Almen diagnostik 1 - Almen medicin (K2/K4)
Fagets navn
UVA-kode
ECTS-point
Ansvarligt studienævn
Godkendelsesdato
Fagansvarlig
Navn | Institut | |
---|---|---|
Kirubakaran Balasubramaniam | kiruba@health.sdu.dk | Forskningsenheden for Almen Praksis |
Sanne Rasmussen | sphatting@health.sdu.dk | IST - Almen Praksis |
Undervisere
Navn | Institut | By | |
---|---|---|---|
Anna Marie Theut | mtheut@health.sdu.dk | ||
Erik Jørs | ejoers@health.sdu.dk | KI, OUH, Forskningsenhed for Arbejds- og miljømedicin (Odense) | |
Isabella Pernille Raasthøj | iraasthoj@health.sdu.dk | Forskningsenheden for Almen Praksis (FEA) | |
Janni Bang | jbang@health.sdu.dk | Institut for Idræt og Biomekanik | |
Jesper Rasmussen | jesperrasmussen@health.sdu.dk | KI, OUH, Forskningsenhed for Arbejds- og miljømedicin (Odense) | |
Jonas Kanstrup Olsen | jkolsen@health.sdu.dk | Forskningsenheden for Almen Praksis (FEA) | |
Kirubakaran Balasubramaniam | kiruba@health.sdu.dk | Institut for Sundhedstjenesteforskning | |
Lone Siegismund | lsiegismund@health.sdu.dk | Institut for Idræt og Biomekanik (00) | |
Mette Bro Platz | mplatz@health.sdu.dk | Institut for Sundhedstjenesteforskning | |
Peter Haastrup | phaastrup@health.sdu.dk | IST - Almen Praksis | |
Rasmus Dahl-Larsen | rdlarsen@health.sdu.dk | Forskningsenheden for Almen Praksis (FEA) | |
Sanne Rasmussen | sphatting@health.sdu.dk | Institut for Sundhedstjenesteforskning | |
Siri Aas Smedemark | ssmedemark@health.sdu.dk | KI, OUH, Forskningsenhed for Geriatri (Odense) | |
Steffi Blach Naamansen | snaamansen@health.sdu.dk | Institut for Sundhedstjenesteforskning |
Sekretær
Udbudssteder
Niveau
Udbudsterminer
Varighed
Formål og overordnet indhold
En uddybning af dette fags bidrag til uddannelsens kompetenceprofil, fremgår af studieordningens oversigt over sammenhængen mellem uddannelsens kompetenceprofil og målbeskrivelserne for de enkelte fag (Kompetencematricen)
Almen diagnostik 1 er opdelt i 16 discipliner, og formål, indhold og fagspecifikke målbeskrivelser er inddelt efter disse.
Formålet med almen diagnostik 1 er, at give den studerende et godt kendskab til det kliniske billede af en række alment forekommende sygdomme for derigennem at opnå færdigheder indenfor klinisk problemløsning. Faget indeholder undervisning i 16 discipliner:
- Dermatologi
- Endokrinologi
- Gastroenterologi
- Geriatri
- Gynækologi
- Infektionsmedicin
- Kardiologi
- Kommunikation og etik
- Kulturens betydning for sygdomsforståelse
- Lungesygdomme
- Onkologi
- Psykiatri
- Pædiatri
- Socialmedicin
- Funktionelle lidelser
- Urologi
Målet er, at den studerende skal kunne give en samlet vurdering af den enkelte patient.
Obligatoriske forudsætninger
Sammenhæng mellem læringsmål, undervisnings- og prøveform
I den skriftlige prøve demonstrerer den studerende evnen til at anvende sin viden til at analysere komplekse problemstillinger om den diagnostiske proces.
