translation.lazy-loading-fagbesks
0 /
translation.lazy-loading-profiler
0 /

Studieordning for Bachelor i bygningsteknik

Studienævnet for uddannelserne ved Det Tekniske Fakultet
Uddannelsestitler:
  • Bachelor i bygningsteknik
  • Bachelor of Science in Engineering (Civil Engineering)
ECTS-point: 180
Byer: Odense
Terminer: Efterårx
Ikrafttrædelsesdato: 01-09-2021
Gældende for studerende optaget pr.: 01-09-2021

Version: Arkiv

§ 1 - Beskrivelse af uddannelsen

§ 1.1 - Stamblad

Uddannelsestitler

Bachelor i bygningsteknik (BSc)

ECTS-point

180

Sprog

Dansk

Byer

Odense

Niveau

Bachelor

§ 1.2 - Gældende for studerende optaget pr.

01-09-2021

§ 1.3 - Uddannelsens formål, herunder evt. faglig profil og specialiseringer

Formålet med bacheloruddannelsen er at

  • indføre den studerende i fagområdets videnskabelige discipliner, herunder fagområdets teori og metode, så den studerende opnår en bred faglig viden og kunnen
  • give den studerende den faglige viden og de teoretiske og metodiske kvalifikationer, så den studerende bliver i stand til selvstændigt at identificere, formulere og løse komplekse problemstillinger inden for fagområdets relevante bestanddele
  • og give den studerende grundlag for udøvelse af erhvervsfunktioner og kvalificere sig til optagelse på en kandidatuddannelse.

Bacheloruddannelsen er et selvstændigt afrundet forløb og uddannelsen tilrettelægges, så den faglige sammenhæng og progression er sikret. Uddannelsens opbygning sikrer, at den studerende har mulighed for at vælge mellem flere kandidatuddannelser eller afslutte bacheloruddannelsen med umiddelbar erhvervskompetence.

Bacheloruddannelsen er en heltidsuddannelse, som er normeret til 180 ECTS-point, svarende til en fuldtidsstuderendes arbejde i 34 måneder, ved studiestart i forårssemestret dog 36 måneder. Uddannelsen består af konstituerende fagelementer, andre obligatoriske fagelementer, herunder støttefag og indeholder fagområdets videnskabsteori, valgfag samt et bachelorprojekt.

§ 1.4 - Didaktisk og pædagogisk grundlag

Den Syddanske Model for Ingeniøruddannelser

Bachelor- og kandidatuddannelserne inden for det ingeniørvidenskabelige hovedområde er forskningsbaserede heltidsuddannelser, der kvalificerer den studerende til selvstændigt at varetage erhvervsfunktioner på baggrund af kundskaber og metodiske færdigheder inden for fagområdet.

Alle uddannelser på SDU er tilrettelagt i overensstemmelse med universitetets bærende principper for uddannelse. For diplom- og civilingeniøruddannelserne er principperne udmøntet i uddannelseskonceptet 'Den Syddanske Model for Ingeniøruddannelser', fremover benævnt DSMI.  

Ved at udbyde og gennemføre ingeniøruddannelser på basis af DSMI sikrer universitetet at de nyuddannede ingeniører fra universitetet er i besiddelse af en høj professionel standard baseret på beherskelse af en række centrale kompetencer, der efterspørges på arbejdsmarkedet såvel som inden for forskningsverdenen.

Nedenfor er hovedpunkterne fra uddannelseskonceptet gengivet - uddannelseskonceptet DSMI i sin fulde længde findes i elektronisk udgave på Det Tekniske Fakultets hjemmeside.

Indhold og kompetencer

  • Fagligheden står i centrum, og alle ingeniøruddannelser på SDU har derfor rod i forsknings- og udviklingsmiljøer med høj international standard. Der leveres forsknings- og undervisning på alle niveauer af uddannelserne, således at hensynet til både grundforskning og praksisnær anvendt forskning og udvikling i samarbejde med erhvervslivet bliver tilgodeset.
  • Uddannelserne skal skabe moderne, helstøbte ingeniører. Lærings- og evalueringsmiljøet er derfor baseret på aktiverende undervisning og aktiv læring, der stimulerer de studerende til at tænke og arbejde problemorienteret, projektorienteret og tværfagligt. Der arbejdes både i teams og selvstændigt, og der lægges vægt på innovation og refleksion.
  • Uddannelserne skal modne de studerende til at kunne løse opgaver i en international kontekst. De studerende færdes gennem hele studiet i et miljø med internationale undervisere og forskere, internationale medstuderende og i løbet af studiet vil de studerende også skulle indgå i projektgrupper på tværs af sproglige og kulturelle forskelle. Rammerne for uddannelserne er tilrettelagt, så det giver gode muligheder for udlandsophold ligesom der vil være krav til de studerende om at gennemføre undervisningsforløb på engelsk, jf. § 3.
  • For at sikre dimittendernes værdi på arbejdsmarkedet umiddelbart efter endt uddannelse, rummer uddannelserne en høj grad af erhvervsrelevans. Dette sikres primært via eksternt projektsamarbejde med virksomheder. Dette samarbejde sikrer, at de studerendes faglighed løbende bringes i anvendelse i konkret og tidssvarende kontekst.
  • Alle studerende anspores til iværksætteri - konkret gennem den i uddannelsen integrerede virksomheds- og forretningsforståelse - og mere generelt gennem et lærings- og evalueringsmiljø, som stimulerer de studerendes initiativ, kreativitet og ansvarlighed.
  • I løbet af studiet samarbejder alle studerende mindst én gang med studerende fra andre ingeniørretninger eller andre uddannelser om en løsning af en kompleks, tværfaglig problemstilling i tæt samarbejde med en virksomhed. Dette tværfaglige samarbejde organiseres ud fra princippet om 'Experts in Team Innovation'.

Struktur og læringsmiljø

Overordnet kan samspillet mellem studiestruktur, kompetencer samt lærings- og evalueringsmiljøet i ingeniøruddannelserne ved SDU fremstilles således:

  • I den praktiske tilrettelæggelse af studieforløbet er der lagt afgørende vægt på, at undervisnings- og eksamensformer er relevante og tidssvarende, og at disse understøtter de studerendes tilegnelse af de centrale kompetencer. Det tilstræbes herved, at de studerende får et meget dynamisk uddannelsesliv, hvor den enkelte forventes at være aktiv medspiller og tage ansvar for egen læring. Den studerende "lærer at lære", så han/hun senere hurtigt kan sætte sig ind i nye og komplekse problemstillinger ligesom de studerende igennem hele studiet anspores til selvstændighed såvel som til samarbejde.
  • Med det formål at styrke både den faglige fordybelse og anvendelsen af fagligheden samt den enkeltes fortsatte motivation for faglig og personlig udvikling på et arbejdsmarked under hastig forandring, er der i uddannelseskonceptet bevidst arbejdet med at integrere de teknisk-faglige og de bredere ingeniørkompetencer.
  • Med DSMI tilbyder SDU de studerende et attraktivt og relevant uddannelsesforløb med gode erhvervsmuligheder her og nu. Nøgleordene er aktiverende undervisning og aktiv læring som udmøntes gennem projektorienteret samarbejde og problembaseret læring. Formålet er at uddanne helstøbte ingeniører med høj faglighed og med de bedste forudsætninger for fortsat personlig og faglig udvikling.

§ 3 - Detaljeret information om uddannelsens opbygning og progression

§ 3 - Uddannelsens titel og profiler

Bachelor i Bygningsteknik, optag 2021

§ 3.1 - Overordnet opbygning og struktur

Bæredygtighed (SDG)

Uddannelsen har et generelt fokus på bæredygtig udvikling. Allerede på første semester får alle studerende en introduktion til FN’s verdensmål som en del af et kursus om bæredygtig udvikling. Kurset giver de studerende en forståelse for at arbejde kritisk og reflekteret med verdensmålene, både generelt og specifikt inden for bygningsteknik.
På de fire første semestre indgår bæredygtig udvikling som en naturlig del af pensum. Her vil de studerende forholde sig til bæredygtighed i alle semesterprojekter. Det vil de bl.a. gøre ud fra den viden, de har opnået i undervisningen på 1. og 2. semester, hvor de studerende har undervisning inden for bæredygtig udvikling på bygnings- og byniveau.

Uddannelsens fagsøjler
Bachelorens kompetencer opbygges ved, at den studerende arbejder med fagområder fra hhv. grundlæggende og anvendt videnskabelige fagsøjler.
Der er progression inden for alle emner, der leder hen mod de endelige kompetencer.
De faglige emner bindes sammen på de enkelte semestre af semestertemaer. På semester 1-4 foregår en del af undervisningen som problembaseret læring i designstudier, hvor der arbejdes med problembaserede projekter. De problembaserede projekter er baseret på den læring, der er opnået i semestrets og tidligere semestres fagligheder, ligesom der som en del af designstudiet undervises i emner, der er nødvendige for gennemførelsen af projektet.
Sidst i bacheloruddannelsen er der mulighed for faglig fordybelse og specialisering gennem valgbare fag og afgangsprojekt.

Generelt kan fagene på bacheloruddannelsen i bygningsteknik deles ind i fire kategorier:
1.Grundlæggende videnskabelige fag
2.Anvendt videnskabelige fag
3.Designstudier med problembaseret projektarbejde
4.Valgbare fag

1. Grundlæggende videnskabelige fag
Emnerne i denne fagsøjle er dels værktøj for bygningsingeniøren i dennes job, og dels nødvendigt teoretisk grundlag for de faglige discipliner, der indgår i andre fagsøjler. Der vil være en overvægt af denne fagsøjle i starten af uddannelsen, som vil give den studerende et godt grundlag for de andre fagsøjler senere i uddannelsen.

