den tilhørende reeksamen (hvis den studerende ikke består ved første ordinære eksamen) samt
- det andet ordinære eksamensforsøg (hvis den studerende ikke består reeksamen)
 
En fornyet betaling på 50% af fagets aktuelle pris kan give adgang til undervisningen igen, hvis holdet oprettes, og der er ledige pladser på det pågældende hold. Der kan ikke ved fornyet betaling opnås flere eksamensforsøg end de i eksamensbekendtgørelsen fastsatte tre forsøg pr. fag. 

Se øvrige betalingsbetingelser på studiets hjemmeside. 

§ 2.3 - Adgangskrav

Jf. Masterbekendtgørelsen § 9. Adgang til uddannelserne er betinget af, at ansøgere har gennemført mindst
1) en relevant bacheloruddannelse
2) en relevant professionsbacheloruddannelse
3) en relevant mellemlang videregående uddannelse
4) en relevant diplomuddannelse gennemført som et reguleret forløb eller
5) en relevant udenlandsk uddannelse på samme niveau

Stk. 2 Universitetet fastsætter i studieordningen regler om krav til ansøgerens relevante uddannelsesmæssige faglige forudsætninger, jf. stk. 1.

Stk. 3 En relevant mellemlang eller lang videregående uddannelse kan eksempelvis være følgende: medicin, kiropraktik, odontologi, psykologi, folkesundhed, ergoterapi, fysioterapi, sygepleje, socialrådgiver, socialpædagog, lærer, diætist, logopæd, afspændingspædagog, statskundskab, samfundsvidenskab, statsvidenskab, naturvidenskab.

Stk. 4 Dispensation jf. Masterbekendtgørelsen § 9
Universitetet kan optage ansøgere, der ikke opfylder betingelserne i stk. 1, men som ud fra en konkret vurdering skønnes at have uddannelsesmæssige forudsætninger, der kan sidestilles hermed, herunder ansøgere der har gennemført en diplomuddannelse som fleksibelt forløb. Universitetet kan fastsætte, at ansøgeren senest inden det tidspunkt, der er fastsat for studiestarten, skal aflægge supplerende prøver.

§ 3 - Struktur og progression

§ 3.1 - Overordnet opbygning, struktur og progression

De obligatoriske fag, sommeruniversitetet og masterprojektet udgør uddannelsens konstituerende elementer på 55 ECTS og et valgfag på 5 ECTS. De 60 ECTS, som Master i kvalitet og ledelse omfatter, er fordelt på syv obligatoriske grundfag (35 ECTS), et valgfag (5 ECTS), introduktionsweekend, sommeruniversitet (5 ECTS) samt masterprojekt inklusiv tilhørende workshops (15 ECTS). I de obligatoriske grundfag opnås generelle kompetencer, mens det valgfrie fag og det afsluttende masterprojekt giver mulighed for specialisering.


Fagenes rækkefølge og den faglige progression
Progression i en uddannelse kan ske på to forskellige måder. En vertikal progression giver den studerende en klar fornemmelse af hvilke forudsætninger, der er nødvendige for at kunne få det fulde udbytte af et undervisningsforløb. Dvs. at ét undervisningsforløb er en forudsætning for at kunne følge med og opnå målene for et andet undervisningsforløb. Vertikal progression kan således ske indenfor et enkelt fag, de enkelte fag imellem og mellem uddannelsesniveauer (diplom, bachelor, master, kandidat osv). En horisontal progression udvider den studerendes faglige viden og færdigheder på samme niveau set i forhold til den vertikale progression. Det vil også være relevant at forestille sig at gå et/flere niveau/er ned for at opnå specifik viden og færdigheder for fx en konkret praksis eller faglighed. Dette ses bl.a. når en ansøger med en kandidat og/eller en ph.d.-grad optages på en masteruddannelse.

Stk. 2 Masteruddannelsen i kvalitet og ledelse består af syv obligatoriske fag; tre på første semester, tre på andet semester og et på tredje semester. Hertil kommer Sommeruniversitetet som opstart på 3. semester og et valgfag. På 4. semester skrives afsluttende masterprojekt.

Stk. 3 Det første af de syv obligatoriske fag Videnskabsteori og metode er målrettet videnskabsteori og forskningsmetodologi og udgør et generisk metodefag, som bringes i anvendelse i de resterende fag under uddannelsesforløbet. De seks andre obligatoriske fag er enten rettet mod kvalitetsdimensionen (Kvalitet og kvalitetsledelse) eller mod ledelsesdimensionen (Motivation og styring i den offentlige sektor; Moderne offentlig ledelse; Sundhedsjura) eller mod begge dimensioner (Kvalitetsudvikling og implementering, Evaluering). Disse udgør grundfagene i uddannelsen.

Stk. 4 Uddannelsen er tilrettelagt således, at der for hver dimension er en logisk faglig progression, og fagenes rækkefølge er derefter bestemt ud fra det pædagogiske princip, at de studerende først skal have en grundig indføring i de begreber og metoder, der danner grundlag for kvalitet og kvalitetsledelse, hvilket gives i faget Kvalitet og kvalitetsledelse. Dette efterfølges af fag, som videreudvikler begreber og metoder samt udbreder fokus og spektrum for pågældende dimension.

