MM802: Stokastiske differentialligninger I
Indgangskrav
Faglige forudsætninger
Studerende, der følger kurset, forventes at have kendskab til mål- integralteori og fundamentet af Hilbertrumsteori, stokastiske variable, sandsynlighedsmål, konvergens af stokastiske variable, betingede middelværdier, martingaler .
Formål
Kurset har til formål at give de studerende en grundig indføring i teorien for Ito-integraler og deres anvendelser.
Kurset
bygger oven på den viden, der er erhvervet i kurserne MM533 Matematisk
og Numerisk Analyse, MM543 Mål- og integralteori og Banach rum og MM544
Sandsynligheds teori, og giver et fagligt grundlag for et
kandidatprojekt i matematik og for at studere avancerede emner i
stokastiske differentialligninger og finansiering.
I forhold til uddannelsens kompetenceprofil har kurset eksplicit fokus på at:
- Give
færdigheder i at sætte sig ind i, analysere, modellere og løse givne
problemstillinger på et højt abstraktionsniveau ud fra logiske og
strukturerede ræsonnementer - Give færdigheder i at løse praktiske problemer ved at benytte en kombination af teori og numerisk simulering
- Give viden om avancerede modeller og metoder i matematik
Målbeskrivelse
For at opnå kursets formål er det læringsmålet for kurset, at den studerende demonstrerer evnen til at:
- Opstille og løse stokastiske differentialligninger i konkrete problemstillinger inden for kursets emner
- Fremlægge formuleringer og beviser i kursets emner
- Besvare spørgsmål omkring kursets centrale begreber og resultater
Indhold
Kurset indeholder følgende faglige hovedområder:
- Den Brownske bevægelse
- Stokastisk integration
- Itôs formel
- Martingalrepræsentationssætningen
- Eksistens og entydighed af løsninger til stokastiske differentialligninger
- Tidsdiskrete approksimation af stokastiske differentialligninger
Litteratur
Eksamensbestemmelser
Eksamenselement a)
Tidsmæssig placering
Udprøvninger
Mundtlig eksamen
EKA
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Hjælpemidler
ECTS-point
Uddybende information
Vejledende antal undervisningstimer
Undervisningsform
På naturvidenskab er undervisningen tilrettelagt efter trefasemodellen dvs. intro, trænings- og studiefasen. For at sætte de studerende i stand til at nå læringsmålene for kurset tilrettelægges undervisningen således, at der er 56 forelæsningstimer, holdtimer etc. på et semester.
Disse undervisningsaktiviteter udmønter sig i en anslået vejledende fordeling af arbejdsindsatsen hos en gennemsnitsstuderende på følgende måde:
- Introfase (forelæsning, holdtimer) - Antal timer: 28
- Fræningsfase: Antal timer: 28
- Udarbejdelse af øvelser i studiegrupper
- At bidrage til online læring aktiviteter i forbindelse med kurset
- Fordybelse og forberedelse til introfase