Patient og samfund

Studienævn for Kandidatuddannelserne i Fysioterapi, Ergoterapi, Jordemodervidenskab, Klinisk Sygepleje og Den Sundhedsfaglige Kandidatuddannelse

Undervisningssprog: På dansk eller engelsk afhængigt af underviser
EKA: S950003102
Censur: Intern prøve
Bedømmelse: 7-trinsskala
Udbudssteder: Odense
Udbudsterminer: Efterår
Niveau: Kandidat

UVA-kode: S950003101
ECTS-point: 10

Godkendelsesdato: 15-04-2024


Varighed: 1 kvartal

Fagets navn

Patient og samfund

UVA-kode

S950003101

ECTS-point

10

Ansvarligt studienævn

Studienævn for Kandidatuddannelserne i Fysioterapi, Ergoterapi, Jordemodervidenskab, Klinisk Sygepleje og Den Sundhedsfaglige Kandidatuddannelse

Godkendelsesdato

15-04-2024

Fagansvarlig

Navn E-mail Institut
Anette Grønning ahg@sdu.dk Institut for Design, Medier og Uddannelsesvidenskab

Undervisere

Navn E-mail Institut By
Anette Grønning ahg@sdu.dk Institut for Design, Medier og Uddannelsesvidenskab

Sekretær

Navn E-mail Institut By
Maria Dyrup Hansen mahansen@health.sdu.dk Sundhedsvidenskab, Fakultetssekretariat

Udbudssteder

Odense

Niveau

Kandidat

Udbudsterminer

Efterår

Varighed

1 kvartal

Formål og overordnet indhold

Formålet med faget er at introducere de studerende for begreber og teorier omkring sundhed og sygdom, således at de bliver i stand til at kunne forholde sig kritisk til:

  • forskellige ideologiske syn på sundhed og sygdom.
  • samspillet mellem den professionelle og folkelige arena og deres epistemiske praksis samt
  • organisering af sundhedsvæsenet og udvikling af sundhedspolitik.

Faget vil give den studerende viden om begreber og teorier, der hjælper med at forstå sygdom (oplevelsen af sygdom) udover den klassiske biomedicinske tilgang. 

Vi bruger en tværfaglig tilgang med elementer fra sociologi, antropologi og filosofi til at arbejde med kompleksiteten og forskelligheden af de emner faget adresserer. 

En uddybning af dette fags bidrag til uddannelsens kompetenceprofil, fremgår af studieordningens oversigt over sammenhængen mellem uddannelsens kompetenceprofil og målbeskrivelserne for de enkelte fag (Kompetencematricen)

Obligatoriske forudsætninger

Ingen.

Anbefalede forudsætninger

Det forventes, at den studerende har grundlæggende kendskab til mundtlig og skriftlig engelsk.

Sammenhæng mellem læringsmål, undervisnings- og prøveform

Fagets indhold, undervisningsform, læringsmål og eksamen hænger sammen og påvirker hinanden. De udvikles i en iterativ proces, baseret på de studerendes feedback, nye udviklinger på området og et ekspertpanel af patienter og pårørende. Underviserne på faget lægger stor vægt på den dynamiske og interaktive udvikling og bruger en række forskellige undervisningsformater til at imødekomme fagets indhold og læringsmålene. Eksamen er en integreret del af faget og de studerendes læring og refleksion, og har ikke kun målet at dokumentere de studerendes læringsniveau gennem faget.

Målbeskrivelse - viden

Ved fagets afslutning skal den studerende kunne/have viden om:

  • Forklare centrale sociologiske, filosofiske og antropologiske teorier og begreber.
  • Identificere paradigmer anvendt i sociologi, antropologi og filosofi.

Målbeskrivelse - færdigheder

Ved fagets afslutning skal den studerende kunne:

  • Illustrere centrale teorier og begreber med et nutidig sundhedsspørgsmål.
  • Analysere nutidigt sundhedsspørgsmål med de valgte begreber og teorier.

Målbeskrivelse - kompetencer

Ved fagets afslutning skal den studerende kunne:

  • Anvende to forskellige teoretiske perspektiver til at reflektere over et sundhedsspørgsmål.
  • Sammenligne to teoretiske perspektiver på sygdom (illness) og sygdom (disease).

Undervisnings- og arbejdsformer samt feedback

Undervisningen tilrettelægges på en sådan måde, at den understøtter SDUs bærende principper for aktiv læring og aktiverende undervisning og SUNDs udmøntning heraf i form af FAIR principperne.