Matematik
  • Vektorregning
  • Differentiation og integration
  • Vektorfunktioner (parameterfremstilling)
  • Hyperbolske funktioner
  • Polære funktioner
  • Funktioner med flere variable
  • Komplekse tal
  • Lineær algebra, matrixregning
  • Differentialligninger
  • Matematiske modeller
  • Partielle differentialligninger
  • Højere orden, ikke-homogen almindelig differentialligning
  • Fourierrækker
Statistik
  • Elementær sandsynlighedsregning
  • Sandsynlighedsfordelinger
  • Deskriptiv statistik
  • Stokastiske variabel
  • Konfidensintervaller
  • Hypotesetest
  • Punktestimation
  • Statistisk forsøgsplanlægning
Mekanik / statik / styrkelære
  • Laster og lastfordeling
  • Kraftsystemer og ligevægtsbetingelser
  • Stangkræfter i gitterkonstruktioner
  • Statisk ubestemte konstruktioner
  • Konstruktioners deformation
  • Snitkraftkurver for statisk bestemte og statisk ubestemte konstruktioner
  • Statiske areal- og inertimomenter
  • Tøjning og deformation
  • Normal-, bøjnings-, forskydnings- og vridningsspændinger
  • Hovedspændinger
  • Brudhypoteser
  • Søjler
  • Plasticitetsteori
Fysik
  • Termodynamik
  • Varmeledning
  • Klassisk mekanik 
Videnskabsteori og videnskabelige metoder
  • Forskningsmetoder 
  • Forskningsprojektets komponenter og struktur
  • Litteraturstudie
  • Referencer og referenceværktøjer
  • Forskningsprojektledelse 
  • Empirisk test og anvendt statistik
  • Deltagende forskning og borgervidenskab
  • Akademisk skrivning
2. Anvendt videnskabelige fag
Emnerne i denne fagsøjle er i høj grad med til at adskille ingeniøren i bygningsteknik fra de andre ingeniørretninger. Emnerne giver indsigt i specifikke områder af bygningsingeniørens virke og giver viden omkring anvendt teknisk videnskab.

Geometri og modellering
  • Grundlæggende geometri og matematisk beskrivelse af former
  • Beskrivende geometri (ortogonale tegninger: plan, snit)
  • Euklidisk, ikke-euklidisk, differentiel geometri
  • Computergrafik - 2D-tegning (skitsering, raster- og vektortegning, CAD)
  • Computergrafik - 3D-modellering (Mesh, NURBS, Polygonal, SubD, Volumetric Modelling)
  • Visualiseringsteknikker (rendering, virtual reality, animation)
  • Teori om arkitektonisk repræsentation og modellering

Bæredygtig udvikling og bygningsdesign

  • Historisk perspektiv på branchen
  • Bygningsdesign, fra bygningsdele til bygninger og byområder
  • Globale udfordringer: urbanisering, bæredygtighed, udvikling og klimaændringer
  • Kompleksitet og systemtænkning
  • Bæredygtig udvikling: historisk perspektiv, tidslinje og lovgivning
  • Bæredygtig udvikling: principper (sociale, økonomiske og miljømæssige perspektiv)
  • Bæredygtigt bygningsmiljø i praksis
  • Bæredygtige udviklingsmål (generel introduktion og struktur)
  • Bæredygtige udviklingsmål (bygningsmiljøspecifikationer)
  • Tværfaglighed og deltagelse: grundlæggende forhold til interessenters samarbejde
  • Gentænkningssystemer efter design: total design, mestre, milepæle, historiske og moderne eksempler
Bæredygtig byudvikling
  • Historie perspektiv på By- og byudvikling
  • Bysystemer
  • Byudfordringer
  • Grundlæggende byplanlægning
  • Grundlæggende design af byer
  • Bæredygtig vs ikke-bæredygtig byudvikling
  • Grundlæggende risikoreduktion af Katastrofer
  • Klimatilpasning
  • Grundlæggende strategiske infrastrukturer (herunder blå / grøn, grå og hybrid)
  • Procesdesign (systemkortlægning, fremtidsscenarier, strategisk og handlingsplanlægning)
Bygningsteknologi
  • Forståelse af bygninger: konstruktioner, bygningsskal, samlinger, bygningsdele
  • Forståelse af centrale bygningsdele
  • Historisk udvikling
  • Byggeprocessen
Digitalt byggeri
  • Computational Design Fundamentals 
  • Teoretisk introduktion til computerdesign
  • Kompleks og computergeneret geometri (Algebraisk, diskret, parametrisk, topologi)
  • Parametrisk modellering
  • Generative design
  • Introduktion til form-Finding
  • Introduktion til optimeringsalgoritmer
  • Computational design og digital Fabrikation
  • Avancerede beregningsværktøjer
  • Beregningsmæssige arbejdsgange til design / analyse / simulering
  • Introduktion til arbejdsgange for digital fabrikation
  • Grundlæggende programmering
  • Finite Element Modellering 
  • Teoretisk Finite Element Modellering (FEM)
  • Centrale koncepter i FEM-analysen
  • Principperne bag en statisk FEM 
  • Principperne bag en FE modal analyse
  • Principperne bag en FE ustabilitetsanalyse
  • Resultatfortolkning

Konstruktionsteknik

  • Trækonstruktioner
  • Stålkonstruktioner
  • Betonkonstruktioner
  • Bygningskonstruktioner 
  • Samlinger

Materialelære

  • Træ
  • Stål
  • Beton
  • Murværk
  • Fremstillingsprocesser
  • Materialeegenskaber
  • Miljøegenskaber og koncepter for LCA
Miljødesign
  • Vejr og klima
  • Principper for miljødesign
  • Mikroklimaundersøgelser 
  • Solar Design 
  • Vind, luftstrøm, naturlig og mekanisk ventilation
  • Principper for komfort
Facade Design
  • Facadematerialer
  • Facadesystemer
  • Facadeplanlægning
  • Hygro-termisk analyse (Damptransmission, Dugpunkt, varmeoverførsel / U-værdi)
  • Solar design
  • Enkel analyse af bygningsenergi
3. Designstudie med problembaseret projektarbejde
På semester 1-4 foregår en del af undervisningen som problembaseret læring i designstudier, hvor der arbejdes med problembaserede projekter. I disse designstudier vil de studerende modtage undervisning og viden organiseret omkring emnet for projektet/problemet. Her vil bl.a. blive undervist i emner som:
  • Byggeriets faglige områder indenfor juridiske og økonomiske aspekter
  • Planlægning, økonomi og byggeledelse
  • Installationer 
4. Valgbare fag
Sidst i studiet er der mulighed for faglig fordybelse og specialisering gennem valgbare fag og afgangsprojekt. De valgbare fag kan bl.a. være inden for:
  • Brand
  • Plasticitetsteori
  • Geoteknik og fundering
  • Urban Resilience
  • Vej og anlæg
  • Renovation
  • Circulær økonomi og LCA
  • Digitalt facade design
  • Adaptive facader
  • Entrepriseret 
Semestertemaer
1. Bæredygtighed og bygningsdesign
2. Bygningsteknologi og bygningsdesign
3. Digitalisering og byudvikling
4. Konstruktionsteknik og digitalt design
5. Experts in Team Innovation/semester i udlandet
6. Bachelorprojekt 

Semesterbeskrivelse for 1. semester
SEMESTERTEMA: 
Bæredygtighed og bygningsdesign

VÆRDIARGUMENTATION: 
Der arbejdes på at opbygge faglige kompetencer, der sætter de studerende i stand til at forstå og anvende FNs verdensmål i byggerisammenhæng. Dette gøres sideløbende med at der opbygges viden omkring bygningsdesign generelt og byggeriets forskellige komponenter. I projektet i designstudiet arbejdes der med analyse af en moderne bygning. Her arbejdes bl.a. med de krav som planloven og bygningsreglementet sætter til bygningsdesign. 

KOMPETENCEMÅL:
Den studerende kan:
  • anvende grundlæggende matematik og statik / styrkelære
  • inddrage FN’s verdensmål for bæredygtig udvikling samt øvrige relevante bæredygtige løsninger i bygge- og anlægstekniske problemstillinger
  • forstå FN’s verdensmål for bæredygtig udvikling og deres implikationer i relation til byggeriområdet
  • formidle og indgå i diskussioner om bygningsingeniørfaglige problemstillinger og løsningsmodeller til både fagfæller og specialister
  • argumentere for valgte metoder og redskaber som anvendes til at løse praktiske og teoretiske problemstillinger
  • formidle problemstillinger og løsninger inden for de bygge- og anlægstekniske områder til samarbejdspartnere 
  • anvende relevante værktøjer i relation til digitalt byggeri til repræsentation af bygningsdele i 2D og 3D
  • arbejde projektorienteret
SEMESTERINDHOLD
B-IFG1 - Ingeniørfaglig grundfag 1 – Matematik og mekanik (10 ECTS)
14-APPLE1 - Anvendt Ingeniørvidenskab 1, Arkitektur geometri og modellering, Bæredygtig udvikling og bygningsdesign (10 ECTS)
14-DES1- Design Studio 1 – Analyse og repræsentation af bygningsteknik (10 ECTS)

SAMMENHÆNG
B-IFG1 omhandler faglighederne matematik samt statik og styrkelære. Undervisningen i dette modul skal give grundlæggende færdigheder, som skal fungere som et vigtigt fundament for undervisningen i de efterfølgende semestre.
14-APPLE1 indeholder to fagligheder; Bæredygtig udvikling i relation til byggeri og geometri, tegning og modellering. Undervisningen i dette modul skal give færdigheder, der kan benyttes i forbindelse projektet i 14-DES1. Modulet er derudover et vigtigt fundament for de efterfølgende semestre.
14-DES1 omhandler analyse af en eksisterende moderne bygning. I dette studie udvikler de studerende deres forståelse af bygningsteknologi på by- og bygningsskala. De studerende vil analysere en bygning i dens kontekst og udvikle et konceptdesign af en intervention i eller omkring bygningen for at løse et problem de har identificeret.

