DM500: Studieintroduktion for Kunstig Intelligens og Datalogi

Det Naturvidenskabelige Studienævn

Undervisningssprog: På dansk eller engelsk afhængigt af underviser
EKA: N330077112, N330077122, N330077102
Censur: Intern prøve, en bedømmer
Bedømmelse: Bestået/Ikke bestået
Udbudssteder: Odense
Udbudsterminer: Efterår
Niveau: Bachelor

STADS ID (UVA): N330077101
ECTS-point: 5

Godkendelsesdato: 02-03-2023


Varighed: 1 semester

Version: Godkendt - aktiv

Indgangskrav

Kurset kan kun følges, hvis det indgår som konstituerende kursus i dit studieforløb.

Faglige forudsætninger

Ingen

Formål

Kursets formål er, at den studerende oplever en faglig identitetsskabende og fastholdende introduktion til sit studium. Kurset udvikler og styrker den studerendes studiekompetencer gennem indføring i studiets metoder og aktiv deltagelse i faglige læringsaktiviteter.

Den studerende opretter i forbindelse med kurset sin egen læringsplan til organisering af sine læringsaktiviteter, og tilknyttes en studiegruppe, som konstituerer sig med en studiegruppekontrakt. Den studerende løser i forbindelse med kurset en problemstilling forankret i den studerendes faglige læringsaktiviteter i studiets indledende kurser.

Målbeskrivelse

For at opnå kursets formål er det læringsmålet for kurset, at den studerende demonstrerer evne til at:    

  • Anvende studie- og læringsstrategier til at planlægge sin egen læringsproces i forhold til læringsmål, læringsaktiviteter og evalueringsformer
  • Etablerer faglige relationer til sine medstuderende og beskrive sin rolle som en aktiv bidrager til uddannelsens sociale og faglige miljø.
  • Præciserer og analyserer en faglig problemstilling i færdigformuleret form og kommunikerer om såvel løsningsproces som resultaterne af denne.
  • Identificerer forskellige repræsentationer (tekstuel, auditiv, visuel, symbolsk, ikonisk, grafisk, tabulær, statisk eller dynamisk) af faglige sagsforhold og anvender disse i forbindelse med problembehandling.
  • Forstå verdensmålene for bæredygtig udvikling og deres sammenhæng med akademiske uddannelser
  • Forstå problematikker og dilemmaer knyttet til opfyldelse af verdensmålene
  • Arbejde akademisk, kritisk reflekteret og tværfagligt med verdensmålene
  • Reflektere over verdensmålenes relevans for kunstig intelligens og datalogi samt i relation til andre fagområder.

Indhold

Kurset indeholder følgende faglige hovedområder:

  • Studiegruppen: Samarbejdsformer, kommunikation, planlægning, konflikthåndtering, gruppedannelse og konstituering af studiegruppe samt studiegruppekontrakt
  • Den studerendes læring: Introduktion til itslearning, studie- og læringsstrategier, evalueringer og eksamener, forventningsafstemning, etiske standarder ved et universitetsstudium samt den studerendes personlige læringsplan
  • Problembehandling med udgangspunkt i faglige emner fra den studerendes indledende kurser.
  • En forskningsbaseret indføring i bæredygtighedsverdensmålene og deres relevans for akademiske studier
  • Introduktion til verdensmålene og deres historiske og politiske kontekst
  • Konkrete problematikker forbundet med verdensmålene
  • Dilemmaer som arbejdet med at nå verdensmålene rejser
  • Tværfaglig platform for at arbejde med verdensmålene
  • Erfaring med at arbejde kritisk og reflekteret med verdensmålene.

Litteratur

Se itslearning for pensumlister og yderligere litteraturhenvisninger.

Eksamensbestemmelser

Eksamenselement a)

Tidsmæssig placering

Efterår

Udprøvninger

Obligatorisk opgave i studieintroduktion

EKA

N330077112

Censur

Intern prøve, en bedømmer

Bedømmelse

Bestået/Ikke bestået

Identifikation

Fulde navn og SDU brugernavn

Sprog

Følger, som udgangspunkt, undervisningssprog

Hjælpemidler

Tilladt

ECTS-point

1

Uddybende information

Opgaven består af :

  1. Indleveret studiegruppekontrakt som skal godkendes.
  2. En e-test som skal være gennemført med mindst 80% rigtige svar. Testen kan tages flere gange inden deadline. Hvergang testen gennemføres gives der feedback til den studerende.

Eksamenselement b)

Tidsmæssig placering

Efterår

Udprøvninger

Obligatorisk opgave i verdensmålene for bæredygtig udvikling

EKA

N330077122

Censur

Intern prøve, en bedømmer

Bedømmelse

Bestået/Ikke bestået

Identifikation

Fulde navn og SDU brugernavn

Sprog

Følger, som udgangspunkt, undervisningssprog

Hjælpemidler

Tilladt

ECTS-point

1

Uddybende information

Opgaven består af gennemførelse af et E-læringsforløb i løbet af efteråret. Det oplyses som en del af planerne i itslearning, hvornår de forskellige dele af e-læringsforløbet skal være gennemført. For at bestå skal alle moduler være gennemført.

Eksamenselement c)

Tidsmæssig placering

Efterår

Udprøvninger

Take home-eksamen

EKA

N330077102

Censur

Intern prøve, en bedømmer

Bedømmelse

Bestået/Ikke bestået

Identifikation

Fulde navn og SDU brugernavn

Sprog

Følger, som udgangspunkt, undervisningssprog

Hjælpemidler

Oplyses på kurset

ECTS-point

3

Vejledende antal undervisningstimer

39 timer per semester

Undervisningsform

På naturvidenskab er undervisningen tilrettelagt efter trefasemodellen dvs. intro, trænings- og studiefasen. 

  • Introfase: 3 timer
  • Træningsfase: 36 timer, heraf:.Eksaminatorie: 36 timer.

Ansvarlig underviser

Navn E-mail Institut
Søren Sten Hansen shan@sdu.dk Det Naturvidenskabelige Fakultetssekretariat

Yderligere undervisere

Navn E-mail Institut By
Camilla Gundlach cgk@sdu.dk Det Naturvidenskabelige Fakultetssekretariat
Simone Louise Sørensen simone@sdu.dk Det Naturvidenskabelige Fakultetssekretariat

Skemaoplysninger

Administrationsenhed

Institut for Matematik og Datalogi (datalogi)

Team hos Uddannelsesjura & Registratur

NAT

Udbudssteder

Odense

Anbefalede studieforløb

Overgangsordninger

Overgangsordninger beskriver, hvordan et kursus erstatter et andet kursus, når der ændres i et studieforløb.
Hvis der er lavet en overgangsordning for et kursus vil den fremgå af oversigten.
Se overgangsordninger for alle kurser på Det Naturvidenskabelige Fakultet.