MM822: Matematikkens historie

Det Naturvidenskabelige Studienævn

Undervisningssprog: Dansk
EKA: N310003102, N310003112
Censur: Ekstern prøve, Intern prøve, en bedømmer
Bedømmelse: 7-trinsskala, Bestået/Ikke bestået
Udbudssteder: Odense
Udbudsterminer: Efterår
Niveau: Kandidat

STADS ID (UVA): N310003101
ECTS-point: 10

Godkendelsesdato: 30-04-2018


Varighed: 1 semester

Version: Arkiv

Kommentar

13013001(tidligere UVA) er identisk med denne kursusbeskrivelse. 

Indgangskrav

Kurset kan ikke følges af studerende, der har bestået MM822 (5 ECTS).

Faglige forudsætninger

Studerende, der følger kurset, forventes at have kendskab til grundlæggende begreber indenfor centrale områder i matematik såsom elementær geometri og de stringente definitioner af begreber som kontinuitet, grænseværdi, differentiabilitet, uendelige rækker fra analysen.

Endvidere forventes matematisk modenhed således at den studerende er vant til selvstændigt at kunne læse matematiske tekster på Bachelor-niveau.

Formål

Kurset har som mål

  • At give de studerende et overblik over
    matematikkens historie fra de ældste tider til det 20. århundrede. Der
    lægges vægt på, at give et mere detaljeret indblik i udvalgte emner fra
    ligningernes historie. Euklidisk og ikke-Euklidisk geometri samt
    analysens udvikling.
  • At give de studerende mulighed for at fordybe sig i et udvalgt emne fra matematikkens historie.

Kurset
bygger oven på den viden, der er opnået på Bachelordelen af
matematik-uddannelsen, især de grundlæggende kurser (calculus, algebra,
matematisk analyse og matematiske metoder), der ligger på førsteåret og
som er fælles med sidefag i matematik. Kurset giver et fagligt grundlag
for at kunne skrive speciale i matematikkens historie. Sammen med fx
NAT805 giver det kompetence til at kunne lave forløb i matematikkens
historie, som kræves i undervisningen i matematik i gymnasieskolen.

I forhold til uddannelsens kompetenceprofil har kurset eksplicit fokus på at:

  • Give kompetence til at lave forløb i matematikhistorie i gymnasieskolen
  • Give viden om matematikkens udvikling igennem tiderne.

Målbeskrivelse

For at opnå kursets formål er det læringsmålet for kurset, at den studerende demonstrerer evnen til at:

  • udvælge og præsentere relevante dele af kursets emner
  • placere et stykke konkret matematik i en indre og ydre historisk kontekst
  • præsentere konkrete matematiske metoder som matematikere tidligere har benyttet
  • analysere og formidle matematik-historisk kildemateriale

Indhold

Kurset behandler følgende områder: Tal, størrelser, reelle tal. Græsk geometri. Ligningernes historie. Differential- og integralregningens forhistorie. Differential- og integralregning: Newton og Leibniz. Analysens udvikling i 1700-tallet. Analysens udvikling i 1800-tallet. Ikke-Euklidisk geometri. Træk af udviklingen fra det 19. og 20. århundrede.

    Litteratur

    Se BlackBoard for pensumlister og yderligere litteraturhenvisninger.

    Eksamensbestemmelser

    Eksamenselement a)

    Tidsmæssig placering

    Januar

    Udprøvninger

    Mundtlig eksamen

    EKA

    N310003102

    Censur

    Ekstern prøve

    Bedømmelse

    7-trinsskala

    Identifikation

    Studiekort

    Sprog

    Følger, som udgangspunkt, undervisningssprog

    Hjælpemidler

    Ingen hjælpemidler er tilladt

    ECTS-point

    5

    Uddybende information

    Reeksamen i samme eksamenstermin eller i umiddelbar forlængelse heraf.

    Eksamensformen ved reeksamen kan være en anden end eksamensformen ved den ordinære eksamen.

    Eksamenselement b)

    Tidsmæssig placering

    Efterår

    Udprøvninger

    Projekt

    EKA

    N310003112

    Censur

    Intern prøve, en bedømmer

    Bedømmelse

    Bestået/Ikke bestået

    Identifikation

    Fulde navn og SDU brugernavn

    Sprog

    Følger, som udgangspunkt, undervisningssprog

    Hjælpemidler

    Oplyses på kurset

    ECTS-point

    5

    Uddybende information

    Eksamensformen ved reeksamen kan være en anden end eksamensformen ved den ordinære eksamen.

    Vejledende antal undervisningstimer

    114 timer per semester

    Undervisningsform

    For at sætte de studerende i stand til at nå læringsmålene for kurset tilrettelægges undervisningen således, at der er 114 forelæsningstimer, holdtimer etc. på et semester.

    Disse undervisningsaktiviteter udmønter sig i en anslået vejledende fordeling af arbejdsindsatsen hos en gennemsnitsstuderende på følgende måde:

    • Introfase (forelæsning, holdtimer) - Antal timer: 26
    • Træningsfase: Antal timer: 28
    • Studiefase: Antal timer: 60
    • Total: Antal timer: 114

    Aktiviteter i studiefasen:

    • Forberedelse til præsentation af opgave om kildetekst til øvelserne.
    • Gruppearbejde om udvalgt kildetekst, forberedelse af oplæg samt skrivning af rapport (svarende til evalueringsdel b)

    Ansvarlig underviser

    Navn E-mail Institut
    Jessica Carter jessica@imada.sdu.dk

    Skemaoplysninger

    Administrationsenhed

    Institut for Matematik og Datalogi (matematik)

    Udbudssteder

    Odense

    Anbefalede studieforløb

    Profil Uddannelse Semester Udbuds periode