Semesterbeskrivelse for 2. semester
SEMESTERTEMA:
Bygningsteknologi og bygningsdesign

VÆRDIARGUMENTATION:
For at forstå samspillet mellem forskellige faggrupper i en byggeproces, skal der i projektet sammenkædes forskellige faggrupper, så som; Konstruktioner, installationer, planlægning og kalkulation. Den studerende får herved mulighed for at opnå kompetencer inden for design af et byggeri, hvor der er tænkt på helheden. Semesterprojektet tager derfor udgangspunkt i en praktisk anvendelse af bygningsreglementet, belastnings- og konstruktionsnormer, hvor de studerende skal arbejde med design på bygningsniveau.

KOMPETENCEMÅL:
Den studerende
  • kan anvende sin dybere indsigt og forståelse for matematik og mekanik til løsning af statiske problemstillinger
  • har opnået viden og forståelse for komplekse byggetekniske opgaver inden for de berørte fagområder i semestret
  • har opnået en faglig viden, der gør, at den kan forstå og indgå i løsninger af byggetekniske problemstillinger i et helhedsorienteret og tværfagligt perspektiv inden for de berørte fagområder i semestret
  • har opnået overordnet indsigt i byggeriets faglige områder indenfor juridiske og økonomiske aspekter
  • har opnået teoretisk viden inden for planlægning, økonomi og byggeledelse
  • kan forstå FN’s verdensmål for bæredygtig udvikling og deres implikationer i relation til byudvikling
  • kan vurdere og anvende anerkendte teorier og videnskabelige metoder inden for uddannelsens og byggeriets faglige områder – herunder juridiske og økonomiske aspekter
  • kan inddrage FN’s verdensmål for bæredygtig udvikling samt øvrige relevante bæredygtige løsninger i bygge- og anlægstekniske problemstillinger
  • kan omsætte teori til praksisnære problemstillinger og løsninger inden for økonomi og byggeledelse
  • kan formidle og indgå i diskussioner om bygningsingeniørfaglige problemstillinger og løsningsmodeller til både fagfæller og specialister inden for de berørte fagområder i semestret
  • kan argumentere for valgte metoder og redskaber som anvendes til at løse praktiske og teoretiske problemstillinger inden for de berørte fagområder i semestret
  • kan formidle problemstillinger og løsninger inden for de berørte fagområder i semestret til samarbejdspartnere og et bredt udvalg af tilknyttede interessenter
  • kan arbejde problembaseret med et projekt
  • kan identificere egne læringsbehov og udvikle egen viden, færdigheder og kompetencer i relation til det bygge- og anlægstekniske område

SEMESTERINDHOLD
B-IFG2 - Ingeniørfaglig grundfag 2 – Matematik og mekanik (10 ECTS)
14-APPLE2 - Anvendt Ingeniørvidenskab 2, Bæredygtig byudvikling og Bygningsteknologi (10 ECTS)
14-DES2 - Design Studio 2 – Strukturel Tektonik (10 ECTS)

SAMMENHÆNG
B-IFG2, som bygger videre på modulet B-IFG1 fra 1. semester, omhandler faglighederne matematik samt statik og styrkelære. Undervisningen i dette modul skal give færdigheder, der kan benyttes i forbindelse med statiske og styrkemæssige beregninger i projektarbejdet i 14-DES2 samt give et vigtigt fundament for undervisningen i de efterfølgende semestre.
14-APPLE2 indeholder to fagligheder; Bæredygtig byudvikling og Bygningsteknologi. Bygger videre på den faglighed der er opnået i 14-APPLE1 omkring bæredygtighed og bygningsdesign. Undervisningen i dette modul skal give færdigheder, der kan benyttes i forbindelse projektet i 14-DES2. Modulet er derudover et vigtigt fundament for de efterfølgende semestre og fagligheden bæredygtig byudvikling er især et vigtigt fundament for projektet i 14-DES3 på 3. semester.
14-DES2 omhandler design på bygningsniveau. De studerende vil kigge på forskellige områder af design af bygninger. Der vil i studiet blive undervist i emner som er nødvendige for gennemførelsen af det problembaserede projekt. Undervisningen omhandler bl.a. planlægning, økonomi og byggeledelse.

Semesterbeskrivelse for 3. semester
SEMESTERTEMA:
Digitalisering og byudvikling 

VÆRDIARGUMENTATION:
For at forstå byggeri i et større perspektiv end en bygning eller en konstruktion, skal der i projektet arbejdes med design på by niveau. Der arbejdes med udvikling af høj kompleksitet på forskellige niveauer og forskellige fagligheder, såsom; infrastruktur, klima, energi, miljø, vej- og anlægskonstruktioner, planlægning, økonomi og politik.

KOMPETENCEMÅL:
Den studerende
  • har opnået viden og forståelse for komplekse byggetekniske opgaver inden for de berørte fagområder i semestret 
  • har opnået en faglig viden, der gør, at denne kan forstå og indgå i løsninger af byggetekniske problemstillinger i et helhedsorienteret og tværfagligt perspektiv inden for de berørte fagområder i semestret
  • har opnået teoretisk viden inden for bygningskonstruktioner af træ og stål
  • har opnået et grundlæggende kendskab computational design
  • kan forstå og reflektere over grundlæggende teorier, metode og praksis i relation til digitalt byggeri
  • kan vurdere og anvende anerkendte teorier og videnskabelige metoder inden for de berørte fagområder i semestret
  • kan vurdere og anvende programmeringsværktøjer af relevans for byggeriets faglige områder
  • kan omsætte teori til praksisnære problemstillinger og løsninger inden for anlægskonstruktioner
  • kan formidle og indgå i diskussioner om bygningsingeniørfaglige problemstillinger og løsningsmodeller til både fagfæller og specialister inden for de berørte fagområder i semestret
  • kan argumentere for valgte metoder og redskaber som anvendes til at løse praktiske og teoretiske problemstillinger inden for de berørte fagområder i semestret
  • kan formidle problemstillinger og løsninger inden for de bygge- og anlægstekniske områder til samarbejdspartnere og et bredt udvalg af tilknyttede interessenter inden for de berørte fagområder i semestret
  • kan anvende relevante værktøjer i relation til digitalt byggeri – herunder programmering
  • kan håndtere komplekse og udviklingsorienterede situationer i arbejds- eller studiesammenhæng
  • Selvstændigt indgå i fagligt og tværfagligt samarbejde og påtage sig ansvar inden for rammerne af en professionel etik
  • identificere egne læringsbehov og udvikle egen viden, færdigheder og kompetencer i relation til det bygge- og anlægstekniske område

SEMESTERINDHOLD
B-IFG3 - Ingeniørfaglig grundfag 3 – Matematik og Fysik (10 ECTS)
14-APPLE3 - Anvendt Ingeniørvidenskab 3, Grundlæggende Computational design og træ- og stålkonstruktioner (10 ECTS)
14-DES3 - Design Studio 3 – Byplanlægning og design (10 ECTS)

SAMMENHÆNG
B-IFG3, som bygger videre på modulet B-IFG2 fra 2. semester, omhandler faglighederne matematik og Fysik. Undervisningen i dette modul skal give færdigheder, der kan benyttes i forbindelse med udvikling og forståelse af komplekse opgaver på resten af studiet. Den matematiske forståelse giver desuden bacheloren matematisk forståelse som ofte forudsættes på kandidatuddannelser indenfor bygningsteknik. 14-APPLE3 indeholder to fagligheder; Grundlæggende computational design og træ- og stålkonstruktioner. Undervisningen i dette modul skal give færdigheder, der kan benyttes i forbindelse med projektet i 14-DES3 og 14-DES4. Fagligheden ’grundlæggende computational design’ er et vigtigt fundament for de efterfølgende semestre.
14-DES3 omhandler design og planlægning på byniveau. De studerende vil kigge på forskellige områder af design og planlægning af byer. Der vil i studiet blive undervist i emner som er nødvendige for gennemførelsen af det problembaserede projekt. 

Semesterbeskrivelse for 4. semester
SEMESTERTEMA:
Konstruktionsteknik og digitalt design 

VÆRDIARGUMENTATION:
Digitalt byggeri er af stor betydning for moderne bygningsteknik. Der arbejdes derfor med digital design og digital produktion i semesterprojektet. I semestrets fag og projekt arbejdes med forskellige områder af kompleksiteten omkring digital design og produktion af konstruktioner, hvor der fx kræves kendskab til materialemodeller og digitale beregningsværktøjer.

