Studieordning for cand.mag. i international virksomhedskommunikation
- cand.mag. i international virksomhedskommunikation
- Master of Arts (MA) in International Business Communication
§ 1 - Beskrivelse af uddannelsen
§ 1.1 - Stamblad
Bekendtgørelser
Bekendtgørelse om karakterskala og anden bedømmelse ved uddannelser på Uddannelses- og Forskningsministeriets område (karakterbekendtgørelsen) (BEK nr 114 af 03/02/2015)
Bekendtgørelse af lov om åben uddannelse (erhvervsrettet voksenuddannelse) m.v. (LBK nr 609 af 28/05/2019)
Bekendtgørelse om eksamen og censur ved universitetsuddannelser (eksamensbekendtgørelsen) (BEK nr 22 af 09/01/2020)
Bekendtgørelse om deltidsuddannelse ved universiteterne (deltidsbekendtgørelsen) (BEK nr 24 af 09/01/2020)
Sprog
Dansk, Engelsk§ 1.2 - Uddannelsens formål, herunder evt. faglig profil og specialiseringer
Kandidatuddannelsen i International Virksomhedskommunikation er et heltidsstudium, der udgør 120 ECTS, tilrettelagt på deltid. Deltidsuddannelsen er strakt ud over 4 år.
Formålet med uddannelsen er at give den studerende en række fagspecifikke og fagrelaterede kompetencer – herunder fælles erhvervssproglige kompetencer.
Enhver kandidatuddannelse giver adgang til at søge ind på en ph.d.-uddannelse.
Kompetencebeskrivelse
Formålet med kandidatuddannelsen i International Virksomhedskommunikation er at give den studerende kvalifikationer gennem fagspecifik og fagrelateret kunnen, viden og metode.
Kandidatuddannelsen repræsenterer den fulde faglige udbygning af den studerendes samlede studieforløb. Den færdige kandidat vil have opnået faglige og erhvervsmæssige kompetencer, der kvalificerer den studerende til at varetage et bredt spektrum af erhvervsfunktioner.
Uddannelsens kompetencemål opdeles i generelle og fagspecifikke kompetencemål. De generelle kompetencemål er de overordnede kompetencemål dimittenden har efter afslutning af uddannelsen, mens de fagspecifikke kompetencemål relaterer sig til uddannelsens kernefaglighed. Iht. ”Ny dansk kvalifikationsramme for videregående uddannelse” opdeles kompetencemål i viden, færdigheder og kompetencer:
Generelle kompetencemål
Kandidaten skal
- kunne afgrænse og definere et fagligt problem på et højt videnskabeligt niveau
- udtømmende kunne undersøge, analysere og løse faglige problemer ved hjælp af relevante faglige teorier og metoder samt inddrage aktuel international forskning
- kunne systematisere kompleks viden og data samt udvælge og prioritere forhold, der er væsentlige for emnet
- kritisk kunne vurdere fagets forskellige teorier og metoder
- have en præcis og konsekvent begrebsanvendelse
- kunne argumentere på et holdbart videnskabeligt grundlag
- kunne igangsætte og gennemføre en faglig dialog
- kunne fokusere og skabe sammenhæng i løsning af opgaver
- tage kritisk stilling til benyttede kilder og dokumentere disse ved hjælp af referencer, noter og bibliografi
- anvende et sprog - skriftligt og/eller mundtligt - der er emneorienteret, præcist og korrekt
- formidle forskningsbaseret viden og diskutere komplekse videnskabelige problemstillinger, således at det bliver relevant og forståeligt for forskellige målgrupper
- kunne styre arbejds- og udviklingssituationer, der er komplekse og forudsætter nye løsningsmodeller samt kunne indgå i et samarbejde, herunder at kunne modtage og give konstruktiv kritik
- kunne arbejde selvstændigt, disciplineret, struktureret og målrettet, herunder også kunne overholde deadlines og formalia
- anvende IT som et redskab i forbindelse med såvel informationssøgning som mundtlig og skriftlig formidling
Sammenhængen mellem kvalifikationsrammen for videregående uddannelser, uddannelsens kompetencemål og de enkelte fagelementers læringsmål fremgår af bilag 1. Uddannelsens faglige kompetencemål fremgår under Studieforløb.
