
K5-K6: Evidensbaseret medicin
Fagets navn
UVA-kode
ECTS-point
Ansvarligt studienævn
Godkendelsesdato
Fagansvarlig
Navn | Institut | |
---|---|---|
Andreas Lundh | alundh@health.sdu.dk | Klinisk Institut |
Asbjørn Hróbjartsson | ahrobjartsson@health.sdu.dk | Cochrane Danmark |
Undervisere
Navn | Institut | By | |
---|---|---|---|
Andreas Lundh | alundh@health.sdu.dk | I, OUH, Cochrane Danmark (Odense) | |
Anne-Marie Søndergaard Christensen | amsc@sdu.dk | Institut for Medier, Design, Læring og Erkendelse | |
Asbjørn Hróbjartsson | ahrobjartsson@health.sdu.dk | Cochrane Danmark | |
Camilla Hansen Nejstgaard | cahansen@health.sdu.dk | I, OUH, Cochrane Danmark (Odense) | |
Caroline Schaffalitzky de Muckadell | csm@sdu.dk | Institut for Kulturvidenskaber | |
Carsten Hinrichsen | cahi@sdu.dk | Mental sundhedsfremme | |
Christoffer Bruun Korfitsen | ckorfitsen@health.sdu.dk | I, OUH, Cochrane Danmark (Odense) | |
David Ruben Teindl Laursen | dlaursen@health.sdu.dk | I, OUH, Cochrane Danmark (Odense) | |
Jeppe Benneskou Schroll | jschroll@health.sdu.dk | I, OUH, Cochrane Danmark (Odense) | |
Karsten Juhl Jørgensen | kjjorgensen@health.sdu.dk | I, OUH, Cochrane Danmark (Odense) | |
Lasse Østengaard | lasseoestengaard@health.sdu.dk | I, OUH, Cochrane Danmark (Odense) | |
Mette Brandt Eriksen | mettee@bib.sdu.dk | Afdeling for Undervisning og Formidling | |
Ove B. Schaffalitzky de Muckadell | omuckadell@health.sdu.dk | Klinisk Institut | |
Ove Schaffalitzky de Muckadell | omuckadell@health.sdu.dk | KI, OUH, Forskningsenhed for Medicinsk gastroenterologi (Odense) | |
Robin Christensen | rochristensen@health.sdu.dk | KI, OUH, Forskningsenhed for Reumatologi (Odense) | |
mailcontact_atlassen | annmarie.lassen@rsyd.dk |
Fagadministrator
Navn | Institut | By | |
---|---|---|---|
Andrea Winsløw Davidsen | andreawdavidsen@health.sdu.dk | Studieadministration | Odense |
Kim Lundblad Price | klup@health.sdu.dk | Institutsekretariat | |
SUND Evidensbaseret Medicin mailbox | sund-ebm@health.sdu.dk | Studieadministration | |
Stine Hanghøi Jespersen | shanghoi@health.sdu.dk | Studieadministration |
Udbudssteder
Niveau
Udbudsterminer
Varighed
Formål og overordnet indhold
Faget har til formål at kvalificere den studerende til at opnå viden, færdigheder og kompetencer inden for evidensbaseret medicin, der er nødvendige for efter afsluttet kandidateksamen at kunne bestride underordnede lægestillinger på tilfredsstillende måde.
Fagets overordnede formål er, at den studerende med baggrund i et klinisk problem skal kunne formulere et forskningsspørgsmål, søge efter og identificere et eller flere relevante kliniske studier, kritisk vurdere studierne, og formidle sin konklusion.
Faget fortsætter og opgraderer den prægraduate lægeuddannelses forskningstræning og er en væsentlig del af kandidatuddannelsens akademiske dimension.