KOMPETENCEMÅL:
Den studerende
  • har opnået praktisk og teoretisk viden omkring typiske bygningsmaterialer 
  • har opnået viden og forståelse for komplekse byggetekniske opgaver, der gør denne i stand til at designe, formidle og projektere anlægs- og byggetekniske opgaver inden for de berørte fagområder i semestret. 
  • har opnået en praktisk og teoretisk viden inden for bygningskonstruktioner, energi og miljø
  • kan forstå og reflektere over grundlæggende teorier, metode og praksis i relation til digitalt byggeri.
  • kan vurdere og anvende anerkendte teorier og videnskabelige metoder inden for de berørte fagområder i semestret
  • kan vurdere og anvende programmeringsværktøjer af relevans for byggeriets faglige områder.
  • kan vurdere teoretiske og praktiske problemstillinger samt vælge og begrunde løsningsmuligheder inden for computational design og konstruktioner.
  • kan formidle og indgå i diskussioner om bygningsingeniørfaglige problemstillinger og løsningsmodeller til både fagfæller og specialister inden for de berørte fagområder i semestret.
  • kan argumentere for valgte metoder og redskaber som anvendes til at løse praktiske og teoretiske problemstillinger inden for de berørte fagområder i semestret.
  • anvende relevante værktøjer i relation til digitalt byggeri.
  • omsætte forsknings- og udviklingsbaseret viden og teknik til løsning af praktiske problemstillinger inden for de berørte fagområder i semestret.
SEMESTERINDHOLD
14-APPLE4.1 - Materialelære (5 ECTS)
14-APPLE4.2 - Miljødesign (5 ECTS)
14-APPLE4.3 - Finite Element Modelling (5 ECTS)
14-APPLE4.4 - Betonkonstruktioner (5 ECTS)
14-DES4 - Design Studio 4 – Digital design og produktion (10 ECTS)

SAMMENHÆNG
14-APPLE4.1 bygger videre på den grundlæggende viden omkring bygningsmaterialer, som der er opnået på de første semestre. Der ses både på materialerne ud fra et konstruktivt- og bæredygtighedsperspektiv. Undervisningen i modulerne 14-APPLE4.1, 14-APPLE4.3 og 14-APPLE4.4 skal give viden og færdigheder der kan anvendes i forbindelse med projektet i 14-DES4. 14-APPLE4.2 giver grundlæggende viden omkring miljødesign, som skal anvendes ved design af facader i modulet 14-APPLE5.1.

Semesterbeskrivelse for 5. semester
SEMESTERTEMA:
Specialisering, Experts in Team Innovation og internationalt semester 

VÆRDIARGUMENTATION:
Der er mulighed for at specialisere sig indenfor forskellige fagområder.
Det er projektets formål at skabe en tværfaglig platform, hvor de studerende sammensættes på tværs af uddannelser/institutioner inden for det ingeniørmæssige fagområde. De studerende arbejder i en tværfaglig projektgruppe, dels med egne fagligheder, dels med et overordnet tema, som er fastlagt for hele gruppen. De studerende koordinerer i processen med resten af gruppen, således at snitfladerne eksplicit behandles (i fællesskab), og relaterede problemer løses.

KOMPETENCEMÅL:
Den studerende
  • har opnået viden og forståelse for komplekse byggetekniske opgaver, der gør denne i stand til at designe byggetekniske opgaver inden for de berørte fagområder i semestret
  • har opnået en forskningsbaseret og overordnet indsigt i byggeriets faglige områder inden for de berørte fagområder i semestret
  • har opnået en praktisk og teoretisk viden inden for bygningskonstruktioner, indeklima og energi
  • har opnået et grundlæggende kendskab til facader
  • kan vurdere og anvende anerkendte teorier og videnskabelige metoder inden for de berørte fagområder i semestret
  • kan vurdere teoretiske og praktiske problemstillinger samt vælge og begrunde løsningsmuligheder inden for byggeriområderne facader og konstruktioner
  • kan formidle og indgå i diskussioner om bygningsingeniørfaglige problemstillinger og løsningsmodeller inden for de berørte fagområder i semestret
  • kan argumentere for valgte metoder og redskaber som anvendes til at løse praktiske og teoretiske problemstillinger inden for de berørte fagområder i semestret
  • kan formidle problemstillinger og løsninger inden for de berørte fagområder i semestret til samarbejdspartnere og et bredt udvalg af tilknyttede interessenter
  • kan selvstændigt indgå i fagligt og tværfagligt samarbejde og påtage sig ansvar inden for rammerne af en professionel etik
  • kan omsætte forsknings- og udviklingsbaseret viden og teknik til løsning af praktiske problemstillinger
  • kan beskrive og afgrænse et tværfagligt projektemne, opdele dette og definere snitfladerne mellem faglighederne
  • kan beskrive, strukturere og perspektivere en innovationsproces fra ide til marked til forretningsplan
SEMESTERINDHOLD
14-APPLE5.1 - Grundlæggende facade design (5 ECTS)
14-APPLE5.2 - Konstruktionsdesign af bygninger (5 ECTS)
F-EIT5 - Experts in Team Innovation (10 ECTS)
Ovenstående er obligatoriske fag. Derudover indgår valgfag svarende til 10 ECTS. 

SAMMENHÆNG
Gennem modulet F-EIT5 Experts in Team Innovation opnår den studerende indsigt og forståelse for de tværfaglige elementer i en projekteringsproces. Den studerende opnår indsigt og forståelse for den proces, der ligger til grund for etablering af virksomhed ”fra ide til forretningsplan til marked”.
14-APPLE5.2 bygger videre på den viden der er opnået gennem konstruktionsteknik på de tidligere semestre og der ses på overordnet design og lastnedføring i en hel bygningskonstruktion.
14-APPLE5.1 omhandler grundlæggende design af facader. I faget benyttes den viden der er opnået i fagligheden Fysik i 14-IFG3 og i 14-APPLE4.2 Miljødesign.
Valgfagene tilfører den studerende viden inden for nogle specifikke faglige emner, som den studerende allerede har stiftet bekendtskab med og/eller som videreudbygger de faglige kompetencer inden for bygningsteknik.

Semesterbeskrivelse for 6. semester
SEMESTERTEMA:
Bachelorprojekt og specialisering

VÆRDIARGUMENTATION:
Afgangsprojektet skal demonstrere en selvstændig, eksperimentel eller teoretisk behandling af en praktisk problemstilling i tilknytning til uddannelsens centrale emner. Den studerende trænes i samarbejde med en ekstern eller intern vejleder i professionel problemløsning.

KOMPETENCEMÅL:
Den studerende
  • har opnået viden og forståelse for komplekse byggetekniske opgaver, der gør denne i stand til at designe, formidle og projektere anlægs- og byggetekniske opgaver
  • har opnået en faglig viden, der gør, at denne kan forstå og indgå i løsninger af byggetekniske problemstillinger i et helhedsorienteret og tværfagligt perspektiv
  • har opnået et forskningsbaseret kendskab til byggeriets praksis og skal kunne se og reflektere over sammenhænge fra teori til praksis
  • skal kunne forstå og reflektere over grundlæggende teorier, metode og praksis i relation til digitalt byggeri – herunder digital design og fabrikation
  • kan redegøre for centrale videnskabsteoretiske begreber og positioner
  • kan vurdere og anvende anerkendte teorier og videnskabelige metoder inden for uddannelsens og byggeriets faglige områder
  • kan vurdere og anvende programmeringsværktøjer af relevans for byggeriets faglige områder
  • kan argumentere for valgte metoder og redskaber som anvendes til at løse praktiske og teoretiske problemstillinger
  • kan formidle problemstillinger og løsninger inden for de bygge- og anlægstekniske områder til samarbejdspartnere og et bredt udvalg af tilknyttede interessenter
  • kan anvende relevante værktøjer i relation til digitalt byggeri
  • kan håndtere komplekse og udviklingsorienterede situationer i arbejds- eller studiesammenhæng
  • kan identificere egne læringsbehov og udvikle egen viden, færdigheder og kompetencer i relation til det bygge- og anlægstekniske område
  • kan omsætte forsknings- og udviklingsbaseret viden og teknik til løsning af praktiske problemstillinger inden for det bygge- og anlægstekniske område
  • kan forklare og reflektere på et forskningsbaseret grundlag over anvendte praksisser og teoretiske metoder
SEMESTERINDHOLD
14-PRO - Bachelorprojekt (15 ECTS)
14-IFG6 - Videnskabsteori og videnskabelige metoder (5 ECTS)
14-APPLE6.1 - Computational design og digital fabrikation (5 ECTS)
Ovenstående er obligatoriske fag. Derudover indgår valgfag svarende til 5 ECTS. 

SAMMENHÆNG
14-PRO indeholder bachelorprojektet hvor der arbejdes med et projekt indenfor en af uddannelsens centrale emner. 
14-IFG6 omhandler ingeniørfagets videnskabsteori og videnskabelige metoder og skal give den studerende viden om og i stand til at kunne redegøre for centrale videnskabsteoretiske begreber og positioner. De videnskabelige metoder kan anvendes i bachelorprojektet.
14-APPLE6.1 bygger videre på den viden der er opnået i 14-APPLE3 omkring grundlæggende computational design og i 14-DES4.

§ 3.1.1 - Sammenhæng mellem adgangskrav og uddannelsens første år

For at lette overgangen til den mere selvstændigt styrede studieform på universitetet understøttes den studerendes indlæring og udvikling på uddannelsens første semestre af intensiv vejledning fra undervisere i form af opgaveløsning i hold under vejledning samt via gruppebaseret vedledning undervejs.

For at sikre den faglige sammenhæng fra adgangsgrundlaget er uddannelsen tilrettelagt således, at de faglige søjler starter, hvor adgangsniveauet slutter. Som eksempel på dette kan nævnes fagelementet Ingeniørfagligt Grundfag (matematik, statik og styrkelære), der bygger på den studerendes niveau i matematik og fysik og sætter eksisterende viden ind i en ingeniørmæssig relevant kontekst. 
Sammen med de øvrige fagelementer på første semester og det tilhørende semesterprojekt bliver den studerendes gymnasiale og praktiske kompetencer brugt som grundlag for det videre studium. 

