Modul K3: Fordøjelseskanalen, ernæring og metabolisme

Studienævn for medicin

Undervisningssprog: Dansk
EKA: S150000102
Censur: Ekstern prøve
Bedømmelse: 7-trinsskala
Udbudssteder: Odense
Udbudsterminer: Efterår, Forår
Niveau: Kandidat

UVA-kode: S150000101
ECTS-point: 13

Godkendelsesdato:


Varighed: 1 kvartal

Fagets navn

Modul K3: Fordøjelseskanalen, ernæring og metabolisme

UVA-kode

S150000101

ECTS-point

13

Ansvarligt studienævn

Studienævn for medicin

Fagansvarlig

Navn E-mail Institut
Jens Kjeldsen jkjeldsen@health.sdu.dk

Undervisere

Navn E-mail Institut By
Alan Ainsworth aainsworth@health.sdu.dk
Aleksander Krag akrag@health.sdu.dk
Christian Godballe cgodballe@health.sdu.dk
Dorte Ejg Jarbøl DJarbol@health.sdu.dk
Dorte Hansen dohansen@health.sdu.dk
Finn Møller Pedersen fpedersen@health.sdu.dk
Henrik Christesen henrik.christesen@rsyd.dk
Jacob Søholm jsoeholm@sdu.dk
Jan Erik Henriksen jhenriksen@health.sdu.dk
Jane Møller Hansen jane.moeller.hansen@rsyd.dk
Jens Kjeldsen jkjeldsen@health.sdu.dk
Jens Schierbeck jschierbeck@health.sdu.dk
Jesper Durup jdurup@health.sdu.dk
Jesper Hallas jhallas@health.sdu.dk
Jørgen Nexøe JNexoe@health.sdu.dk
Karsten Lauritsen klauritsen@health.sdu.dk
Knud Bonnet Yderstræde kyderstraede@health.sdu.dk
Kurt Højlund khoejlund@health.sdu.dk
Lars Bastholt lars.bastholt@rsyd.dk
Laszlo Hegedüs lhegedus@health.sdu.dk
Marianne Ewertz Kvistgaard mewertz@health.sdu.dk
Marianne Skovsager Andersen marianne.andersen1@rsyd.dk
Mette Bay mette.bay@rsyd.dk
Mia Dahl Sørensen mdsoerensen@health.sdu.dk
Michael Bau Mortensen michael.bau.mortensen@rsyd.dk
Niels Qvist nqvist@health.sdu.dk
Ove B. Schaffalitzky de Muckadell sdm@rsyd.dk
Peer Brehm Christensen pchristensen@health.sdu.dk
Peer Nøhr-Jensen peer.nohr-jensen@rsyd.dk
Pernille Hermann pernille.hermann@rsyd.dk
Peter Haastrup phaastrup@health.sdu.dk
Philippe Grandjean PGrandjean@health.sdu.dk
René Klinkby Støving rstoeving@health.sdu.dk
Stine Rosenkilde Larsen stine.rosenkilde.larsen@rsyd.dk
Sönke Detlefsen sdetlefsen@health.sdu.dk
Troels Havelund troels.havelund@rsyd.dk

Sekretær

Navn E-mail Institut By
Andreas Stokke astokke@health.sdu.dk Odense

Udbudssteder

Odense

Niveau

Kandidat

Udbudsterminer

Efterår, Forår

Varighed

1 kvartal

Formål og overordnet indhold

Modulet skal kvalificere den studerende til at opnå viden, færdigheder og kompetencer
indenfor sygdomme i fordøjelseskanalen, ernæring og metabolisme, der er nødvendige for efter afsluttet kandidateksamen at kunne bestride underordnede lægestillinger inden for disse områder på tilfredsstillende måde.

Obligatoriske forudsætninger

Ingen

Anbefalede forudsætninger

Ingen

Sammenhæng mellem læringsmål, undervisnings- og prøveform

Læringsmål:

  • Opnå viden, færdigheder og kompetencer om mavetarmkanalens, leverens, bugspytkirtlens og bughulens sygdomme, herunder disses ætiologi, patofysiologi, patologi, epidemiologi, symptomatologi, udredning behandling.

Undervisningsformer:

  • Forelæsninger
  • TBL og casebaseret holdundervisning

Prøveform:

  • Skriftlig prøve bestående af MCQ, kortsvars- og essayopgaver

Sammenhæng:

  • I den skriftlige prøve demonstrerer den studerende evnen til at anvende sin viden til at identificere og analysere komplekse problemstillinger inden for mavetarmkanalens, leverens, bugspytkirtlens og bughulens sygdomme.

Målbeskrivelse - viden

Viden – den studerende har efter endt modul:

    • Viden om endokrine, metaboliske og ernæringsrelaterede sygdomme og kan integrere denne med grundlæggende principper inden for patofysiologi, farmakologi, klinisk biokemi for at fremkomme med diagnoseforslag, udrednings- og behandlingsplan.
    • Viden om udredning og behandling af patienter med symptomer og fund der kan henføres til metaboliske sygdomme.
    • Kendskab til udrednings- og behandlingsmetoder, herunder farmakologiske behandlinger ved gastroenterologiske og hepatologiske sygdomme og disse metoders styrker og svagheder.

