Studieordning for HA
- HA
- Bachelor of Science (BSc) in Economics and Business Administration
§ 1 - Beskrivelse af uddannelsen
§ 1.1 - Stamblad
Uddannelsestitler
HA (bachelor (BA))Bekendtgørelser
Bekendtgørelse om karakterskala og anden bedømmelse ved uddannelser på Uddannelses- og Forskningsministeriets område (karakterbekendtgørelsen) (BEK nr 114 af 03/02/2015)
Bekendtgørelse om ankenævn for afgørelser om merit i universitetsuddannelser (meritankenævnsbekendtgørelsen) (BEK nr 1517 af 16/12/2013)
Bekendtgørelse om universitetsuddannelser tilrettelagt på heltid (uddannelsesbekendtgørelsen) (BEK nr 20 af 09/01/2020)
Bekendtgørelse om eksamen og censur ved universitetsuddannelser (eksamensbekendtgørelsen) (BEK nr 22 af 09/01/2020)
Bekendtgørelse af lov om universiteter (universitetsloven) (LBK nr 778 af 07/08/2019)
Bekendtgørelse om adgang til universitetsuddannelser tilrettelagt på heltid (BEK nr 153 af 26/02/2020)
Bekendtgørelse om talentinitiativer på de videregående uddannelser på Uddannelses- og Forskningsministeriets område (talentbekendtgørelsen) (BEK nr 597 af 08/03/2015)
ECTS-point
180Studienævn
Studienævn for ErhvervsøkonomiSprog
Dansk, EngelskByer
Esbjerg, Sønderborg, Slagelse, Odense, KoldingTerminer
EfterårNiveau
Bachelor§ 1.2 - Uddannelsens formål, herunder evt. faglig profil og specialiseringer
Tilvalg i Marketing, Branding og Kommunikation på bachelor-niveau er ved Syddansk Universitet et
fuldtidsstudium på 45 ECTS. Tilvalget vælges som en del af en bacheloruddannelse, der udgør det centrale fag på 135 ECTS.
Viden og forståelse
Bachelortilvalget i Marketing, Branding og Kommunikation giver en bachelor med et humanistisk centralfag viden om teorier og metoder til problemløsning inden for marketing, branding og kommunikation. Centrale fagområder er: brand management og markedskommunikation samt marketing og forbrugeradfærd. Til støtte for de centrale fagområder, giver tilvalget desuden viden om organisationsforståelse og – kulturanalyse samt viden fra valgfag inden for fagområder som for eksempel: kultursociologi, tekstanalyse, visuel analyse og – design, interpersonel kommunikation, og international markedsføring. Bacheloren i et humanistisk fag med dette tilvalg har desuden mulighed for at få mere viden om praksis indenfor tilvalgets fagområder gennem et projektorienteret forløb i en virksomhed eller en organisation.
Den viden, bacheloren gennem tilvalget har erhvervet sig, er på et sådant niveau, at han eller hun bliver i stand til at forstå, beskrive og analysere markeder og virksomheder ud fra en række forskellige videnskabelige perspektiver og fagområder, der omhandler markedsføring, branding og kommunikation i en national og global kontekst. Bacheloren har i tilvalget ligeledes lært at reflektere over begrænsninger og muligheder i en teoris eller en metodes anvendelighed i forhold til en konkret problemstilling.
Færdigheder
Bachelortilvalget i Marketing, Branding og Kommunikation giver færdighed i, ved hjælp af teorier og videnskabelige metoder inden for disse fagområder, at identificere, strukturere og begrunde en teoretisk eller praktisk problemstilling. Bacheloren med dette tilvalg er på den baggrund i stand til at begrunde og vælge relevante analyse- og løsningsmodeller i forhold til problemstillingen og i denne forbindelse at identificere, analysere og anvende relevante informationskilder. Resultaterne kan bacheloren med dette tilvalg formidle skriftligt og mundtligt til forskellige målgrupper, herunder private og offentlige organisationer og virksomheder samt de relevante uddannelsesmæssige aktører på universitetet.
Kompetencer
Tilvalget i Marketing, Branding og Kommunikation giver den humanistiske bachelor kompetence til at håndtere komplekse og udviklingsorienterede situationer samt indgå i fagligt og tværfagligt samarbejde med en professionel tilgang. Dette kan ske inden for en bred vifte af brancher i både private og offentlige virksomheder. Bachelortilvalget i Marketing, Branding og Kommunikation giver derfor kompetence til beskæftigelse i såvel i private som offentlige virksomheder inden for alle virksomhedens funktioner, der er relateret til markedsføring, kommunikation og reklame.
Tilvalget giver sammen med en kandidatuddannelse og relevant erhvervserfaring en god basis for et karriereforløb inden for marketing, branding og kommunikation.
§ 1.3 - Didaktisk og pædagogisk grundlag
De bærende principper for uddannelse på Syddansk Universitet er aktiverende undervisning og aktiv læring. Undervisningen ved Det Samfundsvidenskabelige Fakultet skal leve op til disse principper, og de studerende, medarbejderne og ledelsen har i fællesskab ansvaret for, at principperne realiseres igennem hele uddannelsesforløbet. Det overordnede mål er at øge de studerendes læringsudbytte med afsæt i faglighed, faglig udvikling og pædagogisk nytænkning i et forpligtende læringsfællesskab.
De bærende principper udmøntes på uddannelses- og underviserniveau. Udmøntningens betydning for uddannelsen som helhed fremgår af studieordningen, og betydningen for planlægning og afholdelse af undervisning og eksamen udfoldes i den enkelte fagbeskrivelse og lektionsplan.