Stk. 5 Faget Kvalitet og kvalitetsledelse indleder samtidig uddannelsens kvalitetsdimension, hvor alle grundlæggende begreber og metoder præsenteres sammen med principperne bag, centrale modeller for og redskaber til kvalitetsudviklingsarbejde gennemgås. Kvalitetsdimensionen progredieres i faget Kvalitetsudvikling og implementering, hvor de studerende erhverver sig detaljeret kendskab til såvel kvalitative som kvantitative metoder til vedvarende kvalitetsudvikling, herunder kvalitetsvurdering og kvalitetsovervågning af offentlige ydelser.

Stk. 6 Faget Kvalitet og kvalitetsledelse indleder også ledelsesdimensionen med præsentation af grundlæggende begreber og metoder indenfor kvalitetsledelse. Faget giver de basale færdigheder, som videreføres i de efterfølgende ledelsesfag. I faget Motivation og styring i den offentlige sektor præsenteres de studerende for centrale økonomiske og ikke-økonomiske styringsmæssige problemstillinger, og disse ledelsesmæssige perspektiver videreføres og videreudvikles i faget Moderne offentlig ledelse, hvor de studerende ud over yderligere begreber, metoder og terminologi på ledelsesområdet også præsenteres for relevante teoretiske tilgangsvinkler. Yderligere begreber, metoder og teorier indenfor ledelsesdimensionen findes i faget Kvalitetsudvikling og implementering, hvor flere ledelsesaspekter inddrages og kobles direkte på kvalitetsudviklings initiativer, ligesom juridiske aspekter og dimensioner præsenteres på faget Sundhedsjura.

Stk. 7 Alle de tillærte kompetencer fra de seks første obligatoriske fag kommer i spil på Sommeruniversitetet, hvor de studerende opøver færdigheder til at indkredse og afgrænse en flerfaglig problemstilling metodisk og teoretisk, samt gennemføre en analyse og kritisk forholde sig hertil. Sommeruniversitetet er baseret på den læring, de studerende har opnået på første studieår.

Stk. 8 Sommeruniversitetet efterfølges af faget Evaluering, der yderligere perspektivere både kvalitets- og ledelsesdimensionen, samt et valgfag, der på tilsvarende måde grupperes indenfor hhv. kvalitet og ledelse og giver derved de studerende mulighed for at vinkle deres individuelle uddannelse i den retning, som de har præferencer for.

Stk. 9 Som afslutning på masteruddannelsen i kvalitet og ledelse skrives et masterprojekt, der individuelt kan vinkles efter personlige præferencer indenfor hhv. kvalitet eller ledelse eller begge.

§ 3.2 - Sammenhæng mellem adgangskrav og uddannelsens første år

Opstarten på masteruddannelsen i kvalitet og ledelse tager udgangspunkt i de studerendes forudgående professionsfaglige og akademiske forudsætninger samt deres praksiserfaringer opnået gennem deres forudgående erhvervserfaring. Denne kan være relativ bred, dækkende arbejde i offentlige, halvoffentlige og non-profit-organisationer, som leverer serviceydelser til borgere, brugere, patienter og lign.

De tre ledelsesrettede fag på første år indeholder på lignende vis akademisering af fagspecifik grunduddannelse og praksiserfaring og giver de studerende et teoretisk grundlag til analyse af praksisrelevante problemstillinger indenfor hhv. økonomi og styringsinstrumenter, jura og ledelse med forskellige tilgangsvinkler på et videnskabeligt niveau. Alle tre fag bygger ovenpå de studerendes fagspecifikke grunduddannelse og eventuelle praksiserfaring med kvalitetsarbejde i form af akademisering, teoretisering og analytisk tilgang til kvalitetsarbejdet ved anvendelse af forskellige generiske ledelsesinstrumenter på teoretisk grundlag.

Fokus i de obligatoriske fag på uddannelsens første år ligger således på det teoretiske og metodiske grundlag for arbejde med kvalitet og med ledelse med kontinuert inddragelse af de studerendes egen praksiserfaring samt det fremadrettede praksisrelevante kvalitets- og ledelsesarbejde både i undervisningen og i de efterfølgende eksamener.

Uddannelsen indledes med en to-dages Introduktionsweekend, hvor de studerende præsenteres for uddannelsens indhold og forudsætningerne for at gennemføre en universitetsbaseret masteruddannelse.

Af de seks obligatoriske fag på første studieår er det første målrettet videnskabsteori og forskningsmetoder, og det danner grundlag for yderligere akademisering af de studerendes faglige grunduddannelse samt praksiserfaring og udbygger således de studerendes generiske metodiske og videnskabelige kompetencer til universitetsniveau.

Dernæst følger fem andre obligatoriske fag på første studieår, som hver især bygger ovenpå grunduddannelser og erhvervserfaring med forskellige fagområder, vinkler og varianter. Faget Kvalitet og kvalitetsledelse danner grundlag for akademisk og videnskabeligt arbejde med emnet kvalitet i offentlige ydelser, og bibringer de studerende kompetencer til at analysere kvalitet og kvalitetsparametre. Dette udbygges yderligere med nye vinkler, facetter og varianter på faget  Kvalitetsudvikling og implementering. Begge disse fag bibringer de studerende opkvalificering og akademisering af deres monofaglige baggrundsviden fra deres grunduddannelse og deres eventuelle praktiske erfaring med kvalitetsarbejde på grundlag af generisk videnskabelig teori og metode indenfor kvalitetsområdet, der sætter dem i stand til at anvende det i kvalitetsarbejde generelt og i gennemførelsen af kvalitetsudviklingsprojekter på et videnskabeligt niveau.