§ 1.3 - Didaktisk, pædagogisk grundlag og kontakt til forskningsmiljø
Studerendes mulighed for kontakt til relevant forskningsmiljø
Alle kandidatuddannelsens discipliner har en fagansvarlig forsker og er forankret i forskningsmiljøet på Institut for Sprog og Kommunikation. Forskernes aktuelle forskning inddrages hyppigt i undervisning og vejledning, forskningsgrupperne holder jævnligt møder, workshops og symposier, som de studerendes inviteres til at deltage i. På elitemodulet Forskning i virksomhedskommunikation samt i specialeforløbet har de studerende selv mulighed for at deltage i en forskningsgruppe.
Humanioramodellen for aktiv læring og aktiverende undervisning
Humanioramodellen er en platform for udvikling og udformning af aktiverende undervisning og aktiv læring på det Humanistiske Fakultet. Hermed udmønter humanioramodellen Syddansk Universitets principper for uddannelse: aktiverende undervisning og aktiv læring. Modellen tager udgangspunkt i, at aktiv læring realiseres gennem deltagelse i flere forskellige former for undervisning og aktiviteter. Den viser samtidig, hvordan undervisningen kan være aktiverende på forskellig vis.
Humanioramodellen baserer sig på, at forskellige former for undervisningsaktiviteter foregår i forskellige ”rum”, der defineres af underviseres og studerendes respektive roller og ansvar. Modellen synliggør, at den studerende har forskellige opgaver og roller i løbet af sit studium, herunder at deltage i forskellige aktiviteter og bidrage med en varietet af leverancer.
Studerendes studieaktiviteter organiseres og rammesættes i fire rum:
Underviseren planlægger og gennemfører aktiverende undervisning, herunder
- involverer alle fire rum under hensyntagen til det enkelte fags målbeskrivelse
- tydeliggør hvilket ansvar studerende har i forhold til deltagelse i de forskellige rum
- støtter studerendes tilegnelse af studiekompetence til at arbejde i de forskellige rum
Underviseren reflekterer således over hvilke aktiviteter, der kan foregå i de fire rum, og hvordan aktiviteterne hænger sammen med fagets mål og udprøvning. Uddannelsens ledelse sikrer, at de studerende samlet set har aktiviteter i alle fire rum i hvert semester, samt at undervisernes særlige kompetencer og styrkeområder udnyttes bedst muligt i implementeringen af modellen.
Modellen synliggør, at studerende har forskellige former for ansvar, opgaver og roller knyttet til deltagelse i de forskellige studieaktiviteter. Det forventes, at den studerende leverer forskellige typer produkter og ydelser i de forskellige rum. Den studerende bliver således bevidst om og fortrolig med forskellige studieaktiviteter og opgaveformer.
Undervisningsrum, hvor underviser har planlægningsansvar og er til stede
Dette undervisningsrum vil typisk indeholde forelæsninger og holdundervisning med aktiverende elementer, ekskursioner og workshops, hvor studerende deltager aktivt ved for eksempel at stille spørgsmål, reflektere, tage noter og bidrage til diskussioner i grupper og i plenum.
Her kan eksempelvis summemøder, refleksionsspørgsmål, quizzes, udfærdigelse af begrebskort, mm. være aktiverende elementer, som underviseren kan gøre brug af.
Studierum, hvor underviser har planlægningansvar, men ikke er til stede
Dette studierum vil typisk kunne indeholde gruppearbejde, øvelser, opgaveløsning og tilsvarende aktiviteter, som er rammesat af underviseren, og hvor den studerende deltager aktivt.
Eksempler på aktiviteter kan være arbejde med arbejdsspørgsmål til pensum, logbøger, bidrag til blogs eller wikier, indsamling af materiale til egen eller gruppes portfolio, feltarbejde mm.
Undervisningsrum, hvor underviser er til stede, men studerende har planlægningsansvar for konkrete delaktiviteter
Dette undervisningsrum vil typisk kunne indeholde gruppeoplæg, vejledning og spørgetimer og lignende aktiviteter inden for rammerne af kurset. Den studerende deltager aktivt ved for eksempel at afholde studenteroplæg, respondere på medstuderendes oplæg evt. med varierende opponentroller, tage initiativ til og forberede vejledning. I alle tilfælde kan der være tale om individuelt såvel som gruppebaseret arbejde.
Dette undervisningsrum kan eksempelvis rumme gruppeoplæg, flipped classroom, peerfeedback, case- og problembased learning, projektvejledning og spørgetimer.
Studierum, hvor studerende har planlægningsansvar, og underviser ikke er til stede
Dette studierum indeholder den studerendes selvstændige studier, aktiv deltagelse i selvorganiserede læsegrupper og fælles eksamensforberedelse, udarbejdelse af opgaver og andre studieprodukter.