§ 4 - Fagbeskrivelser

§ 4 - Obligatoriske kurser

Profilopdelte fagbeskrivelser 

Bachelor i Bygningsteknik, optag 2021

Fagbeskrivelser i studieordningen 

Ingeniørfagligt grundfag 1 - matematik og mekanik

Ingeniørfaglig grundfag 2: Matematik og mekanik

Design Studio 3 (Urban Design and Planning)

Design Studio 1 — Analysis and Representation of the Built Environment

Anvendt Ingeniørvidenskab 1, Arkitektonisk geometri og modellering, Bæredygtig udvikling og bygningsdesign

Anvendt Ingeniørvidenskab 3, Grundlæggende computational design og træ- og stålkonstruktioner

Design Studie 2 - Strukturel Tektonik

Ingeniørfagligt grundfag 3 – Matematik og Fysik

Anvendt Ingeniørvidenskab 2, Bæredygtig byudvikling og Bygningsteknologi

Experts in Team Innovation

Studiestartsprøve (BSc B)

§ 5 - Bestemmelser om prøver

§ 5.1 - Uddannelsens beståelseskrav

5.1.1 Ved bedømmelse af en eksamen gives karakter efter 7-trins-skalaen. Der kan ligeledes gives bedømmelsen ’bestået’ eller ’ikke-bestået’ eller ’godkendt’ eller ’ikke-godkendt’. Bachelorprojektet bedømmes altid med karakter efter 7-trins-skalaen. 

5.1.2 En eksamen eller et undervisningsforløb er bestået, når karakteren 02 eller derover er opnået, eller der er opnået bedømmelsen ’bestået’ eller ’godkendt’. 

5.1.3 Bedømmelsesformene ’bestået’ eller ’ikke-bestået’ og ’godkendt’ eller ’ikke-godkendt’ må højst dække 1/3 af uddannelsens samlede ECTS-point. Dette gælder dog ikke for meritoverførte eksamener. 

5.1.4 Når en studieaktivitets bedømmelsesgrundlag er 'deltagelse i undervisningen', foretages denne bedømmelse af underviser på baggrund af kriterier, som oplyses ved undervisningsforløbets begyndelse. Betingelsen for at opnå bedømmelsen ’bestået’ er, at den studerende har nået de for forløbet fastsatte mål i sådan en grad, at der ved en eksamen ville kunne gives bedømmelsen 'bestået' eller som minimum karakteren 02. 

5.1.5 Godkendelsesgrundlaget ved deltagelse kan være et eller flere af følgende:

  • tilstedeværelse i undervisningen og ved øvelser
  • udførte laboratoriearbejder, porteføljer, rapporter og opgavebesvarelser samt andre praktiske eller teoretiske arbejder
  • deltagelse i vejledende intern eksamen
  • deltagelse i seminarer

5.1.6 Meddelelse til den studerende om, hvorvidt undervisningsforløbet er ’bestået’ eller ’ikke-bestået’ skal gives inden semestrets afslutning.

5.1.7 Uddannelsen er fuldført, når den studerende har opnået

  • Karakteren 02 eller derover i alle eksamener, som bedømmes efter 7-trinsskalaen
  • Bedømmelsen 'bestået' i alle eksamener, som bedømmes 'bestået’ eller ’ikke-bestået'
  • Bedømmelsen 'godkendt' i alle prøver, som bedømmes 'godkendt’ eller ’ikke-godkendt'.

§ 5.2 - Særlige eksamener

5.2.0 Eksamen i udlandet

5.2.0.1 Studienævnet kan bevilge dispensation til afholdelse af eksamen på en dansk repræsentation eller andre steder i udlandet, når det er begrundet i usædvanlige forhold, som forhindrer den studerende i at deltage i eksamen i Danmark. Eksamen kan afholdes som videokonference eller ved hjælp af andre tekniske foranstaltninger.

5.2.0.2 Den studerende er ansvarlig for det praktiske arrangement af eksamen.

5.2.0.3 Alle omkostninger ved afholdelse af eksamen samt ved evt. aflysning af eksamen grundet sygdom, problemer med opkobling til system eller andre forhold, som SDU ikke kan drages til ansvar for, skal den studerende selv afholde.

§ 5.2.1 - Studiestartsprøven

5.2.1.1 Studerende optaget på en bacheloruddannelse skal deltage i og bestå en studiestartsprøve for at kunne fortsætte på uddannelsen. Studiestartsprøven har til formål at klarlægge, om den studerende reelt er påbegyndt uddannelsen.

5.2.1.2 Den studerende har 2 eksamensforsøg til at bestå studiestartsprøven.

5.2.1.3 Studiestartsprøvens form, indhold og tidsmæssige placering fremgår af fagbeskrivelsen.

5.2.1.4 Studienævnet kan dispensere fra reglerne om studiestartsprøven, hvis der foreligger usædvanlige forhold.

§ 5.2.2 - Førsteårsprøven

5.2.2.1 Inden udgangen af 1. studieår skal den studerende deltage i de eksamener, der ifølge studieordningens uddannelsesspecifikke del indgår i førsteårsprøven. Førsteårsprøven skal i sin helhed være bestået senest inden udgangen af første studieår, for at den studerende kan fortsætte på uddannelsen. Dette gælder uanset, om den studerende har gennemført 3 eksamensforsøg.

5.2.2.2 Førsteårsprøven på de teknisk-videnskabelige bacheloruddannelser ved SDU udgøres af fagene på den pågældende uddannelses 1. semester i sin helhed, samt projektfaget på 2. semester, med undtagelse for bacheloruddannelsen i Fysik og Teknologi, hvor førsteårsprøven består af fagene på uddannelsens 1. semester. Det nærmere indhold af førsteårsprøven fremgår af studieordningens semesterbeskrivelser og fagbeskrivelserne.

5.2.2.3 Der udbydes en tredje eksamen i 1. semesterfagene i forårssemestret forud for den ordinære eksamen i projektfaget på 2. semester. Studerende, der ikke har bestået fagene på 1. semester i forbindelse med den ordinære eksamen og reeksamen, kan tilmelde sig tredje eksamen i de ikke-beståede fag fra 1. semester med henblik på at bestå førsteårsprøven.

5.2.2.4 Studienævnet kan dispensere fra reglerne om førsteårsprøven, hvis der foreligger usædvanlige forhold eller den studerende er eliteidrætsudøver, iværksætter eller formand i frivillige organisationer under Dansk Ungdoms Fællesråd. Det er en forudsætning for at følge fag på bacheloruddannelsens 3. semester, at førsteårsprøven er bestået i sin helhed.

§ 5.3 - Stave- og formuleringsevne

5.3.1 Ved bedømmelsen af bachelorprojekt og andre større skriftlige eksamener skal der ud over det faglige indhold også lægges vægt på den studerendes stave- og formuleringsevne, uanset hvilket sprog eksamenspræstationen er affattet på.

5.3.2 Opgaverne skal være formuleret i et klart og forståeligt sprog. Sprogbehandlingen i de skriftlige eksamener eller i bachelorprojektet kan påvirke den samlede karakter i op- eller nedadgående retning. Yderligere oplysninger om sprogbehandlingen fremgår af fagbeskrivelserne.

5.3.3 Studienævnet kan dispensere fra ovennævnte krav til stave- og formuleringsevne for studerende, der kan dokumentere en relevant, specifik funktionsnedsættelse (fx ordblindhed).

§ 5.4 - Interne eller eksterne eksamener

5.4.1 Eksamenerne er enten eksterne eller interne. Eksterne eksamener bedømmes af en eller flere af universitetets undervisere og af en eller flere censorer udpeget af Uddannelses- og Forskningsstyrelsen. Interne eksamener bedømmes af en eller flere af universitetets undervisere. 

5.4.2 Mindst 1/3 af uddannelsens samlede ECTS-point bedømmes ved ekstern censur. Det gælder dog ikke for meritoverførte eksamener. Uddannelsens væsentlige områder, herunder kandidatspecialet bedømmes med ekstern censur. 

§ 5.5 - Undervisnings- og eksamenssprog

Uddannelser der udbydes på dansk

5.5.1 Første til andet semester (1.-2. semester): Undervisnings- og eksamenssproget er som udgangspunkt dansk. Eksamen kan aflægges på svensk eller norsk i stedet for dansk.

5.5.2 Tredje til fjerde semester (3.-4. semester): Undervisnings- og eksamenssproget er som udgangspunktet dansk. Eksamen kan aflægges på svensk eller norsk i stedet for dansk. Hvis et enkeltfag udbydes på dansk, men har været meddelt på engelsk af en underviser, der taler dansk, aflægges eksamen på den studerendes foretrukne sprog (dansk eller engelsk). Hvis et enkeltfag udbydes på dansk, men har været meddelt på engelsk af en underviser, der ikke taler dansk, aflægges eksamen på engelsk.

5.5.3 Femte til sjette semester (5.-6. semester): Udbuds-, undervisnings- og eksamenssproget for alle fag er som udgangspunkt engelsk. Studienævnet kan dispensere fra denne regel.

Uddannelser der udbydes eller undervises på engelsk

5.5.4 For alle semestre gælder følgende: Eksamen aflægges på engelsk. Studienævnet kan dispensere fra denne regel.

Studienævnet kan i øvrigt, hvor forholdene gør det muligt, tillade studerende, der ønsker det, at aflægge en eksamen på et fremmedsprog. Dette gælder dog ikke eksamener, der forudsætter fremstilling på dansk. Studienævnet kan dispensere fra denne regel.

