DM500: Studieintroduktion for Kunstig Intelligens og Datalogi
Indgangskrav
Faglige forudsætninger
Formål
Kursets formål er, at den studerende oplever en faglig identitetsskabende og fastholdende introduktion til sit studium. Kurset udvikler og styrker den studerendes studiekompetencer gennem indføring i studiets metoder og aktiv deltagelse i faglige læringsaktiviteter.
Den studerende opretter i forbindelse med kurset sin egen læringsplan til organisering af sine læringsaktiviteter, og tilknyttes en studiegruppe, som konstituerer sig med en studiegruppekontrakt. Den studerende løser i forbindelse med kurset en problemstilling forankret i den studerendes faglige læringsaktiviteter i studiets indledende kurser.
Målbeskrivelse
For at opnå kursets formål er det læringsmålet for kurset, at den studerende demonstrerer evne til at:
- Anvende studie- og læringsstrategier til at planlægge sin egen læringsproces i forhold til læringsmål, læringsaktiviteter og evalueringsformer
- Etablerer faglige relationer til sine medstuderende og beskrive sin rolle som en aktiv bidrager til uddannelsens sociale og faglige miljø.
- Præciserer og analyserer en faglig problemstilling i færdigformuleret form og kommunikerer om såvel løsningsproces som resultaterne af denne.
- Identificerer forskellige repræsentationer (tekstuel, auditiv, visuel, symbolsk, ikonisk, grafisk, tabulær, statisk eller dynamisk) af faglige sagsforhold og anvender disse i forbindelse med problembehandling.
- Forstå verdensmålene for bæredygtig udvikling og deres sammenhæng med akademiske uddannelser
- Forstå problematikker og dilemmaer knyttet til opfyldelse af verdensmålene
- Arbejde akademisk, kritisk reflekteret og tværfagligt med verdensmålene
- Reflektere over verdensmålenes relevans for kunstig intelligens og datalogi samt i relation til andre fagområder.
Indhold
Kurset indeholder følgende faglige hovedområder:
- Studiegruppen: Samarbejdsformer, kommunikation, planlægning, konflikthåndtering, gruppedannelse og konstituering af studiegruppe samt studiegruppekontrakt
- Den studerendes læring: Introduktion til itslearning, studie- og læringsstrategier, evalueringer og eksamener, forventningsafstemning, etiske standarder ved et universitetsstudium samt den studerendes personlige læringsplan
- Problembehandling med udgangspunkt i faglige emner fra den studerendes indledende kurser.
- En forskningsbaseret indføring i bæredygtighedsverdensmålene og deres relevans for akademiske studier
- Introduktion til verdensmålene og deres historiske og politiske kontekst
- Konkrete problematikker forbundet med verdensmålene
- Dilemmaer som arbejdet med at nå verdensmålene rejser
- Tværfaglig platform for at arbejde med verdensmålene
- Erfaring med at arbejde kritisk og reflekteret med verdensmålene.
Litteratur
Eksamensbestemmelser
Eksamenselement a)
Tidsmæssig placering
Udprøvninger
Obligatorisk opgave i studieintroduktion
EKA
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Hjælpemidler
ECTS-point
Uddybende information
Opgaven består af :
- Indleveret studiegruppekontrakt som skal godkendes.
- En e-test som skal være gennemført med mindst 80% rigtige svar. Testen kan tages flere gange inden deadline. Hvergang testen gennemføres gives der feedback til den studerende.
Eksamenselement b)
Tidsmæssig placering
Udprøvninger
Obligatorisk opgave i verdensmålene for bæredygtig udvikling
EKA
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Hjælpemidler
Tilladt
ECTS-point
Uddybende information
Eksamenselement c)
Tidsmæssig placering
Udprøvninger
Take home-eksamen
EKA
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Hjælpemidler
ECTS-point
Vejledende antal undervisningstimer
Undervisningsform
På naturvidenskab er undervisningen tilrettelagt efter trefasemodellen dvs. intro, trænings- og studiefasen.
- Introfase: 3 timer
- Træningsfase: 36 timer, heraf:.Eksaminatorie: 36 timer.
Ansvarlig underviser
Yderligere undervisere
Navn | Institut | By | |
---|---|---|---|
Camilla Gundlach | cgk@sdu.dk | Det Naturvidenskabelige Fakultetssekretariat | |
Simone Louise Sørensen | simone@sdu.dk | Det Naturvidenskabelige Fakultetssekretariat |
Skemaoplysninger
Administrationsenhed
Team hos Uddannelsesjura & Registratur
Udbudssteder
Anbefalede studieforløb
Overgangsordninger
Se overgangsordninger for alle kurser på Det Naturvidenskabelige Fakultet.