Studieordning for Master i kvalitet og ledelse
- Master i kvalitet og ledelse
- Master of Public Quality Management
§ 1 - Beskrivelse af uddannelsen
§ 1.1 - Stamblad
Uddannelsestitler
Master i kvalitet og ledelse (Master i kvalitet og ledelse)Bekendtgørelser
Bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om ankenævn for afgørelser om merit i universitetsuddannelser (meritankenævnsbekendtgørelsen) (BEK nr 880 af 26/08/2019)
Bekendtgørelse om ankenævn for afgørelser om merit i universitetsuddannelser (meritankenævnsbekendtgørelsen) (BEK nr 1517 af 16/12/2013)
Bekendtgørelse om eksamen og censur ved universitetsuddannelser (eksamensbekendtgørelsen) (BEK nr 22 af 09/01/2020)
Bekendtgørelse om deltidsuddannelse ved universiteterne (deltidsbekendtgørelsen) (BEK nr 24 af 09/01/2020)
Bekendtgørelse af lov om universiteter (universitetsloven) (LBK nr 778 af 07/08/2019)
Bekendtgørelse af lov om åben uddannelse (erhvervsrettet voksenuddannelse) m.v. (LBK nr 609 af 28/05/2019)
Bekendtgørelse om masteruddannelser ved universiteterne (masterbekendtgørelsen) (BEK nr 19 af 09/01/2020)
Bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om deltidsuddannelse ved universiteterne (deltidsbekendtgørelsen) (BEK nr 1242 af 24/08/2020)
Bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om åben uddannelse på videregående niveau (BEK nr 2144 af 24/11/2021)
Bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om eksamen og censur ved universitetsuddannelser (eksamensbekendtgørelsen) (BEK nr 1332 af 10/09/2020)
Bekendtgørelse om universitetsuddannelser tilrettelagt på deltid (BEK nr 2272 af 01/12/2021)
Bekendtgørelse om eksamener og prøver ved universitetsuddannelser (BEK nr 2271 af 01/12/2021)
Bekendtgørelse om karakterskala ved uddannelser på Uddannelses- og Forskningsministeriets område (BEK nr 548 af 29/04/2022)
ECTS-point
60Startår
2022Studienævn
Studienævn for efter- og videreuddannelse på samfundsvidenskab og sundhedsvidenskabSprog
DanskByer
OdenseTerminer
EfterårNiveau
Master§ 1.2 - Uddannelsens formål
§ 1.3 - Uddannelsens overordnede didaktiske og pædagogiske grundlag
Ifølge Masterbekendtgørelsen skal masteruddannelsen tilrettelægges som fagligt afgrænsede moduler. Et modul er et fagelement eller en gruppe af fagelementer, der har som mål at give den studerende en helhed af faglige kvalifikationer inden for en nærmere fastsat tidsramme angivet i ECTS-point, og som afsluttes med en eller flere prøver.
Uddannelser ved Syddansk Universitet er baseret på bærende principper om aktiverende undervisning og aktiv læring. De studerende, medarbejderne og ledelsen har i fællesskab ansvaret for at principperne realiseres igennem hele uddannelsesforløbet.
Herudover bygger uddannelser ved Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet på fakultetets pædagogiske strategi, der dels indebærer differentierede læringsformer, dels har et særskilt fokus på FAIR-princippet, dvs. feedback, aktivitet, individualisering og relevans. Uddannelsen er således planlagt og undervisningen tilrettelagt på en sådan måde, at der er gode muligheder for feedback mellem undervisere og studerende og mellem de studerende, høj aktivitet blandt studerende, mulighed for individualiserede læringsforløb og for at indhold og form fremtræder relevant for de fremtidige studier og det fremtidige virke. Endvidere er prøver og eksamener tilrettelagt under hensyntagen til anerkendte, forskningsbaserede principper om validitet, reliabilitet, impact på læring, økonomi og acceptabilitet.
