DS819: Datadrevne Applikationer
Kommentar
Indgangskrav
Faglige forudsætninger
Formål
Kurset har til formål at gøre den studerende i stand at benytte offentligt tilgængelige datasæt med henblik på at kunne analysere og integrere disse i praktiske applikationer. .
Kurset tilvejebringer teoretiske og praktiske principper i relation til datadrevet design. Den studerende arbejder med data-opdagelse, analyse, præsentation og beslutningsprocesser og lærer således at implementere datadrevne applikationer.
I forhold til uddannelsens kompetenceprofil har kurset eksplicit fokus på at:
- give kompetencer til at identificere, udvikle og bruge data-drevne applikationer.
- give kompetencer til at anvende data life-cycle; fra analyse, selektion, modellering og repræsentation, i implementering af datadrevne applikationer.
- give færdigheder i at anvende moderne teknologier til at implementere data-drevne applikationer, f.eks. APIs til at tilgå data-sæt og web-teknologier.
Målbeskrivelse
For at opnå kursets formål, er det læringsmålet for kurset, at den studerende demonstrerer evne til at:
- identificere processer og metoder til etablering af en informationsarkitektur for data-drevne applikationer.
- finde relevante offentligt tilgængelige datasæt til datadrevne applikationer.
- finde, analysere, håndtere og præsentere relevante data i data-drevne applikationer.
- besidde viden om moderne teknologier, der anvendes til implementering af datadrevne applikationer.
Indhold
Kurset indeholder følgende faglige hovedområder:
- Teoretiske principper for datadrevne applikationer.
- Analyse og håndtering af offentligt tilgængelige data-sæt.
- Tools til at finde, håndtere og præsentere data.
- Processer og metoder til anvendelse ved design af informationsarkitektur, herunder hvordan disse bruges til effektiv kommunikation af indhold i datadrevne applikationer.
Litteratur
Eksamensbestemmelser
Eksamenselement a)
Tidsmæssig placering
Udprøvninger
Hjemmeopgave
EKA
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Varighed
Hjælpemidler
Oplyses på kurset.
ECTS-point
Uddybende information
Vejledende antal undervisningstimer
Undervisningsform
- Introfase: introduktion til kurset: 2 timer
- Træningsfase: Hver undervisningsgang kombinerer forelæsninger samt øvelser, der løses individuelt eller i grupper: 24 timer
Kurset er forsknings- og projektbaseret, hvor de studerende udarbejder et semesterprojekt, der påbegyndes 2. undervisningsgang.
Aktiviteter i studiefasen:
- Case-arbejde.
- Forberedelse til forelæsninger.
- Forberedelse af fremlæggelser.
Ansvarlig underviser
Skemaoplysninger
Administrationsenhed
Team hos Uddannelsesjura & Registratur
Udbudssteder
Anbefalede studieforløb
Overgangsordninger
Se overgangsordninger for alle kurser på Det Naturvidenskabelige Fakultet.