
DS827: Lineær Algebra for Data Science
Indgangskrav
Faglige forudsætninger
Formål
Kurset har til formål at give den studerende en introduktion til de grundlæggende begreber og metoder i lineær algebra, med særligt fokus på matrix manipulationer. De emner der dækkes og teknikker, der undervises i, er vigtige indenfor stort set alle aspekter af matematik, og finder anvendelser i mange videnskabelige områder. Kurset giver den studerende nødvendige forudsætninger til kurserne DS804 og DS809, der er placeret senere i uddannelsen.
Målbeskrivelse
For at opnå kursets formål er det læringsmålet for kurset, at den studerende demonstrerer evnen til at:
- gengive definitioner og resultater indenfor kursets pensum
- anvende disse resultater på eksempler
- formulere og præsentere definitioner og udregninger på en matematisk stringent måde
Indhold
Kurset indeholder følgende faglige hovedområder:
- lineære ligningssystemer
- matrix operationer, inverse matricer, determinanter
- vektorrum, basis, koordinater, lineær uafhængighed
- lineære afbildninger, egenværdiproblemer, diagonalisering
- skalar-produkt og ortogonalitet
Litteratur
Eksamensbestemmelser
Eksamenselement a)
Tidsmæssig placering
Udprøvninger
Portfolio
EKA
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Varighed
Hjælpemidler
Hjemmeopgaver - Alle almindelige hjælpemidler tilladt
Skriftlig eksamen
Eksamen er med begrænsede hjælpemidler. Det er kun følgende hjælpemidler som er tilladt:
- lærebøger, noter, forelæsningspræsentationer, kompendier og formelsamlinger mv.
- Python til beregningværktøj
Internet er ikke tilladt. Du må dog gå ind på kursets hjemmeside i itslearning i forbindelse med åbning af system "DE – Digital Eksamen" og udfyldelse af evt. test i systemet.
ECTS-point
Uddybende information
Portfolio bestående af følgende elementer:
- Et antal hjemmeopgaver
- afsluttende skriftlig eksamen i MCQ-format
For samlet at opnå en bestået karakter skal hhv. element 1 og 2 hver for sig leve op til målbeskrivelserne.
Bedømmelsen af element 1 finder sted i forbindelse med afviklingen af element 2.
Element 1 vægter 30% og element 2 vægter 70% af karakteren, idet der dog anlægges en helhedsvurdering.
Vejledende antal undervisningstimer
Undervisningsform
Skemalagte undervisningstimer:
Antal undervisningstimer i alt: 50
Heraf:
Undervisning i klasseværelse/auditorium: 26
Øvelsestimer i klasseværelse: 24
Under forelæsningerne præsenterer underviseren de centrale emner i kurset og engagerer de studerende gennem korte spørgsmål og øvelser. I øvelsestimerne diskuterer de studerende og instruktoren kursets øvelser, som er givet på forhånd, og løser dem sammen.
Andre planlagte aktiviteter:
Udover de planlagte undervisningstimer forventes de studerende, selvstændigt, at uddybe deres forståelse af det tildelte kursusmateriale. Dette inkluderer løsning af øvelser i hånden, implementering af løsninger ved hjælp af beregningsværktøjer og løsning af hjemmeopgaver, der bidrager til porteføljeeksamenen.
Ansvarlig underviser
Navn | Institut | |
---|---|---|
Vaidotas Characiejus | characiejus@imada.sdu.dk | Institut for Matematik og Datalogi |
Yderligere undervisere
Navn | Institut | By | |
---|---|---|---|
Nicklas Sindlev Andersen | sindlev@imada.sdu.dk | Institut for Matematik og Datalogi |
Skemaoplysninger
Administrationsenhed
Team hos Registratur
Udbudssteder
Anbefalede studieforløb
Overgangsordninger
Se overgangsordninger for alle kurser på Det Naturvidenskabelige Fakultet.