- understøtter aktiv deltagelse i undervisningen.
- støtter, og sætter den studerende i stand til, at nå læringsmål på såvel de enkelte fag, som på uddannelsen i sin helhed.
- kræver at den studerende deltager i præsentationer,
- kræver udarbejdelse af rapporter både individuelt og i grupper.
- i specifikke fag kan give mulighed for kontakt og/eller samarbejde med virksomheder.
- danner sammenhæng mellem teori og praksis.
§ 2 - Indskrivning
§ 2.1 - Adgangskrav
Optagelse på tilvalget forudsætter indskrivning på en bacheloruddannelse, hvori muligheden for tilvalg indgår, eller hvor ansøgeren kan opnå merit for tilvalget.
Ansøgere med et udenlandsk uddannelsesforløb skal derudover have bestået ”Studieprøven i dansk som andetsprog” eller dokumentere tilsvarende danskkundskaber. Danskkravet gælder ikke for nordiske ansøgere
Såfremt der i de centrale fag har indgået fag, som helt eller delvist kan sidestilles med fag i tilvalgsuddannelsen, kan der søges om fritagelse for faget. Faget skal i det tilfælde erstattes af valgfag med det tilsvarende antal ECTS.
Der henvises til uddannelsesbekendtgørelsens § 19, samt adgangsbekendtgørelsen §§ 4-5.
§ 3 - Struktur og progression
§ 3.1 - Overordnet opbygning og struktur
Tilvalg i Marketing, Branding og Kommunikation på bachelorniveau er ved Syddansk Universitet et fuldtidsstudium på 45 ECTS. Tilvalget vælges som en del af en bacheloruddannelse, der udgør det centrale fag på 135 ECTS
En bacheloruddannelse bestående af et centralt fag på 135 ECTS og tilvalg i Marketing, Branding og Kommunikation på 45 ECTS giver ret til den betegnelse, der er angivet i studieordningen for det centrale fag med tilvalg i Marketing, Branding og Kommunikation, Tilvalget benævnes Marketing, Branding and Communication på engelsk.
Der henvises til uddannelsesbekendtgørelsens §18.
Studienævnets udfyldende bemærkninger:
Tilvalget består af 4 obligatoriske fag og 10 ECTS valgfag. Både obligatoriske fag og valgfag er relateret til marketing, branding og kommunikation.
§ 3.2 - Studieforløb
Marketing, Branding og Kommunikation
§ 4 - Fagbeskrivelser
§ 4.1 - Fagbeskrivelser
Marketing, Branding og Kommunikation
Marketing
Organisationsforståelse og -kulturanalyse
Brand Management and Marketing Communication
Forbrugeradfærd
§ 5 - Bestemmelser om eksamener og prøver
§ 5.1 - Uddannelsens beståelseskrav
En prøve er bestået, når der er opnået bedømmelsen Bestået, eller karakteren 02 eller derover. Beståede prøver kan ikke tages om. Uddannelsen er bestået, når alle prøver er bestået.
Som hovedregel kan karakteren 00 indgå i bedømmelsen i delprøver. Hvis den samlede prøve er bestået, kan karakteren 00 ikke tages om. I fag, hvor karakteren 00 og -3 ikke kan indgå i bedømmelsen skal alle delprøver bestås med minimum 02, for at faget kan bestås samlet set, hvis dette er tilfældet, vil det fremgå af fagbeskrivelsen under Regler.
Alle karakterer indgår i beregningen af det samlede eksamensresultat i forhold til fagets ECTS-vægt, medmindre andet fremgår af fagbeskrivelsen.
Studienævnets udfyldende bestemmelser:
Tilvalget er bestået, når der i alle fag mindst er opnået karakteren 02 eller bedømmelsen ”Bestået”.
§ 5.2 - Stave- og formuleringsevne
Ved bedømmelsen af større skriftlige opgaver skal der ud over det faglige indhold også lægges vægt på den studerendes stave- og formuleringsevne, uanset hvilket sprog eksamenspræstationen er affattet på.
Sprogbehandlingen i de skriftlige prøver indgår i helhedsbedømmelsen af den pågældende præstation, idet det faglige indhold dog skal vægtes tungest.
Større skriftlige opgaver er defineret som reporter eller lignende, hvor den enkelte studerendes bidrag har et omfang på 10 sider eller derover.
§ 5.3 - Interne eller eksterne eksamener/prøver
§ 5.4 - Eksaminationssprog
§ 5.5 - Eksamens- og prøveformer
§ 5.6 - Uregelmæssigheder i forbindelse med eksamener/prøver
§ 5.7 - Særlige vilkår
§ 5.8 - Individuelle eksamener/prøver og gruppeprøver
§ 5.9 - Omprøver
§ 5.10 - Prøveforsøg
§ 5.11 - Forudsætninger for deltagelse i eksamener/prøver
§ 5.12 - Digitale eksamener/prøver og hjælpemidler
§ 5.13 - Pensumbeskrivelser
§ 6 - Bestemmelser om merit og fritagelser
§ 6.1 - Startmerit
Studienævnet skal i forbindelse med optagelse behandle ansøgninger om merit jf. § 32 i adgangsbekendtgørelsen.
§ 6.2 - Forhåndsmerit
- at tage fag på en udenlandsk videregående uddannelsesinstitution,
- at tage fag på andre danske universiteter eller
- at tage andre fag på SDU, end dem der indgår i den studieordning, hvorunder den studerende er indskrevet, og som ikke allerede er godkendt af studienævnet som en del af valgfagsudbuddet