Humanioramodellen er en overordnet model, som gælder for alle uddannelser, som er hjemmehørende under Det Humanistiske Fakultet. Modellen er både en beskrivelse af eksisterende praksis på de humanistiske uddannelser, hvor aktiverende pædagogiske former allerede spiller en stor rolle, og et pejlepunkt i forhold til den videre udvikling af undervisningen på fakultetet. Studienævnet for den enkelte uddannelse afgør i detaljen, hvordan modellen kommer til udtryk i den pågældende uddannelse.
§ 2 - Indskrivning
§ 2.1 - Retskrav på optagelse på kandidatuddannelse
§ 2.2 - Direkte adgangsgivende grundlag til optagelse på kandidatuddannelse
Hovedadgangskravet til kandidatuddannelsen er en akademisk bacheloruddannelse.
Følgende bacheloruddannelser giver direkte adgang til kandidatuddannelsen i International Virksomhedskommunikation:
- Bacheloruddannelsen i international virksomhedskommunikation med tysk og spansk, Odense
- Bacheloruddannelsen i international virksomhedskommunikation med engelsk og spansk, Odense
- Bacheloruddannelsen i international virksomhedskommunikation med engelsk og tysk, Odense
- Bacheloruddannelsen i international virksomhedskommunikation med tysk/spansk/engelsk/arabisk og medier, Odense
- Bacheloruddannelsen i international virksomhedskommunikation med tysk/spansk/arabisk og kommunikation, Odense
- Bacheloruddannelsen i international virksomhedskommunikation med engelsk og medier, Odense
- Bacheloruddannelsen i international virksomhedskommunikation med engelsk og kommunikation, Slagelse
- Bacheloruddannelsen i international virksomhedskommunikation med engelsk og international marketing, Slagelse
- Bacheloruddannelsen i international virksomhedskommunikation med sproglig og kulturelformidling tysk og engelsk, Sønderborg
- Bacheloruddannelsen i international virksomhedskommunikation med sproglig og kulturel formidling dansk og engelsk, Sønderborg
- Bacheloruddannelsen i spanske og spanskamerikanske studier og tilvalg (ikke-gymnasierettet)
Adgang til kandidatuddannelsen i International Virksomhedskommunikation med specialisering i engelsk virksomhedskommunikation forudsætter engelsk som fremmedsprog på den adgangsgivende bacheloruddannelse.
Der henvises derudover til profilerne for henholdsvis:
- International virksomhedskommunikation med specialisering i dansk virksomhedskommunikation
- International virksomhedskommunikation med specialisering i engelsk virksomhedskommunikation
§ 2.3 - Andre adgangsgrundlag til optagelse på kandidatuddannelse
Universitetet kan optage ansøgere på et andet grundlag end dem, der er anført under Direkte adgangsgivende grundlag til optagelse på kandidatuddannelse såfremt det vurderes, at ansøgeren har faglige kvalifikationer, der kan sidestilles hermed, og universitetet skønner, at ansøgeren kan gennemføre uddannelsen.
§ 2.4 - Uddannelsens faglige forudsætninger og krav til erhvervserfaring
§ 2.5 - Deltagerbetaling
- 1. prøveforsøg: den ordinære eksamen, der følger i umiddelbar forlængelse af undervisningens afholdelse
- 2. prøveforsøg: den tilhørende reeksamen i samme eksamenstermin, som den ordinære eksamen
- 3. prøveforsøg: næste ordinære eksamenstermin (ved ordinær eksamen i sommereksamen betyder næste ordinære eksamenstermin den efterfølgende sommereksamen).