Følgende undervisnings- og arbejdsformer kan forekomme på faget:

For at stimulere flere niveauer af læring, bruger vi forskellige undervisningsmetoder:

  • forelæsninger (plenum)
  • patienthistorier
  • portfolio (en dagbog af danske helbredsproblemer som omtalt i nyhederne)
  • hjemmeopgaver samt flipped classroom undervisning (gruppepræsentationer)
  • deltageraktiverende gruppediskussioner
  • peer-feedback
  • selvevaluering. 

Følgende feedback-former kan forekomme på faget:

  • Feedback er en væsentlig del af undervisningen og læringen og der anvendes feedback i forskellige former, herunder underviserfeedback og peer feedback. De studerende opfordres endvidere til at styrke deres læring gennem selvevaluering.

Aktiviteterne på faget retter sig primært mod at opnå læringsmålene samt forberede den studerende på eksamensformen. De specifikke undervisnings- og arbejdsformer samt feedback-former fremgår af fagets undervisningsforløb på itslearning.

Antal undervisningstimer

56 timer per kvartal

Skemaoplysninger

Undervisningssprog

På dansk eller engelsk afhængigt af underviser

Forventet arbejdsmængde for den studerende på dette fag

Arbejdstimerne fordeles på undervisnings- og arbejdsformer som er nævnt under punktet Undervisnings- og arbejdsformer og feedback, samt eksamen og forberedelse til denne. 

Den studerendes egen vejledende arbejdsindsats er 27,5 timer pr. ECTS. I alt 276 timer i dette fag. Timerne fordeler sig på følgende vis: 

  • Konfrontationstimer: 56 timer
  • Litteratur: 130 timer
  • Øvrig forberedelse, cases og lign.: 50 timer (gruppearbejde + præsentation: 25 timer; Diary + gruppearbejde med patienter: 25 timer)
  • Eksamen: 40 timer

Eksamensbestemmelser

Eksamen

Navn

Eksamen

Tidsmæssig placering

Ordinær prøve: Den ordinære eksamen finder sted umiddelbart efter fagets afslutning.
Omprøve: Omprøven finder sted indenfor samme semester som den ordinære prøve eller i umiddelbar forlængelse heraf.

Udprøvninger

Individuel skriftlig hjemmeopgave

EKA

S950003102

Navn

Individuel skriftlig hjemmeopgave

Beskrivelse

Faget udprøves ved en individuel skriftlig hjemmeopgave.  

Specifikke oplysninger om eksamen (omfang, udlevering og aflevering af besvarelse mv.) findes som udgangspunkt på e-læringsplatformen (itslearning). 

Ved prøver som udleveres og/eller afleveres i Digital Eksamen, findes yderligere oplysninger om prøven her.  

Prøveform

Hjemmeopgave

Censur

Intern prøve

Bedømmelse

7-trinsskala

Identifikation

Studiekort - Eksamensnummer

Sprog

Dansk, Engelsk

Varighed

I løbet af kvartalet.

Omfang

Se under den specifikke eksamensbeskrivelse på itslearning.

Hjælpemidler

Alle hjælpemidler er tilladt

ECTS-point

10

Uddybende information

Under hensyntagen til eksamensformen og det konkrete studietrin lægges vægt på, i hvilken grad den studerendes præstation lever op til målbeskrivelsen, samt i hvilken grad den studerende behersker de i studieordningens nævnte generelle kompetencemål.

Karakteren gives i henhold til gradsopfyldelsen af målbeskrivelsen, som beskrevet i karakterbekendtgørelsen.

Kriterier for udtømmende målopfyldelse:

  • Karakteren 12 gives for den fremragende præsentation, der demonstrerer udtømmende opfyldelse af fagets mål, med ingen eller få uvæsentlige mangler.

Tilbagemelding:
  • Bedømmelsen offentliggøres på Selvbetjeningen senest fire uger efter aflevering medmindre andet oplyses.
  • Ved en ikke-bestået opgave er der mulighed for en individuel mundtlig feedback på maks 10 minutter.
  • Tilbagemelding på eksamen finder sted i form af en fælles skriftlig tilbagemelding på den skriftlige opgave.

Omprøve:

  • Omprøven afvikles efter bestemmelserne gældende for den ordinære prøve. 
  • Ved ikke bestået/karakter lavere end 02 består omprøven af en revideret opgave.
  • Ved syge-/omprøve består omprøven af en ny opgave efter samme vilkår gældende ved den ordinære eksamen.
  • Den studerende skal selv tilmelde sig omprøven via selvbetjeningen.

Ekstern kommentar

Evaluering af faget
Evaluering af faget foregår elektronisk. I den sidste undervisningsuge sendes der en e-mail omkring evaluering til studentermailen.

Udbud

Udbuds periode Udbudstype Profil Uddannelse Semester

Kassogrammer

Profil Uddannelse Semester Udbuds periode