
Mundtlig kommunikation 1 (Engelsk)
Fagnummer
ECTS-point
Fagtitel
Antal undervisningstimer
Fagansvarlige
Navn | Institut | |
---|---|---|
Anders Hougaard | hougaard@sdu.dk | Institut for Sprog og Kommunikation |
Rasmus Nielsen | rani@sdu.dk | Institut for Sprog og Kommunikation |
Undervisere
Navn | Institut | By | |
---|---|---|---|
Carola Inzunza Pedersen | cip@sdu.dk | Institut for Sprog og Kommunikation | Odense |
Overordnet målbeskrivelse
Målbeskrivelse - viden
Den studerende skal tilegne sig viden om
- de grammatiske, stilistiske og strukturelle træk, der kendetegner mundtligt engelsk og differentierer det fra skriftsprog
- lydsystemer i engelsk, inkl. viden om udtale og lyde, der kan være vanskelige for studerende, der studerer engelsk som fremmedsprog
- fonetiske tegn og fonetisk transskription, hvor det er relevant som understøttende for udtale
- relevante retoriske teknikker, herunder f.eks. præsentation, referat og overtalelsesstrategier.
Målbeskrivelse - færdigheder
Talefærdighed
Den studerende skal på et nuanceret, flydende og korrekt engelsk kunne indgå i såvel dagligdags som mere formelle situationer, f.eks. at kunne:
- præsentere sig selv/andre/sagsforhold
- give et velstruktureret og sammenhængende referat af en mundtlig eller skriftlig fremstilling
- argumentere for og imod synspunkter, herunder anvende overtalelsesstrategier
- bidrage aktivt til effektive gruppemøder ved bl.a. at beherske strategier og fraser til at give og - tage ordet i en diskussion med en eller flere samtalepartnere
Målbeskrivelse - kompetencer
Den studerende skal, ved at udnytte sin viden og færdigheder, kunne
- planlægge, udarbejde og levere mundtlige oplæg som er sprogligt korrekte og hvor de sproglige og kommunikative virkemidler er tilpasset formålet og modtager(ne)
- deltage aktivt i mundtlige diskussioner i større eller mindre grupper, herunder understøtte andre i at deltage aktivt
- evaluere egne og andres mundtlige præsentationer i forhold til de sproglige og kommunikative virkemidler, der anvendes.
Indhold
Der inddrages praktiske øvelser med relativt lettilgængelige nutidige trykte og audiovisuelle tekster af informativ, debatterende, dialogisk og litterær karakter med henblik på at lære den studerende at beherske (lytte, fremstille) relativt enkle og bundne diskurstyper som beskrivelse, referat, præsentation, forespørgsel, holdningstilkendegivelser.
Som et middel til at opnå en passende udtale gennemgås udtaleregler med fokus på de forhold, der kan skabe problemer for studerende, der studerer engelsk som fremmedsprog. Grammatiske og fonemiske forskelle mellem dansk og engelsk inddrages med udgangspunkt i deres relevans for færdighedstræningen i en progression fra det enkle til det komplekse (evt. i samarbejde med Skriftlig sprogproduktion og grammatik). Til støtte for indlæringen stiftes der bekendtskab med relevant sprogindlæringsteori.
Undervisnings- og arbejdsformer
Undervisningen har form af oplæg ved underviser og studerende samt praktiske øvelser og er i høj grad baseret på de studerendes aktive deltagelse. Kurset består af en kombination af f.eks. forelæsninger, holdundervisning, diskussioner, studenteroplæg og skriftlige øvelser. Dog tages forbehold for ændringer i holdstørrelse og –sammenlægninger, lokaler, nye understøttende aktiviteter, brug af IT, osv.
Undervisningen tilrettelægges på en sådan måde, at den understøtter humanioramodellen for aktiv læring og aktiverende undervisning, jf. studieordningens punkt Didaktisk, pædagogisk grundlag og kontakt til forskningsmiljø. Ved undervisningens start oplyser underviseren de studerende om, hvorledes studieaktiviteterne organiseres.