Målbeskrivelse - viden
Ved fagets afslutning:
Urologi
At den studerende kan/har:
- Kendskab til basal urologisk terminologi
- Kendskab til patologien bag de forskellige urologiske sygdomme
- Forstå og anvende relevant anamnese og undersøgelser ved urologiske sygdomme
- Kendskab til symptomerne ved de forskellige urologiske sygdomme og kan anvende dette differentialdiagnostisk
- Kendskab til forløb, prognose og komplikationer
- Redegøre for forskellen mellem urologiske- og bevægeapparatssmerter
Gynækologi
At den studerende kan/har:
- Kendskab til basal gynækologisk terminologi
- Kendskab til patologien bag de forskellige gynækologiske sygdomme
- Forstå og anvende relevant anamnese og paraklinik ved gynækologiske sygdomme
- Kendskab til basale undersøgelser ved udvalgte gynækologiske sygdomme
- Kendskab til symptomerne ved de forskellige gynækologiske sygdomme og anvende dette differentialdiagnostisk
- Kendskab til forløb, prognose og komplikationer
- Redegøre for forskellen mellem gynækologiske- og bevægeapparatssmerter og have kendskab til hvor gynækologiske smerter kan forveksles med bevægeapparatssmerter
- Kendskab til graviditet med dertilhørende komplikationer
- Kendskab til metastaseringshyppighed og spredningsregion ved almindeligt forekommende cancertyper indenfor gynækologi
Pædiatri
At den studerende kan/har:
- Kendskab til pædiaterens anamnese og undersøgelse af spædbørn og større børn herunder reflekser
- Kendskab til det almindelige barns udvikling (gangtidspunkt, siddetidspunkt, taletidspunkt, hvornår de kan holde hoved, tab af medfødte reflekser m.m.)
- Kendskab til differentialdiagnostik, parakliniske undersøgelser samt behandlingsmuligheder for almindeligt forekommende pædiatriske sygdomme
- Kendskab til akutte og kroniske infektionssygdomme hos børn
- Kendskab til alvorlig pædiatriske tilstande eksempelvis kræft, meningitis m.m.
- Kendskab til en topografisk indgang til børns smerter fra bevægeapparatet
- Kendskab til astma og allergi hos børn
- Kendskab til mishandling af børn samt underretningspligt
Endokrinologi
At den studerende kan/har:
- Kendskab til hormonerne og deres virkning på kroppen
- Forstå og anvende relevant anamnese i forbindelse med endokrinologiske sygdomme
- Kendskab til basale undersøgelser ved udvalgte endokrinologiske sygdomme
- Kendskab til patologien bag de forskellige sygdomme, de enkelte sygdommes symptomer samt mulige parakliniske undersøgelser
- Kendskab til behandling for de forskellige endokrinologiske sygdomme
- Kendskab til forløb og komplikationer for endokrinologiske sygdomme
- Vægten lægges på calciummetaboliske sygdomme og diabetes mellitus med de sendiabetiske komplikationer
- Kendskab til udvalgte farmakologiske præparater brugt i endokrinologien
Gastroenterologi
At den studerende kan/har:
- Kendskab til basal gastroenterologisk terminologi
- Kendskab til patologien bag de forskellige gastroenterologiske sygdomme
- Forstå og anvende relevant anamnese og undersøgelser ved gastroenterologiske sygdomme
- Kendskab til symptomerne ved de forskellige gastroenterologiske sygdomme og kan anvende dette differentialdiagnostisk
- Kendskab til forløb, prognose og komplikationer
- Redegøre for forskellen mellem gastroenterologiske- og bevægeapparats-smerter
- Kendskab til udvalgte farmakologiske præparater brugt i gastroenterologien
Kardiologi
At den studerende kan/har:
- Kendskab til den basale terminologi indenfor kardiologien
- Kendskab til patologien bag de forskellige hjertesygdomme
- Kendskab til forekomst, symptomer og differentialdiagnostik af iskæmisk hjertesygdom, arytmier, hjerteinsufficiens og karsygdomme
