Modul K1 og K2: Færdighedstræning
Fagets navn
UVA-kode
ECTS-point
Ansvarligt studienævn
Godkendelsesdato
Fagansvarlig
Navn | Institut | |
---|---|---|
Christina Lund Petersen | clpetersen@health.sdu.dk | SUND Fakultetssekretariat |
Mark Ellebæk | mepedersen@health.sdu.dk | Klinisk Institut |
Undervisere
Navn | Institut | By | |
---|---|---|---|
Anette Drøhse Kjeldsen | adkjeldsen@health.sdu.dk | Klinisk Institut | |
Benjamin Schnack Rasmussen | bsrasmussen@health.sdu.dk | Klinisk Institut | |
Camilla Dyremose Jensen | cdjensen@health.sdu.dk | Neurologi | |
Chadi Nimeh Abdel Halim | chalim@health.sdu.dk | Klinisk Institut | |
Christian Faber | cfaber@health.sdu.dk | Klinisk Institut | |
Christian Godballe | cgodballe@health.sdu.dk | Klinisk Institut | |
Claus Madsen | cmadsen@health.sdu.dk | Klinisk Institut | |
Dagmar Beier | dbeier@health.sdu.dk | Klinisk Institut | |
Helle Døssing | hdossing@health.sdu.dk | Klinisk Institut | |
Jakob Vormstrup Holbech | jvormstrup@health.sdu.dk | Klinisk Institut | |
John Jakobsen | jjakobsen@health.sdu.dk | Klinisk Institut | |
Jonas Asgaard Bojsen | jabojsen@health.sdu.dk | Radiologi | |
Kanita Zubcevic | kzubcevic@health.sdu.dk | Klinisk Institut | |
Kirstine Nørregaard Hansen | knhansen@health.sdu.dk | Klinisk Institut | |
Kristine Bjørndal | kbjoerndal@health.sdu.dk | Klinisk Institut | |
Kristine Bollerup Arndt | kbarndt@health.sdu.dk | Klinisk Institut | |
Lilian Bostlund Olsen | lbolsen@health.sdu.dk | Klinisk Institut | |
Louise Aarup Duus | lduus@health.sdu.dk | Klinisk Institut | |
Luke Beagan | lbeagan@health.sdu.dk | Klinisk Institut | |
Manijeh Noori | mnoori@health.sdu.dk | Klinisk Institut (00) | |
Matthias Bode | mbode@health.sdu.dk | Klinisk Institut | |
Melissa Kreutzfeldt | mkreutzfeldt@health.sdu.dk | Klinisk Institut | |
Mohammad Elhakim | mtelhakim@health.sdu.dk | Klinisk Institut | |
Nils Jensen Boe | nilsboe@health.sdu.dk | Patologi | |
Nils Sofus Borg Mogensen | nmogensen@health.sdu.dk | Klinisk Institut (00) | |
Ole Graumann | ograumann@health.sdu.dk | Klinisk Institut | |
Peter Hartmund Frederiksen | Peter.Hartmund.Frederiksen@rsyd.dk | ||
Peter Nørregaard Hansen | pnhansen@health.sdu.dk | Klinisk Institut | |
Rajzan Joanroy | rjoanroy@health.sdu.dk | Institut for Regional Sundhedsforskning | |
Sanne Høxbroe Michaelsen | shm@sdu.dk | Oto Rhyno laryngologi | |
Signe Steenstrup Jensen | sisteenstrup@health.sdu.dk | Institut for Regional Sundhedsforskning | |
Stine Munk Hald | shald@health.sdu.dk | Klinisk Institut | |
Søren Hein Sindrup | ssindrup@health.sdu.dk | Klinisk Institut | |
Thomas Krøigaard | tkroigaard@health.sdu.dk | Klinisk Institut | |
Viveque Egsgaard | vegsgaard@health.sdu.dk | Klinisk Institut | |
Yeliz Jakobsen | yjakobsen@health.sdu.dk | Klinisk Institut |
Sekretær
Navn | Institut | By | |
---|---|---|---|
Christina Lund Petersen | clpetersen@health.sdu.dk | SUND Fakultetssekretariat | |
Pia Andersen | piaandersen@health.sdu.dk | Sundhedsvidenskab, Fakultetssekretariat | |
Stine Camilla Nipgaard | scnipgaard@health.sdu.dk | Klinisk Institut |
Udbudssteder
Niveau
Udbudsterminer
Varighed
Formål og overordnet indhold
Formålet med færdighedstræning er give de studerende viden, færdighed og kompetencer om praktiske kliniske færdigheder, således at den studerende efter endt kandidateksamen kan bestride underordnede lægestillinger på en tilfredsstillende måde.
