DS811: Introduktion til sundhedsdata
Kommentar
Indgangskrav
Faglige forudsætninger
Formål
Målbeskrivelse
Viden:
- Kendskab til de centrale danske sundhedsregistre, indhold, komplethed, validitet og fejlkilder
- Redegøre for grundtræk i love og regler for anvendelse af registerdata
- Demonstrere kendskab til udvalgt dansk registerforskning på sundhedsområdet
Færdigheder:
- Fejlsøge og oparbejde et datasæt
- Gøre et datasæt analyseklar
- Merge to eller flere datasæt fejlfrit
- Udnytte registerdata til deskriptiv statistik og analyse
Kompetencer:
- Redegørelse for udvælgelse af data, materiale og metode
- En grundig analyseplan
- En deskriptiv analyse på de udvalgte data
- Korrekt brug af analytiske værktøjer på registerdata: fx lineær eller logistisk regression
- Redegørelse for resultater og overordnet fortolkning heraf, herunder styrker og svagheder ved metoden og data
- En kritisk diskussion af data og resultater
Indhold
Timerne vil have karakter af workshop, hvor hovedvægten ligger på, at de studerende arbejder med udleverede eller egne datasæt. Derudover vil der på kurset blive arbejdet med diverse registeranalyser på danske sundhedsdata. Tavleundervisningen vil primært fokusere på de danske sundhedsregistre og basale analytiske værktøjer.
Kurset indeholder følgende faglige hovedområder:
- Datalovgivning, organisering af danske sundhedsdata samt adgang til data
- Dataoparbejdning
- Tilgang til dataanalyse: Sundhedsvidenskabelig/samfundsfaglig, associationer vs kausalitet
Analytiske redskaber:
- Merge to eller flere datasæt
- Multidimensionale tabeller
- Strata og kontrollerede analyser
- Arbejde med ikke-validerede data
- Tværsnitsdata vs. Tidsserieanalyse – fordele og ulemper
Sundhedsregistrene:
- Landspatientregisteret
- Sygesikringsregisteret
- Lægemiddelstatistikregisteret
- Øvrige registre: yderregister, ældredokumentation, demografiske og andre registre
- Kliniske databaser
Litteratur
- Supplementum til Scandinavian journal of public health: http://sjp.sagepub.com/content/39/7_suppl.toc
- Henrik Brønnum-Hansen, Mikkel Baadsgaard. Increasing social inequality in life expectancy in Denmark. The European Journal of Public Health. DOI: http://dx.doi.org/10.1093/eurpub/ckm045 585-586
- http://www.bedrepsykiatri.dk/media/35194/10653_faelles-psyk.pdf
- Sætterstrøm et al. A Method to Assess the Potential Effects of Air Pollution Mitigation on Healthcare Costs. Journal of Environmental and Public Health Volume 2012, Article ID 935825, 10 pages doi:10.1155/2012/935825
- http://www.kora.dk/media/1279/dsi-3585.pdf
- Marie Kruse. Costs of traffic injuries. Inj Prev . 2013. doi:10.1136/injuryprev-2013-040757
- https://sdu.azureedge.net/-/media/files/om_sdu/institutter/ist/dache/rapport_barn_for_ldre_mentale_helbredsproblemer.pdf?rev=d0475049b04b44fb92c003367a337b1d&hash=EBC9536DE2419853237B68D286773810
- Anden litteratur med eksempler på analyser og analysemetoder.
Se itslearning for pensumlister og yderligere litteraturhenvisninger.
Eksamensbestemmelser
Eksamenselement a)
Tidsmæssig placering
Udprøvninger
Mundtlig gruppeeksamen
EKA
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Hjælpemidler
Mundtlig eksamen er uden andre hjælpemidler end opgaven, data og evt. kildelitteratur.
ECTS-point
Uddybende information
De studerende arbejder i grupper af 2-4, som sammen udarbejder en opgave. Opgaven bruger registerdata (de udleverede fiktive data) til at besvare et spørgsmål efter eget valg. Opgaven afleveres i januar, og gruppen eksamineres samlet ved en mundtlig eksamen.
Opgaven afleveres i itslearning til den angivne frist (januar) og er en forudsætning for at alle medlemmer af gruppen kan gå til eksamen.
Ved reeksamen afleveres også en opgave som man eksamineres i mundtligt. Her er det muligt at udarbejde opgaven og gå til eksamen individuelt.
Vejledende antal undervisningstimer
Undervisningsform
8 undervisningsgange á 3 timer.
Undervisningen vil hver gang indledes med en kort forelæsning med fokus på dansk registerforskning, herefter vil der være workshops hvor de studerende arbejder med data på deres egen computer. Midt i forløbet afleverer gruppen en synopsis for deres eksamensopgave. Opgaven skal inkludere brug af mindst tre forskellige registre, heraf mindst et sundhedsregister. Resten af forløbet arbejdes med denne opgave.
Ansvarlig underviser
Yderligere undervisere
Skemaoplysninger
Administrationsenhed
Team hos Uddannelsesjura & Registratur
Udbudssteder
Anbefalede studieforløb
Overgangsordninger
Se overgangsordninger for alle kurser på Det Naturvidenskabelige Fakultet.