Undervisning og praktik
Fagnummer
ECTS-point
Fagtitel
Antal undervisningstimer
Fagansvarlige
Undervisere
Navn | Institut | By | |
---|---|---|---|
Tina Høegh | thoegh@sdu.dk | Institut for Design, Medier og Uddannelsesvidenskab | Odense |
Overordnet målbeskrivelse
Målbeskrivelse - viden
Den studerende skal efter endt undervisning
- redegøre for forskellige pædagogiske og didaktiske begreber og traditioner
- redegøre for forholdet mellem læreplan, stofvalg og undervisningstilrettelæggelse
- redegøre for undervisningens institutionelle indlejring
Målbeskrivelse - færdigheder
- anvende didaktisk teori i forbindelse med tilrettelæggelse af undervisning i faglige og tværfaglige forløb
- gennemføre didaktiske analyser af stofvalg og tilrettelæggelse, gennemførelse og evaluering af undervisning, herunder bl.a. brug af undervisningsmetoder
- gennemføre undervisning
Målbeskrivelse - kompetencer
Den studerende skal efter endt undervisning
- indgå i samarbejde med kolleger om udvikling og gennemførelse af pædagogisk, didaktisk og fagligt begrundet undervisning
- vurdere egne styrker, svagheder og præferencer i forhold til undervisningsgerningen
- kunne træffe personlige karrierevalg og sætte sig karrieremæssige mål
Indhold
På kurset behandles centrale pædagogiske og didaktiske problemstillinger der knytter sig til undervisning på ungdoms- og voksen/videreuddannelser. Forskellige didaktiske og læringsmæssige perspektiver gennemgås og sættes i relation til forskellige elev- og studentergrupper og organisatorisk/institutionelle forhold. Undervisningen giver de studerende redskaber til at planlægge, udvikle, gennemføre og evaluere mindre undervisningsforløb i et praktikforløb og dermed mulighed for at afprøve deres viden om undervisning og læring i praksis. Den teoretiske undervisning der følger efter praktikforløbet giver mulighed for kollektiv refleksion over og feedback på de studerendes erfaringer fra praktikforløbet og deres møde med de forskellige uddannelsesinstitutioners organisation og profil.
Kurset vil emnemæssigt blandt andet fokusere på gymnasiefagenes roller og rammer i uddannelsessystemet og på professionsuddannelserne, teorier om undervisning og læring og deres anvendelighed i praksis, forskellige uddannelsesinstitutioners organisation og elever/studerende, elev- og lærerroller og samspillet mellem disse, anvendelsen af læringsressourcer samt planlægning, gennemførelse og evaluering af undervisning i egne fag. Der gennemføres fire ugers praktik. Timetallet i praktikken aftales mellem praktikant og praktiksted. I praktikken vil den studerende få lejlighed til at observere undervisning og til selv at undervise.
Undervisnings- og arbejdsformer
Følgende undervisningsformer kan forekomme på kurset: forelæsninger, gruppearbejde, og dialog.
Undervisningen tilrettelægges på en sådan måde, at den understøtter humanioramodellen for aktiv læring og aktiverende undervisning beskrevet i uddannelsens studieordning. Ved undervisningens start oplyser underviseren de studerende om, hvorledes studieaktiviteterne organiseres.
Feedback
Der gives løbende mundtlig feedback i undervisningen både før og efter praktikken, fx på synopsen.
Undervisningen i faget aktiverer den studerende i følgende undervisningsrum/studierum:
- Undervisningsrum, hvor underviser har planlægningsansvar og er til stede
- Studierum, hvor underviser har planlægningsansvar, men ikke er til stede
- Studierum, hvor studerende har planlægningsansvar, og underviser ikke er til stede
3 ugentlige timer i 10 uger, en praktikperiode på 4 uger.
Arbejdsbelastning
Undervisningssprog
Pensum
Eksamensbestemmelser
Eksamensbestemmelser
Navn
Tidsmæssig placering
Udprøvninger
Eksamen - Den afsluttende prøve
EKA
Navn
Beskrivelse
Den afsluttende prøve består af en mundtlig prøve på baggrund af synopsis. De studerende udarbejder en synopsis på grundlag af den gennemgåede teori og gennemført praktik. Synopsen, som er på 5-8 sider, danner udgangspunkt for en mundtlig eksamination på 30 minutters varighed, inkl. votering.
Prøveform
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Varighed
Omfang
Aflevering af besvarelse
ECTS-point
Uddybende information
Under hensyntagen til eksamensformen og det konkrete studietrin lægges vægt på, i hvilken grad den studerendes præstation lever op til målbeskrivelsen, samt i hvilken grad den studerende behersker de i studieordningens punkt Uddannelsens formål, herunder evt. faglig profil og specialiseringer nævnte generelle kompetencemål, især nr. 2, 5, 7, 8, 9, 10, 12 og 13.
Skema for faget
Yderligere information
Forår 2024
Onsdag kl. 9-12
Praktikken foregår i ugerne 14-17.
Ændringer kan forekomme - se yderligere informationer enten ovenfor eller i kalenderfunktionen i Itslearning
Fagudbud
Udbuds periode | Udbudstype | Profil | Uddannelse | Semester |
---|---|---|---|---|
Efterår 2024 | Obligatorisk | KA dansk et-faglig (120 ECTS) optag 2024 | KA Dansk | cand.mag. i dansk, cand.mag. i dansk og [sidefag] | Odense | |
Efterår 2024 | Obligatorisk | KA dansk to-faglig (70 ECTS) optag 2023 | KA Dansk | cand.mag. i dansk, cand.mag. i dansk og [sidefag] | Odense | |
Efterår 2024 | Obligatorisk | KA dansk to-faglig (75 ECTS) for studerende med sidefag fra SAMF, NAT eller Idræt optag 2023 | KA Dansk | cand.mag. i dansk, cand.mag. i dansk og [sidefag] | Odense | |
Efterår 2024 | Obligatorisk | KA dansk to-faglig (75 ECTS) for studerende med sidefag i psykologi Optag 2023 | KA Dansk | cand.mag. i dansk, cand.mag. i dansk og [sidefag] | Odense |