Modul K1 og K2: Færdighedstræning

Studienævn for medicin

Undervisningssprog: Dansk
EKA: S150061112, S150061102
Censur: Intern prøve, to eller flere bedømmere
Bedømmelse: Bestået/Ikke bestået
Udbudssteder: Odense
Udbudsterminer: Efterår, Forår
Niveau: Kandidat

UVA-kode: S150061101
ECTS-point: 5

Godkendelsesdato: 02-11-2021


Varighed: 2 kvartaler

Fagets navn

Modul K1 og K2: Færdighedstræning

UVA-kode

S150061101

ECTS-point

5

Ansvarligt studienævn

Studienævn for medicin

Godkendelsesdato

02-11-2021

Fagansvarlig

Navn E-mail Institut
Christina Lund Petersen clpetersen@health.sdu.dk SUND Fakultetssekretariat
Mark Ellebæk mepedersen@health.sdu.dk Klinisk Institut

Undervisere

Navn E-mail Institut By
Anette Drøhse Kjeldsen adkjeldsen@health.sdu.dk Klinisk Institut
Benjamin Schnack Rasmussen bsrasmussen@health.sdu.dk Klinisk Institut
Camilla Dyremose Jensen cdjensen@health.sdu.dk Neurologi
Chadi Nimeh Abdel Halim chalim@health.sdu.dk Klinisk Institut
Christian Faber cfaber@health.sdu.dk Klinisk Institut
Christian Godballe cgodballe@health.sdu.dk Klinisk Institut
Claus Madsen cmadsen@health.sdu.dk Klinisk Institut
Dagmar Beier dbeier@health.sdu.dk Klinisk Institut
Helle Døssing hdossing@health.sdu.dk Klinisk Institut
Jakob Vormstrup Holbech jvormstrup@health.sdu.dk Klinisk Institut
John Jakobsen jjakobsen@health.sdu.dk Klinisk Institut
Jonas Asgaard Bojsen jabojsen@health.sdu.dk Radiologi
Kanita Zubcevic kzubcevic@health.sdu.dk Klinisk Institut
Kirstine Nørregaard Hansen knhansen@health.sdu.dk Klinisk Institut
Kristine Bjørndal kbjoerndal@health.sdu.dk Klinisk Institut
Kristine Bollerup Arndt kbarndt@health.sdu.dk Klinisk Institut
Lilian Bostlund Olsen lbolsen@health.sdu.dk Klinisk Institut
Louise Aarup Duus lduus@health.sdu.dk Klinisk Institut
Luke Beagan lbeagan@health.sdu.dk Klinisk Institut
Manijeh Noori mnoori@health.sdu.dk Klinisk Institut (00)
Matthias Bode mbode@health.sdu.dk Klinisk Institut
Melissa Kreutzfeldt mkreutzfeldt@health.sdu.dk Klinisk Institut
Mohammad Elhakim mtelhakim@health.sdu.dk Klinisk Institut
Nils Jensen Boe nilsboe@health.sdu.dk Patologi
Nils Sofus Borg Mogensen nmogensen@health.sdu.dk Klinisk Institut (00)
Ole Graumann ograumann@health.sdu.dk Klinisk Institut
Peter Hartmund Frederiksen Peter.Hartmund.Frederiksen@rsyd.dk
Peter Nørregaard Hansen pnhansen@health.sdu.dk Klinisk Institut
Rajzan Joanroy rjoanroy@health.sdu.dk Institut for Regional Sundhedsforskning
Sanne Høxbroe Michaelsen shm@sdu.dk Oto Rhyno laryngologi
Signe Steenstrup Jensen sisteenstrup@health.sdu.dk Institut for Regional Sundhedsforskning
Stine Munk Hald shald@health.sdu.dk Klinisk Institut
Søren Hein Sindrup ssindrup@health.sdu.dk Klinisk Institut
Thomas Krøigaard tkroigaard@health.sdu.dk Klinisk Institut
Viveque Egsgaard vegsgaard@health.sdu.dk Klinisk Institut
Yeliz Jakobsen yjakobsen@health.sdu.dk Klinisk Institut

Sekretær

Navn E-mail Institut By
Christina Lund Petersen clpetersen@health.sdu.dk SUND Fakultetssekretariat
Pia Andersen piaandersen@health.sdu.dk Sundhedsvidenskab, Fakultetssekretariat
Stine Camilla Nipgaard scnipgaard@health.sdu.dk Klinisk Institut

Udbudssteder

Odense

Niveau

Kandidat

Udbudsterminer

Efterår, Forår

Varighed

2 kvartaler

Formål og overordnet indhold

Formålet med færdighedstræning er give de studerende viden, færdighed og kompetencer om praktiske kliniske færdigheder, således at den studerende efter endt kandidateksamen kan bestride underordnede lægestillinger på en tilfredsstillende måde.

