Modul K3: Fordøjelseskanalen, ernæring og metabolisme
Studienævn for medicin
Undervisningssprog: Dansk
EKA: S150000102
Censur: Ekstern prøve
Bedømmelse: 7-trinsskala
Udbudssteder: Odense
Udbudsterminer: Efterår, Forår
Niveau: Kandidat
UVA-kode: S150000101
ECTS-point: 13
Godkendelsesdato:
Varighed: 1 kvartal
Fagets navn
UVA-kode
S150000101
ECTS-point
13
Ansvarligt studienævn
Fagansvarlig
Undervisere
Navn | Institut | By | |
---|---|---|---|
Alan Ainsworth | aainsworth@health.sdu.dk | ||
Aleksander Krag | akrag@health.sdu.dk | ||
Christian Godballe | cgodballe@health.sdu.dk | ||
Dorte Ejg Jarbøl | DJarbol@health.sdu.dk | ||
Dorte Hansen | dohansen@health.sdu.dk | ||
Finn Møller Pedersen | fpedersen@health.sdu.dk | ||
Henrik Christesen | henrik.christesen@rsyd.dk | ||
Jacob Søholm | jsoeholm@sdu.dk | ||
Jan Erik Henriksen | jhenriksen@health.sdu.dk | ||
Jane Møller Hansen | jane.moeller.hansen@rsyd.dk | ||
Jens Kjeldsen | jkjeldsen@health.sdu.dk | ||
Jens Schierbeck | jschierbeck@health.sdu.dk | ||
Jesper Durup | jdurup@health.sdu.dk | ||
Jesper Hallas | jhallas@health.sdu.dk | ||
Jørgen Nexøe | JNexoe@health.sdu.dk | ||
Karsten Lauritsen | klauritsen@health.sdu.dk | ||
Knud Bonnet Yderstræde | kyderstraede@health.sdu.dk | ||
Kurt Højlund | khoejlund@health.sdu.dk | ||
Lars Bastholt | lars.bastholt@rsyd.dk | ||
Laszlo Hegedüs | lhegedus@health.sdu.dk | ||
Marianne Ewertz Kvistgaard | mewertz@health.sdu.dk | ||
Marianne Skovsager Andersen | marianne.andersen1@rsyd.dk | ||
Mette Bay | mette.bay@rsyd.dk | ||
Mia Dahl Sørensen | mdsoerensen@health.sdu.dk | ||
Michael Bau Mortensen | michael.bau.mortensen@rsyd.dk | ||
Niels Qvist | nqvist@health.sdu.dk | ||
Ove B. Schaffalitzky de Muckadell | sdm@rsyd.dk | ||
Peer Brehm Christensen | pchristensen@health.sdu.dk | ||
Peer Nøhr-Jensen | peer.nohr-jensen@rsyd.dk | ||
Pernille Hermann | pernille.hermann@rsyd.dk | ||
Peter Haastrup | phaastrup@health.sdu.dk | ||
Philippe Grandjean | PGrandjean@health.sdu.dk | ||
René Klinkby Støving | rstoeving@health.sdu.dk | ||
Stine Rosenkilde Larsen | stine.rosenkilde.larsen@rsyd.dk | ||
Sönke Detlefsen | sdetlefsen@health.sdu.dk | ||
Troels Havelund | troels.havelund@rsyd.dk |
Sekretær
Udbudssteder
Niveau
Udbudsterminer
Varighed
Formål og overordnet indhold
Modulet skal kvalificere den studerende til at opnå viden, færdigheder og kompetencer
indenfor sygdomme i fordøjelseskanalen, ernæring og metabolisme, der er nødvendige for efter afsluttet kandidateksamen at kunne bestride underordnede lægestillinger inden for disse områder på tilfredsstillende måde.
Obligatoriske forudsætninger
Anbefalede forudsætninger
Sammenhæng mellem læringsmål, undervisnings- og prøveform
Læringsmål:
- Opnå viden, færdigheder og kompetencer om mavetarmkanalens, leverens, bugspytkirtlens og bughulens sygdomme, herunder disses ætiologi, patofysiologi, patologi, epidemiologi, symptomatologi, udredning behandling.
Undervisningsformer:
- Forelæsninger
- TBL og casebaseret holdundervisning
Prøveform:
- Skriftlig prøve bestående af MCQ, kortsvars- og essayopgaver
Sammenhæng:
- I den skriftlige prøve demonstrerer den studerende evnen til at anvende sin viden til at identificere og analysere komplekse problemstillinger inden for mavetarmkanalens, leverens, bugspytkirtlens og bughulens sygdomme.
Målbeskrivelse - viden
Viden – den studerende har efter endt modul:
- Viden om endokrine, metaboliske og ernæringsrelaterede sygdomme og kan integrere denne med grundlæggende principper inden for patofysiologi, farmakologi, klinisk biokemi for at fremkomme med diagnoseforslag, udrednings- og behandlingsplan.
- Viden om udredning og behandling af patienter med symptomer og fund der kan henføres til metaboliske sygdomme.
- Kendskab til udrednings- og behandlingsmetoder, herunder farmakologiske behandlinger ved gastroenterologiske og hepatologiske sygdomme og disse metoders styrker og svagheder.
Målbeskrivelse - færdigheder
Færdigheder – den studerende kan efter endt modul:
- Vurdere og vælge udrednings- og behandlingsmetoder ved gastroenterologiske og hepatologiske sygdomme ud fra viden om disse metoders styrker og svagheder.