§ 4 - Modulbeskrivelser

§ 4.1 - Modulbeskrivelser

Profilopdelte fagbeskrivelser 

Master i kvalitet og ledelse

Modulbeskrivelser i studieordningen 

Sommeruniversitet

Kvalitet og kvalitetsledelse

Styring og motivation i den offentlige sektor

Sundhedsjura

Moderne offentlig ledelse

Kvalitetsudvikling og implementering

Masterprojekt

Evaluering

Videnskabsteori og metode

§ 5 - Bestemmelser om prøver

§ 5.1 - Uddannelsens beståelseskrav samt regler om gennemsnitskvotient

Såvel eksterne som interne eksaminer kan bedømmes ved enten karakter efter 7-trins-skalaen eller bestået/ikke bestået. Alle krav i et fag skal være bestået for at hele faget er bestået. Eksamensresultater udtrykkes ved enkeltkarakterer. Der angives således ikke en gennemsnitskarakter for uddannelsens samlede resultat.

Uddannelsen er bestået, når alle uddannelsens fag er bestået med minimumkarakteren 02 eller har opnået bedømmelsen ”Bestået”. En bestået eksamen kan ikke tages om, jf. Karakterbekendtgørelsen § 15.

§ 5.2 - Stave- og formuleringsevne ved større opgaver

I henhold til Eksamensbekendtgørelsen §11 stk 4 indgår stave- og formuleringsevne som en del af den samlede bedømmelse af eksamenspræstationen i større skriftlige opgaver såsom masterprojektet, idet det faglige indhold dog skal vægtes tungest.

Studienævnet kan dispensere fra denne bestemmelse for studerende, der dokumenterer en relevant specifik funktionsnedsættelse, medmindre stave- og formuleringsevnen er en væsentlig del af formålet med eksamen.

§ 5.3 - Interne eller eksterne prøver

Afholdelse og vurdering af eksamen sker i henhold til de gældende bekendtgørelser, fx Eksamensbekendtgørelsen, Censorbekendtgørelsen og Karakterbekendtgørelsen. 

Alle eksamener er enten interne eller eksterne. Ved interne eksamener foretages bedømmelsen af en eller flere undervisere (eksaminatorer) udpeget af universitetet blandt underviserne på universitetet.

De eksterne eksamener skal dække uddannelsens væsentlige områder, herunder masterprojektet. Mindst en tredjedel af uddannelsens samlede ECTS-point skal dokumenteres ved eksterne eksamener. Det fremgår af de enkelte fagbeskrivelser, om faget bedømmes med intern eller ekstern censur. For masteruddannelsen i kvalitet og ledelse betyder dette, at mindst 20 ECTS-point skal dokumenteres ved ekstern censur.

Ved eksterne eksamener foretages bedømmelsen af en eller flere eksaminatorer og af en censor fra Censorkorpset for statskundskab, samfundsfag, cand.soc. samt masteruddannelserne ved SDU.

§ 5.4 - Prøvesprog

Eksamenssprog fremgår af modulbeskrivelsen for faget. Eksamen kan aflægges på dansk, engelsk, norsk eller svensk. Efter aftale med både eksaminator og censor kan studerende aflægge eksamen på andet fremmedsprog.

§ 5.5 - Undervisnings- og prøveformer

Krav til omfang af skriftlige opgaver angives i fagbeskrivelsen for det pågældende fag. Der kan angives omfang i antal typeenheder. Ved typeenhed forstås ethvert typografisk element, dvs. ikke blot bogstaver og tal, men også interpunktionstegn og mellemrum. Fodnoter tælles med som en typeenhed. Der medregnes ikke forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, resumé samt bilagsmateriale. Yderligere regler kan fastsættes i Plan for indhold og forløb.

Ikke-skriftligt analysemateriale som film, video, billeder m.v. kan opgives som litteratur ved skriftlige opgaver. Det nærmere omfang skal aftales og godkendes af underviser eller vejleder. For film- og video opgivelser gælder, at omfanget angives som 1 minut.

Den studerende skal påføre antal typeenheder ved aflevering af skriftlige opgaver. 

Skriftlige opgaver, der ikke overholder de angivne bestemmelser vedr. omfang, kan ikke antages til bedømmelse. 

Skriftlige opgaver afvises ved overskridelse af tidsfrist for aflevering.

Undervisnings- og eksamensformer, herunder censur

På masteruddannelsen i kvalitet og ledelse anvendes varierende undervisningsformer og læringsaktiviteter omfattende dialogbaserede forelæsninger og en række studenteraktiverende metoder, som f.eks. case undervisning, gruppearbejde, individuelle eller fælles fordybelsesopgaver samt opgaveforberedelse evt. under fortløbende vejledning. Al undervisning og eksaminer tager udgangspunkt i FAIR-principperne i Det Sundhedsvidenskabelige Fakultets pædagogiske strategi, og eksamensformer er valgt efter principperne om ”constructive alignment”.

