
DM587: Scientific Programming
Kommentar
Indgangskrav
Faglige forudsætninger
Studerende, der følger kurset, forventes at kende stoffet fra:
- MM568, Logik og Linær Algebra og
- DM536, Introduktion til programmering.
Formål
Formålet med kurset er at lade de studerende tilegne sig programmeringserfaring i at implementere teknikker fra lineær algebra til løsning af virkelige problemer. Faktisk har lineær algebra udbredt brug i hele naturvidenskaberne og datalogien. Overordnet giver kurset et fagligt grundlag for problemløsning ved at modellere og implementere programmer, der anvender metoder fra lineær algebra i praktiske sammenhænge.
I forhold til uddannelsens kompetenceprofil har kurset
eksplicit fokus på at:
- Give færdigheder i at beskrive, formulere og formidle
problemstillinger og resultater til enten fagfæller og ikke-specialister eller
samarbejdspartnere og brugere - Give færdigheder til at anvende tankegange og fagudtryk fra fagets
grundlæggende discipliner. - Give færdigheder til at beregne i et videnskabeligt programmeringsmiljø løsninger til lineære ligningssystemer, determinanter, inverse af matricer, koordinaterne for vektorer, og resultater af lineære afbildninger via matricer.
- Give færdigheder til at udvikle software og analysere de producerede resultater.
- Give kompetence i at håndtere komplekse og udviklingsorienterede
situationer i studie- og arbejdssammenhænge - Give kompetence i at identificere egne læringsbehov og strukturere
egen læring i forskellige læringsmiljøer
Målbeskrivelse
For at opnå
kursets formål er det læringsmålet for kurset, at den studerende demonstrerer
evnen til at:
- lave modeller baseret på lineær algebra til løsning af konkrete problemer
- udforme en programstruktur baseret på modellen
- implementere modellen i et videnskabeligt programmeringsmiljø
- finde og bruge passende elementer i programbiblioteket, der hører til miljøet
- planlægge og udføre beregningsmæssige tests.
Indhold
Kurset indeholder følgende faglige elementer:
- Imperativ, funktionel og objektorienteret programmering for at lave lineær algebra beregninger som fx: matrix operationer, lineære afbildninger, løse systemer af lineære ligninger, løse eigenværdiproblemer, diagonalisering, matrixnedbrydning
- Andvenselser af lineær algebra, som fx:
- billedbehandling
- pagerank
- least squares
- graf algoritmer
- itererede metoder.
Litteratur
Eksamensbestemmelser
Eksamenselement a)
Tidsmæssig placering
Udprøvninger
Obligatoriske opgaver
EKA
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Hjælpemidler
ECTS-point
Vejledende antal undervisningstimer
Undervisningsform
- Introfase (forelæsning) - Antal timer: 20
- træningsfase: Antal timer: 16
I introfasen introduceres og perspektiveres begreber, teorier og modeller. I træningsfasen træner de studerende færdigheder og trænger dybere ned i det stof.
Aktiviteter i studiefasen:
- Læse den tildelte litteratur
- Løse hjemmeopgaver
- Anvende det tilegnede viden i praktiske projekter
Ansvarlig underviser
Skemaoplysninger
Administrationsenhed
Team hos Registratur
Udbudssteder
Anbefalede studieforløb
Overgangsordninger
Se overgangsordninger for alle kurser på Det Naturvidenskabelige Fakultet.