En uddybning af dette fags bidrag til uddannelsens kompetenceprofil, fremgår af studieordningens oversigt over sammenhængen mellem uddannelsens kompetenceprofil og målbeskrivelserne for de enkelte fag (Kompetencematricen)
Obligatoriske forudsætninger
Sammenhæng mellem læringsmål, undervisnings- og prøveform
Sammenhæng: I CAT opgaven (forudsætningsprøve) demonstrerer den studerende kompetencer til at tilrettelægge og gennemføre en afgrænset undersøgelse med selvvalgt klinisk problemstilling. Ved at arbejde med de forskellige cases eksemplificeres og konkretiseres de generelle temaer fra forelæsningerne.
Prøveformen (eksamen) fokuserer på kritisk vurdering af en klinisk relevant artikel og er baseret på skriftlig refleksion og formidling, som understøtter læringsmål og er i samklang med undervisningsformen
Se liste med sammenhæng mellem læringsmål, undervisning og prøveform her.
Målbeskrivelse - viden
Ved fagets afslutning skal den studerende have viden om:
- Evidensbaseret medicins grundprincipper.
- Søgning efter egnet forskningslitteratur.
- Sammenhæng mellem problemstilling, spørgsmålsformulering og valg af studiedesign, samt kvalitet og anvendeligheden af det identificerede kliniske studie.
- Betydningen af studiedesign til belysning af et konkret forskningsspørgsmål (fx kohorte og case-kontrol studier, diagnostiske akkuratessestudier, inter-observatør studier, randomiserede forsøg, kvalitative interviewstudier, og systematiske oversigter).
- Bias, tilfældige fejl, og generaliserbarhed i klinisk forskning.
- Rapporteringsbias, rapporteringsretningslinjer, forsøgsregistre, værktøj til at vurdere metodologisk kvalitet og risiko for bias.
- Udarbejdelse af kliniske retningslinjer.
- Betydning af forhåndstiltro og interessekonflikter.
- Patientinddragelse i kliniske beslutninger.
Målbeskrivelse - færdigheder
Ved fagets afslutning skal den studerende kunne:
- Formulere et klinisk relevant forskningsspørgsmål, søge svar på spørgsmålet i den videnskabelige litteratur, kritisk vurdere den fundne litteratur og vurdere resultaternes anvendelighed i forhold til den kliniske problemstilling.
- Udvælge, analysere, sammenfatte og formidle resultatet af et relevant klinisk studie.
- Redegøre for de væsentligste udfordringer som knytter sig til fortolkning af de typiske studiedesign i klinisk forskning, fx kohorte og case-kontrol studier, diagnostiske akkuratessestudier, inter-observatør studier, randomiserede forsøg, kvalitative interviewstudier, og systematiske oversigter.
- Redegøre for udvælgelsen af det mest hensigtsmæssig studiedesign til belysning af et konkret forskningsspørgsmål (fx ætiologisk, terapeutisk, diagnostisk eller prognostisk).
- Redegøre for kliniske retningslinjer og deres delelementer og udfordringer.
- På baggrund af en systematisk og metodisk artikelgennemgang, at kunne sammenfatte, kritisk diskutere og formidle resultaterne fra et klinisk studie rapporteret i en viden-skabelig artikel, herunder den kliniske relevans.
- Forstå og kritisk reflektere over det væsentligste indhold i et abstract og til dels også hovedtekst fra flertallet af artikler, som beskriver et typisk klinisk forskningsstudie.
- Redegøre for patientinddragelse, dets elementer og udfordringer.
Målbeskrivelse - kompetencer
Ved fagets afslutning skal den studerende kunne:
- Forholde sig konstruktivt kritisk og indgå i akademisk diskussion af centrale begreber og praksisser indenfor evidensbaseret medicin.
- Kunne diskutere anvendelse af evidensbaseret medicin i praksis og de udfordringer der kan opstå.
Undervisnings- og arbejdsformer samt feedback
Undervisningen tilrettelægges på en sådan måde, at den understøtter SDUs bærende principper for aktiv læring og aktiverende undervisning og SUNDs udmøntning heraf i form af FAIR principperne.