En uddybning af dette fags bidrag til uddannelsens kompetenceprofil, fremgår af studieordningens oversigt over sammenhængen mellem uddannelsens kompetenceprofil og målbeskrivelserne for de enkelte fag (Kompetencematricen)

Obligatoriske forudsætninger

Ingen.

Sammenhæng mellem læringsmål, undervisnings- og prøveform

Sammenhæng: Prøven tester direkte de ønskede praktiske kliniske færdigheder.

Se liste med sammenhæng mellem læringsmål, undervisning og prøveform her.

Målbeskrivelse - viden

-

Målbeskrivelse - færdigheder

Ved fagets afslutning skal den studerende:

  • Have kendskab til almindelig røntgen, ultralyd, CT- og MR og kunne genkende oplagt patologi indenfor thorax. Skal kunne beskrive røntgen af thorax systematisk samt genkende væsentlige sygdomme
  • Kunne tolke et normalt EKG samt have kendskab til og kunne forklare EKG’er med iskæmi, bradyarytmi, eller takyarytmi
  • Selvstændigt kunne udføre en standard øre-næse-halsundersøgelse
  • have kendskab til almindelig røntgen, ultralyd, CT- og MR samt kunne genkende oplagt patologi indenfor bevægeapparatet. Skal kunne beskrive røntgen af bevægeapparatet systematisk samt genkende væsentlige sygdomme
  • Selvstændigt kunne foretage en systematisk objektiv undersøgelse af overekstremiteten herunder skulder, albue og hånd
  • Selvstændigt kunne foretage en systematisk objektiv undersøgelse af columna, bækken og underekstremitet herunder hofte, knæ og fod
  • Selvstændigt kunne undersøge for fraktur og luksation samt udføre basale standardiserede kliniske og akutte procedurer ved traumer – herunder vurdering og behandling af sår samt anlæggelse af bandager
  • Selvstændigt kunne udføre en neurologisk undersøgelse og herefter tolke resultatet af undersøgelsen
  • Kunne redegøre for principperne for proceduren i forbindelse med en lumbalpunktur samt selvstændigt kunne foretage lumbalpunktur på et fantom.

Målbeskrivelse - kompetencer

Ved fagets afslutning skal den studerende kunne: 

  • Undersøge for fraktur og luksation, samt udføre basale standardiserede kliniske og akutte procedurer ved traumer.
  • Udføre neurologiske kliniske færdigheder.
  • Udføre øre-næse-hals undersøgelse.
  • Foretage systematisk objektiv undersøgelse af bevægeapparatet.

Undervisnings- og arbejdsformer samt feedback

Undervisningen tilrettelægges på en sådan måde, at den understøtter SDUs bærende principper for aktiv læring og aktiverende undervisning og SUNDs udmøntning heraf i form af FAIR principperne.

Følgende undervisnings- og arbejdsformer kan forekomme på faget: Oplæg efterfulgt af færdighedstræning, hvor der øves praktiske færdigheder.

Følgende feedback-former kan forekomme på faget: Underviser-feedback, instruktor-feedback og automatisk feedback. 

Aktiviteterne på faget retter sig primært mod at opnå læringsmålene samt forberede den studerende på eksamensformen. De specifikke undervisnings- og arbejdsformer samt feedback-former fremgår af fagets undervisningsforløb på itslearning.

Antal undervisningstimer

timer per uge

Skemaoplysninger

Undervisningssprog

Dansk

Forventet arbejdsmængde for den studerende på dette fag

5 ECTS svarer til 5 x 27,5 timer = 137,5 timer.  

Arbejdstimerne fordeles på undervisnings- og arbejdsformer som er nævnt under punktet Undervisnings- og arbejdsformer og feedback, samt eksamen og forberedelse til denne. 

En gennemsnitlig fordeling af arbejdsbelastningen er: 

konfrontationstimer (undervisere er til stede): 13 timer på K1 og 20 timer på K2. 

forberedelse: 99,5 timer

eksamensaktiviteter: Ca. 5 timer inkl. ventetid til eksamen

Eksamensbestemmelser

Eksamen

Navn

Eksamen

Tidsmæssig placering

Eksamen afholdes efter undervisningens afslutning.

Udprøvninger

K1 & K2: Færdighedstræning - Mellem OSCE - Eksamen

EKA

S150061112

Navn

K1 & K2: Færdighedstræning - Mellem OSCE - Eksamen

Beskrivelse

Mundtlig eksamen, hvor der testes i koblingen af teoretisk viden og praktiske kliniske færdigheder. 

Specifikke oplysninger om eksamen findes som udgangspunkt på e-læringsplatformen (itslearning). 