- Forstå og anvende relevant anamnese for hjertekarsygdomme
- Foreslå relevant undersøgelse for hjertekarsygdomme
- Kendskab til behandlingsmulighederne og prognose for almindeligt forekommende kardiologiske lidelser
- Kendskab til forebyggende behandling for hjertesygdomme
- Redegøre for forskelle mellem kardiologiske- og bevægeapparatssmerter og have kendskab til hvor kardielle smerter kan forveksles med bevægeapparatssmerter
- Kendskab til udvalgte farmakologiske præparater brugt i kardiologien
Kommunikation og etik
At den studerende kan/har:
- Forklare begreberne medicinsk pluralisme, explanatory models, illness og disease
- Omsætte denne viden i konsultationsprocessen
- Omsætte teoretisk viden til praksis – at kunne spørge til patientens forklaringsmodel og inddrage denne viden i konsultationsprocessen
- Overveje og inddrage etiske problemstillinger
Sygdomsforståelse og kulturel bagrund
At den studerende kan/har:
- Kendskab til kulturens betydning for sygdomsforståelse
- Redegøre for hvilken rolle patientens sygdomsopfattelse spiller i mødet med en sundhedsprofessionel
- Viden om hvornår og hvordan man bør inddrage en tolk
Lungesygdomme
At den studerende kan/har:
- Forstå og anvende relevant anamnese for lunge- og pleurasygdomme
- Kendskab til basale undersøgelser ved udvalgte lunge- og pleurasygdomme
- Kendskab til patologien bag de forskellige lunge- og pleurasygdomme
- Kendskab til forekomst, symptomer, parakliniske undersøgelsesmetoder og differentialdiagnostik til sygdomme med relation til lungerne og pleura
- Kendskab til behandlingsmulighederne og prognose for lunge- og pleurasygdomme
- Kendskab til forebyggende behandling for lunge- og pleurasygdomme
- Redegøre for forskellen mellem lunge- og bevægeapparatssmerter
- Kendskab til udvalgte farmakologiske præparater anvendt ved lungesygdomme
Infektionsmedicin
At den studerende kan/har:
- Kendskab til immunforsvaret
- Forstå det inflammatoriske respons
- Forstå og anvende relevant anamnese og undersøgelse i forbindelse med infektioner
- Kendskab til patologien bag de forskellige sygdomme, de enkelte sygdommes symptomer samt mulige parakliniske undersøgelser
- Kendskab til forebyggelse og behandling af forskellige infektioner
- Kendskab til forløb og komplikationer af infektioner
- Kendskab til udvalgte antibiotika
Dermatologi
At den studerende kan/har:
- Kendskab til hudens opbygning og funktion
- Kendskab til elementerne i en dermatologisk undersøgelse på et basalt niveau
- Kendskab til basal dermatologisk terminologi
- Kendskab til hudens epidemiologi på et basalt niveau
- Identificere de alvorligste og mest almindelige typer af hudtumorer
- Identificere de hudlæsioner, der er associeret med lidelser i bevægeapparatet (bindevævssygdomme, artritter)
- Identificere de almindeligste infektiøse hudlidelser, og specielt de infektiøse hudlidelser der udgør en akut smittefare i praksis
- Identificere de mest almindelige forekommende hudlidelser
- Kendskab til rettidig udredning/henvisning af ovennævnte dermatologiske lidelser
Psykiatri
At den studerende kan/har:
- Kendskab til symptomer på psykisk sygdom
- Kendskab til den psykiatriske anamnese
- Kendskab til misbrug of afhængighed af alkohol og sedativa-hypnotika
- Kendskab til dissociative somatiske fænomener (konversionstilstande)
- Kendskab til spiseforstyrrelser
- Kendskab til skizofreni
- Kendskab til affektive lidelser
- Kendskab til de mest almindelige angsttilstande
- Kendskab til personlighedsforstyrrelser
- Kendskab til udvalgte farmakologiske præparater brugt i psykiatrien
Onkologi
At den studerende kan/har:
- Kendskab til de specifikke og almene cancer symptomer samt kendskab til cancersymtomer der kan forveksles med bevægeapparatssmerter
- Kendskab til anamnestiske og objektive fund, samt diagnosticering af primær og sekundær cancerformer
- Kendskab til differentialdiagnoser til primær og sekundær cancerformer
- Kendskab til de vigtigste parakliniske undersøgelser af primær og sekundær cancerformer
- Kendskab til sygdommenes forløb, prognose og metastasering, samt kendskab til hvilke regioner den enkelte cancerform hyppigst metastaserer sig til
- Kendskab til forskellige behandlingsteknikker, deres indikationer, kontraindikationer og komplikationer set i forhold til primær og sekundær cancerformer
- Kendskab til komplikationer ved manuel behandling af cancer patienter
Geriatri
At den studerende kan/har:
- Kendskab til de almindelige aldringsmekanismer og aldringsteorier
- Forstå og anvende relevant anamnese og undersøgelse i forbindelse med den geriatriske patient
- Kendskab til patologien bag forskellige sygdomme
- Kendskab til forekomst af de enkelte sygdomme, deres symptomer samt evt. parakliniske undersøgelser og mulige differentialdiagnoser
- Kendskab til behandling for de forskellige sygdomme hos ældre
- Kendskab til forløb og komplikationer for sygdomme hos ældre
- Kendskab til psykisk sygdom i alderdommen
- Kendskab til de almindeligste demensformer
Socialmedicin
At den studerende kan/har:
- Kendskab til socialmedicinske grundbegreber
- Kendskab til lovgivningen om
- sygedagpenge
- kontanthjælp
- fleksjob
- førtidspension og skånejob
- Kendskab til udfærdigelse af attester fra kiropraktorer til kommunale sociale myndigheder
Funktionelle lidelser
At den studerende kan/har:
- Kendskab til basale definitioner, differentialdiagnostiske overvejelser og behandlingsmuligheder i forhold til funktionelle lidelser
- Kendskab til somatoforme tilstande
Målbeskrivelse - færdigheder
Målbeskrivelse - kompetencer
Ved fagets afslutning kan/har den studerende:
- Identificere almindelige og alvorlige:
- dermatologiske sygdomme
- urologiske sygdomme
- gynækologiske sygdomme
- pædiatriske sygdomme
- endokrinologiske sygdomme
- gastroenterologiske sygdomme
- kardiovaskulære sygdomme
- lungesygdomme
- infektionssygdomme
- dermatologiske sygdomme
- psykiatriske sygdomme
- onkologiske sygdomme
- geriatriske sygdomme
- funktionelle lidelser
- Skelne mellem bevægeapparatssygdomme og ovenstående almindelige og alvorlige sygdomme.
- Foreslå rettidig henvisning af patienter med ovenstående almindelige og alvorlige sygdomme.
- Kendskab til farmakologiske præparater brugt i:
- endokrinologien
- gastroentrologien
- kardiologien
- behandlingen af lungesygdomme
- behandlingen af infektioner
- psykiatrien
- Viden om kulturens betydning for sygdomsforståelse.
- Reflektere over etiske problemstillinger i relation til patienter og pårørende.
- Viden og forståelse for socialmedicinske grundbegreber.
- Et overordnet kendskab til funktionelle lidelser.
Undervisnings- og arbejdsformer samt feedback
Følgende undervisnings- og arbejdsformer kan forekomme på faget: Ofte vil undervisningen være casebaseret. De studerende forventes at yde en aktiv indsats i undervisningen, i selvstændige studier og i samarbejdet med de andre studerende.
Aktiviteterne på faget retter sig primært mod at opnå læringsmålene samt forberede den studerende på eksamensformen. De specifikke undervisnings- og arbejdsformer samt feedback-former fremgår af fagets undervisningsforløb på itslearning.
Antal undervisningstimer
Skemaoplysninger
Undervisningssprog
Forventet arbejdsmængde for den studerende på dette fag
Almen diagnostik 1 – Almen medicin har et omfang på 15 ECTS svarende til 412,5 arbejdstimer.