Det kendetegnende ved masteruddannelsen i kvalitet og ledelse ved SDU er, at uddannelsen er forskningsbaseret, praksisorienteret, samt pædagogisk og didaktisk bygger på constructive alignment.
En forskningsbaseret uddannelse involverer uddannelsens indhold og form, undervisernes aktiviteter og kvalifikationer, de studerendes aktiviteter og uddannelsens organisering. Forskningsbaseret undervisning betyder, at underviserne er aktive forskere, der inddrager sin forskning i undervisningen og eventuelt inddrager de studerende i sin forskning. På en forskningsbaseret uddannelse tilegner den studerende sig videnskabelig, herunder metodisk, viden, færdigheder og kompetencer, som kan anvendes både i forsknings- og praksissammenhænge. Den studerende involveres i diskussion af forskningsproblemer og forskningsresultater, og endelig opfordres den studerende til aktivt at udfordre teorier og benyttede forskningsmetoder indenfor relevante fagområder. Endelig organiseres en forskningsbaseret uddannelse, så den studerende har adgang til relevante aktive forskningsmiljøer.
At uddannelsen er praksisrettet betyder, at alle læringsaktiviteter er valgt og anvendt med henblik på, at den studerende opnår viden og færdigheder der kan forbedre egen praksis. De studerendes kompetencer vil også kunne anvendes i mere teoretiske og forskningsmæssige sammenhænge.
Som grundlag for læringsaktiviteterne knyttet til det enkelte fag er der udarbejdet en detaljeret Plan for indhold og forløb, som beskriver fagets mål og læringsudbytte, undervisningsformer og pædagogiske intentioner, eksamen og kriterier for at bestå eksamen samt litteratur og en lektionsplan. Læringsudbyttet er udformet som specifikke mål der på den ene side giver undervisere, vejledere og eksaminatorer mulighed for at tilrettelægge og gennemføre undervisningen og eksamen med henblik på at give den studerende optimale muligheder for at opnå det definerede læringsudbytte samt at graden af målopfyldelse reelt kan vurderes til eksamen. På den anden side gør den specifikke udformning af læringsudbyttet det tydeligt for den studerende, hvad de kan forvente at opnå gennem læringsaktiviteterne samt, at graden af opfyldelse af disse mål, som de bliver vurderet på til eksamen. Begge disse forhold knytter an til yderligere tre sammenhængende pædagogiske principper:
Læringsmæssigt samarbejde: Uddannelsen er et læringsmæssigt samarbejde mellem de studerende og uddannelsens undervisere og forskere. Fra uddannelsens side stilles forskellige uddannelsesmæssige ressourcer og ekspertise (faglig såvel som pædagogisk og didaktisk) til rådighed for de studerende. De studerende påtager sig rollen som selvstændige studerende med ansvar for egne læreprocesser og egen uddannelse.
Pædagogisk mangfoldighed: Uddannelsen er kendetegnet ved pædagogisk mangfoldighed, både hvad gælder undervisning, vejledning, andre arbejdsformer og læringsaktiviteter samt eksamensformer, under hensyntagen til de bærende principper om aktiverende undervisning og aktiv læring. Studerende tilbydes via denne mangfoldighed mulighed for at lære på mange forskellige måder gennem uddannelsen, og således også at udvikle sig som lærende.
Anbefalet litteratur: Uddannelsen angiver til hver enkelt fag anbefalet litteratur. Dette er litteratur, som er velegnet i forhold til at opnå den del af mål for læringsudbytte, som kan opnås via læsning mv. Studerende har således mulighed for at benytte sig af den anbefalede litteratur i forhold til at opnå de definerede mål for læringsudbytte, eller at opnå disse på anden vis.