§ 5.6 - Undervisnings- og eksamensformer

Formål
5.6.1 Formålet med eksamener er at bedømme, om og i hvilken grad den studerendes kvalifikationer er i overensstemmelse med de læringsmål, som er fastsat i uddannelsesbekendtgørelsen, studieordningen og de respektive semesterplaner. Den afsluttende eksamen giver grundlag for udstedelse af eksamensbevis.
Eksamensformer 
5.6.2 Uddannelsen indeholder en variation af eksamensformer, der afspejler undervisningens indhold og arbejdsformer. Eksamensformerne skal tilgodese det enkelte fags/fagelements formål og kan være fx

  • mundtlige, skriftlige og praktiske eksamener, projektorienterede forløb samt kombinationer af de forskellige eksamensformer.
5.6.3 Evt. krav om deltagelse i undervisningen eller krav om aflevering af skriftlige opgavebesvarelser m.v. i løbet af undervisningen som forudsætning for, at den studerende kan aflægge eksamen i faget/fagelementet, fremgår af den pågældende fagbeskrivelse.

5.6.4 Alle skriftlige stedprøver afvikles på computer, medmindre andet er angivet i fagbeskrivelserne, i henhold til SDUs regelsæt for skriftlige stedprøver.
Bedømmelse af gruppearbejde
5.6.5 Projekter udføres normalt af grupper af studerende. Grupperne består som udgangspunkt af 6 studerende. Uddannelseslederen kan dog på baggrund af en individuel, faglig vurdering tillade, at der deltager færre, eller flere studerende i en gruppe. Disse regler gælder ikke for bachelorprojektet. 
Lyd- og billedoptagelser
5.6.6 Lyd- og billedoptagelser under en eksamen er ikke tilladt, medmindre optagelserne indgår som en del af eksamensforløbet. Optagelserne foretages da af universitetet.
Brug af hjælpemidler
5.6.7 Brug af hjælpemidler ved eksamener fremgår af de enkelte fagbeskrivelser og/eller semesterplaner.

§ 5.7 - Uregelmæssigheder i forbindelse med eksamener

Disciplinære foranstaltninger

5.7.1 Der træffes disciplinære foranstaltninger over for en studerende, der

  • uretmæssigt skaffer sig eller giver en anden studerende hjælp til besvarelse af en skriftlig opgave eller
  • medbringer ikke-tilladte hjælpemidler til en eksamen eller
  • udgiver en andens arbejde for sit eget eller
  • anvender eget tidligere bedømt arbeje uden henvisning eller
  • ellers gør sig skyldig i eksamenssnyd

jf. Regler om disciplinære foranstaltninger over for studerende ved SDU.

5.7.2 Der kan ligeledes træffes disciplinære foranstaltninger over for en studerende, der udviser forstyrrende adfærd ved eksamen.

Fejl og mangler ved en eksamen

5.7.3 Opdager en studerende fejl og mangler ved en eksamen, skal vedkommende kontakte bedømmerne (ved mundtlig eksamen) eller eksamenstilsynet (ved skriftlig eksamen).

5.7.4 Ved fejl og mangler af særlig alvorlig karakter, eller hvor det må anses for den mest korrekte måde at afhjælpe fejlen eller manglen på, kan universitetet annullere eksamen og foranstalte en ekstraordinær eksamen. Reeksamen, der skyldes annullering af den oprindelige eksamen, kan resultere i en lavere karakter.

5.7.5 Ved andre fejl og mangler kan universitetet give tilbud om en ekstraordinær eksamen. Tilbuddet kan gives til alle studerende, hvis eksamen lider af den pågældende fejl eller mangel. En studerende, der har deltaget i den ekstraordinære eksamen, kan vælge at beholde den oprindeligt givne bedømmelse.

§ 5.8 - Særlige vilkår

5.8.1 Studerende med fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse, et andet modersmål end dansk (kun ved uddannelser udbudt på dansk) eller andre tilsvarende vanskeligheder kan søge Studienævnet om særlige eksamensvilkår. Studienævnet bevilger dette, når det vurderer, at dette er nødvendigt for at ligestille den studerende med andre i eksamenssituationen. Det er en forudsætning, at der med tilbuddet ikke sker en ændring af det faglige niveau ved eksamen. 

5.8.2 Ansøgningsfristen for særlige eksamensvilkår er hhv. den 1. oktober for vintereksamensperioden og den 1. marts for sommereksamensperioden. Ved kroniske funktionsnedsættelser kan Studienævnet godkende særlige eksamensvilkår for resten af bacheloruddannelsen.

5.8.3 Eksamensbeviset vil ikke indeholde oplysninger om særlige eksamensvilkår.

§ 5.9 - Individuelle eksamener og gruppeeksamener

5.9.1 Ordinær eksamen afholdes i umiddelbar forlængelse af det undervisningsforløb, der skal lede frem til eksamen.

5.9.2 Den studerende skal kunne deltage i eksamen i hele eksamensperioden, dog ikke i juli måned. Dette gælder også i situationer, hvor en planlagt eksamen bliver flyttet pga. force majeure.

§ 5.10 - Reeksamener

5.10.1 Studerende, der ikke har bestået den ordinære eksamen samt studerende der har været tilmeldt undervisning i det semester, hvor den ordinære eksamen finder sted, men ikke har deltaget i den ordinære eksamen, kan tilmelde sig reeksamen. 

5.10.2 Reeksamen afholdes i samme eksamenstermin som den ordinære eksamen. Eksamensterminen for efterårssemestret er den 2. januar – den 28./29. februar og for forårssemestret den 1. juni – den 31. august. I visse tilfælde kan nogle eksamener afholdes i hhv. december og maj måned. Der afholdes ikke eksamen i juli måned, medmindre særlige omstændigheder gør sig gældende. 

5.10.3 Den studerende skal tilmelde sig reeksamen via Studenterselvbetjeningen, https://sso.sdu.dk i følgende periode:

  • den 1.- 20. januar for reeksamen i vintereksamensperioden (=februar)
  • den 1.- 20. juni for reeksamen i sommereksamensperioden (=august)

5.10.4 Den studerende kan ikke framelde reeksamen, og der er brugt et eksamensforsøg, hvis den studerende ikke deltager i eksamen, medmindre Studienævnet dispenserer fra denne regel.

5.10.5 Reeksamen kan have en anden eksamens- eller bedømmelsesform end den ordinære eksamen. Evt. ændring i eksamens- eller bedømmelsesformen meddeles de studerende inden eksamens afholdelse. Eksamensformen for bachelorprojektet kan dog ikke ændres.

Konsekvenserne af, at en eksamen ikke er bestået ved 2. eksamensforsøg

5.10.6 En studerende, der ikke har deltaget i eller bestået den ordinære eksamen og den dertilhørende reeksamen, kan tilmelde sig til faget, når det næste gang udbydes ordinært. Den studerende skal overholde tilmeldingsperioden.

5.10.7 Har den studerende ikke bestået en eksamen ved sit 2. eksamensforsøg i fag udbudt af Det Tekniske Fakultet, skal vedkommende deltage i undervisningen og genaflevere alle opgaver forud for næstkommende ordinære eksamen (3. eksamensforsøg), medmindre faget ikke længere udbydes. Studienævnet kan dispensere fra denne regel.

§ 5.11 - Eksamensforsøg

5.11.1 En bestået eksamen kan ikke tages om.

5.11.2 En studerende har 3 forsøg til at bestå en eksamen. Studienævnet kan tillade yderligere eksamensforsøg, hvis det findes begrundet i usædvanlige forhold. I vurderingen af om der foreligger usædvanlige forhold kan spørgsmålet om studieegnethed ikke indgå. Førsteårsprøven og studiestartsprøven udgør en undtagelse fra denne regel.

5.11.3 En studerende, der anden gang skal have sin undervisningsdeltagelse bedømt, kan forlange at aflægge en eksamen i stedet. Undervisningsdeltagelse, hvortil der knytter sig praktiske øvelser, kan dog ikke erstattes af en eksamen. Derudover gælder denne regel ikke for studiestartsprøven.

§ 5.12 - Forudsætninger for deltagelse i eksamener

Manglende opfyldelse af eksamensbetingelser

5.12.1 Opfylder den studerende ikke eksamensbetingelserne, er der brugt et eksamensforsøg medmindre Studienævnet kan dispensere fra denne regel, hvis der foreligger usædvanlige forhold.

Udeblivelse fra eksamensaktiviteter

5.12.2 Udebliver en studerende fra eksamen, er der brugt et eksamensforsøg. Hvis et fag bliver bedømt med en samlet karakter på baggrund af en helhedsvurdering af flere eksamensaktiviteter, medfører udeblivelse fra én eksamensaktivitet, at den studerende registreres som "udeblevet" fra hele eksamen. Studienævnet kan dispensere fra denne regel, hvis der foreligger usædvanlige forhold.

Særligt vedr. gruppearbejde

5.12.3 Gruppearbejdet fordrer den studerendes aktive deltagelse. Derfor udføres arbejdet under vejlederens tilsyn. Lever en studerende ikke op til kravet om aktiv deltagelse, kan den pågældende uddannelseskoordinator, efter vejlederens eller uddannelseslederens indstilling herom, beslutte, at den studerende bliver ekskluderet fra gruppen. De kriterier, der lægges til grund for vurderingen af, om gruppearbejdet er sket tilfredsstillende, fastsættes for det pågældende projekt ved vejledningens begyndelse. 

§ 5.13 - Digitale eksamener og hjælpemidler

5.13.1 Gruppeeksamen tilrettelægges som individuel eksamen eller som gruppeeksamen. 

5.13.2 Grundlaget for bedømmelse er altid individuelt, og der gives individuelle karakterer. 

5.13.3 Det fremgår af fagbeskrivelsen, hvor mange studerende der højst kan deltage i den enkelte gruppeeksamen. Der kan ikke vælges en individuel eksamen i stedet for gruppeeksamen, bortset i forbindelse med bachelorprojekt.

