DM869: Advanced topics in concurrent systems

Det Naturvidenskabelige Studienævn

Undervisningssprog: På dansk eller engelsk afhængigt af underviser, men engelsk ved internationale studerende
EKA: N340036102
Censur: Ekstern prøve
Bedømmelse: 7-trinsskala
Udbudssteder: Odense
Udbudsterminer: Forår
Niveau: Kandidat

STADS ID (UVA): N340036101
ECTS-point: 10

Godkendelsesdato: 01-11-2022


Varighed: 1 semester

Version: Godkendt - aktiv

Kommentar

Kurset er valgfrit for følgende studieordninger: Datalogi (Kandidat) og Anvendt Matematik (Kandidat)

Kurset udbydes efter behov og udbydes ikke nødvendigvis hvert år. Eksamensforsøg for DM869 udbydes efter følgende plan, når kurset udbydes:
Forår (kursusstart februar): ordinær eksamen (juni), første reeksamen (august) og 2. reeksamen i (januar eller marts).

Indgangskrav

Ingen

Faglige forudsætninger

Det er en fordel at kende stoffet fra DM861 (Concurrency Theory) eller DM848 (Microservice Programming).

Formål

Dette kursus dækker avancerede emner inden for concurrency theory, logik og software engineering og deres applikationer i forståelsen og udviklingen af moderne concurrent systems. Kurset lærer hvordan man erhverver stærk videnskabelig grundlag for at gennemføre innovativt R&D i både industrielle og akademiske miljøer.

I forhold til uddannelsens kompetenceprofil har kurset eksplicit fokus på at:

  • Give kompetence til at: planlægge og udføre videnskabelige projekter på højt fagligt niveau herunder styre arbejds- og udviklingssituationer, der er komplekse, uforudsigelige og forudsætter nye løsningsmodeller.
  • Give færdigheder i at: beskrive, analysere og løse avancerede datalogiske problemstillinger ved hjælp af de lærte modeller; udvikle nye varianter af de lærte metoder, hvor det konkrete problem kræver det.
  • Give viden om: et udvalg af specialiserede modeller og metoder udviklet inden for datalogi baseret på højeste internationale forskning, herunder emner fra fagets forskningsfront; at kunne forstå og på et videnskabeligt grundlag reflektere over det datalogiske fagområdes viden samt kunne identificere videnskabelige problemstillinger.

Målbeskrivelse

Kursets læringsmål er at den studerende demonstrerer uafhængighed i at erhverve og rapportere viden fra den videnskabelige litteratur om modeller og teknikker til programmering og styring af concurrente og distribuerede systemer. Den studerende skal nemlig kunne:

  • beskrive de vigtigste bidrag fra udvalgte artikler;
  • sammenligne fordele og ulemper ved forskellige tilgange;
  • reflektere og rapportere om resultater hentet fra litteraturen på en systematisk måde.

Indhold

Kurset indeholder følgende faglige hovedområder:

  • High-level programmeringssprog til concurrente systemer.
  • Formalisering og verifikation af concurrente systemer.
  • Moderne softwarearkitekturer: Large-scale networks, Microservices, Serverless.
  • Udviklingsprocesser: Design, Udvikling, Udgivelse.
  • Systemoperationer: automatic scaling, continuous integration, continuous development.

Litteratur

Se itslearning for pensumlister og yderligere litteraturhenvisninger.

Eksamensbestemmelser

Eksamenselement a)

Tidsmæssig placering

Juni

Udprøvninger

Mundtligt forsvar

EKA

N340036102

Censur

Ekstern prøve

Bedømmelse

7-trinsskala

Identifikation

Studiekort

Sprog

Følger, som udgangspunkt, undervisningssprog

Hjælpemidler

Oplyses på kurset

ECTS-point

10

Uddybende information

Under kurset stilles der to problemer. Den første af disse skal løses i grupper og danner grundlag for en mundtlig eksamen ved kursets afslutning. Den endelige karakter er baseret på en helhedsvurdering af den studerendes præstation i de to elementer, der indgår i evalueringen. Den eksterne eksaminator vil kunne se løsningen af de to problemer.

Vejledende antal undervisningstimer

60 timer per semester

Undervisningsform

På naturvidenskab er undervisningen tilrettelagt efter trefasemodellen dvs. intro, trænings- og studiefasen.

  • Introfase (forelæsning) - 30 timer
  • træningsfase: 30 timer, heraf 30 timer eksaminatorie

I introfasen anvendes en kombination af klassiske forelæsninger, hvor kursets vilkår og metoder præsenteres, og mere anvendte sessioner, hvor de studerende undervises i, hvordan den indlærte viden kan anvendes i konkrete scenarier.
Trænings fasen er opdelt i diskussioner og laboratorier, hvor de studerende lærer de kompetencer, der sætter dem i stand til at løse konkrete problemer.
I studiefasen arbejder de studerende selvstændigt med at forbedre deres forståelse og deres kompetencer i forhold til kursets indhold.

Studiefase aktiviteter:

  • Studie af kursusmateriale.
  • Skrivning af korte rapporter.

Ansvarlig underviser

Navn E-mail Institut
Fabrizio Montesi fmontesi@imada.sdu.dk Concurrency

Yderligere undervisere

Navn E-mail Institut By
Marco Peressotti Peressotti@imada.sdu.dk Concurrency
Saverio Giallorenzo saverio@imada.sdu.dk

Skemaoplysninger

Administrationsenhed

Institut for Matematik og Datalogi (datalogi)

Team hos Uddannelsesjura & Registratur

NAT

Udbudssteder

Odense

Anbefalede studieforløb

Profil Uddannelse Semester Udbuds periode

Overgangsordninger

Overgangsordninger beskriver, hvordan et kursus erstatter et andet kursus, når der ændres i et studieforløb.
Hvis der er lavet en overgangsordning for et kursus vil den fremgå af oversigten.
Se overgangsordninger for alle kurser på Det Naturvidenskabelige Fakultet.