En uddybning af dette fags bidrag til uddannelsens kompetenceprofil, fremgår af studieordningens oversigt over sammenhængen mellem uddannelsens kompetenceprofil og målbeskrivelserne for de enkelte fag (Kompetencematricen)
Obligatoriske forudsætninger
Sammenhæng mellem læringsmål, undervisnings- og prøveform
Sammenhæng: Prøven tester direkte de ønskede praktiske kliniske færdigheder.
Se liste med sammenhæng mellem læringsmål, undervisning og prøveform her.
Målbeskrivelse - viden
Målbeskrivelse - færdigheder
Ved fagets afslutning skal den studerende:
- Have kendskab til almindelig røntgen, ultralyd, CT- og MR og kunne genkende oplagt patologi indenfor thorax. Skal kunne beskrive røntgen af thorax systematisk samt genkende væsentlige sygdomme
- Kunne tolke et normalt EKG samt have kendskab til og kunne forklare EKG’er med iskæmi, bradyarytmi, eller takyarytmi
- Selvstændigt kunne udføre en standard øre-næse-halsundersøgelse
- have kendskab til almindelig røntgen, ultralyd, CT- og MR samt kunne genkende oplagt patologi indenfor bevægeapparatet. Skal kunne beskrive røntgen af bevægeapparatet systematisk samt genkende væsentlige sygdomme
- Selvstændigt kunne foretage en systematisk objektiv undersøgelse af overekstremiteten herunder skulder, albue og hånd
- Selvstændigt kunne foretage en systematisk objektiv undersøgelse af columna, bækken og underekstremitet herunder hofte, knæ og fod
- Selvstændigt kunne undersøge for fraktur og luksation samt udføre basale standardiserede kliniske og akutte procedurer ved traumer – herunder vurdering og behandling af sår samt anlæggelse af bandager
- Selvstændigt kunne udføre en neurologisk undersøgelse og herefter tolke resultatet af undersøgelsen
- Kunne redegøre for principperne for proceduren i forbindelse med en lumbalpunktur samt selvstændigt kunne foretage lumbalpunktur på et fantom.
Målbeskrivelse - kompetencer
Ved fagets afslutning skal den studerende kunne:
- Undersøge for fraktur og luksation, samt udføre basale standardiserede kliniske og akutte procedurer ved traumer.
- Udføre neurologiske kliniske færdigheder.
- Udføre øre-næse-hals undersøgelse.
- Foretage systematisk objektiv undersøgelse af bevægeapparatet.
Undervisnings- og arbejdsformer samt feedback
Undervisningen tilrettelægges på en sådan måde, at den understøtter SDUs bærende principper for aktiv læring og aktiverende undervisning og SUNDs udmøntning heraf i form af FAIR principperne.
Følgende undervisnings- og arbejdsformer kan forekomme på faget: Oplæg efterfulgt af færdighedstræning, hvor der øves praktiske færdigheder.
Følgende feedback-former kan forekomme på faget: Underviser-feedback, instruktor-feedback og automatisk feedback.
Aktiviteterne på faget retter sig primært mod at opnå læringsmålene samt forberede den studerende på eksamensformen. De specifikke undervisnings- og arbejdsformer samt feedback-former fremgår af fagets undervisningsforløb på itslearning.
Antal undervisningstimer
Skemaoplysninger
Undervisningssprog
Forventet arbejdsmængde for den studerende på dette fag
5 ECTS svarer til 5 x 27,5 timer = 137,5 timer.
Arbejdstimerne fordeles på undervisnings- og arbejdsformer som er nævnt under punktet Undervisnings- og arbejdsformer og feedback, samt eksamen og forberedelse til denne.
En gennemsnitlig fordeling af arbejdsbelastningen er:
konfrontationstimer (undervisere er til stede): 13 timer på K1 og 20 timer på K2.
forberedelse: 99,5 timer
eksamensaktiviteter: Ca. 5 timer inkl. ventetid til eksamen
Eksamensbestemmelser
Eksamen
Navn
Tidsmæssig placering
Udprøvninger
K1 & K2: Færdighedstræning - Mellem OSCE - Eksamen
EKA
Navn
Beskrivelse
Mundtlig eksamen, hvor der testes i koblingen af teoretisk viden og praktiske kliniske færdigheder.
Specifikke oplysninger om eksamen findes som udgangspunkt på e-læringsplatformen (itslearning).