§ 6 - Bestemmelser om merit og fritagelser

§ 6.1 - Startmerit

6.1.1 Den studerende skal søge om merit for beståede uddannelseselementer fra alle tidligere uafsluttede uddannelsesforløb på bachelorniveau umiddelbart efter indskrivningen på den pågældende uddannelse ved Det Tekniske Fakultet.

§ 6.2 - Forhåndsmerit

6.2.1 Studerende, der som en del af uddannelsen ønsker at gennemføre uddannelseselementer ved en anden uddannelse eller en anden videregående uddannelsesinstitution i Danmark eller i udlandet, skal ansøge Studienævnet om forhåndsmerit for de planlagte uddannelseselementer.

6.2.2 Studerende, der ønsker at tage på udlandsophold af mindst et semesters varighed, skal have bestået fag svarende til mindst 90 ECTS-point på den pågældende bacheloruddannelse. Derudover må udlandsophold ikke lede til en studietidsforlængelse.

6.2.3 Forhåndsmerit for fag, som udbydes i efterårssemestret, og som skal indgå i den studerendes valgfagspulje, skal være godkendt af Studienævnet senest ved Studienævnets møde i august. Modsvarende skal forhåndsmerit for fag, som udbydes i forårssemestret, og som skal indgå i den studerendes valgfagspulje, være godkendt af Studienævnet senest ved Studienævnets møde i januar.

6.2.4 Forhåndsmerit for fag, som udbydes i efterårssemestret, og som skal erstatte konstituerende fag i den studerendes studieordning, skal være godkendt af Studienævnet senest ved Studienævnets møde i april. Modsvarende skal forhåndsmerit for fag, som udbydes i forårssemestret, og som skal erstatte konstituerende fag i den studerendes studieordning, være godkendt af Studienævnet senest ved Studienævnets møde i november.

6.2.5 Godkendelsen af forhåndsmerit forpligter en studerende til at fremsende dokumentation for beståede studieaktiviteter til SDU.

6.2.6 Den studerende skal søge om forhåndsmerit på ny, hvis den studerende ikke kan følge en eller flere af de forhåndsmeriterede uddannelsesaktiviteter.

§ 6.3 - Merit

6.3.1 Studienævnet kan efter faglig vurdering bevilge meritoverførsel for fag gennemført ved en anden videregående uddannelse i Danmark eller i udlandet.

6.3.2 Mulighederne for merit vil altid afhænge af Studienævnets vurdering af ækvivalensen mellem de berørte uddannelseselementer.

6.3.2.1 Beståede fagelementer kan kun meritoverføres i tilfælde, hvor fagelementerne er bachelor- eller kandidatniveau.

6.3.3 Fagelementer, hvor der er indholdsmæssigt sammenfald med konstituerende fagelementer på det pågældende studium, eller hvor der er indholdsmæssigt sammenfald mellem allerede beståede fagelementer, kan ikke godkendes som valgfag eller meritoverføres på uddannelsen. Valgfag omfatter alle fagelementer, der er godkendt af Studienævnet, og som ikke er obligatoriske på det studie, hvor den studerende er indskrevet.

6.3.4 Merit bevilges kun mod fremvisning af et officielt, stemplet og underskrevet karakterbevis over de beståede studieaktiviteter.

6.3.5 Meritoverførsel med karakter sker kun i tilfælde, hvor karakteren er givet i henhold til 7-trinsskalaen og er er ækvivalens mellem den beståede studieaktivitet og den studieaktivitet, der skal erstattes. Ækvivalensen skal gælde både for det faglige indhold og omfanget målt i ECTS-point.

§ 7 - Bestemmelser om uddannelsens tilrettelæggelse

§ 7.1 - Til- og framelding til undervisning og eksamener

Tilmelding

7.1.1 Tilmelding til undervisning og eksamener sker i overensstemmelse med SDUs regler for tilmelding til fag og eksamen.

7.1.2 Det er en betingelse for at kunne deltage i undervisning og eksamen på de enkelte semestre, at den studerende tilmelder sig til semestrets aktiviteter rettidigt.

7.1.2.1 Optagelse på uddannelsen medfører samtidigt tilmelding til 1. og 2. semesters undervisning og ordinære eksamener. Tilmelding til undervisning og ordinære eksamener på de øvrige semestre foregår elektronisk på SDU-Studenterselvbetjeningen, https://sso.sdu.dk.

7.1.2.2 Tilmeldingsperioderne er hhv. den 20.-30. maj for tilmeldingen til undervisningen i efterårssemestret og den 20.-30. november for tilmelding til undervisningen i forårssemestret. Tilmeldingsperioderne offentliggøres som opslag på hjemmesiden samt pr. mail til de studerendes SDU-mailadresser. Det er den studerendes ansvar at holde sig orienteret om fristen for tilmelding.

7.1.3 Tilmelding til et fag eller valgfag medfører automatisk tilmelding til undervisning og en tilhørende ordinære eksamen. Tilmeldingen til såvel obligatoriske fag som valgfag er bindende. Studienævnet kan dispensere fra denne regel, hvis usædvanlige forhold gør sig gældende. Det er dog muligt at skifte valgfag, jf. 7.1.4

7.1.3.1 Hvis den studerende tilmelder sig til fag ud over 30 ECTS-point pr. semester, er også denne tilmelding bindende, og vil som udgangspunkt medføre, at fag ikke kan afmeldes.

7.1.4 Studerende kan skifte et valgfag, vedkommende ikke har aflagt eksamensforsøg i, ud med et andet valgfag inden for de første tre uger fra semesterstart. Denne mulighed gælder dog ikke sommerskolefag. 

7.1.5 Den studerende skal senest tilmelde sig til undervisning og eksamenerne i et fag, når faget sidste gang udbydes.

7.1.6 Det er den studerendes ansvar at kontrollere sine tilmeldinger ved semesterstart.

7.1.7 Studerende kan ikke tilmelde sig til fag ud over uddannelsens ramme, medmindre den pågældende studerende er optaget på et af SDUs talentprogrammer, jf. talentbekendtgørelsen. I så fald kan uddannelsens ramme kun overskrides med de studieaktiviteter, der indgår i talentprogrammet. 

Framelding

7.1.8 Framelding fra eksamen kan ikke finde sted, og der er brugt et eksamensforsøg hvis den studerende ikke deltager i eksamenen, medmindre Studienævnet bevilger dispensation til framelding af et eller flere fag. En dispensation forudsætter, at der foreligger usædvanlige forhold. Den studerende skal søge om framelding, før vedkommende aflægger et eksamensforsøg i det pågældende fag. 

§ 7.2 - Tilladelse til at følge fag på kandidatniveau

7.2.1 Studerende, der er optaget og indskrevet på en bacheloruddannelse ved SDU, kan søge om dispensation til at følge fag, fagelementer og eksamen på i alt op til 30 ECTS-point på en kandidatuddannelse. Studienævnet kan godkende sådanne tilladelser, hvis Studienævnet skønner, at den studerende har faglige forudsætninger for at gennemføre og bestå bacheloruddannelsen og samtidig gennemføre fag (undervisning og eksamen) på kandidatuddannelsen. 

7.2.1.1 Den studerende skal, som udgangspunkt, have bestået alle fag på 1.-4. semester af bacheloruddannelsen ved SDU. Den studerende kan højst følge fag svarende til 30 ECTS-point samlet pr. semester, inklusive de ikke-beståede bachelorfag. 

§ 7.3 - Tidsfrist for gennemførsel af studiet (Maksimal studietid)

Maksimal studietid

7.3.1 Bacheloruddannelsen skal senest være afsluttet 4 år efter studiestart, jf. SDUs regler for seneste afslutning af bachelor-, professionsbachelor- og kandidatuddannelser. Bevilget orlov medregnes ikke i denne tid.

7.3.2 Studienævnet kan dispensere fra reglen om maksimal studietid, hvis der foreligger usædvanlige forhold eller den studerende er eliteidrætsudøver, iværksætter eller formand i frivillige organisationer under Dansk Ungdoms Fællesråd.

§ 7.4 - Krav om studieaktivitet

Minimumsbeståkrav

7.4.1 Den studerende skal bestå mindst én ECTS-udløsende prøve i løbet af en sammenhængende periode på et år. Hvis kravet ikke opfyldes, vil den studerende blive udmeldt af sin uddannelse.

7.4.1.1 Studienævnet kan dispensere fra minimumsbeståkravet, hvis der foreligger usædvanlige forhold.

§ 7.5 - Bachelorprojekt

7.5.1 Bachelorprojektet placeres på uddannelsens 6. semester. Det skal demonstrere den studerendes evne til på kvalificeret vis at formulere, analysere og bearbejde problemstillinger inden for et afgrænset fagligt emne, der afspejler hovedvægten i uddannelsen.

7.5.2 Bachelorprojektet kan skrives individuelt eller af to studerende. Den pågældende uddannelsesleder kan tillade, at bachelorprojektet udarbejdes af maksimalt tre studerende i fællesskab.

7.5.3 Bachelorprojektet udarbejdes hen over et semester. Startdatoen og afleveringsfristen her hhv. den første hverdag i september og januar i efterårssemestret, og den første hverdag i hhv. februar og juni måned i forårssemestret. Studienævnet kan dispensere fra de fastlagte frister, hvis usædvanlige forhold gør sig gældende.

7.5.4 Projektkontrakten godkendes af vejleder og pågældende uddannelsesleder. En kontrakt, der er godkendt af vejleder og uddannelsesleder, kan efter startdatoen kun ændres ved en studienævnsdispensation. Titelændringer, der ikke medfører udsættelse af afleveringsfristen, godkendes af vejleder.

