NAT808: Undervisningspraksis i de naturvidenskabelige fag
Indgangskrav
Faglige forudsætninger
Formål
Kurset giver de studerende teoretiske og praktiske erfaringer med at designe, planlægge, gennemføre og evaluere undervisning i de naturvidenskabelige fag på et videnskabeligt grundlag. Kurset giver en indføring i undervisningsdesign som et redskab til at integrere fagdidaktisk teori og praksis.
Deltagelse i en konkret skolepraksis på en ungdomsuddannelse giver de studerende mulighed for at afprøve deres viden om læring og undervisning i praksis. De studerende deltager endvidere i et fælles forløb efter lesson studies formatet, hvor der forinden og efter deltagelse i den konkrete skolepraksis reflekteres over konsekvenserne af de didaktiske valg, der er foretaget i design- og planlægningsfasen.
Målbeskrivelse
Ved kursets afslutning forventes den studerende at kunne:
- Redegøre og argumentere for hvorfor et udvalgt undervisningstema skal indgå i undervisningen,
- Redegøre og argumentere for design, planlægning, gennemførelse og evaluering af en konkret undervisningsaktivitet udført af den studerende,
- Analysere sammenhængen mellem udførelsen af den konkrete undervisningsaktivitet med gymnasieelevernes læringsudbytte på baggrund af kollektiv refleksion i lesson studies.
Indhold
- Design af undervisning på et videnskabeligt grundlag
- Teoretisk forankring af og systematisk empirisk tilgang til undervisningspraksis
- Praktikophold på uddannelsesinstitution (SDU har et eksisterende samarbejde med en række fynske gymnasier, men der er også mulighed for selv at finde en praktikplads)
- Lesson studies som et kollektivt redskab til efterbehandling af undervisningens design, planlægning og udførelse
Litteratur
Eksamensbestemmelser
Eksamenselement a)
Tidsmæssig placering
Udprøvninger
Mundtlig eksamen
EKA
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Hjælpemidler
ECTS-point
Uddybende information
Kursusporteføljen omfatter udover den studerendes egne notater en refleksionsrapport, hvor de konkrete erfaringer fra praktikopholdet og lesson studies analyseres og perspektiveres under inddragelse af didaktisk og pædagogisk litteratur.
Vejledende antal undervisningstimer
Undervisningsform
Ansvarlig underviser
Yderligere undervisere
Navn | Institut | By | |
---|---|---|---|
Dorte Moeskær Larsen | dmla@imada.sdu.dk | LSUL | |
Katrine Bergkvist Borch | katb@sdu.dk | LSUL |
Skemaoplysninger
Administrationsenhed
Team hos Uddannelsesjura & Registratur
Udbudssteder
Anbefalede studieforløb
Overgangsordninger
Se overgangsordninger for alle kurser på Det Naturvidenskabelige Fakultet.