Undervisningen i faget aktiverer den studerende i følgende undervisningsrum/studierum:
- Undervisningsrum, hvor underviser har planlægningsansvar og er til stede
- Studierum, hvor underviser har planlægningsansvar, men ikke er til stede
- Undervisningsrum, hvor underviser er til stede, men studerende har planlægningsansvar for konkrete delaktiviteter
- Studierum, hvor studerende har planlægningsansvar, og underviser ikke er til stede
Arbejdsbelastning
Undervisningssprog
Pensum
Eksamensbestemmelser
Eksamensbestemmelser
Navn
Tidsmæssig placering
I løbet af semestret.
- Ordinær prøve (1. prøveforsøg) Vintereksamen 2023/2024 (reeksamensbestemmelserne)
- Omprøve (2. prøveforsøg) Vintereksamen 2023/2024 (reeksamensbestemmelserne)
- Omprøve (3. prøveforsøg) Sommer 2024 (reeksamensbestemmelserne)
Udprøvninger
Afsluttende prøve
EKA
Navn
Beskrivelse
Prøveform
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
ECTS-point
Uddybende information
Bedømmelseskriterier:
Under hensyntagen til eksamensformen og det konkrete studietrin lægges vægt på, i hvilken grad den studerendes præstation lever op til målbeskrivelsen, samt i hvilken grad den studerende behersker de i studieordningens punkt Uddannelsens formål, herunder evt. faglig profil og specialiseringer nævnte generelle kompetencemål, især nr. 1, 3-7, og 9-15, som faget i særlig grad understøtter.
Studerende der ikke benytter sig af muligheden for hurtig reeksamen, eller skal op for 3. gang, kan ved næste ordinære udbud vælge om de vil deltage i prøven på ordinære prøvevilkår eller deltage i reeksamen efter de fastsatte reeksamensbestemmelser.
Bedømmelsen bestået/ikke bestået markerer, om de generelle og disciplinspecifikke kompetencer samlet set beherskes i tilstrækkelig grad.
Flere studerende kan bidrage til opgaven: Nej.
Reeksamen
Beskrivelse
Prøveform
Censur
Identifikation
Forberedelse
Varighed
Hjælpemidler
Uddybende information
Bedømmelseskriterier:
Under hensyntagen til eksamensformen og det konkrete studietrin lægges vægt på, i hvilken grad den studerendes præstation lever op til målbeskrivelsen, samt i hvilken grad den studerende behersker de i studieordningens punkt Uddannelsens formål, herunder evt. faglig profil og specialiseringer nævnte generelle kompetencemål, især nr. 1, 3-7, og 9-15, som faget i særlig grad understøtter.
Studerende der ikke benytter sig af muligheden for hurtig reeksamen, eller skal op for 3. gang, kan ved næste ordinære udbud vælge om de vil deltage i prøven på ordinære prøvevilkår eller deltage i reeksamen efter de fastsatte reeksamensbestemmelser.
Bedømmelsen bestået/ikke bestået markerer, om de generelle og disciplinspecifikke kompetencer samlet set beherskes i tilstrækkelig grad.
Flere studerende kan bidrage til opgaven: Nej.
Overgangsbestemmelser
Faget H350014101 Mundtlig kommunikation 1 (Engelsk) udgår. Faget undervises sidste gang i efteråret
2022.
Studerende optaget i 2022 eller før skal afslutte deres fag efter denne plan:
- Ordinær prøve (1. prøveforsøg) Vintereksamen 2023/2024 (reeksamensbestemmelserne)
- Omprøve (2. prøveforsøg) Vintereksamen 2023/2024 (reeksamensbestemmelserne)
- Omprøve (3. prøveforsøg) Sommer 2024 (reeksamensbestemmelserne)
Forsinkede studerende, der derefter hverken har bestået H350014101 Mundtlig kommunikation 1 (Engelsk) eller H350015101 Skriftlig sprogfærdighed 1 (Engelsk) skal følge H350023101 Engelsk Sprog 1: Introduktion.
Faget H350023101 Engelsk Sprog 1: Introduktion erstatter faget H350014101 Mundtlig kommunikation 1 (Engelsk)
og faget H350015101 Skriftlig sprogfærdighed 1 (Engelsk).