DS816: Ethics by Design
Kommentar
Indgangskrav
Faglige forudsætninger
Formål
Kurset har til formål at sætte den studerende i stand til at analysere data etiske problemstillinger og it-etiske problemstillinger i tilknytning til kunstig intelligens samt arbejde med værdibaseret design metoder, hvilket er vigtigt for pro-aktiv indlejring af etiske værdier i designfasen.
Kurset giver et fagligt grundlag for at anvende den viden, de kompetencer og færdigheder, der erhverves i uddannelsen under hensyntagen til spørgsmål om data-etik, værdibaseret design og it-etiske problemstillinger i relation til kunstig intelligens.
I forhold til uddannelsens kompetenceprofil har kurset eksplicit fokus på at:
- give kompetencer til at håndtere arbejds- og udviklingssituationer, således at spørgsmål om data-etik samt it-etik og kunstig intelligens reflekteres mhp. pro-aktiv indlejring i designfasen.
- give færdigheder i analyse af og refleksion over data-etiske samt it-etiske problemstillinger, herunder brug af metoder til værdibaseret design.
- give viden om designmetoder til identificering og håndtering af data-etiske spørgsmål samt it-etiske spørgsmål relateret til kunstig intelligens.
- give viden om data-etiske og it-etiske spørgsmål, såsom, f.eks. fairness i algoritmer, transparens, profilering, ansvar og værdiafstemning ifm. kunstig intelligente systemer.
- teorier om data-etik, it-etik og kunstig intelligens samt værdibaseret design metoder.
Målbeskrivelse
For at opnå kursets formål er det læringsmålet for kurset, at den studerende demonstrerer evne til at:
- analysere problemstillinger relateret til data-etik samt it-etik og kunstig intelligens.
- besidde kendskab til værdibaserede design metoder.
Indhold
Kurset indeholder følgende faglige hovedområder:
- Teknologifilosofi.
- Værdibaseret design metode.
- Big data og dataetik.
- Kunstig intelligens og etik.
- Grundlæggende maskin-etik.
Litteratur
Eksamensbestemmelser
Eksamenselement a)
Tidsmæssig placering
Udprøvninger
Mundtlig eksamen
EKA
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Varighed
Forberedelse 20 min.
Eksamination 20 min. inkl. censur
Hjælpemidler
Alle tilladt.
ECTS-point
Uddybende information
Den studerende trækker før forberedelsestiden et spørgsmål i pensum. Eksamen former sig som et oplæg på 5 minutter. Der følger en diskussion mellem eksaminatorer og den studerende primært med afsæt i eksamensspørgsmålet og oplægget, men den studerende skal også kunne relatere til andre emner fra fagets forløb.
Eksamensformen ved reeksamen kan være en anden end eksamensformen ved den ordinære eksamen.
Vejledende antal undervisningstimer
Undervisningsform
På naturvidenskab er undervisningen tilrettelagt efter trefasemodellen dvs. intro, trænings- og studiefasen.
- Introfase 13 timer
- Træningsfase 13 timer, heraf eksaminatorier 13 timer og laboratorieøvelser 0 timer
Aktiviteter i studiefasen:
- Case-arbejde.
- Forberedelse af forelæsninger.
- Forberedelse af fremlæggelser.