§ 1.4 - Profiler
Master i kvalitet og ledelse
§ 2 - Indskrivning
§ 2.1 - Uddannelsens faglige forudsætninger og krav til erhvervserfaring
§ 2.2 - Deltagerbetaling
§ 2.3 - Adgangskrav
§ 3 - Struktur og progression
§ 3.1 - Overordnet opbygning, struktur og progression
De obligatoriske fag, sommeruniversitetet og masterprojektet udgør uddannelsens konstituerende elementer på 55 ECTS og et valgfag på 5 ECTS. De 60 ECTS, som Master i kvalitet og ledelse omfatter, er fordelt på syv obligatoriske grundfag (35 ECTS), et valgfag (5 ECTS), introduktionsweekend, sommeruniversitet (5 ECTS) samt masterprojekt inklusiv tilhørende workshops (15 ECTS). I de obligatoriske grundfag opnås generelle kompetencer, mens det valgfrie fag og det afsluttende masterprojekt giver mulighed for specialisering.
§ 3.2 - Sammenhæng mellem adgangskrav og uddannelsens første år
Opstarten på masteruddannelsen i kvalitet og ledelse tager udgangspunkt i de studerendes forudgående professionsfaglige og akademiske forudsætninger samt deres praksiserfaringer opnået gennem deres forudgående erhvervserfaring. Denne kan være relativ bred, dækkende arbejde i offentlige, halvoffentlige og non-profit-organisationer, som leverer serviceydelser til borgere, brugere, patienter og lign.
§ 4 - Modulbeskrivelser
§ 4.1 - Modulbeskrivelser
Master i kvalitet og ledelse
Sommeruniversitet
Kvalitet og kvalitetsledelse
Styring og motivation i den offentlige sektor
Sundhedsjura
Moderne offentlig ledelse
Kvalitetsudvikling og implementering
Masterprojekt
Evaluering
Videnskabsteori og metode
§ 5 - Bestemmelser om prøver
§ 5.1 - Uddannelsens beståelseskrav samt regler om gennemsnitskvotient
§ 5.2 - Stave- og formuleringsevne ved større opgaver
I henhold til Eksamensbekendtgørelsen §11 stk 4 indgår stave- og formuleringsevne som en del af den samlede bedømmelse af eksamenspræstationen i større skriftlige opgaver såsom masterprojektet, idet det faglige indhold dog skal vægtes tungest.
Studienævnet kan dispensere fra denne bestemmelse for studerende, der dokumenterer en relevant specifik funktionsnedsættelse, medmindre stave- og formuleringsevnen er en væsentlig del af formålet med eksamen.
§ 5.3 - Interne eller eksterne prøver
Afholdelse og vurdering af eksamen sker i henhold til de gældende bekendtgørelser, fx Eksamensbekendtgørelsen, Censorbekendtgørelsen og Karakterbekendtgørelsen.
Alle eksamener er enten interne eller eksterne. Ved interne eksamener foretages bedømmelsen af en eller flere undervisere (eksaminatorer) udpeget af universitetet blandt underviserne på universitetet.
De eksterne eksamener skal dække uddannelsens væsentlige områder, herunder masterprojektet. Mindst en tredjedel af uddannelsens samlede ECTS-point skal dokumenteres ved eksterne eksamener. Det fremgår af de enkelte fagbeskrivelser, om faget bedømmes med intern eller ekstern censur. For masteruddannelsen i kvalitet og ledelse betyder dette, at mindst 20 ECTS-point skal dokumenteres ved ekstern censur.
Ved eksterne eksamener foretages bedømmelsen af en eller flere eksaminatorer og af en censor fra Censorkorpset for statskundskab, samfundsfag, cand.soc. samt masteruddannelserne ved SDU.
§ 5.4 - Prøvesprog
Eksamenssprog fremgår af modulbeskrivelsen for faget. Eksamen kan aflægges på dansk, engelsk, norsk eller svensk. Efter aftale med både eksaminator og censor kan studerende aflægge eksamen på andet fremmedsprog.
§ 5.5 - Undervisnings- og prøveformer
Krav til omfang af skriftlige opgaver angives i fagbeskrivelsen for det pågældende fag. Der kan angives omfang i antal typeenheder. Ved typeenhed forstås ethvert typografisk element, dvs. ikke blot bogstaver og tal, men også interpunktionstegn og mellemrum. Fodnoter tælles med som en typeenhed. Der medregnes ikke forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, resumé samt bilagsmateriale. Yderligere regler kan fastsættes i Plan for indhold og forløb.
