DM557: Netværk og sikkerhed
Kommentar
Indgangskrav
Faglige forudsætninger
Formål
Kursets formål er at give kendskab til de forskellige aspekter af netværk og af computersikkerhed, til forhindring og opdagelse af sikkerhedsproblemer.
Kurset bygger oven på den viden, der er erhvervet i kurset DM550, og giver et fagligt grundlag for at studere emnerne DM510, der er placeret senere i uddannelsen.
I forhold til uddannelsens kompetenceprofil har kurset eksplicit fokus på at:
- Give kompetence til: at håndtere komplekse og udviklingsorienterede situationer i studie- og arbejdssammenhænge og identificere egne læringsbehov og strukturere egen læring i forskellige læringsmiljøer
- Give færdigheder i: at træffe og begrunde fagligt relaterede beslutninger og beskrive, formulere og formidle problemstillinger og resultater til enten fagfæller og ikke-specialister eller samarbejdspartnere og brugere
- Give viden om: principper for konstruktion af computerhardware og styresystemer, herunder distribuerede og parallelle systemer
Målbeskrivelse
For at opnå kursets formål er det læringsmålet for kurset, at den studerende demonstrerer evnen til at:
- Redegøre
for grundlæggende netværk begreber og opbygningen af nutidens internet. - Anvende
sockets til netværkskommunikation i programmering - Redegøre
for funktionalitet og snitflader i applikationslaget af TCP/IP modellen, og
funktionaliteten i DNS. - Redegøre
for funktionalitet og snitflader i transportlaget af TCP/IP modellen og
forskellen mellem UDP og TCP. - Redegøre
for funktionalitet og snitflader i network-laget af TCP/IP modellen og redegøre
for grundlæggende routing algoritmer, samt rutning I internettet. - Redegøre
for funktionalitet og snitflader i link laget af TCP/IP modellen, herunder også
fejlkontrol. - Redegøre
for karakteristiske forskelle mellem trådløse og ikke trådløse netværk. - Anvende
en pakke-sniffer til at analysere netværkstrafik - Redegøre
for begreberne bag og anvendelser for både symmetrisk og "public key"
kryptografi.
Redegøre for begreberne bag og implementeringen
af følgende:
- Digitale certifikater og signaturer
- Key distribution og brugerautentificering.
- Transportniveausikkerhed.
- IpSec og VPN
- Trådløs netværksikkerhed.
- Elektronisk mail-sikkerhed.
- Problemerne bag nylige sikkerhedshuller I
software I kontakt med netværk, og hvordan man kan forebygge dem. - Beskrive
metoder og redskaber brugt i penetrationstest og hacking og deres virkning. - Redegøre
for teknikkerne anvendt til at opdage og forhindre intruders og ondsindet
software. - Beskrive
forskellige typer af firewalls og deres styrker og svagheder
Indhold
Kurset indeholder følgende faglige hovedområder:
Netværksniveauer, basale netværksbegreber, sockets, TCP/IP modellen, netværksprotokoller, elementær kryptografi (symmetrisk og "public key"), key distribution og brugerautentificering, transportniveausikkerhed, trådløs netværksikkerhed, elektronisk mail-sikkerhed, intruders, ondsindet software, firewalls, penetrationstest.
Litteratur
Eksamensbestemmelser
Forudsætningsprøve a)
Tidsmæssig placering
Udprøvninger
Obligatoriske opgaver
EKA
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Hjælpemidler
ECTS-point
Uddybende information
Eksamenselement a)
Tidsmæssig placering
Forudsætninger
Type | Forudsætningsnavn | Forudsætningsfag |
---|---|---|
Delprøve | Forudsætningsprøve a) | N330008101, DM557: Netværk og sikkerhed |
Udprøvninger
Mundtlig eksamen
EKA
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Hjælpemidler
ECTS-point
Uddybende information
Vejledende antal undervisningstimer
Undervisningsform
På naturvidenskab er undervisningen tilrettelagt efter trefasemodellen dvs. intro, trænings- og studiefasen.
Disse undervisningsaktiviteter udmønter sig i en anslået vejledende fordeling af arbejdsindsatsen hos en gennemsnitsstuderende på følgende måde:
- Introfase (forelæsning, holdtimer) - Antal timer: 39
- Træningsfase: Antal timer: 26, heraf 26 timer eksaminatorie
I introfasen introduceres og perspektiveres begreber, teorier og modeller. I træningsfasen træner de studerende færdigheder og trænger dybere ned i det stof.
Aktiviteter i studiefasen: Læse den tildelte litteratur, løse hjemmeopgaver og anvende den tilegnede viden i praktiske projekter