    Målbeskrivelse - færdigheder

    Færdigheder – den studerende kan efter endt modul:

    • Vurdere og vælge udrednings- og behandlingsmetoder ved gastroenterologiske og hepatologiske sygdomme ud fra viden om disse metoders styrker og svagheder.
    • Planlægge udredning af patienter med symptomer og fund, der kan henføres til mavetarmkanalens, leverens, bugspytkirtlens og bughulens sygdomme.
    • Genkende karakteristiske billeddiagnostiske, endoskopiske og patoanatomiske fund ved ovennævnte sygdomme.
    • Vurdere og vælge udrednings- og behandlingsmetoder til endokrine, metaboliske eller ernæringsbetingede sygdomme ud fra viden om udrednings- og behandlingsmetodernes styrker og svagheder.
    • Planlægge udredning og behandling af patienter med symptomer og fund der kan henføres til endokrine sygdomme, samt vurdere udrednings- og behandlingsmetodernes styrker og svagheder.
    • Planlægge udredning og behandling af patienter med symptomer og fund der kan henføres til ernæringsrelaterede lidelser hos voksne samt vurdere udrednings- og behandlingsmetodernes styrker og svagheder.

    Målbeskrivelse - kompetencer

    Kompetencer – den studerende er efter endt modul:

      • I stand til at diskutere medicinske og kirurgiske gastroenterologiske problemstillinger med såvel kolleger som patienter.
      • I stand til at diskutere medicinske problemstillinger inden for ernæringsrelaterede lidelser hos voksne med såvel kollegaer som patienter.
      • I stand til at diskutere medicinske problemstillinger inden for endokrinologiske sygdomme med såvel kollegaer som patienter.
      • I stand til at integrere viden om endokrine, metaboliske og ernæringsbetingede sygdomme hos voksne med viden om grundlæggende principper inden for patofysiologi, farmakologi, klinisk biokemi, etc., og derved diskutere sygdom, forebyggelse og behandling. 

      Pensum / anbefalet litteratur

      Information følger.

      Indhold og forløb

      Information følger.

      Undervisnings- og arbejdsformer samt feedback

      På modulet anvendes

      • Forelæsninger. Deres formål er at afgrænse og definere et emneområde eller belyse et særligt vanskeligt koncept.
      • Team Based Learning (TBL). TBL er en studentercentreret, underviser-styret strategi for aktiv læring i en større gruppe. Deltagelse i TBL er obligatorisk.
      • Podcasts. Disse kan have varierende former, men er som oftest miniforelæsninger, der kan downloades fra E-learn.
      • Holdtimer/casearbejde. I holdtimerne gennemgås cases/problemstillinger/opgaver. Disse timer forudsætter aktiv deltagen af dig som studerende. Formålet er at få en dialog omkring det emne, du har forberedt dig på.
      • Demonstrationer: En udvalgt patients sygehistorie drøftes med patienten og auditoriet.
      • Stuegang: Ved patient-præsentation at vise typiske gastroenterologiske, kirurgiske, hepatologiske, kliniske problemstillinger og især kliniske fund.
      • Quiz: Repetition af allerede gennemgåede gastroenterologiske, hepatologiske og kirurgiske problemstillinger. Quizzen viser en række billeder, der illustrerer fordøjelseskanalens sygdomme og stiller udfordring til diagnostik og behandling.
      • Kommunikationsundervisning: Formålet er, at den studerende opnår færdigheder, så han/hun kan mestre at give information om forestående undersøgelser, diagnostiske resultater, sygdom og behandling under hensyntagen til patientens sindstilstand, bekymringer og ønsker.
      • EPA (Entrustable Professional Activities).

      Skemaoplysninger

      Undervisningssprog

      Dansk

      Forventet arbejdsmængde for den studerende på dette fag

      Dette modul (K3) har et omfang på 13 ECTS svarende til 13 x 27,5 timer = 357,5 arbejdstimer. 

      Konfrontationstimer (hvor du er til stede til undervisningen)*: 123 arbejdstimer

      Forelæsninger (incl. en intro):55
      4 TBL-sessioner á 3 timer:12
      Holdtimer: 20
      Case-arbejde: 9
      Stuegang: 3
      Quiz: 3
      Spørgetimer: 2
      Demonstrationer: 3
      Kommunikationsundervisning:12
      Færdighedstræningstimer: 4

      Forberedelse til undervisning/eksamen (anslået gennemsnit): 194,5 arbejdstimer

      Forelæsninger (55 forelæsninger x 1,5 timer):82,5
      TBL-sessioner (4 TBL x 10 timer): 40
      Holdtimer (20 holdtimer x 2 timer):40
      Case-arbejde (9 timer x 1 time): 9
      Stuegang: 0
      Quiz: 0
      Spørgetimer: 0
      Demonstrationer (3 timer x 1 time): 3
      Kommunikationsundervisning (12 timer x ½ time): 6
      Færdighedstræningstimer (4 timer x 1 time): 4
      Podcast:10

      Eksamensforberedelse: 40 arbejdstimer
      I alt (skøn): 357,5 arbejdstimer

      Eksamensbestemmelser

      Eksamen

      Navn

      Eksamen

      Tidsmæssig placering

      Efter undervisningens afslutning.

      Regler

      -3 må ikke indgå, 00 må ikke indgå

      Udprøvninger

      Skriftlig eksamen

      EKA

      S150000102

      Navn

      Skriftlig eksamen

      Beskrivelse

      3-timers digital prøve bestående af 100 MCQ spørgsmål

      Prøveform

      Multiple choice

      Censur

      Ekstern prøve

      Bedømmelse

      7-trinsskala

      Identifikation

      Studiekort - Eksamensnummer

      Sprog

      Dansk

      Varighed

      3 timer

      Hjælpemidler

      Information følger

      ECTS-point

      13

      Uddybende information

      Det er ikke en forudsætning at man skal have bestået TBL for at kunne deltage i eksamen.

      Ekstern kommentar

      Klinisk Medicinspor

      Udbud

      Udbuds periode Udbudstype Profil Uddannelse Semester

      Kassogrammer

      Profil Uddannelse Semester Udbuds periode