Ikke-skriftligt analysemateriale som film, video, billeder m.v. kan opgives som litteratur ved skriftlige opgaver. Det nærmere omfang skal aftales og godkendes af underviser eller vejleder. For film- og video opgivelser gælder, at omfanget angives som 1 minut.
Den studerende skal påføre antal typeenheder ved aflevering af skriftlige opgaver.
Skriftlige opgaver, der ikke overholder de angivne bestemmelser vedr. omfang, kan ikke antages til bedømmelse.
Skriftlige opgaver afvises ved overskridelse af tidsfrist for aflevering.
Undervisnings- og eksamensformer, herunder censur
På masteruddannelsen i kvalitet og ledelse anvendes varierende undervisningsformer og læringsaktiviteter omfattende dialogbaserede forelæsninger og en række studenteraktiverende metoder, som f.eks. case undervisning, gruppearbejde, individuelle eller fælles fordybelsesopgaver samt opgaveforberedelse evt. under fortløbende vejledning. Al undervisning og eksaminer tager udgangspunkt i FAIR-principperne i Det Sundhedsvidenskabelige Fakultets pædagogiske strategi, og eksamensformer er valgt efter principperne om ”constructive alignment”.
Eksamensformer i de enkelte fag er valgt med udgangspunkt i de tre overordnede eksamensformer: skriftlig eksamen, mundtlig eksamen eller en kombination heraf. Fagansvarlig har – i samarbejde med studieleder og med godkendelse i studienævnet – ansvaret for at udvælge den mest velegnede eksamensform til pågældende fag. Dette sker under hensyntagen til udprøvning af pågældendes fags læringsudbyttemål, til sammenhæng med uddannelsens overordnede kompetenceprofil samt til faglige og pædagogiske overvejelser for det pågældende fag.
Masterprojektet og alle obligatoriske fag med undtagelse af Videnskabsteori og metode bedømmes ved 7-trin-skalaen. Videnskabsteori og metode og Sommeruniversitet bedømmes ved Bestået/ikke bestået. Faget Kvalitet og kvalitetsledelse samt Masterprojektet bedømmes med censur. Det valgfrie fag bedømmes enten ved Bestået/ikke bestået eller ved 7-trins-skalaen.
I bilag 1, som kan ses på studiets hjemmeside, ses sammenhæng mellem læringsudbyttemål, undervisnings- og prøveform for de enkelte fag.
Grundlæggende er det intentionen, at de eksamener, den studerende møder, opfylder følgende seks krav:
1.I videst muligt omfang anvendes metoder som den studerende vil kunne anvende i egen praksis efter endt uddannelse.
2.Der er ”constructive alignment” mellem målet for faget, de anvendte læringsaktiviteter og den eksamensform der vælges, dvs. det som den studerende testes i er det, som den studerende har brugt tid på igennem undervisningsforløbet og de læringsaktiviteter der har været anvendt, giver den studerende mulighed for at opnå det opstillede læringsudbytte.
3. Eksamensformen er valid, dvs. eksamen er udformet, så den rent faktisk måler det læringsudbytte, som er målet for faget.
4. Eksamensformen er reliabel, dvs. eksamensformen giver det samme resultat, uanset hvornår den studerende går op til eksamen under den forudsætning at den studerendes kompetencer ikke har ændret sig.
5. Eksamensformen er omkostningseffektiv, dvs. omkostninger ved anvendelse af eksamensformen står mål med eksamens betydning for den samlede uddannelse.
6. Eksamensformen skal være af en type og gennemføres på en måde, så den studerende, eksaminator og evt. censor finder det acceptabelt og trygt at gennemføre.
§ 5.6 - Uregelmæssigheder i forbindelse med prøver
Den studerende skal under studiet og eksamener efterleve principperne for videnskabelig redelighed og reglerne om eksamener som beskrevet i Regler for disciplinære foranstaltninger over for de studerende ved Syddansk Universitet. Konstateret eksamenssnyd sanktioneres ved advarsel, manglende bedømmelse, bortvisning i en begrænset periode eller permanent bortvisning.