Følgende undervisnings- og arbejdsformer kan forekomme på faget: Udarbejdelse af skriftlig gruppeopgave, forelæsninger, case-arbejde og case-opsamling.
Følgende feedback-former kan forekomme på faget: underviser-feedback, instruktor-feedback og peer-feedback.
Særlig eksamenscoaching for studerende som har dumpet x 2 (tilbagemelding i form af individuel underviser evaluering og rådgivning mhp. eksamensforberedelse).
Aktiviteterne på faget retter sig primært mod at opnå læringsmålene samt forberede den studerende på eksamensformen. De specifikke undervisnings- og arbejdsformer samt feedback-former fremgår af fagets undervisningsforløb på itslearning.
Antal undervisningstimer
Skemaoplysninger
Undervisningssprog
Forventet arbejdsmængde for den studerende på dette fag
8 ECTS svarer til 8 x 27,5 timer = 220 timer.
Arbejdstimerne fordeles på undervisnings- og arbejdsformer som er nævnt under punktet Undervisnings- og arbejdsformer og feedback, samt eksamen og forberedelse til denne.
En gennemsnitlig fordeling af arbejdsbelastningen er:
- konfrontationstimer (undervisere er til stede): 53 timer
- vejledningstimer: 8 timer
- forberedelse: 152 timer
- eksamensaktiviteter: 7 timer
Eksamensbestemmelser
K5-K6: EBM - Eksamen
Navn
Tidsmæssig placering
Udprøvninger
K5-K6: EBM - Eksamen
EKA
Navn
Beskrivelse
Eksamen består af essay- og kortsvarsopgaver.
Specifikke oplysninger om eksamen (omfang, udlevering og aflevering af besvarelse mv.) findes som udgangspunkt på e-læringsplatformen (itslearning).
Ved prøver som udleveres og/eller afleveres i Digital Eksamen, findes yderligere oplysninger om prøven der.
Prøveform
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Varighed
Hjælpemidler
- Indbygget standardlommeregner i hhv. Windows/MAC
- Dansk-engelsk/engelsk-dansk ordbog offline.
ECTS-point
Uddybende information
CAT-opgaven skal være bestået, inden den studerende kan deltage i eksamen.
Under hensyntagen til eksamensformen og det konkrete studietrin lægges vægt på, i hvilken grad den studerendes præstation lever op til målbeskrivelsen, samt i hvilken grad den studerende behersker de i studieordningens nævnte generelle kompetencemål.
Karakteren gives i henhold til gradsopfyldelsen af målbeskrivelsen, som beskrevet i karakterbekendtgørelsen.
Hvis der er 16 studerende eller herunder tilmeldt til reeksamen, vil den blive afviklet som en mundtlig eksamen - se uddybning nedenfor. Reeksamensformen meldes til de studerende senest 14 dage før reeksamen.
Forudsætninger
Type | Forudsætningsnavn | Forudsætningsfag |
---|---|---|
Udprøve | S150104112, K5-K6: Forudsætningsprøve - CAT-opgave | S150104101, K5-K6: Evidensbaseret medicin |
Reeksamen
Beskrivelse
Prøveform
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Varighed
Hjælpemidler
- Indbygget standardlommeregner i hhv. Windows/MAC
- Dansk-engelsk ordbog offline.
K5-K6: Forudsætningsprøve - CAT-opgave
EKA
Navn
Beskrivelse
Prøveform
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Omfang
Hjælpemidler
Resumé
ECTS-point
Uddybende information
Udbud
Udbuds periode | Udbudstype | Profil | Uddannelse | Semester |
---|---|---|---|---|
Forår 2024 | Obligatorisk | Forskningsprofil - Optaget 1. februar 2023 | Kandidat i Medicin | Odense | 3 |
Forår 2024 | Obligatorisk | International profil - Optaget 1. februar 2023 | Kandidat i Medicin | Odense | 3 |
Forår 2024 | Obligatorisk | Klinikprofil - Optaget 1. februar 2023 | Kandidat i Medicin | Odense | 3 |