Eksamensformer i de enkelte fag er valgt med udgangspunkt i de tre overordnede eksamensformer: skriftlig eksamen, mundtlig eksamen eller en kombination heraf. Fagansvarlig har – i samarbejde med studieleder og med godkendelse i studienævnet – ansvaret for at udvælge den mest velegnede eksamensform til pågældende fag. Dette sker under hensyntagen til udprøvning af pågældendes fags læringsudbyttemål, til sammenhæng med uddannelsens overordnede kompetenceprofil samt til faglige og pædagogiske overvejelser for det pågældende fag.

Masterprojektet og alle obligatoriske fag med undtagelse af Videnskabsteori og metode bedømmes ved 7-trin-skalaen. Videnskabsteori og metode og Sommeruniversitet bedømmes ved Bestået/ikke bestået. Faget Kvalitet og kvalitetsledelse samt Masterprojektet bedømmes med censur. Det valgfrie fag bedømmes enten ved Bestået/ikke bestået eller ved 7-trins-skalaen.

I bilag 1, som kan ses på studiets hjemmeside, ses sammenhæng mellem læringsudbyttemål, undervisnings- og prøveform for de enkelte fag.

Grundlæggende er det intentionen, at de eksamener, den studerende møder, opfylder følgende seks krav:

1.I videst muligt omfang anvendes metoder som den studerende vil kunne anvende i egen praksis efter endt uddannelse.

2.Der er ”constructive alignment” mellem målet for faget, de anvendte læringsaktiviteter og den eksamensform der vælges, dvs. det som den studerende testes i er det, som den studerende har brugt tid på igennem undervisningsforløbet og de læringsaktiviteter der har været anvendt, giver den studerende mulighed for at opnå det opstillede læringsudbytte.

3. Eksamensformen er valid, dvs. eksamen er udformet, så den rent faktisk måler det læringsudbytte, som er målet for faget.

4. Eksamensformen er reliabel, dvs. eksamensformen giver det samme resultat, uanset hvornår den studerende går op til eksamen under den forudsætning at den studerendes kompetencer ikke har ændret sig.

5. Eksamensformen er omkostningseffektiv, dvs. omkostninger ved anvendelse af eksamensformen står mål med eksamens betydning for den samlede uddannelse.

6. Eksamensformen skal være af en type og gennemføres på en måde, så den studerende, eksaminator og evt. censor finder det acceptabelt og trygt at gennemføre.

§ 5.6 - Uregelmæssigheder i forbindelse med prøver

Den studerende skal under studiet og eksamener efterleve principperne for videnskabelig redelighed og reglerne om eksamener som beskrevet i Regler for disciplinære foranstaltninger over for de studerende ved Syddansk Universitet. Konstateret eksamenssnyd sanktioneres ved advarsel, manglende bedømmelse, bortvisning i en begrænset periode eller permanent bortvisning.

Særligt ved uregelmæssigheder på betalingsuddannelser

Afvises en opgave eller annulleres en eksamen på grund af dokumenterede uregelmæssigheder, opkræves følgende betaling, såfremt den studerende ønsker at genoptage forløbet:

• For masterprojektet betales 50% af den oprindelige pris.

• For andre skriftlige eller mundtlige eksamener opkræves en betaling på 1.500 kr. pr. eksamensforsøg, uden at der gives adgang til undervisningen igen.

Der henvises desuden til SDU’s regelsæt om eksamener samt Eksamensbekendtgørelsen samt til de generelle regler for betaling på studiets hjemmeside.

§ 5.7 - Særlige prøvevilkår

En studerende med fysisk og/eller psykisk funktionsnedsættelse kan ansøge studienævnet om særlige vilkår for at ligestille den studerende med andre studerende i eksamenssituationen. Det er en forudsætning, at der med tilbuddet ikke sker en ændring af niveauet for eksamen. Relevant dokumenteret funktionsnedsættelse kan gøre, at der dispenseres fra bestemmelser i fagbeskrivelsen vedr. tilladte hjælpemidler. Ansøgningen skal være studienævnet i hænde senest 6 uger inden afvikling af eksamen.

Ansøgning om særlige eksamensvilkår indsendes via SPOC og behandles af studienævnet.

§ 5.8 - Ordinære prøver

Mundtlige eksamener foregår som udgangspunkt ved fysisk fremmøde. Er man bosat udenfor Danmark eller forhindret i fremmøde som følge af tjenesteærinde på prøvetidspunktet, er det muligt at ansøge studienævnet om fjerneksamen. Ansøgningsfristen for dette er senest 1. november for vintereksamen og 1. april for sommereksamen.

Der er følgende eksamensformer på masteruddannelsen: Hjemmeopgave; Masterprojekt med mundtligt forsvar; Projektrapport; Projektrapport med mundtligt forsvar; Skriftlig opgave med mundtligt forsvar og Synopsis med mundtlig prøve.

Emne, indhold, varighed og andre formelle krav fremgår af fagbeskrivelsen og Plan for indhold og forløb.

Alle skriftlige opgaver og synopser afleveres digitalt og tjekkes for plagiat.

