ST523: Statistisk modellering
Kommentar
Indgangskrav
Faglige forudsætninger
- Have kendskab til lineær algebra, calculus, grundlæggende statistik
- Kunne anvende den statistiske software R
Formål
- Give kompetence til at håndtere modelopstillinger og/eller modelberegninger.
- Give færdigheder i at foretage statistisk analyse af data.
- Give teoretisk viden om og praktisk erfaring med at anvende metoder og modeller fra statistik.
Målbeskrivelse
- genkende de forskellige typer modeller og beskrive deres ligheder og forskelle, og gøre rede for den rolle som svarvariabel, forklarende variable, variansfunktion og linkfunktion spiller for statistisk modellering;
- manipulere de matematiske og statistiske elementer for lineære og generaliserede lineære modeller, så som parametre og principper for estimation, udledning af statistiske test baseret på standardfejl, devians og residual kvadratsum;
- udlede teoretiske egenskaber for nye modeller baseret på den generelle teori, samt skelne klart mellem eksakte og asymptotiske resultater;
- give overblik over de vigtigste eksempler på lineære og generaliserede lineære modeller, samt kunne identificere hvilke problemstillinger der kan løses ved hjælp af sådanne modeller;
- anvende teoretiske resultater for lineære og generaliserede lineære modeller på konkrete eksempler, samt gøre rede for resultaternes praktiske fortolkning;
- erkende betydningen af og forskellen mellem regressionsparametre og dispersionsparameteren, og bruge denne viden i praktiske og teoretiske sammenhænge;
- udføre praktisk dataanalyse ved hjælp af statistisk modellering, herunder undersøge en models korrekthed ved hjælp af residualanalyse;
- udføre den statistiske analyse med brug af den statistiske software R, herunder kunne identificere og fortolke relevante oplysninger i programmets output;
- dokumentere resultaterne af en statistisk analyse i form af en skriftlig rapport.
Indhold
- Lineære modeller, simple og multiple regressionsmodeller.
- Parameterestimation, hypotesetest og konfidensområder.
- Residualanalyse.
- Transformation af variable, polynomiel regression.
- Envejs ANOVA.
- Modelopbygning og variabelselektion.
- Prediktion.
- Naturlige eksponentielle familier; momentfrembringende funktioner; variansfunktioner;
- Dispersionsmodeller;
- Likelihood teori;
- Chi-i-anden, F-og t-test; deviansanalyse;
- Iterativ mindste kvadraters algoritme;
- Lineære normale modeller,
- Logistisk regression,
- Analyse af tælledata, positive data.
- Anvendelse af statistisk modellering på forskellige datatyper, blandet andet med eksempler fra sundhedsvidenskab, biologi, økonomi, osv.
Litteratur
Eksamensbestemmelser
Eksamenselement a)
Tidsmæssig placering
Udprøvninger
To take-home-opgaver, der bedømmes samlet
EKA
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Hjælpemidler
ECTS-point
Vejledende antal undervisningstimer
Undervisningsform
På naturvidenskab er undervisningen tilrettelagt efter trefasemodellen dvs. intro, trænings- og studiefasen.
- Introfase: 48 timer
- Træningsfase: 32 timer, heraf: Eksaminatorie: 32 timer
I introfasen benyttes en modificeret udgave af klassisk forelæsning, hvor fagets grundbegreber og metoder præsenteres, med såvel teori som eksempler baseret på konkrete data. I disse timer er der mulighed for spørgsmål og diskussion.
I træningsfasen arbejdes der med regneopgaver og diskussionsemner, som relaterer sig til indholdet i de forudgående introfasetimer. I disse timer er der mulighed for at arbejde specifikt med særligt vanskelige emner.
I studiefasen arbejder de studerende selvstændigt med opgaver og forståelsen af fagets termer og begreber diskuteres. Der er efterfølgende mulighed for at bringe spørgsmål op i enten introfasetimerne eller træningsfasetimerne.
Aktiviteter i studiefasen
- Arbejde de nye begreber.
- Øge deres forståelse af de emner der dækkes ved forelæsningerne.
- Løse relevante opgaver.
- Læs teksten bogkapitler og videnskabelige tidsskriftsartikler leveres som støtte til forelæsningerne
Ansvarlig underviser
Navn | Institut | |
---|---|---|
Birgit Debrabant | bdebrabant@imada.sdu.dk | Institut for Matematik og Datalogi (00) |
Skemaoplysninger
Administrationsenhed
Team hos Uddannelsesjura & Registratur
Udbudssteder
Anbefalede studieforløb
Profil | Uddannelse | Semester | Udbuds periode |
---|---|---|---|
BA Centralt fag i anvendt matematik et-faglig - optag 1.september 2022, 2023 og 2024 | Bachelor i anvendt matematik | Bachelor i anvendt matematik | Odense | 5 | E24 |
Overgangsordninger
Se overgangsordninger for alle kurser på Det Naturvidenskabelige Fakultet.