Prøveform

OSCE

Censur

Intern prøve, to eller flere bedømmere

Bedømmelse

Bestået/Ikke bestået

Identifikation

Fulde navn og SDU brugernavn

Sprog

Dansk

Varighed

Opgaverne fordeles på særligt indrettede stande, og de studerende eksamineres på samtlige stande efter en rotationsplan. Der eksamineres i 7 minutter efterfulgt af 1 minuts pause, så eksaminator kan votere, og de studerende kan komme videre til næste stand. Eksamensvagter sikrer det rette flow i rotationerne. Tiden styres af dertil indrettede ure, som med en høj lyd angiver start- og sluttidspunkt for hhv. eksamination og pause.

Hjælpemidler

Ikke relevant for denne prøveform

ECTS-point

4

Uddybende information

Til Mellem OSCE eksamen lægges der vægt på, at man som studerende kan begynde at koble teoretisk viden med praktiske færdigheder
Det betyder, at man kan forvente:
  • At blive bedt om at vise systematikken i en objektiv undersøgelse og/eller stille en diagnose ud fra beskrevne symptomer samt hvad en undersøgelse af ”patienten” giver af information
  • At blive bedt om at udføre en objektiv undersøgelse, der fokuserer på en relevant klinisk problemstilling
Eksamensopgaven kan bestå af et eller flere af ovenstående elementer.
Eksaminator anvender et retteark til bedømmelse. I rettearket er angivet, hvilke og hvor mange færdigheder eller beskrivelser, der skal udføres/redegøres for.
Der er på forhånd fastsat et minimumskrav for beståelse af en opgave. Kravet er fastsat af opgavestiller og godkendt af censor.
Der bedømmes med bestået/ikke bestået. Bedømmelsen bestået/ikke bestået markerer, om de generelle og disciplinspecifikke kompetencer samlet set beherskes i tilstrækkelig grad.

Alle 4 stande skal bestås for at bestå eksamen.

Da eksamensreglerne foreskriver, at studerende ikke må have mulighed for at give hinanden oplysninger under eksamen, får studerende på morgen -og formiddagshold først lov til at forlade området, når alle på de to hold er eksamineret og eftermiddagsholdet har tjekket ind. Det betyder ventetid - medbring derfor evt. lidt mad/drikkelse og en god bog til ventetiden. Der er ikke mulighed for at shoppe, når I er tjekket ind.

Reeksamen afvikles efter bestemmelserne gældende for den ordinære eksamen. 

K1 & K2: Færdighedstræning - Øre-Næse-Hals - Eksamen

EKA

S150061102

Navn

K1 & K2: Færdighedstræning - Øre-Næse-Hals - Eksamen

Beskrivelse

Oto-Rhino-Laryngologisk undersøgelse, evalueres med en praktisk eksamen, hvor færdighederne i undersøgelsesteknik vurderes. Der evalueres således på undersøgelsesteknik af patienter indenfor hele Øre, -næse, -halsspecialet relateret til den teoretiske baggrundsviden opnået på aktuelle og tidligere moduler.

Sådan foregår eksamen:
– Der vil være op til 10 stande (afhænger af holdstørrelse)
– De studerende har 5½ minutter til hver stand
– Der er 15 sekunders pause imellem hver stand
– Inspektion, palpation, funktion

Ved 3 stande er der supervision og evaluering i henhold til Portfolio. Øvrige stande er øvestande, hvor en medstuderende agerer patient, og der foretages relevant undersøgelse. Den studerende skal demonstrere færdigheder svarende til nedenstående punkter A, B og C.
Når halvdelen af holdet er evalueret, byttes roller og den anden halvdel af holdet evalueres.
Efter evaluering af alle studerende, underskrives Portfolio.

A. Øreundersøgelse: Otoskopi, inkl. mastoid og øregang, Rinne og Weber, kan udføre impulstest og undersøge for nystagmus
B. Næseundersøgelse og ansigt: Ydre næse, dugtest, anterior rhinoskopi, septum conchae inferior og media, undersøgelse for ansigtsfraktur, n. facialis, sekret /blod i oropharynx (kan oropharynx visualiseres) , tonsiller
C. Undersøgelse af mundhule og hals: Spytkirtler, tænder, palpation af halsglandler og glandula thyreoidea

Portfolio har til formål at dokumentere, at den studerende har deltaget i og bestået eksamen.

Prøveform

Portfolio

Censur

Intern prøve, to eller flere bedømmere

Bedømmelse

Bestået/Ikke bestået

Identifikation

Fulde navn og SDU brugernavn

Sprog

Dansk

Varighed

3 timer

Hjælpemidler

Ikke relevant for denne prøveform

ECTS-point

1

Uddybende information

Under hensyntagen til eksamensformen og det konkrete studietrin lægges vægt på, i hvilken grad den studerendes præstation lever op til målbeskrivelsen, samt i hvilken grad den studerende behersker de i studieordningens nævnte generelle kompetencemål.
Bedømmelsen bestået/ikke bestået markerer, om de generelle og disciplinspecifikke kompetencer samlet set beherskes i tilstrækkelig grad.