§ 5.9 - Omprøver

Indenfor rammerne af bekendtgørelse om deltidsuddannelse ved universiteterne (deltidsbekendtgørelsen) og bekendtgørelse om masteruddannelser ved universiteterne (masterbekendtgørelsen) fastsætter universitetet, hvilke interne regler der gælder for tilmelding og framelding til eksamener m.v. for studerende, der er optaget på en masteruddannelse og anden deltidsuddannelse. De interne regler fremgår også af uddannelsens hjemmeside.

Stk. 2 Ved eksamener med termin i slutningen af efterårssemesteret, skal studerende, der har deltaget i en ordinær eksamen uden at bestå denne, have mulighed for at gå til reeksamen i samme eksamenstermin eller i umiddelbar forlængelse heraf, dog senest i februar. Ved eksamener hvor der er eksamenstermin i slutningen af forårssemesteret, skal studerende, der har deltaget i en ordinær eksamen uden at bestå denne, have mulighed for at gå til reeksamen i samme eksamenstermin eller i umiddelbar forlængelse heraf, dog senest i august.

Stk. 3 I de tilfælde hvor der er flere eksamensterminer i samme semester, skal studerende, der har deltaget i en ordinær eksamen uden at bestå denne, have mulighed for at gå til reeksamen snarest muligt, dog senest 6 måneder efter afholdelse af den ordinære eksamen. Tilsvarende gælder, hvis studerende har været forhindret i at deltage i en ordinær eksamen på grund af sygdom.

Stk. 4 Stk. 2 gælder også hvis studerende har været forhindret i at deltage i en ordinær eksamen på grund af sygdom.

Stk. 5 Hvis en studerende udebliver fra en eksamen/ikke afleverer til ordinær afleveringsfrist opfattes det som udeblivelse og den studerende kan først deltage ved næste ordinære eksamen.

 Stk. 6 Hvis den studerende ikke afleverer til tiden eller ikke møder op til eksamen på aftalt tidspunkt på grund af sygdom, tildeles den studerende reeksamen, jf. stk. 2.

Proceduren herfor er således:

• Den studerende kontakter Mastersekretariatet senest på dagen for eksamen

• Den studerende fremskaffer lægelig dokumentation for sygdommen fra egen læge hurtigst muligt. Erklæringen skal indeholde dato og/eller periode for sygdom eller sygemelding samt stempel og underskrift fra pågældende læge. Betaling for lægeattest dækkes af den studerende.

• Den studerende sender lægeerklæringen på mail til mastersekretariatet hurtigst muligt, dog senest indenfor 30 dage. 

• Dette gælder også for sygdom opstået efter sidste rettidige afmeldingstidspunkt, sygdom opstået under eksamen eller sygdom konstateret umiddelbart (samme dag) efter eksamen og hvor det skønnes, at sygdommen har haft indflydelse på præstationen. Ved manglende lægeerklæring opfattes den ikke-beståede eksamen som udeblivelse, og reeksamen kan først finde sted ved næste ordinære ekamen.

Stk. 7 En bestået eksamen kan ikke tages om, jf. Karakterbekendtgørelsen § 15, stk. 1.

§ 5.10 - Prøveforsøg

En studerende har 3 forsøg til at bestå en eksamen. Studienævnet kan tillade yderligere eksamensforsøg (4. gangsforsøg ect.), hvis der er tale om usædvanlige forhold, og der er betalingsdækning herfor.

Betalingen dækker tre forsøg for fag og to forsøg ved masterprojektet. 

§ 5.11 - Forudsætninger for deltagelse i prøver

Eventuelle forudsætninger for deltagelse i en eksamen fremgår af den enkelte fagbeskrivelse.

§ 5.12 - Digitale prøver og hjælpemidler

Det fremgår af fagbeskrivelsen om der må benyttes hjælpemidler. Studienævnet kan, hvor der foreligger dokumentation for usædvanlige forhold, bevilge studerende særlige eksamensvilkår i form af særlige hjælpemidler.

§ 5.13 - Pensumbeskrivelser

Pensumbeskrivelser / litteratur til det enkelte fag fremgår af Plan for indhold og forløb på Itslearning. 

§ 6 - Bestemmelser om merit og fritagelser

§ 6.1 - Startmerit

Ikke relevant for studerende på en masteruddannelse.

§ 6.2 - Forhåndsmerit

Studerende har mulighed for at følge relevante fag på universiteter i såvel Danmark eller i udlandet. Der skal søges forhåndsmerit herfor jf. 16 i masterbekendtgørelsen, dette inden den studerende søger optagelse på et andet universitet. Der kan i følge samme bekendtgørelse ikke meddeles forhåndsmerit for fag taget på en kandidatuddannelse.

Godkendelse og endelig registrering af forhåndsmerit kan kun gives, hvis den studerende i forbindelse med ansøgningen forpligter sig til, når de forhåndsmeriterede uddannelseselementer er gennemført, at fremsende den fornødne dokumentation til universitetet.

§ 6.3 - Merit

Beståede uddannelseselementer fra en anden dansk eller udenlandsk uddannelse kan træde i stedet for uddannelseselementer fra master i kvalitet og ledelse (merit), jf. § 16 i masterbekendtgørelsen. Der kan i følge samme bekendtgørelse ikke meddeles merit for fag taget på en kandidatuddannelse.

