Patient og samfund
Fagets navn
UVA-kode
ECTS-point
Ansvarligt studienævn
Godkendelsesdato
Fagansvarlig
Undervisere
Navn | Institut | By | |
---|---|---|---|
Anette Grønning | ahg@sdu.dk | Institut for Design, Medier og Uddannelsesvidenskab |
Sekretær
Navn | Institut | By | |
---|---|---|---|
Maria Dyrup Hansen | mahansen@health.sdu.dk | Sundhedsvidenskab, Fakultetssekretariat |
Udbudssteder
Niveau
Udbudsterminer
Varighed
Formål og overordnet indhold
Formålet med faget er at introducere de studerende for begreber og teorier omkring sundhed og sygdom, således at de bliver i stand til at kunne forholde sig kritisk til:
- forskellige ideologiske syn på sundhed og sygdom.
- samspillet mellem den professionelle og folkelige arena og deres epistemiske praksis samt
- organisering af sundhedsvæsenet og udvikling af sundhedspolitik.
Faget vil give den studerende viden om begreber og teorier, der hjælper med at forstå sygdom (oplevelsen af sygdom) udover den klassiske biomedicinske tilgang.
Vi bruger en tværfaglig tilgang med elementer fra sociologi, antropologi og filosofi til at arbejde med kompleksiteten og forskelligheden af de emner faget adresserer.
En uddybning af dette fags bidrag til uddannelsens kompetenceprofil, fremgår af studieordningens oversigt over sammenhængen mellem uddannelsens kompetenceprofil og målbeskrivelserne for de enkelte fag (Kompetencematricen)
Obligatoriske forudsætninger
Anbefalede forudsætninger
Sammenhæng mellem læringsmål, undervisnings- og prøveform
Fagets indhold, undervisningsform, læringsmål og eksamen hænger sammen og påvirker hinanden. De udvikles i en iterativ proces, baseret på de studerendes feedback, nye udviklinger på området og et ekspertpanel af patienter og pårørende. Underviserne på faget lægger stor vægt på den dynamiske og interaktive udvikling og bruger en række forskellige undervisningsformater til at imødekomme fagets indhold og læringsmålene. Eksamen er en integreret del af faget og de studerendes læring og refleksion, og har ikke kun målet at dokumentere de studerendes læringsniveau gennem faget.
Målbeskrivelse - viden
Ved fagets afslutning skal den studerende kunne/have viden om:
- Forklare centrale sociologiske, filosofiske og antropologiske teorier og begreber.
- Identificere paradigmer anvendt i sociologi, antropologi og filosofi.
Målbeskrivelse - færdigheder
Ved fagets afslutning skal den studerende kunne:
- Illustrere centrale teorier og begreber med et nutidig sundhedsspørgsmål.
- Analysere nutidigt sundhedsspørgsmål med de valgte begreber og teorier.
Målbeskrivelse - kompetencer
Ved fagets afslutning skal den studerende kunne:
- Anvende to forskellige teoretiske perspektiver til at reflektere over et sundhedsspørgsmål.
- Sammenligne to teoretiske perspektiver på sygdom (illness) og sygdom (disease).
Undervisnings- og arbejdsformer samt feedback
Undervisningen tilrettelægges på en sådan måde, at den understøtter SDUs bærende principper for aktiv læring og aktiverende undervisning og SUNDs udmøntning heraf i form af FAIR principperne.
Følgende undervisnings- og arbejdsformer kan forekomme på faget:
For at stimulere flere niveauer af læring, bruger vi forskellige undervisningsmetoder:
- forelæsninger (plenum)
- patienthistorier
- portfolio (en dagbog af danske helbredsproblemer som omtalt i nyhederne)
- hjemmeopgaver samt flipped classroom undervisning (gruppepræsentationer)
- deltageraktiverende gruppediskussioner
- peer-feedback
- selvevaluering.
Følgende feedback-former kan forekomme på faget:
- Feedback er en væsentlig del af undervisningen og læringen og der anvendes feedback i forskellige former, herunder underviserfeedback og peer feedback. De studerende opfordres endvidere til at styrke deres læring gennem selvevaluering.
Aktiviteterne på faget retter sig primært mod at opnå læringsmålene samt forberede den studerende på eksamensformen. De specifikke undervisnings- og arbejdsformer samt feedback-former fremgår af fagets undervisningsforløb på itslearning.
Antal undervisningstimer
Skemaoplysninger
Undervisningssprog
Forventet arbejdsmængde for den studerende på dette fag
Arbejdstimerne fordeles på undervisnings- og arbejdsformer som er nævnt under punktet Undervisnings- og arbejdsformer og feedback, samt eksamen og forberedelse til denne.
Den studerendes egen vejledende arbejdsindsats er 27,5 timer pr. ECTS. I alt 276 timer i dette fag. Timerne fordeler sig på følgende vis:
- Konfrontationstimer: 56 timer
- Litteratur: 130 timer
- Øvrig forberedelse, cases og lign.: 50 timer (gruppearbejde + præsentation: 25 timer; Diary + gruppearbejde med patienter: 25 timer)
- Eksamen: 40 timer
Eksamensbestemmelser
Eksamen
Navn
Tidsmæssig placering
Udprøvninger
Individuel skriftlig hjemmeopgave
EKA
Navn
Beskrivelse
Faget udprøves ved en individuel skriftlig hjemmeopgave.
Specifikke oplysninger om eksamen (omfang, udlevering og aflevering af besvarelse mv.) findes som udgangspunkt på e-læringsplatformen (itslearning).
Ved prøver som udleveres og/eller afleveres i Digital Eksamen, findes yderligere oplysninger om prøven her.
Prøveform
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Varighed
Omfang
Hjælpemidler
Alle hjælpemidler er tilladt
ECTS-point
Uddybende information
Under hensyntagen til eksamensformen og det konkrete studietrin lægges vægt på, i hvilken grad den studerendes præstation lever op til målbeskrivelsen, samt i hvilken grad den studerende behersker de i studieordningens nævnte generelle kompetencemål.
Karakteren gives i henhold til gradsopfyldelsen af målbeskrivelsen, som beskrevet i karakterbekendtgørelsen.
Kriterier for udtømmende målopfyldelse:
- Karakteren 12 gives for den fremragende præsentation, der demonstrerer udtømmende opfyldelse af fagets mål, med ingen eller få uvæsentlige mangler.
- Bedømmelsen offentliggøres på Selvbetjeningen senest fire uger efter aflevering medmindre andet oplyses.
- Ved en ikke-bestået opgave er der mulighed for en individuel mundtlig feedback på maks 10 minutter.
- Tilbagemelding på eksamen finder sted i form af en fælles skriftlig tilbagemelding på den skriftlige opgave.
Omprøve:
- Omprøven afvikles efter bestemmelserne gældende for den ordinære prøve.
- Ved ikke bestået/karakter lavere end 02 består omprøven af en revideret opgave.
- Ved syge-/omprøve består omprøven af en ny opgave efter samme vilkår gældende ved den ordinære eksamen.
- Den studerende skal selv tilmelde sig omprøven via selvbetjeningen.