
MM863: Udvalgte emner i numerisk analyse I
Kommentar
Indgangskrav
Faglige forudsætninger
Studerende, der følger kurset, forventes at
- have kendskab til grundlæggende matematisk baggrund som leveret af kurserne Calculus, Lineær Algebra, Matematisk og Numerisk analyse og Ordinære differentialligninger
Grundlæggende færdigheder i videnskabelig programmering kan være nyttige, men er ikke obligatoriske
Formål
Formålet med kurset er at berige de studerendes færdigheder og rækkevidde i numerisk analyse og anvendt matematik og at vise udsigter til mulige specialeemner, og sætte den studerende i stand til:
- forstå de vidergående principper for numerisk tænkning
- forstå og arbejde med numerisk analyse i en bred vifte af applikationer
- sammenligne og sammenholde metoderne som er gennemgået i kurset
- overdrage undervisningsindholdet til nye problemer
- at bringe denne teknikker i anvendelse
I forhold til uddannelsens kompetenceprofil har kurset eksplicit fokus på at:
- give kompetence til at analysere og at anvende matematisk modeller
- give en grundig forståelse af samspillet mellem teoretisk udvikling, gennemførlighed og beregningseffektivitet.
Målbeskrivelse
For at opnå kursets formål er det læringsmålet for kurset, at den studerende demonstrerer evne til at:
- kende definitionerne af de koncepter og tekniske termer, der blev introduceret i forelæsningen.
- fortælle hovedformålet og raison d'être for hver sektion af hele kurset
- kende nøgleidéerne til afledning af de vigtigste sætninger og algoritmer, der introduceres i kurset
- demonstrerer evnen til at dække nogle udvalgte emner i detaljer, inklusive prøveteknikker
- tilpasse og overføre kendte koncepter til nye relaterede applikationsscenarier
- at formulere problemer (inklusive beviser) i et korrekt matematisk sprog
- at analysere, anvende og modificere metoderne
Indhold
Dette kunne for eksempel være:
- Matrixanalyse og matrixdekomposition
- Iterative løsninger til lineære ligningssystemer
- Iterative løsninger på egenværdiproblemer
- Design og analyse af computereksperimenter
- Modelreduktion
- Matrix manifolds og applikationer
Litteratur
Eksamensbestemmelser
Eksamenselement a)
Tidsmæssig placering
Udprøvninger
Mundtlig
EKA
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Hjælpemidler
ECTS-point
Vejledende antal undervisningstimer
Undervisningsform
- Introfase (forelæsning, holdtimer) - Antal timer: 28
- Træningsfase: Antal timer: 14, heraf 14 timers eksaminatorier
Aktiviteter i studiefasen:
- Læsning af foreslået litteratur
- Udarbejdelse af øvelser i studiegrupper
- At bidrage til online læring aktiviteter i forbindelse med kurset
Undervisningens omdrejningspunkter er interaktion og dialog. I introfasen introduceres og perspektiveres koncepter, teorier og modeller. I træningsfasen træner de studerende færdigheder og trænger dybere ned i det stof. I studiefasen får de studerende faglige, personlige og sociale erfaringer, der sætter dem i stand til at befæste og videreudvikle deres videnskabelige kompetencer. Der er fokus på fordybelse, forståelse og udvikling af samarbejdskompetencer.
Ansvarlig underviser
Skemaoplysninger
Administrationsenhed
Team hos Registratur
Udbudssteder
Anbefalede studieforløb
Overgangsordninger
Se overgangsordninger for alle kurser på Det Naturvidenskabelige Fakultet.