Afgørelsen foretages af studienævnet efter ansøgning og træffes på grundlag af en individuel og faglig vurdering af ækvivalensen mellem de berørte uddannelseselementer. Ved mangelfuld eller ufuldstændig dokumentation kan studienævnet afslå merit.

Et masterprojekt fra en afsluttet masteruddannelse kan ikke meritoverføres til en ny masteruddannelse jf. § 16 i masterbekendtgørelsen

Såfremt den studerende ønsker at anke studienævnets afgørelser om afslag eller delvis afslag på merit for danske uddannelseselementer, sker det jf. masterbekendtgørelsen § 17.

Der er to muligheder for at få meritoverført et udlandsophold:

1. Den studerende kan følge den udenlandske uddannelsesinstitutions kurser på lige fod med stedets øvrige studerende og deltage i prøverne og få karakteren Bestået/Ikke bestået. Hvis det pågældende fagelement bedømmes efter 7-trinsskalaen ved begge uddannelsesinstitutioner, overføres bedømmelsen med karakterer.

2. Den studerende kan følge den udenlandske uddannelsesinstitutions kurser på lige fod med stedets øvrige studerende, men undlade at deltage i eksaminer på stedet. I stedet for skal den studerende udarbejde en projektrapport, der dokumenterer de færdigheder, der er opnået ved udlandsopholdet. Denne projektrapport bliver evalueret af Syddansk Universitet efter de almindelige regler for den uddannelsessøgendes uddannelse, når den studerende er vendt hjem. Ved et studieophold, hvor denne løsning vælges, får den studerende tildelt en vejleder fra Syddansk Universitet.

Universitetets afgørelser, for så vidt angår afslag eller delvis afslag på merit for beståede udenlandske uddannelseselementer, kan indbringes for Kvalifikationsnævnet, jf. masterbekendtgørelsen § 17, stk. 2.

§ 7 - Bestemmelser om uddannelsens tilrettelæggelse

§ 7.1 - Til- og framelding til undervisning og prøver

Ved undervisningstilmelding til et fag, hvortil der er knyttet en eller flere eksamener, er den studerende automatisk tilmeldt til eksamen. 

Stk. 2 Undervisningstilmelding sker til Mastersekretariatet, og tidsfristerne for undervisningstilmelding meddeles af studieadministrationen.

Stk. 3 For eksamen, hvor der ikke er tilknyttet undervisningstilmelding, f.eks. ved 2. og 3. eksamensforsøg, skal eksamenstilmelding ske til Mastersekretariatet.

Stk. 4 En studerende kan framelde sin eksamensdeltagelse jf. Eksamensbekendtgørelsen § 5 samt interne fastsatte regler, som kan ses på uddannelsens hjemmeside. Framelding skal ske til Mastersekretariatet senest ugedagen før eksamenen påbegyndes.

Stk. 5 Framelding for skriftlige eksamen: 1 uge før eksamen finder sted, 1 uge før en opgave udleveres (hjemmeopgaver) eller eksamen påbegyndes (datoen for aflevering af synopsis og mundtlige eksamener er1. eksamensdag). Den studerende kan ved afmelding først gå op til eksamen, når faget udbydes næste gang. Ikke-rettidig framelding (efter frameldingsfrist) medfører, at eksamen tæller som et eksamensforsøg.

Stk. 6 Eksamensesultater offentliggøres senest fire uger efter afholdelse, juli måned undtaget.

Stk. 7 En studerende har højst tre eksamensforsøg til at bestå en eksamen. Undtaget herfra er masterprojektet, hvor der tildeles to eksamensforsøg inden fornyet betaling for det tredje forsøg. Studienævnet kan tillade yderligere forsøg, hvis der foreligger usædvanlige forhold.

§ 7.2 - Tidsfrist for gennemførsel af studiet

Uddannelsen skal være bestået indenfor en periode på seks år efter uddannelsen er påbegyndt.

Hvis en studerende ikke har færdiggjort sin uddannelse indenfor den seksårige periode, og den studerende ønsker at genoptage eller færdiggøre sin masteruddannelse, kan den studerende ansøge studienævnet om dispensation med henblik på forlængelse af uddannelsen (studietidsforlængelse). Ansøgningen skal vedlægges en realistisk plan over det resterende uddannelsesforløb.

Jf. deltidsbekendtgørelsen § 12, stk. 3-4 pkt. 2 kan indskrivningen bringes til ophør, når den studerende:

• Har gennemført masteruddannelsen

• Melder sig ud af uddannelsen

• Deltagerbetalingen er udløbet

• Er afskåret fra at fortsætte uddannelsen som følge af, at den studerende har opbrugt sine eksamensforsøg

• Er afskåret fra at fortsætte uddannelsen som følge af overskridelse af uddannelsens tidsfrist på maksimalt seks år

• Er varigt bortvist fra universitetet (Universitetslov § 14 stk. 9)

Hvis den studerende er udskrevet af uddannelsen, kan man søge studienævnet om genindskrivning og samtidig meritoverførsel til en evt. ny studieordning, jf. deltidsbekendtgørelsen § 12, stk. 5. Der vedlægges en realistisk plan over studieforløbet.