Prøveform
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Varighed
Opgaverne fordeles på særligt indrettede stande, og de studerende eksamineres på samtlige stande efter en rotationsplan. Der eksamineres i 7 minutter efterfulgt af 1 minuts pause, så eksaminator kan votere, og de studerende kan komme videre til næste stand. Eksamensvagter sikrer det rette flow i rotationerne. Tiden styres af dertil indrettede ure, som med en høj lyd angiver start- og sluttidspunkt for hhv. eksamination og pause.
Hjælpemidler
ECTS-point
Uddybende information
- At blive bedt om at vise systematikken i en objektiv undersøgelse og/eller stille en diagnose ud fra beskrevne symptomer samt hvad en undersøgelse af ”patienten” giver af information
- At blive bedt om at udføre en objektiv undersøgelse, der fokuserer på en relevant klinisk problemstilling
Der bedømmes med bestået/ikke bestået. Bedømmelsen bestået/ikke bestået markerer, om de generelle og disciplinspecifikke kompetencer samlet set beherskes i tilstrækkelig grad.
Alle 4 stande skal bestås for at bestå eksamen.
K1 & K2: Færdighedstræning - Øre-Næse-Hals - Eksamen
EKA
Navn
Beskrivelse
Oto-Rhino-Laryngologisk undersøgelse, evalueres med en praktisk eksamen, hvor færdighederne i undersøgelsesteknik vurderes. Der evalueres således på undersøgelsesteknik af patienter indenfor hele Øre, -næse, -halsspecialet relateret til den teoretiske baggrundsviden opnået på aktuelle og tidligere moduler.
Sådan foregår eksamen:
– Der vil være op til 10 stande (afhænger af holdstørrelse)
– De studerende har 5½ minutter til hver stand
– Der er 15 sekunders pause imellem hver stand
– Inspektion, palpation, funktion
Ved 3 stande er der supervision og evaluering i henhold til Portfolio. Øvrige stande er øvestande, hvor en medstuderende agerer patient, og der foretages relevant undersøgelse. Den studerende skal demonstrere færdigheder svarende til nedenstående punkter A, B og C.
Når halvdelen af holdet er evalueret, byttes roller og den anden halvdel af holdet evalueres.
Efter evaluering af alle studerende, underskrives Portfolio.
A. Øreundersøgelse: Otoskopi, inkl. mastoid og øregang, Rinne og Weber, kan udføre impulstest og undersøge for nystagmus
B. Næseundersøgelse og ansigt: Ydre næse, dugtest, anterior rhinoskopi, septum conchae inferior og media, undersøgelse for ansigtsfraktur, n. facialis, sekret /blod i oropharynx (kan oropharynx visualiseres) , tonsiller
C. Undersøgelse af mundhule og hals: Spytkirtler, tænder, palpation af halsglandler og glandula thyreoidea
Portfolio har til formål at dokumentere, at den studerende har deltaget i og bestået eksamen.
Prøveform
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Varighed
Hjælpemidler
Ikke relevant for denne prøveform
ECTS-point
Uddybende information
Ekstern kommentar
Modulet er en del af professionssporet.
Portfolioeksamen i ØNH-færdighedstræning er identisk med K11 færdighedstræning, 2016 studieordning, EKA 3515512 og EKA 3514512.
Udbud
Udbuds periode | Udbudstype | Profil | Uddannelse | Semester |
---|---|---|---|---|
Forår 2022 | Obligatorisk | Forskningsprofil - Optaget 1. februar 2022 | Kandidat i Medicin | Odense | 1 |
Forår 2022 | Obligatorisk | Innovations- og klinisk ledelsesprofil - Optaget 1. februar 2022 | Kandidat i Medicin | Odense | 1 |
Forår 2022 | Obligatorisk | International profil - Optaget 1. februar 2022 | Kandidat i Medicin | Odense | 1 |
Forår 2022 | Obligatorisk | Klinikprofil - Optaget 1. februar 2022 | Kandidat i Medicin | Odense | 1 |
Forår 2022 | Obligatorisk | Paraklinisk profil - Optaget 1. februar 2022 | Kandidat i Medicin | Odense | 1 |
Forår 2022 | Obligatorisk | Forskningsprofil - Optaget 1. februar 2022 | Kandidat i Medicin | Odense | 1 |
Forår 2022 | Obligatorisk | Innovations- og klinisk ledelsesprofil - Optaget 1. februar 2022 | Kandidat i Medicin | Odense | 1 |
Forår 2022 | Obligatorisk | International profil - Optaget 1. februar 2022 | Kandidat i Medicin | Odense | 1 |
Forår 2022 | Obligatorisk | Klinikprofil - Optaget 1. februar 2022 | Kandidat i Medicin | Odense | 1 |
Forår 2022 | Obligatorisk | Paraklinisk profil - Optaget 1. februar 2022 | Kandidat i Medicin | Odense | 1 |