Særligt ved uregelmæssigheder på betalingsuddannelser
Afvises en opgave eller annulleres en eksamen på grund af dokumenterede uregelmæssigheder, opkræves følgende betaling, såfremt den studerende ønsker at genoptage forløbet:
• For masterprojektet betales 50% af den oprindelige pris.
• For andre skriftlige eller mundtlige eksamener opkræves en betaling på 1.500 kr. pr. eksamensforsøg, uden at der gives adgang til undervisningen igen.
Der henvises desuden til SDU’s regelsæt om eksamener samt Eksamensbekendtgørelsen samt til de generelle regler for betaling på studiets hjemmeside.
§ 5.7 - Særlige prøvevilkår
En studerende med fysisk og/eller psykisk funktionsnedsættelse kan ansøge studienævnet om særlige vilkår for at ligestille den studerende med andre studerende i eksamenssituationen. Det er en forudsætning, at der med tilbuddet ikke sker en ændring af niveauet for eksamen. Relevant dokumenteret funktionsnedsættelse kan gøre, at der dispenseres fra bestemmelser i fagbeskrivelsen vedr. tilladte hjælpemidler. Ansøgningen skal være studienævnet i hænde senest 6 uger inden afvikling af eksamen.
Ansøgning om særlige eksamensvilkår indsendes via SPOC og behandles af studienævnet.
§ 5.8 - Ordinære prøver
§ 5.9 - Omprøver
Indenfor rammerne af bekendtgørelse om deltidsuddannelse ved universiteterne (deltidsbekendtgørelsen) og bekendtgørelse om masteruddannelser ved universiteterne (masterbekendtgørelsen) fastsætter universitetet, hvilke interne regler der gælder for tilmelding og framelding til eksamener m.v. for studerende, der er optaget på en masteruddannelse og anden deltidsuddannelse. De interne regler fremgår også af uddannelsens hjemmeside.
Stk. 2 Ved eksamener med termin i slutningen af efterårssemesteret, skal studerende, der har deltaget i en ordinær eksamen uden at bestå denne, have mulighed for at gå til reeksamen i samme eksamenstermin eller i umiddelbar forlængelse heraf, dog senest i februar. Ved eksamener hvor der er eksamenstermin i slutningen af forårssemesteret, skal studerende, der har deltaget i en ordinær eksamen uden at bestå denne, have mulighed for at gå til reeksamen i samme eksamenstermin eller i umiddelbar forlængelse heraf, dog senest i august.
Stk. 3 I de tilfælde hvor der er flere eksamensterminer i samme semester, skal studerende, der har deltaget i en ordinær eksamen uden at bestå denne, have mulighed for at gå til reeksamen snarest muligt, dog senest 6 måneder efter afholdelse af den ordinære eksamen. Tilsvarende gælder, hvis studerende har været forhindret i at deltage i en ordinær eksamen på grund af sygdom.
Stk. 4 Stk. 2 gælder også hvis studerende har været forhindret i at deltage i en ordinær eksamen på grund af sygdom.
Stk. 5 Hvis en studerende udebliver fra en eksamen/ikke afleverer til ordinær afleveringsfrist opfattes det som udeblivelse og den studerende kan først deltage ved næste ordinære eksamen.
Stk. 6 Hvis den studerende ikke afleverer til tiden eller ikke møder op til eksamen på aftalt tidspunkt på grund af sygdom, tildeles den studerende reeksamen, jf. stk. 2.
Proceduren herfor er således:
• Den studerende kontakter Mastersekretariatet senest på dagen for eksamen
• Den studerende fremskaffer lægelig dokumentation for sygdommen fra egen læge hurtigst muligt. Erklæringen skal indeholde dato og/eller periode for sygdom eller sygemelding samt stempel og underskrift fra pågældende læge. Betaling for lægeattest dækkes af den studerende.
