NAT815: Karriereudvikling

Det Naturvidenskabelige Studienævn

Undervisningssprog: Dansk
EKA: N110067102, N110067112
Censur: Intern prøve, to eller flere bedømmere, Intern prøve, en bedømmer
Bedømmelse: 7-trinsskala, Bestået/Ikke bestået
Udbudssteder: Odense
Udbudsterminer: Efterår
Niveau: Kandidat

STADS ID (UVA): N110067101
ECTS-point: 5

Godkendelsesdato: 09-02-2024


Varighed: 1 semester

Version: Godkendt - aktiv

Kommentar

Biologistuderende: Bemærk at kurset er det samme som det tidligere BB841: Karriereplanlægning (5 ECTS).
Kurset har deltagerbegrænsning. Der lægges vægt på følgende kriterier i nedenstående rækkefølge ved tildelingen af pladser:

  1. Studerende, der har optjent flest ECTS på kandidatuddannelsen har førsteprioritet
  2. Studerende, der er optaget betinget på kandidatuddannelsen har hernæst prioritet
  3. Studerende, der følger kandidatkurser samtidig med deres bacheloruddannelse (dispensation til 30 ECTS kandidatkurser) har herefter prioritet
  4. Bachelorstuderende

Hvis der er pointmæssigt ligestillede blandt studerende i gruppe 1 til 4, trækkes der lod. Fagmiljøerne på Det Naturvidenskabelige Fakultet forestår prioriteringen, og der oprettes en venteliste. Studerende, der ikke optages på kurset, men kommer på venteliste, får besked fra fakultetet. Ventelisten overføres ikke til det efterfølgende år.
Det er væsentligt at møde op til første kursusdag eller underrette underviseren, da der er venteliste på kurset.

Indgangskrav

Kan følges af biologi, kemi, medicinalkemi og fysikstuderende.
Studerende der tidligere har bestået BB841, kan ikke følge kurser

Faglige forudsætninger

Ingen

Deltagerbegrænsning

30

Formål

Formålet med kurset er at give den studerende færdigheder i at navigere på det nuværende og fremtidige arbejdsmarked. 
Den studerende udvikler evnerne til at erhverve og lykkes i sit første job. Dette indbefatter at den studerende får konkrete værktøjer til løbende at udvikle sig selv arbejdsmæssigt og personligt både under og efter studiet, og at den studerende bliver klædt på til at håndtere job- og brancheskift.

Fagets formål opnås gennem arbejde med teori, praktiske individuelle øvelser samt en mentorrelation. Hele vejen igennem er der fokus på at støtte den studerende i at udmønte teorier og planer i praksis.

Målbeskrivelse

Læringsmål - Viden 

  • Den studerende kan redegøre for og reflektere over karriereteorier og sætte dem i perspektiv til egen karrierelæring og udvikling.
  • Den studerende tilegner sig viden om tendenser på det nuværende og fremtidige arbejdsmarked for naturvidenskab.  

Læringsmål – Færdigheder 

  • Den studerende kan identificere og arbejde med at udvikle egne karrierefærdigheder- og ressourcer både professionelt og personligt.
  • Den studerende kan antage en analytisk tilgang til koncepterne karriere og employabilitet, samt evaluere egen udvikling i relation hertil.

Læringsmål - Kompetencer

  • Den studerende kan forholde sig til og engagere sig i dialog med professionelle på arbejdsmarkedet – herunder bl.a. karriere-mentorer. 
  • Den studerende kan afdække, reflektere over værdien af samt udnytte egne kompetencer – både professionelt og personligt.
  • Den studerende kan kommunikere sin viden, færdigheder og kompetencer til en potentiel arbejdsgiver både mundtligt og skriftligt.
  • Den studerende kan opbygge et professionelt netværk. 
  • De studerende kan træffe karrieremæssige valg, og udvikle karrierestrategier 

Indhold

I løbet af kurset vil den studerende arbejde med og udvikle karrierefærdigheder. Dette omfatter evnen til at kommunikere færdigheder og kompetencer (både faglige, akademiske og personlige), evnen til at kunne netværke og begå sig interpersonelt samt evnen til at arbejde strategisk og træffe karrierevalg.

