DM574: Introduktion til programmering
Indgangskrav
Kurset kan ikke følges hvis DM536, DM550, DM562, DM857, DS800, DS801, DS830 eller MM560 er bestået, eller hvis DM536, DM550, DM562, DM857, DS800, DS801, DS830 eller MM560 indgår obligatorisk i din studieordning.
Faglige forudsætninger
Formål
I forhold til uddannelsens kompetenceprofil har kurset eksplicit fokus på:
- at give kompetence til at planlægge og udføre computerprogrammer i Python
- viden om fælles programmering metoder
- udvikling af færdigheder i at programmere i flere typer programmeringssprog
- udvikling af færdigheder i softwareudvikling
- udvikling af færdigheder i at konstruere større softwaresystemer
- udvikling af færdigheder i at træffe og begrunde fagligt relaterede beslutninger
- udvikling af færdigheder i at beskrive, formulere og formidle problemstillinger og resultater til enten fagfæller og ikke-specialister eller samarbejdspartnere og brugere
- at give kompetence i at håndtere komplekse og udviklingsorienterede situationer i studie- og arbejdssammenhænge
- at give kompetence i at identificere egne læringsbehov og strukturere egen læring i forskellige læringsmiljøer
- at give kompetence til at designe højere niveau software arkitekturer
Kurset bygger på de studerendes gymnasiale kompetencer i matematik. Kursets indhold er essentielt for senere kurser i algoritmer og softwareudvikling, hvor den studerende skal kunne programmere.
Målbeskrivelse
For at opnå kursets formål er det læringsmålet for kurset, at den studerende demonstrerer evnen til at:
- designe modeller for konkrete problemer;
- udarbejde en programstruktur baseret på modellen;
- implementere det planlagte program i det konkret anvendte programmeringssprog;
- planlægge og gennemføre en afprøvning af programmet;
- designe og implementere rekursiv løsning af problemer.
Indhold
Kurset indeholder følgende faglige hovedområder:
- De basale struktureringsredskaber sekvens, gentagelse, betinget instruktion og procedure.
- Fundamentale datastrukturer som lister, maps, træer.
- Struktureretprogrammeringsteknik, herunder eksempler og anvendelser.
- Rekursion og rekursive data strukturer.
Kurset undervises i Python.
Litteratur
Eksamensbestemmelser
Eksamenselement a)
Tidsmæssig placering
Udprøvninger
Portfolio med mundtligt forsvar
EKA
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Hjælpemidler
ECTS-point
Uddybende information
Portfolio er en eksamen bestående af to dele:
- Små individuelle opgaver
- Gruppeprojekt (med skriftlig rapport og mundligt forsvar), mundtligt forsvar afholdes i eksamensperioden - januar.
Vejledende antal undervisningstimer
Undervisningsform
På naturvidenskab er undervisningen tilrettelagt efter trefasemodellen dvs. intro, trænings- og studiefasen. De skemalagte undervisningsaktiviteter er planlagt på følgende måde:
- Introfase (forelæsning) - Antal timer: 28
- træningsfase: Antal timer: 28 (eksaminatorie)
- Studiefase: Antal timer: 10
I introfasen benyttes en kombination af klassiske forelæsninger, hvor fagets grundbegreber og metoder præsenteres, og mere anvendelsesorienterede forløb, hvor der undervises i hvordan den opnåede viden kan anvendes i konkrete scenarier. Træningsfasen indeholer eksaminatorier, hvor de studerende lærer de kompetencer, der sætter dem i stand til at omsætte deres viden til løsning og efterfølgende til konkrete computerprogrammer. I studiefasen arbejder de studerende selvstændigt med at øge deres forståelse og deres kompetencer vedrørende fagets indhold.
Aktiviteter i studiefasen: De studerende får konkrete opgaver, som de forventes at løse i små grupper.
Ansvarlig underviser
Skemaoplysninger
Administrationsenhed
Team hos Uddannelsesjura & Registratur
Udbudssteder
Anbefalede studieforløb
Overgangsordninger
Se overgangsordninger for alle kurser på Det Naturvidenskabelige Fakultet.