NAT815: Karriereudvikling
Kommentar
Kurset har deltagerbegrænsning. Der lægges vægt på følgende kriterier i nedenstående rækkefølge ved tildelingen af pladser:
- Studerende, der har optjent flest ECTS på kandidatuddannelsen har førsteprioritet
- Studerende, der er optaget betinget på kandidatuddannelsen har hernæst prioritet
- Studerende, der følger kandidatkurser samtidig med deres bacheloruddannelse (dispensation til 30 ECTS kandidatkurser) har herefter prioritet
- Bachelorstuderende
Hvis der er pointmæssigt ligestillede blandt studerende i gruppe 1 til 4, trækkes der lod. Fagmiljøerne på Det Naturvidenskabelige Fakultet forestår prioriteringen, og der oprettes en venteliste. Studerende, der ikke optages på kurset, men kommer på venteliste, får besked fra fakultetet. Ventelisten overføres ikke til det efterfølgende år.
Det er væsentligt at møde op til første kursusdag eller underrette underviseren, da der er venteliste på kurset.
Indgangskrav
Studerende der tidligere har bestået BB841, kan ikke følge kurser
Faglige forudsætninger
Deltagerbegrænsning
Formål
Målbeskrivelse
Læringsmål - Viden
- Den studerende kan redegøre for og reflektere over karriereteorier og sætte dem i perspektiv til egen karrierelæring og udvikling.
- Den studerende tilegner sig viden om tendenser på det nuværende og fremtidige arbejdsmarked for naturvidenskab.
Læringsmål – Færdigheder
- Den studerende kan identificere og arbejde med at udvikle egne karrierefærdigheder- og ressourcer både professionelt og personligt.
- Den studerende kan antage en analytisk tilgang til koncepterne karriere og employabilitet, samt evaluere egen udvikling i relation hertil.
Læringsmål - Kompetencer
- Den studerende kan forholde sig til og engagere sig i dialog med professionelle på arbejdsmarkedet – herunder bl.a. karriere-mentorer.
- Den studerende kan afdække, reflektere over værdien af samt udnytte egne kompetencer – både professionelt og personligt.
- Den studerende kan kommunikere sin viden, færdigheder og kompetencer til en potentiel arbejdsgiver både mundtligt og skriftligt.
- Den studerende kan opbygge et professionelt netværk.
- De studerende kan træffe karrieremæssige valg, og udvikle karrierestrategier
Indhold
I løbet af kurset vil den studerende arbejde med og udvikle karrierefærdigheder. Dette omfatter evnen til at kommunikere færdigheder og kompetencer (både faglige, akademiske og personlige), evnen til at kunne netværke og begå sig interpersonelt samt evnen til at arbejde strategisk og træffe karrierevalg.
Som en del af kurset vil den studerende få tilknyttet en karrierementor.
Karrierementoren er tidligere studerende fra SDU og er nu ude på arbejdsmarkedet. I løbet af kurset vil den studerende i mødet med karrierementoren forstå, hvordan egen uddannelse og kompetencer matcher forventningerne på arbejdsmarkedet for naturvidenskab.
Teori, metode og praksis
I undervisningen og hjemmearbejdet bliver den studerende præsenteret for teori og metoder, som de skal reflektere over både individuelt og i grupper. Mellem undervisningsgangene skal de studerende mødes med deres mentor og derigennem få et praksisperspektiv på de gennemgåede teorier og metoder. Eks.: Efter undervisningsgangen om kompetencer skal den studerende snakke med sin mentor om, hvilke kompetencer h*n anvender i sit job samt få sparring på egen kompetenceprofil.
Der er i alt 7 undervisningsgange og 4 møder med mentor. Ved det sidste mentormøde skal den studerende følge sin mentor en dag på arbejde (job shadowing).
Litteratur
Se itslearning for pensumlister og yderligere litteraturhenvisninger.
Eksamensbestemmelser
Eksamenselement a)
Tidsmæssig placering
Forudsætninger
Type | Forudsætningsnavn | Forudsætningsfag |
---|---|---|
Delprøve | Forudsætningsprøve a) | N110067101, NAT815: Karriereudvikling |
Udprøvninger
Skriftlig prøve
EKA
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Hjælpemidler
ECTS-point
Uddybende information
Forudsætningsprøve a)
Tidsmæssig placering
Udprøvninger
Deltagelse
EKA
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Hjælpemidler
ECTS-point
Uddybende information
Forudsætningsprøven er en forudsætning for deltagelse i eksamenselement a).
Vejledende antal undervisningstimer
Undervisningsform
Undervisningsformen er workshoparbejde kombineret med forelæsninger en løbende kontakt til en tilknyttet mentor.
Der er 7 undervisningsgange af 3 timer.
Ansvarlig underviser
Yderligere undervisere
Navn | Institut | By | |
---|---|---|---|
Fleur Bernburg | fleub@sdu.dk | Careers & Employability | |
Michael Petersen | mip@sdu.dk | Kemi og Farmaci |
Skemaoplysninger
Administrationsenhed
Team hos Uddannelsesjura & Registratur
Udbudssteder
Anbefalede studieforløb
Overgangsordninger
Se overgangsordninger for alle kurser på Det Naturvidenskabelige Fakultet.