7.5.5 Afleveringsfristen for bachelorprojektrapporten er bindende og en overskridelse af fristen vil betyde, at projektet betragtes som ikke bestået, og den studerende må tilmelde sig til undervisning i bachelorprojekt i det efterfølgende semester, indgå en ny bachelorprojektkontrakt og udarbejde et nyt bachelorprojekt. Et nyt projekt defineres som en ny projektbeskrivelse med en ny titel.

7.5.6 Bachelorprojektet skal forsynes med et resumé på et fremmedsprog. Det er fastsat i fagbeskrivelsen, hvilket sprog resuméet skal affattes på. Hvis bachelorprojektet er skrevet på et fremmedsprog, bortset fra norsk og svensk, kan resuméet skrives på dansk. Resuméet indgår i bedømmelsen af bachelorprojektet.

§ 7.6 - Skift mellem linjer/profiler

7.6.1 Hvis der er profiler på bacheloruddannelsen, kan Studienævnet bevilge dispensation til profil- eller specialiseringsskift. Evt. profil- eller specialiseringsskift må ikke lede til en forlængelse af den samlede studietid.

§ 7.7 - Individuelle studieaktiviteter

Individuelle studieaktiviteter

7.7.1 En studerende kan efter aftale med en vejleder søge Studienævnet om en individuel studieaktivitet.

7.7.2 Individuelle studieaktiviteter skal indeholde en beskrivelse af læringsudbytte i form af viden, færdigheder og kompetencer, samt bedømmelsesform.

7.7.3 En individuel studieaktivitet må ikke bruges til at reducere bredden i uddannelsen, og den må ikke overlappe bachelorprojektet indholdsmæssigt.

7.7.4 En individuel studieaktivitet må som udgangspunkt højst have et omfang på 5 ECTS-point. Studienævnet kan i særlige situationer afvige fra dette. 

7.7.5 Individuelle studieaktiviteter, som gennemføres i efterårssemestret og som ikke indgår i studieordningen, og som skal indgå i den studerendes valgfagspulje, skal være godkendt af Studienævnet senest ved Studienævnets møde i august. Tilsvarende skal individuelle studieaktiviteter, som gennemføres i forårssemestret, og som ikke indgår i den studerendes studieordning, og som skal indgå i den studerendes valgfagspulje, være godkendt af Studienævnet senest ved Studienævnets møde i januar.

7.7.6 Individuelle studieaktiviteter, som gennemføres i efterårssemestret og som ikke indgår i studieordningen, og som skal erstatte et konstituerende fag i den studerendes studieordning, skal være godkendt af Studienævnet senest ved Studienævnets møde i april. Tilsvarende skal individuelle studieaktiviteter, som gennemføres i forårssemestret og som ikke indgår i den studerendes studieordning, og som skal erstatte et konstituerende fag i den studerendes studieordning, være godkendt af Studienævnet senest ved Studienævnets møde i november. Som udgangspunkt kan individuelle studieaktiviteter kun erstatte konstituerende (obligatoriske) fag i situationer, hvor det konstituerende (obligatoriske) fag ikke længere udbydes, den studerende ikke har aflagt eksamensforsøg i pågældende fag, og det ikke er muligt at følge et modsvarende fag (forhåndsmerit). 

§ 7.8 - Deltagerbegrænsning

7.8.1 Universitetet kan fastsætte begrænsninger for valg af fag og for valg af emner til projektarbejderne. Universitetet anvender faglige kriterier som udvælgelseskriterier, hvis der er et begrænset antal pladser til at følge et fag. Hvis det ikke er muligt at fastsætte faglige kriterier, kan universitetet anvende lodtrækning som udvælgelseskriterium.

§ 8 - Dispensation og klagemuligheder

§ 8.1 - Dispensation fra regler, fastsat af universitetet

8.1.1 Studienævnet kan, når det er begrundet i usædvanlige forhold, dispensere fra de regler i studieordningen, der alene er fastsat af universitetet. I visse tilfælde kan Studienævnet dispensere studerende, der er eliteidrætsudøvere, iværksættere eller formænd i frivillige organisationer under Dansk Ungdoms Fællesråd, fra reglerne i studieordningen og/eller SDUs regler. Studienævnet må i alle vurderinger af dispensationer, undtaget dispensation for ekstra prøveforsøg, inddrage studieegnethed.

8.1.2 Eventuelle ansøgninger om dispensation fra reglerne i studieordningen skal være skriftlige, begrundende og vedlagt relevant dokumentation. Den studerende skal afholde evt. udgifter i forbindelse med fremskaffelse af dokumentation. Information om ansøgningsfrister findes her

§ 8.2 - Klage over eksamener

8.2.1 Den studerende kan klage over eksamen eller anden bedømmelse, der indgår i eksamen. Klagen kan vedrøre

  • retlige spørgsmål (dvs. om sagen er behandlet i overensstemmelse med gældende ret og almindelige forvaltningsretlige principper);
  • eksaminationsgrundlag;
  • eksaminationsforløb; og/eller
  • bedømmelse
Klagen skal indgives af den studerende til universitetet senest 14 dage efter offentliggørelse af eksamensresultatet. Klagen skal være skriftlig og begrundet. Klagen sendes til Studienævnssekretariatet ved Det Tekniske Fakultet (studienaevn@tek.sdu.dk) 

8.2.2 Universitetet afgør klagen på grundlag af bedømmernes faglige udtalelse og klagerens kommentarer til udtalelsen. Afgørelsen kan gå ud på tilbud om ombedømmelse, tilbud om reeksamen eller at klageren ikke får medhold i klagen. Ombedømmelse og reeksamen kan resultere i lavere karakter. Der kan ikke klages over eksaminationsgrundlag, eksamensforløb eller bedømmelse i forbindelse med studiestartsprøven.

§ 8.3 - Klage over universitetets afgørelser

Klager over retlige forhold

8.3.1. Den studerende kan klage over retlige forhold (dvs. om sagen er behandlet i overensstemmelse med gældende ret og almindelige forvaltningsretlige principper) i forbindelse med universitetets afgørelse, herunder afgørelser truffet af Studienævnet. Klager vedrørende retlige forhold kan indbringes for Uddannelses- og Forskningsstyrelsen.

8.3. 2 Klagen skal indgives til universitetet senest 14 dage efter at den studerende er blevet gjort bekendt med den afgørelse, der klages over. Klagen skal være skriftlig. Klagen sendes til Studienævnssekretariatet ved Det Tekniske Fakultet (studienaevn@tek.sdu.dk).

Klager over merit og forhåndsmerit

8.3.3 Klager over afslag eller delvis afslag over

  • forhåndsmerit for danske eller udenlandske uddannelseselementer; og
  • merit for beståede danske eller udenlandske uddannelseselementer

kan indbringes for et meritankenævn efter reglerne i Bekendtgørelse om ankenævn for afgørelser om merit i universitetsuddannelser (meritankenævnsbekendtgørelsen). Klagen skal indgives til universitetet senest 14 dage efter at den studerende er blevet gjort bekendt med den afgørelse, der klages over. Klagen skal være skriftlig og begrundet. Klagen sendes til Studienævnssekretariatet ved Det Tekniske Fakultet (studienaevn@tek.sdu.dk). 

§ 9 - Uddannelsens forankring

§ 9 - Overgangsordninger

9.0.1 Studerende genoptaget og/eller genindskrevet den 1. september 2021 kan ikke få merit for studiestartsprøven på tidligere studieordninger. Med andre ord skal disse studerende bestå studiestartsprøven i september 2021 for at kunne fortsætte på uddannelsen. 

9.0.2 Studerende optaget før den 1. september 2015 er omfattet af reglerne for maksimal studietid gældende for disse studerende pr. den 1. september 2015. Mao. skal disse studerende have afsluttet deres bacheloruddannelse inden for 4,5 år efter studiestart, svarende til hhv. 55 måneder ved studiestart i efterårssemestret og 56 måneder ved studiestart i forårssemestret. 

9.0.3 Studiespecifik overgangsordning 

Ved ikrafttrædelse af denne studieordning udfases tidligere studieordninger, og eksamen og undervisning i de berørte fag gennemføres sidste gang i takt med udfasningen. For detaljer henvises til den enkelte fagbeskrivelse. 

Studerende på tidligere studieordninger vil fortsat være indskrevet på den gamle studieordning, og vil således ikke blive påvirket af en ny studieordning, medmindre de kommer bagud eller af anden grund søger om overflytning til denne studieordning.

Studerende på tidligere studieordninger, som ikke følger det normerede studieforløb, vil ikke blive tilbudt særlig undervisning. Studerende der mangler fag, der ikke længere udbydes, skal således erstatte disse fag med fag fra den nye studieordning. Alternativt kan studerende søge Studienævnet om overflytning til en nyere studieordning. 

Orlov og genindskrivning
Ved genindskrivning på uddannelsen bestemmer uddannelsen, om den studerende bliver overflyttet på denne studieordning, eller om vedkommende kan fortsætte på den oprindelige studieordning. Efter endt orlov vil den studerende blive indskrevet på sin oprindelige studieordning, medmindre den studerende søger om overflytning. 

§ 9.1 - Studienævn

Studienævnet for uddannelserne ved Det Tekniske Fakultet

§ 9.2 - Censorkorps

Ingeniøruddannelsernes landsdækkende censorkorps

§ 9.3 - Ikrafttrædelsesdato

01-09-2021

§ 9.4 - Dato for godkendelse i studienævnet

06-09-2021

§ 9.5 - Dato for Dekanens godkendelse

06-09-2021