• Den studerende sender lægeerklæringen på mail til mastersekretariatet hurtigst muligt, dog senest indenfor 30 dage.
• Dette gælder også for sygdom opstået efter sidste rettidige afmeldingstidspunkt, sygdom opstået under eksamen eller sygdom konstateret umiddelbart (samme dag) efter eksamen og hvor det skønnes, at sygdommen har haft indflydelse på præstationen. Ved manglende lægeerklæring opfattes den ikke-beståede eksamen som udeblivelse, og reeksamen kan først finde sted ved næste ordinære ekamen.
Stk. 7 En bestået eksamen kan ikke tages om, jf. Karakterbekendtgørelsen § 15, stk. 1.
§ 5.10 - Prøveforsøg
En studerende har 3 forsøg til at bestå en eksamen. Studienævnet kan tillade yderligere eksamensforsøg (4. gangsforsøg ect.), hvis der er tale om usædvanlige forhold, og der er betalingsdækning herfor.
Betalingen dækker tre forsøg for fag og to forsøg ved masterprojektet.
§ 5.11 - Forudsætninger for deltagelse i prøver
Eventuelle forudsætninger for deltagelse i en eksamen fremgår af den enkelte fagbeskrivelse.
§ 5.12 - Digitale prøver og hjælpemidler
Det fremgår af fagbeskrivelsen om der må benyttes hjælpemidler. Studienævnet kan, hvor der foreligger dokumentation for usædvanlige forhold, bevilge studerende særlige eksamensvilkår i form af særlige hjælpemidler.
§ 5.13 - Pensumbeskrivelser
§ 6 - Bestemmelser om merit og fritagelser
§ 6.1 - Startmerit
§ 6.2 - Forhåndsmerit
Studerende har mulighed for at følge relevante fag på universiteter i såvel Danmark eller i udlandet. Der skal søges forhåndsmerit herfor jf. 16 i masterbekendtgørelsen, dette inden den studerende søger optagelse på et andet universitet. Der kan i følge samme bekendtgørelse ikke meddeles forhåndsmerit for fag taget på en kandidatuddannelse.
Godkendelse og endelig registrering af forhåndsmerit kan kun gives, hvis den studerende i forbindelse med ansøgningen forpligter sig til, når de forhåndsmeriterede uddannelseselementer er gennemført, at fremsende den fornødne dokumentation til universitetet.
§ 6.3 - Merit
Beståede uddannelseselementer fra en anden dansk eller udenlandsk uddannelse kan træde i stedet for uddannelseselementer fra master i kvalitet og ledelse (merit), jf. § 16 i masterbekendtgørelsen. Der kan i følge samme bekendtgørelse ikke meddeles merit for fag taget på en kandidatuddannelse.
Afgørelsen foretages af studienævnet efter ansøgning og træffes på grundlag af en individuel og faglig vurdering af ækvivalensen mellem de berørte uddannelseselementer. Ved mangelfuld eller ufuldstændig dokumentation kan studienævnet afslå merit.
Et masterprojekt fra en afsluttet masteruddannelse kan ikke meritoverføres til en ny masteruddannelse jf. § 16 i masterbekendtgørelsen
Såfremt den studerende ønsker at anke studienævnets afgørelser om afslag eller delvis afslag på merit for danske uddannelseselementer, sker det jf. masterbekendtgørelsen § 17.
Der er to muligheder for at få meritoverført et udlandsophold:
1. Den studerende kan følge den udenlandske uddannelsesinstitutions kurser på lige fod med stedets øvrige studerende og deltage i prøverne og få karakteren Bestået/Ikke bestået. Hvis det pågældende fagelement bedømmes efter 7-trinsskalaen ved begge uddannelsesinstitutioner, overføres bedømmelsen med karakterer.