- Planlægge udredning af patienter med symptomer og fund, der kan henføres til mavetarmkanalens, leverens, bugspytkirtlens og bughulens sygdomme.
- Genkende karakteristiske billeddiagnostiske, endoskopiske og patoanatomiske fund ved ovennævnte sygdomme.
- Vurdere og vælge udrednings- og behandlingsmetoder til endokrine, metaboliske eller ernæringsbetingede sygdomme ud fra viden om udrednings- og behandlingsmetodernes styrker og svagheder.
- Planlægge udredning og behandling af patienter med symptomer og fund der kan henføres til endokrine sygdomme, samt vurdere udrednings- og behandlingsmetodernes styrker og svagheder.
- Planlægge udredning og behandling af patienter med symptomer og fund der kan henføres til ernæringsrelaterede lidelser hos voksne samt vurdere udrednings- og behandlingsmetodernes styrker og svagheder.
Målbeskrivelse - kompetencer
Kompetencer – den studerende er efter endt modul:
- I stand til at diskutere medicinske og kirurgiske gastroenterologiske problemstillinger med såvel kolleger som patienter.
- I stand til at diskutere medicinske problemstillinger inden for ernæringsrelaterede lidelser hos voksne med såvel kollegaer som patienter.
- I stand til at diskutere medicinske problemstillinger inden for endokrinologiske sygdomme med såvel kollegaer som patienter.
- I stand til at integrere viden om endokrine, metaboliske og ernæringsbetingede sygdomme hos voksne med viden om grundlæggende principper inden for patofysiologi, farmakologi, klinisk biokemi, etc., og derved diskutere sygdom, forebyggelse og behandling.
Pensum / anbefalet litteratur
Indhold og forløb
Undervisnings- og arbejdsformer samt feedback
På modulet anvendes
- Forelæsninger. Deres formål er at afgrænse og definere et emneområde eller belyse et særligt vanskeligt koncept.
- Team Based Learning (TBL). TBL er en studentercentreret, underviser-styret strategi for aktiv læring i en større gruppe. Deltagelse i TBL er obligatorisk.
- Podcasts. Disse kan have varierende former, men er som oftest miniforelæsninger, der kan downloades fra E-learn.
- Holdtimer/casearbejde. I holdtimerne gennemgås cases/problemstillinger/opgaver. Disse timer forudsætter aktiv deltagen af dig som studerende. Formålet er at få en dialog omkring det emne, du har forberedt dig på.
- Demonstrationer: En udvalgt patients sygehistorie drøftes med patienten og auditoriet.
- Stuegang: Ved patient-præsentation at vise typiske gastroenterologiske, kirurgiske, hepatologiske, kliniske problemstillinger og især kliniske fund.
- Quiz: Repetition af allerede gennemgåede gastroenterologiske, hepatologiske og kirurgiske problemstillinger. Quizzen viser en række billeder, der illustrerer fordøjelseskanalens sygdomme og stiller udfordring til diagnostik og behandling.
- Kommunikationsundervisning: Formålet er, at den studerende opnår færdigheder, så han/hun kan mestre at give information om forestående undersøgelser, diagnostiske resultater, sygdom og behandling under hensyntagen til patientens sindstilstand, bekymringer og ønsker.
- EPA (Entrustable Professional Activities).
Skemaoplysninger
Undervisningssprog
Forventet arbejdsmængde for den studerende på dette fag
Dette modul (K3) har et omfang på 13 ECTS svarende til 13 x 27,5 timer = 357,5 arbejdstimer.
Konfrontationstimer (hvor du er til stede til undervisningen)*: 123 arbejdstimer
Forelæsninger (incl. en intro):55
4 TBL-sessioner á 3 timer:12
Holdtimer: 20
Case-arbejde: 9
Stuegang: 3
Quiz: 3
Spørgetimer: 2
Demonstrationer: 3
Kommunikationsundervisning:12
Færdighedstræningstimer: 4
Forberedelse til undervisning/eksamen (anslået gennemsnit): 194,5 arbejdstimer
Forelæsninger (55 forelæsninger x 1,5 timer):82,5
TBL-sessioner (4 TBL x 10 timer): 40
Holdtimer (20 holdtimer x 2 timer):40
Case-arbejde (9 timer x 1 time): 9
Stuegang: 0
Quiz: 0
Spørgetimer: 0
Demonstrationer (3 timer x 1 time): 3
Kommunikationsundervisning (12 timer x ½ time): 6
Færdighedstræningstimer (4 timer x 1 time): 4
Podcast:10
Eksamensforberedelse: 40 arbejdstimer
I alt (skøn): 357,5 arbejdstimer
Eksamensbestemmelser
Eksamen
Navn
Eksamen
Tidsmæssig placering
Efter undervisningens afslutning.
Regler
-3 må ikke indgå, 00 må ikke indgå
Udprøvninger
Skriftlig eksamen
EKA
S150000102
Navn
Skriftlig eksamen
Beskrivelse
3-timers digital prøve bestående af 100 MCQ spørgsmål
Prøveform
Multiple choice
Censur
Ekstern prøve
Bedømmelse
7-trinsskala
Identifikation
Studiekort - Eksamensnummer
Sprog
Dansk
Varighed
3 timer
Hjælpemidler
Information følger
ECTS-point
13
Uddybende information
Det er ikke en forudsætning at man skal have bestået TBL for at kunne deltage i eksamen.