Der udstedes et samlet eksamensbevis for Masteruddannelsen i kvalitet og ledelse senest to måneder efter uddannelsen er bestået. Udstedelse af eksamensbeviser for fag som enkeltfagsstuderende sker ved henvendelse til universitetet.

§ 7.3 - Krav om studieaktivitet

Der er ingen særlige krav om studieaktivitet på master i offentlig ledelse og kvalitet, udover tidsfrist for gennemførsel af hele uddannelsen, som er på seks år, se ovenfor 7.3.

§ 7.4 - Masterprojekt

Alle eksamener ved masteruddannelsen i kvalitet og ledelse skal være bestået for at kunne aflevere masterprojektet med henblik på aflæggelse af mundtligt forsvar (eksamen). Jf. masterbekendtgørelsen. § 11, stk. 2 afslutter masterprojektet uddannelsen.

Stk. 2 Formålet med masterprojektet er, at den studerende demonstrerer selvstændig evne til at indkredse og afgrænse en problemstilling, at gennemføre en empirisk og/eller teoretisk kritisk analyse og en nuanceret diskussion samt en klar konklusion og en relevant perspektivering. Masterprojektet skal demonstrere det overblik og den indsigt, der er opnået gennem studieforløbet. Masterprojektet kan knyttes an til egen fagprofessionelle praksis, der dermed gøres til genstand for teoretisk analyse og refleksion. Masterprojektet skal i alle situationer demonstrere en tydelig relevans for masteruddannelsens centrale fagområder og -metoder og være koblet til indhold og mål i de obligatoriske fag.

Stk. 3 Indledende arbejde med et masterprojekt kan påbegyndes på alle tidspunkter i uddannelsesforløbet, og det anbefales at påbegynde masterprojektforløbet senest på tredje semester. For at påbegynde et masterprojektforløb kræves der en vejledningsaftale mellem den studerende og en SDU-tilknyttet vejleder. Yderligere detaljer fremgår af Plan for indhold og forløb. 

Stk. 4 Masterprojektforløbet består dels af vejledningsworkshops, dels af et skriftligt masterprojekt samt et mundtligt forsvar. Masterprojektet bedømmes først og fremmest på sit faglige indhold, men stave- og formuleringsevne indgår også i bedømmelsen. Den skriftlige del af masterprojektet vægtes mest i bedømmelsen. Der gives en samlet karakter på basis af den skriftlige og 
mundtlige præstation. Masterprojektet bedømmes med censur efter 7-trins-skalaen.

Stk. 5 Masterprojektets skriftlige og mundtlige del kan gennemføres på dansk, engelsk, norsk eller svensk.
Stk. 6 Masterprojektet kan kun forsvares i enten juni eller december/januar måned.
Stk. 7 Masterprojektet er enten et individuelt projekt eller et gruppeprojekt med maksimalt tre studerende.
Stk. 8 Masterprojektet tildeles to prøveforsøg inden for betalingen.

Den studerende kan ved 50% genindbetaling opnå et tredje og sidste eksamensforsøg på masterprojektet indenfor eksamensbekendtgørelsens rammer. Studienævnet kan tillade yderligere eksamensforsøg, hvis der foreligger usædvanlige forhold, og der er betalingsdækning herfor. 

§ 7.5 - Orlov

Ikke relevant for studerende på en masteruddannelse.

§ 7.6 - Deltagerbegrænsning

Se § 2.5

§ 7.7 - Valgfag

Forudsætninger for deltagelse: Opfylder optagelseskriterierne for masteruddannelser på Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet, SDU.

Stk. 2 Den studerende kan vælge et valgfrit fag udbudt på de sundhedsvidenskabelige masteruddannelser svarende til 5 ECTS-point.

Stk. 3 Den studerende kan også vælge det valgfrie fag fra andre masteruddannelser udbudt af Syddansk Universitet eller andre bekendtgørelsesbelagte masteruddannelser, godkendt af Ministeriet for Uddannelse og Forskning. Ved ønsker om valgfrit fag, der ikke udbydes af masteruddannelsen i kvalitet og ledelse, kontaktes Mastersekretariatet.

Stk. 4 Fag, udbudt af tilsvarende anerkendte udenlandske uddannelsesinstitutioner, kan indgå som valgfrit fag, såfremt det enkelte fag  forud er godkendt af studienævnet for Efter- og videreuddannelse på samfunds- og sundhedsvidenskab ved SDU på baggrund af en ansøgning.

Stk. 5 Antallet og emner for valgfrie fag udbudt på masteruddannelsen i kvalitet og ledelse varierer fra år til år. Aktuelle valgfrie fag fremgår af uddannelsens oversigt på hjemmesiden. Mål, indhold, eksamensform mv. fremgår af Plan for indhold og forløb for de enkelte fag.

Stk. 6 For at oprette et valgfrit fag kræves et tilstrækkeligt antal deltagere.

Stk. 7 Vælger man valgfrie fag fra andre masteruddannelser, betales den aktuelle pris for faget.

§ 8 - Dispensation og klagemuligheder

§ 8.1 - Dispensation fra regler, fastsat af universitetet

SDU's generelle studieregler er gældende for forhold, der ikke er nævnt i Eksamensbekendtgørelsen.