2. Den studerende kan følge den udenlandske uddannelsesinstitutions kurser på lige fod med stedets øvrige studerende, men undlade at deltage i eksaminer på stedet. I stedet for skal den studerende udarbejde en projektrapport, der dokumenterer de færdigheder, der er opnået ved udlandsopholdet. Denne projektrapport bliver evalueret af Syddansk Universitet efter de almindelige regler for den uddannelsessøgendes uddannelse, når den studerende er vendt hjem. Ved et studieophold, hvor denne løsning vælges, får den studerende tildelt en vejleder fra Syddansk Universitet.
Universitetets afgørelser, for så vidt angår afslag eller delvis afslag på merit for beståede udenlandske uddannelseselementer, kan indbringes for Kvalifikationsnævnet, jf. masterbekendtgørelsen § 17, stk. 2.
§ 7 - Bestemmelser om uddannelsens tilrettelæggelse
§ 7.1 - Til- og framelding til undervisning og prøver
Ved undervisningstilmelding til et fag, hvortil der er knyttet en eller flere eksamener, er den studerende automatisk tilmeldt til eksamen.
Stk. 2 Undervisningstilmelding sker til Mastersekretariatet, og tidsfristerne for undervisningstilmelding meddeles af studieadministrationen.
Stk. 3 For eksamen, hvor der ikke er tilknyttet undervisningstilmelding, f.eks. ved 2. og 3. eksamensforsøg, skal eksamenstilmelding ske til Mastersekretariatet.
Stk. 4 En studerende kan framelde sin eksamensdeltagelse jf. Eksamensbekendtgørelsen § 5 samt interne fastsatte regler, som kan ses på uddannelsens hjemmeside. Framelding skal ske til Mastersekretariatet senest ugedagen før eksamenen påbegyndes.
Stk. 5 Framelding for skriftlige eksamen: 1 uge før eksamen finder sted, 1 uge før en opgave udleveres (hjemmeopgaver) eller eksamen påbegyndes (datoen for aflevering af synopsis og mundtlige eksamener er1. eksamensdag). Den studerende kan ved afmelding først gå op til eksamen, når faget udbydes næste gang. Ikke-rettidig framelding (efter frameldingsfrist) medfører, at eksamen tæller som et eksamensforsøg.
Stk. 6 Eksamensesultater offentliggøres senest fire uger efter afholdelse, juli måned undtaget.
Stk. 7 En studerende har højst tre eksamensforsøg til at bestå en eksamen. Undtaget herfra er masterprojektet, hvor der tildeles to eksamensforsøg inden fornyet betaling for det tredje forsøg. Studienævnet kan tillade yderligere forsøg, hvis der foreligger usædvanlige forhold.
§ 7.2 - Tidsfrist for gennemførsel af studiet
Uddannelsen skal være bestået indenfor en periode på seks år efter uddannelsen er påbegyndt.
Hvis en studerende ikke har færdiggjort sin uddannelse indenfor den seksårige periode, og den studerende ønsker at genoptage eller færdiggøre sin masteruddannelse, kan den studerende ansøge studienævnet om dispensation med henblik på forlængelse af uddannelsen (studietidsforlængelse). Ansøgningen skal vedlægges en realistisk plan over det resterende uddannelsesforløb.
Jf. deltidsbekendtgørelsen § 12, stk. 3-4 pkt. 2 kan indskrivningen bringes til ophør, når den studerende:
• Har gennemført masteruddannelsen
• Melder sig ud af uddannelsen
• Deltagerbetalingen er udløbet
• Er afskåret fra at fortsætte uddannelsen som følge af, at den studerende har opbrugt sine eksamensforsøg
• Er afskåret fra at fortsætte uddannelsen som følge af overskridelse af uddannelsens tidsfrist på maksimalt seks år
• Er varigt bortvist fra universitetet (Universitetslov § 14 stk. 9)
Hvis den studerende er udskrevet af uddannelsen, kan man søge studienævnet om genindskrivning og samtidig meritoverførsel til en evt. ny studieordning, jf. deltidsbekendtgørelsen § 12, stk. 5. Der vedlægges en realistisk plan over studieforløbet.