§ 3 - Struktur og progression
§ 3.1 - Overordnet opbygning og struktur
Kandidatuddannelse i International Virksomhedskommunikation består af:
- Konstituerende fag på 90 ECTS. Heraf udgør obligatoriske fag 60 ECTS, som er fordelt på:
- Valgfag på 30 ECTS
§ 3.2 - Studieforløb
KA International Virksomhedskommunikation deltid (120 ECTS) dansk, Optag 2020
KA International Virksomhedskommunikation deltid (120 ECTS) dansk, Optag 2019
KA International Virksomhedskommunikation deltid (120 ECTS) dansk, Optag 2018
KA International Virksomhedskommunikation deltid (120 ECTS) engelsk, Optag 2020
KA International Virksomhedskommunikation deltid (120 ECTS) engelsk, Optag 2019
KA International Virksomhedskommunikation deltid (120 ECTS) engelsk, Optag 2018
§ 3.3 - Sammenhæng mellem adgangskrav og uddannelsens første år
§ 4 - Fagbeskrivelser
§ 4.1 - Fagbeskrivelser
KA International Virksomhedskommunikation deltid (120 ECTS) dansk, Optag 2020
KA International Virksomhedskommunikation deltid (120 ECTS) dansk, Optag 2019
KA International Virksomhedskommunikation deltid (120 ECTS) dansk, Optag 2018
KA International Virksomhedskommunikation deltid (120 ECTS) engelsk, Optag 2020
KA International Virksomhedskommunikation deltid (120 ECTS) engelsk, Optag 2019
KA International Virksomhedskommunikation deltid (120 ECTS) engelsk, Optag 2018
§ 5 - Bestemmelser om prøver
§ 5.1 - Stave- og formuleringsevne ved større opgaver
§ 5.2 - Interne eller eksterne prøver
§ 5.3 - Undervisnings- og eksamenssprog
§ 5.4 - Undervisnings- og prøveformer
§ 5.5 - Særlige bestemmelser vedr. prøver
§ 5.6 - Uregelmæssigheder i forbindelse med prøver
§ 5.7 - Særlige prøvevilkår
§ 5.8 - Forudsætninger for deltagelse i undervisning og prøver
§ 5.9 - Digitale prøver samt hjælpemidler
- alle fildelingstjenester (herunder fx Dropbox, Googledocs, Bb Content System)
- alle sociale medier (herunder fx Facebook, Messenger)
- al kommunikation
- Ingen hjælpemidler: Man må medbringe skrivematerialer og lommeregner
- Alle skriftlige hjælpemidler: Man må medbringe bøger, artikler, kompendier, noter, opgavebesvarelser, ordbøger (trykte), lommeregner
- Alle hjælpemidler minus internet: Man må medbringe (trykte, skrevne og i elektronisk form) bøger, artikler, kompendier, noter, opgavebesvarelser, ordbøger (CD-rom og lignende samt trykte), computer, lommeregner
- Alle hjælpemidler plus internet (dog ikke kommunikation): Man må medbringe (trykte, skrevne og i elektronisk form) bøger, artikler, kompendier, noter, opgavebesvarelser, ordbøger (CD-rom og lignende samt trykte og online-versioner), lommeregner, computer samt internet
- Ingen hjælpemidler: Skrivematerialer (herunder PC uden internetadgang), lommeregner og digital pen
- Alle hjælpemidler minus internet: (trykte, skrevne og i elektronisk form) Bøger, artikler, kompendier, noter, opgavebesvarelser, ordbøger (CD-rom og lignende samt trykte), lommeregner, digital pen
- Alle hjælpemidler plus internet: (trykte, skrevne og i elektronisk form) Bøger, artikler, kompendier, noter, opgavebesvarelser, ordbøger (CD-rom og lignende samt trykte og online), lommeregner, digital pen samt internet
§ 5.10 - Individuelle og gruppeprøver
§ 5.11 - Generelle regler vedr. formalia
Sideomfang
Det fremgår af de enkelte fagbeskrivelser hvilket omfang de enkelte skriftlige eksamensbesvarelser skal have. Omfanget er angivet i normalsider eller antal typeenheder. En normalside svarer til 2400 typeenheder, se ovenfor.
- Forside
- Indholdsfortegnelse
- Abstract (resumé)
- Litteraturliste
- Bilag
§ 6 - Bestemmelser om merit og fritagelser
§ 6.1 - Startmerit
Studienævnet skal i forbindelse med optagelse behandle ansøgninger om merit jf. adgangsbekendtgørelsens § 32.
§ 6.2 - Forhåndsmerit
Studienævnet skal behandle ansøgninger om forhåndsmerit, såfremt en studerende som del af sin uddannelse ønsker
- at tage fag på en udenlandsk videregående uddannelsesinstitution,
- at tage fag på andre danske universiteter eller
- at tage andre fag på SDU, end dem der indgår i den studieordning, hvorunder den studerende er indskrevet, og som ikke allerede er godkendt af studienævnet som en del af valgfagsudbuddet.
§ 6.3 - Merit
Studienævnet kan i enkelttilfælde bevilge meritoverførsel for fag taget f.eks. ved et andet universitet. Generelle bestemmelser om meritoverførsel skal forelægges dekanen.
Der henvises til § 46 i uddannelsesbekendtgørelsen.
§ 7 - Bestemmelser om uddannelsens tilrettelæggelse
§ 7.1 - Til- og framelding til undervisning og prøver
§ 7.2 - Tilladelse til at følge fag på kandidatniveau
§ 7.3 - Tidsfrist for gennemførsel af studiet
Kandidatuddannelsen i International Virksomhedskommunikation på deltid skal være gennemført senest 6 år efter påbegyndelse, der henvises til § 4 stk. 1 i deltidsbekendtgørelsen og til § 6 stk. 2 i uddannelsesbekendtgørelsen.