Reeksamen afvikles efter bestemmelserne gældende for den ordinære eksamen. 

Ekstern kommentar

Modulet er en del af professionssporet.

Portfolioeksamen i ØNH-færdighedstræning er identisk med K11 færdighedstræning, 2016 studieordning, EKA 3515512 og EKA 3514512.

Udbud

Udbuds periode Udbudstype Profil Uddannelse Semester
Forår 2022 Obligatorisk Forskningsprofil - Optaget 1. februar 2022 Kandidat i Medicin | Odense 1
Forår 2022 Obligatorisk Innovations- og klinisk ledelsesprofil - Optaget 1. februar 2022 Kandidat i Medicin | Odense 1
Forår 2022 Obligatorisk International profil - Optaget 1. februar 2022 Kandidat i Medicin | Odense 1
Forår 2022 Obligatorisk Klinikprofil - Optaget 1. februar 2022 Kandidat i Medicin | Odense 1
Forår 2022 Obligatorisk Paraklinisk profil - Optaget 1. februar 2022 Kandidat i Medicin | Odense 1
Forår 2022 Obligatorisk Forskningsprofil - Optaget 1. februar 2022 Kandidat i Medicin | Odense 1
Forår 2022 Obligatorisk Innovations- og klinisk ledelsesprofil - Optaget 1. februar 2022 Kandidat i Medicin | Odense 1
Forår 2022 Obligatorisk International profil - Optaget 1. februar 2022 Kandidat i Medicin | Odense 1
Forår 2022 Obligatorisk Klinikprofil - Optaget 1. februar 2022 Kandidat i Medicin | Odense 1
Forår 2022 Obligatorisk Paraklinisk profil - Optaget 1. februar 2022 Kandidat i Medicin | Odense 1

Kassogrammer

Profil Uddannelse Semester Udbuds periode
Forskningsprofil - Optaget 1. februar 2022 Kandidat i Medicin | Odense 1 F23
Forskningsprofil - Optaget 1. februar 2022 Kandidat i Medicin | Odense 1 E23
Forskningsprofil - Optaget 1. februar 2022 Kandidat i Medicin | Odense 1 E22
Forskningsprofil - Optaget 1. februar 2022 Kandidat i Medicin | Odense 1 E22
Forskningsprofil - Optaget 1. februar 2022 Kandidat i Medicin | Odense 1 F22
Forskningsprofil - Optaget 1. februar 2022 Kandidat i Medicin | Odense 1 F23
Forskningsprofil - Optaget 1. februar 2022 Kandidat i Medicin | Odense 1 F22
Forskningsprofil - Optaget 1. februar 2022 Kandidat i Medicin | Odense 1 E22
Innovations- og klinisk ledelsesprofil - Optaget 1. februar 2022 Kandidat i Medicin | Odense 1 F22
Innovations- og klinisk ledelsesprofil - Optaget 1. februar 2022 Kandidat i Medicin | Odense 1 F22
International profil - Optaget 1. februar 2022 Kandidat i Medicin | Odense 1 F23
International profil - Optaget 1. februar 2022 Kandidat i Medicin | Odense 1 F22
International profil - Optaget 1. februar 2022 Kandidat i Medicin | Odense 1 E23
International profil - Optaget 1. februar 2022 Kandidat i Medicin | Odense 1 E22
International profil - Optaget 1. februar 2022 Kandidat i Medicin | Odense 1 F22
International profil - Optaget 1. februar 2022 Kandidat i Medicin | Odense 1 F23
International profil - Optaget 1. februar 2022 Kandidat i Medicin | Odense 1 E22
International profil - Optaget 1. februar 2022 Kandidat i Medicin | Odense 1 E22
Klinikprofil - Optaget 1. februar 2022 Kandidat i Medicin | Odense 1 F22
Klinikprofil - Optaget 1. februar 2022 Kandidat i Medicin | Odense 1 E22
Klinikprofil - Optaget 1. februar 2022 Kandidat i Medicin | Odense 1 E23
Klinikprofil - Optaget 1. februar 2022 Kandidat i Medicin | Odense 1 F23
Klinikprofil - Optaget 1. februar 2022 Kandidat i Medicin | Odense 1 E22
Klinikprofil - Optaget 1. februar 2022 Kandidat i Medicin | Odense 1 F22
Klinikprofil - Optaget 1. februar 2022 Kandidat i Medicin | Odense 1 F23
Klinikprofil - Optaget 1. februar 2022 Kandidat i Medicin | Odense 1 E22
Paraklinisk profil - Optaget 1. februar 2022 Kandidat i Medicin | Odense 1 F22
Paraklinisk profil - Optaget 1. februar 2022 Kandidat i Medicin | Odense 1 F22