Der udstedes et samlet eksamensbevis for Masteruddannelsen i kvalitet og ledelse senest to måneder efter uddannelsen er bestået. Udstedelse af eksamensbeviser for fag som enkeltfagsstuderende sker ved henvendelse til universitetet.
§ 7.3 - Krav om studieaktivitet
§ 7.4 - Masterprojekt
Alle eksamener ved masteruddannelsen i kvalitet og ledelse skal være bestået for at kunne aflevere masterprojektet med henblik på aflæggelse af mundtligt forsvar (eksamen). Jf. masterbekendtgørelsen. § 11, stk. 2 afslutter masterprojektet uddannelsen.
§ 7.5 - Orlov
§ 7.6 - Deltagerbegrænsning
§ 7.7 - Valgfag
§ 8 - Dispensation og klagemuligheder
§ 8.1 - Dispensation fra regler, fastsat af universitetet
SDU's generelle studieregler er gældende for forhold, der ikke er nævnt i Eksamensbekendtgørelsen.
Studienævnet kan, hvis der foreligger usædvanlige forhold, dispensere fra regler i studieordningen, der alene er fastsat af universitetet.
§ 8.2 - Klage over eksamen
Klager over eksamen eller anden bedømmelse, der indgår i eksamen, indgives af den studerende og stiles til Dekanen for det Sundhedsvidenskabelige Fakultet. Klagen skal være skriftlig og begrundet. Der skal anvendes særligt skema til indgivelse af eksamensklagen, som findes på fakultetets hjemmeside.
En studerende kan bl.a. klage over:
• Retlige spørgsmål
• Eksaminationsgrundlaget
• Eksamminationsforløbet
• Bedømmelsen
Klagen skal indgives senest to uger efter, at bedømmelsen er offentliggjort. Fristen løber dog tidligst fra den dato, der er meddelt for offentliggørelsen. Universitetet kan i særlige tilfælde dispensere fra tidsfristkravet. Der henvises i øvrigt til Eksamensbekendtgørelsen kapitel 7 samt klagevejledningen, som fremgår af Det Sundhedsvidenskabelige Fakultets hjemmeside.
Fakultetet kan ikke træffe afgørelse om at ændre et resultat. Fakultetet kan kun træffe afgørelse i form af følgende:
• Ombedømmelse ved nye bedømmere (skriftlig eksamen)
• Tilbud om ny eksamen (reeksamen) ved nye bedømmere (mundtlig eksamen)
• Afvisning af klagen
Resultatet af en reeksamen eller ombedømmelse kan resultere i en lavere karakter end den oprindelige.
Klager over andre forhold end eksamen, f.eks. vejledning og undervisning, skal stiles til studieledelsen.
§ 8.3 - Klage over universitetets afgørelser
Afgørelser om merit.
Universitetets/studienævnets afgørelser efter masterbekendtgørelsen § 16 for så vidt angår afslag eller delvist afslag på merit for beståede danske uddannelseselementer og forhåndsmerit for danske uddannelseselementer, kan indbringes for et meritankenævn efter reglerne i masterbekendtgørelsen § 17, stk. 1.
Universitetets afgørelser efter masterbekendtgørelsen § 16 for så vidt angår afslag og delvist afslag på merit for beståede udenlandske uddannelseselementer, kan indbringes for Kvalifikationsnævnet efter reglerne i masterbekendtgørelsen § 17, stk. 2
Retlige spørgsmål
Studienævnets afgørelser efter gældende love og bekendtgørelser samt denne studieordning kan af studerende indbringes for Uddannelses- og forskningsstyrelsen, når klagen vedrører retlige spørgsmål.
Klagen skal være begrundet og skal indgives til universitetet senest to uger efter at studienævnets afgørelse er meddelt den studerende. Universitetet afgiver en udtalelse, som klageren skal have lejlighed til at kommentere på inden for en frist af mindst 1 uge. Universitetet sender derefter klagen til Styrelsen for Uddannelses- og forskningsstyrelsen vedlagt udtalelsen og klagerens eventuelle kommentarer hertil.