Arbejdstimerne fordeles på undervisnings- og arbejdsformer som er nævnt under punktet Undervisnings- og arbejdsformer og feedback, samt eksamen og forberedelse til denne.
Arbejdstimerne kan gennemsnitligt opstilles i følgende regnestykke:
Konfrontationstimer: 94 timer
- Forelæsninger: 92 timer
- Færdighedstræning: 2 timer
Forberedelse til undervisning (280 timer)
- Forelæsninger (92 timer x 3 timer): 276 timer
- Færdighedstræning (2 timer x 2 timer): 4 timer
Eksamen: 40 timer
- Forberedelse til eksamen: 36 timer
- Deltagelse i eksamen: 3 timer
I alt (retningsvisende skøn): 413 timer
Eksamensbestemmelser
Skriftlig prøve
Navn
Tidsmæssig placering
Ordinær prøve ved modulets afslutning.
Omprøve afholdes i det følgende kvarter.
Udprøvninger
Skriftlig prøve
EKA
Navn
Beskrivelse
Eksamen består af en skiftlig prøve. Faget er bestået, når prøven er bestået med mindst karakteren 02.
Prøveform
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Varighed
Hjælpemidler
Generelt gælder, at man ikke må interagere med andre under eksamen, hverken fysisk eller digitalt, herunder via fildelingstjenester f.eks. Google Docs, OneNote mv.
Ingen hjælpemidler er tilladt.
ECTS-point
Uddybende information
Under hensyntagen til eksamensformen og det konkrete studietrin lægges vægt på, i hvilken grad den studerendes præstation lever op til målbeskrivelsen, samt i hvilken grad den studerende behersker de i studieordningens nævnte generelle kompetencemål.
Karakteren gives i henhold til gradsopfyldelsen af målbeskrivelsen, som beskrevet i karakterbekendtgørelsen.
Eksamen består af 50 MCQ opgaver indenfor de forskellige emner, der er undervist i, samt 4 kortsvarsopgaver indenfor 4 forskellige emner.
For at bestå skal den studerende minimum have besvaret 33 MCQ opgaver korrekt samt have opnået mindst 50% af det totalt allokerede point antal i 3 ud af 4 opgaver.
Hvis der er mindre end 12 tilmeldte studerende til omprøven, vil omprøven være en mundtlig prøve.
Ændring af prøveform vil i givet fald blive offentliggjort efter offentliggørelsen af ordinær eksamensresultat.
Reeksamen
Beskrivelse
Prøveform
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Varighed
Hjælpemidler
Udbud
Udbuds periode | Udbudstype | Profil | Uddannelse | Semester |
---|---|---|---|---|
Efterår 2023 | Obligatorisk | Klinisk biomekanik - start efterår - optaget 2022 | Kandidat i Klinisk Biomekanik | Odense | 1 |
Efterår 2023 | Obligatorisk | Klinisk biomekanik - start efterår - optaget 2023 | Kandidat i Klinisk Biomekanik | Odense | 1 |
Efterår 2023 | Obligatorisk | Klinisk biomekanik - start forår - optaget 2022 | Kandidat i Klinisk Biomekanik | Odense | 2 |
Efterår 2023 | Obligatorisk | Klinisk biomekanik - start forår - optaget 2023 | Kandidat i Klinisk Biomekanik | Odense | 2 |
Efterår 2023 | Obligatorisk | Klinisk biomekanik - start efterår - optaget 2022 | Kandidat i Klinisk Biomekanik | Odense | 1 |
Efterår 2023 | Obligatorisk | Klinisk biomekanik - start efterår - optaget 2023 | Kandidat i Klinisk Biomekanik | Odense | 1 |
Efterår 2023 | Obligatorisk | Klinisk biomekanik - start forår - optaget 2022 | Kandidat i Klinisk Biomekanik | Odense | 2 |
Efterår 2023 | Obligatorisk | Klinisk biomekanik - start forår - optaget 2023 | Kandidat i Klinisk Biomekanik | Odense | 2 |