§ 7.4 - Masterprojekt
§ 7.5 - Kandidatspeciale
- Arbejdstitel
- Problemformulering
- Disposition
- Skitsering af teori/litteratur
- Skitsering af empiri/data
- Metodiske refleksioner
- Arbejdsplan
Den studerende og specialevejlederen skal på baggrund af arbejdsplanen udarbejde en vejledningsplan, der indeholder tidspunkter for vejledningsmøder og milepæle i specialeprojektet.
- Kontraktforside
- Vejledningsplan
- Projektbeskrivelse
- Enten 5 møder af en times varighed spredt ud over hele perioden
- Eller 1 møde af en times varighed før indgåelse af kontrakt, 4 møder af en times varighed spredt ud over perioden efter indgåelse af kontrakt
- Eller 2 møder af 30 minutters varighed før indgåelse af kontrakt, 4 møder af en times varighed
- 2. forsøg: Specialets omfang øges til mellem 90 og 110 sider
- 3. forsøg: Specialets omfang øges til mellem 120 og 130 sider
- den faglige kvalitet, specialets styrker og svagheder og en begrundelse for specialekarakteren
- en diskussion af bestemte temaer eller argumenter i specialet
- at give tilbagemeldinger på specialeprocessen. Her kan inddrages fx arbejds-formen, brugen af vejledning eller tilrettelæggelse af arbejdet, med henblik på at give den studerende feedback på, om der var uhensigtsmæssige elementer i måden at arbejde på
- den sproglige udformning af specialet, herunder den sproglige kvalitet og sprogets karakter i forhold til målgruppen.
- potentialer i specialet, som fx muligheden for at publicere dele af det eller at give input til, hvilke jobfunktioner eller erhvervsrettede perspektiver, specialet lægger op til.
§ 7.6 - Bachelorprojekt
§ 7.7 - Skift mellem linjer/profiler
§ 7.8 - Individuelt tilrettelagte aktiviteter
§ 7.9 - Valgfag
- Valgfag, der er udbudt af Studienævn for International Virksomhedskommunikation
- Åbne fag, der er udbudt under Det Humanistiske Fakultet, og som er godkendt af studienævnet
- Fag, der er udbudt under et andet fakultet på Syddansk Universitet eller på en anden højere læreanstalt i Danmark eller udlandet. Sådanne fag skal forhåndsgodkendes af studienævnet, som også fastsætter, hvilket antal ECTS faget/fagene kan overføres med
- Projektorienteret forløb der kan meritoverføres. Et projektorienteret forløb meritoverføres med 20 ECTS
- Ophold på et udenlandsk universitet, hvorfra relevante beståede fag kan meritoverføres
- Selvstuderet emne. Målbeskrivelse, indhold, foreløbig litteraturliste på min. 800 siders litteratur og eksamensbestemmelser anbefalet af en vejleder blandt uddannelsens videnskabelige personale. Det skal godkendes af studienævnet, inden emnet kan påbegyndes
§ 7.10 - Talent
- deltage i undervisning, der har form som særlige forskningsseminarer for elitestuderende
- deltage i relevante møder og aktiviteter i det forskningsmiljø, den studerende tilknyttes
- modtage individuel vejledning fra en forsker
- arbejde med et mindre forskningsprojekt, som er aftalt mellem den studerende, virksomhed og universitet
- indgå i arbejdet i virksomhedens kommunikationsafdeling, HR-afdeling eller lignende
- modtage individuel vejledning fra en virksomhedsvejleder
§ 8 - Dispensation og klagemuligheder
§ 8.1 - Dispensation fra regler, fastsat af universitetet
§ 8.2 - Klage over prøver mv.
§ 8.3 - Klage over universitetets afgørelser
I henhold til § 25 i deltidsbekendtgørelsen kan universitetets afgørelser efter denne bekendtgørelse indbringes for Styrelsen for Forskning og Uddannelse af studerende, når klagen vedrører retlige spørgsmål. Fristen for indgivelse af klage er 2 uger fra den dag, afgørelsen er meddelt klageren. Klagen indgives til universitetet, der afgiver en udtalelse. Klageren skal have lejlighed til at kommentere universitetets udtalelse inden for en frist af mindst 1 uge. Universitetet sender klagen til styrelsen vedlagt udtalelsen og klagerens eventuelle kommentarer.