Som en del af kurset vil den studerende få tilknyttet en karrierementor. 

Karrierementoren er tidligere studerende fra SDU og er nu ude på arbejdsmarkedet. I løbet af kurset vil den studerende i mødet med karrierementoren forstå, hvordan egen uddannelse og kompetencer matcher forventningerne på arbejdsmarkedet for naturvidenskab. 

Teori, metode og praksis
I undervisningen og hjemmearbejdet bliver den studerende præsenteret for teori og metoder, som de skal reflektere over både individuelt og i grupper. Mellem undervisningsgangene skal de studerende mødes med deres mentor og derigennem få et praksisperspektiv på de gennemgåede teorier og metoder. Eks.: Efter undervisningsgangen om kompetencer skal den studerende snakke med sin mentor om, hvilke kompetencer h*n anvender i sit job samt få sparring på egen kompetenceprofil.

Der er i alt 7 undervisningsgange og 4 møder med mentor. Ved det sidste mentormøde skal den studerende følge sin mentor en dag på arbejde (job shadowing).

Litteratur

Undervisningsmaterialet består bl.a. af forskellige karriere-/employabilitetsbaserede forskningsartikler, videoer og podcasts mv.
Se itslearning for pensumlister og yderligere litteraturhenvisninger.

Eksamensbestemmelser

Eksamenselement a)

Tidsmæssig placering

Januar

Forudsætninger

Type Forudsætningsnavn Forudsætningsfag
Delprøve Forudsætningsprøve a) N110067101, NAT815: Karriereudvikling

Udprøvninger

Skriftlig prøve

EKA

N110067102

Censur

Intern prøve, to eller flere bedømmere

Bedømmelse

7-trinsskala

Identifikation

Fulde navn og SDU brugernavn

Sprog

Følger, som udgangspunkt, undervisningssprog

Hjælpemidler

Ikke angivet, nærmere beskrivelse af eksamensreglerne vil blive offentliggjort i itslearning

ECTS-point

5

Uddybende information

Eksamen består af: Aflevering af skriftlig refleksionsrapport på 4-5 sider. Rapporten skal inddrag litteratur, øvelser udført i undervisningen eller mellem undervisningsgangene og på et dybere refleksionsniveau.

Forudsætningsprøve a)

Tidsmæssig placering

Efterår

Udprøvninger

Deltagelse

EKA

N110067112

Censur

Intern prøve, en bedømmer

Bedømmelse

Bestået/Ikke bestået

Identifikation

Fulde navn og SDU brugernavn

Sprog

Følger, som udgangspunkt, undervisningssprog

Hjælpemidler

Oplyses på kurset 

ECTS-point

0

Uddybende information

For at kunne aflevere refleksionsrapporten, er det en forudsætning at den studerende har deltaget aktivt i minimum 5 ud af 7 undervisningsgange og minimum 3 møder/dialoger med karriere-mentor. 
Forudsætningsprøven er en forudsætning for deltagelse i eksamenselement a).

Vejledende antal undervisningstimer

31 timer per semester

Undervisningsform

Undervisningsformen er workshop og portfoliobaseret. Portfolio anvendes til arbejdet både i klassen og mellem undervisningsgangen. 

Undervisningsformen er workshoparbejde kombineret med forelæsninger en løbende kontakt til en tilknyttet mentor.
Der er 7 undervisningsgange af 3 timer.

Ansvarlig underviser

Navn E-mail Institut
Jane Ebsen Morthorst jamor@biology.sdu.dk Biologisk Institut

Yderligere undervisere

Navn E-mail Institut By
Fleur Bernburg fleub@sdu.dk Careers & Employability
Michael Petersen mip@sdu.dk Kemi og Farmaci

Skemaoplysninger

Administrationsenhed

Biologisk Institut

Team hos Uddannelsesjura & Registratur

NAT

Udbudssteder

Odense

Anbefalede studieforløb

Profil Uddannelse Semester Udbuds periode

Overgangsordninger

Overgangsordninger beskriver, hvordan et kursus erstatter et andet kursus, når der ændres i et studieforløb.
Hvis der er lavet en overgangsordning for et kursus vil den fremgå af oversigten.
Se overgangsordninger for alle kurser på Det Naturvidenskabelige Fakultet.