Studienævnet kan, hvis der foreligger usædvanlige forhold, dispensere fra regler i studieordningen, der alene er fastsat af universitetet.

§ 8.2 - Klage over eksamen

Klager over eksamen eller anden bedømmelse, der indgår i eksamen, indgives af den studerende og stiles til Dekanen for det Sundhedsvidenskabelige Fakultet. Klagen skal være skriftlig og begrundet. Der skal anvendes særligt skema til indgivelse af eksamensklagen, som findes på fakultetets hjemmeside.

En studerende kan bl.a. klage over:

• Retlige spørgsmål

• Eksaminationsgrundlaget

• Eksamminationsforløbet

• Bedømmelsen

Klagen skal indgives senest to uger efter, at bedømmelsen er offentliggjort. Fristen løber dog tidligst fra den dato, der er meddelt for offentliggørelsen. Universitetet kan i særlige tilfælde dispensere fra tidsfristkravet. Der henvises i øvrigt til Eksamensbekendtgørelsen kapitel 7 samt klagevejledningen, som fremgår af Det Sundhedsvidenskabelige Fakultets hjemmeside.

Fakultetet kan ikke træffe afgørelse om at ændre et resultat. Fakultetet kan kun træffe afgørelse i form af følgende:

• Ombedømmelse ved nye bedømmere (skriftlig eksamen)

• Tilbud om ny eksamen (reeksamen) ved nye bedømmere (mundtlig eksamen)

• Afvisning af klagen

Resultatet af en reeksamen eller ombedømmelse kan resultere i en lavere karakter end den oprindelige.

Klager over andre forhold end eksamen, f.eks. vejledning og undervisning, skal stiles til studieledelsen.

§ 8.3 - Klage over universitetets afgørelser

Afgørelser om merit.

Universitetets/studienævnets afgørelser efter masterbekendtgørelsen § 16 for så vidt angår afslag eller delvist afslag på merit for beståede danske uddannelseselementer og forhåndsmerit for danske uddannelseselementer, kan indbringes for et meritankenævn efter reglerne i masterbekendtgørelsen § 17, stk. 1.

Universitetets afgørelser efter masterbekendtgørelsen § 16 for så vidt angår afslag og delvist afslag på merit for beståede udenlandske uddannelseselementer, kan indbringes for Kvalifikationsnævnet efter reglerne i masterbekendtgørelsen § 17, stk. 2

Retlige spørgsmål

Studienævnets afgørelser efter gældende love og bekendtgørelser samt denne studieordning kan af studerende indbringes for Uddannelses- og forskningsstyrelsen, når klagen vedrører retlige spørgsmål.

Klagen skal være begrundet og skal indgives til universitetet senest to uger efter at studienævnets afgørelse er meddelt den studerende. Universitetet afgiver en udtalelse, som klageren skal have lejlighed til at kommentere på inden for en frist af mindst 1 uge. Universitetet sender derefter klagen til Styrelsen for Uddannelses- og forskningsstyrelsen vedlagt udtalelsen og klagerens eventuelle kommentarer hertil.

§ 9 - Uddannelsens forankring

§ 9.1 - Studienævn

Studienævn for efter- og videreuddannelse på samfundsvidenskab og sundhedsvidenskab

§ 9.2 - Censorkorps

Censorkorpset for Statskundskab

§ 9.3 - Ikrafttrædelsesdato

01-09-2022

§ 9.4 - Gældende for studerende optaget pr.

01-09-2022

§ 9.5 - Dato for godkendelse i studienævnet

05-09-2022

§ 9.6 - Dato for Dekanens godkendelse

05-09-2022

§ 9.7 - Overgangsordninger

Studerende som har påbegyndt deres masteruddannelse før september 2022, og som har afbrudt masteruddannelsen, men ønsker at genoptage masteruddannelsen, skal indskrives under denne studieordning.

Stk.2 Studerende, som er optaget på masteruddannelsen i kvalitet og ledelse før 1. september 2022, fortsætter uddannelsen efter pågældende studieordning, men kan overflyttes til denne nye studieordning efter ansøgning jf. følgende meritovergange:

Fag fra tidligere studieordninger tildeles i 2022-studieordning merit som følger

Samfunds- og sundhedsvidenskabelig metode til 
Videnskabsteori og metode

Moderne økonomi-, kontrakt- og incitamentstyring til
Motivation og styring i den offentlige sektor
 
Moderne incitament- og økonomistyring til
Motivation og styring i den offentlige sektor

Økonomisk forståelse og incitamenter
Motivation og styring i den offentlige sektor

Kvalitetsmonitorering og sikkerhed til 
Kvalitetsudvikling og implementering

Projektarbejde og projektledelse til 
Valgfrit fag

Implementerings- og forandringsledelse i offentlige virksomheder til
Moderne offentlig ledelse

Brugerorientering og borgerinddragelse til
Brugerperspektiver og brugerinddragelse

Effektmåling og anden evaluering af offentlige ydelser til
Evaluering (obligatorisk fag)

Evaluering og effektmåling til
Evaluering (obligatorisk fag) 

Ledelse til
Moderne offentlig ledelse