BMB833: Epidemiologiske metoder i biomedicin

Det Naturvidenskabelige Studienævn

Undervisningssprog: Engelsk
EKA: N210039102
Censur: Intern prøve, en bedømmer
Bedømmelse: Bestået/Ikke bestået
Udbudssteder: Odense
Udbudsterminer: Forår
Niveau: Kandidat

STADS ID (UVA): N210039101
ECTS-point: 5

Godkendelsesdato: 30-10-2023


Varighed: 1 semester

Version: Godkendt - aktiv

Indgangskrav

Ingen

Faglige forudsætninger

Studerende, der følger kurset, forventes at: Have kendskab til matematik, basal statistik og genetik, samt kunne deltage i gruppearbejde- og diskussioner.

Formål

Formålet med dette kursus er at give en introduktion til epidemiologi, som er en del af den kvantitative forskningsmetode, der anvendes indenfor biomedicinsk og sundhedsvidenskabelig forskning.

Epidemiologi omhandler forekomsten af sygdomme og helbredstilstande i populationer af mennesker samt undersøgelse af sammenhænge (associationer). Epidemiologi inkluderer således blandt andet emner som studiedesigns, herunder befolkningsundersøgelser og kliniske studier, indsamling af data (såsom registerdata, spørgeskemadata og biologisk materiale), statistisk analyse og fortolkning af resultater. Eksempelvis undersøges ofte associationen mellem biologiske parametre (såsom genetiske variationer) og sygdomme/helbredsforhold i epidemiologiske undersøgelser, hvor der indgår biologiske prøver. 

Den studerende skal via kurset opnå indsigt i basale epidemiologiske begreber samt kende principperne for opstilling og test af videnskabelige hypoteser. Der lægges i kurset vægt på, at den studerende skal kunne vurdere disse begrebers og metoders anvendelse i litteraturen og i praksis, samt skal kunne bedømme resultaterne med henblik på at kunne forstå kliniske og sundhedsvidenskabelige artikler og forholde sig konstruktivt kritisk til disse.

Kurset er et indledende kursus i epidemiologi, og giver et fagligt grundlag for at studere epidemiologiske problemstillinger i individuelle projekter eller i specialet, der er placeret senere i uddannelsen.

I forhold til uddannelsens kompetenceprofil har kurset eksplicit fokus på at:
  1. Give viden om dataanalyse og biostatistiske metoder, med særligt fokus på epidemiologi 
  2. At kunne forstå og på et videnskabeligt grundlag reflektere over biomedicinsk informatik viden samt kunne identificere videnskabelige problemstillinger
  3. at kunne forstå at tilgangen til fagets centrale emner og metoder er uafhængig af nationale grænser
  4. præsentere den nuværende viden om en række vigtige bioinformatiske udfordringer og diskutere grænserne for denne viden
  5. kunne formidle forskningsbaseret viden og diskutere professionelle og videnskabelige problemstillinger med både fagfæller, samarbejdspartnere og brugere 

Målbeskrivelse

For at opnå kursets formål er det læringsmålet for kurset, at den studerende demonstrerer evnen til at:
  • Kunne redegøre for studiedesigns, hyppighedsmål, associationsmål, samt fejkilder indenfor epidemiologien.
  • Vælge og beregne relevante epidemiologiske mål 
  • Kunne fortolke hyppighedsmål og associationsmål, samt resultater af tilhørende statisktiske tests og vurdere og diskutere betydningen af fejlkilder i biomedicinske/sundhedsvidenskabelige studier.
  • Foretage kritisk vurdering af hypoteser, studiedesigns og fremgangsmåder i forhold til formål og resultater i biomedicinske/sundhedsvidenskabelige studier.
  • Kunne redegøre for, fortolke og kritisk vurdere ovenstående (a.-d.) i regi af genetisk epidemiologi.
  • Udføre skriftlig og mundtlig fremlæggelse.

Indhold

Kurset indeholder følgende faglige hovedområder:

  • Epidemiologiske studiedesigns og evidenshierarkiet.
  • Epidemiologiske mål: hyppighedsmål og associationsmål.
  • Fejlkilder i epidemiologiske studier: validitet og bias, inklusiv konfounding, og effektmodifikation.
  • Basal statistik indenfor epidemiologien
  • Begreber af relevans for klinisk epidemiologi, inklusiv sensitivitet og specificitet.
  • Begreber af relevans for genetisk epidemiologi, inklusiv beregning af power og multipel testning.

    Litteratur

    Se itslearning for pensumlister og yderligere litteraturhenvisninger.

    Eksamensbestemmelser

    Eksamenselement a)

    Tidsmæssig placering

    Juni

    Udprøvninger

    Skriftlig eksamen

    EKA

    N210039102

    Censur

    Intern prøve, en bedømmer

    Bedømmelse

    Bestået/Ikke bestået

    Identifikation

    Studiekort

    Sprog

    Engelsk

    Varighed

    3 timer

    Hjælpemidler

    Alle almindelige hjælpemidler er tilladte fx lærebøger, egne noter, computerprogrammer som ikke benytter internettet m.v. 

    Internet er ikke tilladt. Du må dog gå ind på kursets hjemmeside i itslearning i forbindelse med åbning af system "DE – Digital Eksamen". Noter fra kurset, som du ønsker at anvende som hjælpemidler, skal downloades til din computer senest dagen før eksamenen. Under eksamenen er det ikke sikkert at alt kursusmateriale er tilgængeligt for dig.

    ECTS-point

    5

    Uddybende information

    Skriftlig eksamen består af en skriftlig essay-opgave.
    Reeksamen ændres til en mundtlig eksamen, hvis der er 9 eller færre studerende tilmeldt. Den mundtlige reeksamen er med hjælpemidler men uden forberedelsestid. Varighed 30 min., inkl. votering.

    Vejledende antal undervisningstimer

    36 timer per semester

    Undervisningsform

    På naturvidenskab er undervisningen tilrettelagt efter trefasemodellen dvs. intro, trænings- og studiefasen.

    • Introfase: 10 timer
    • Træningsfase: 26 timer, heraf 26 timer eksaminatorie

    Eksaminatorietimerne vil bestå af opgaveløsning og diskussion i forhold til kursets emner. Desuden vil der indgå gruppe- og projektarbejde omhandlende konkrete opgaver/cases og/eller videnskabelige artikler. Det forventes, at de studerende deltager aktivt i dette. Endeligt forventes mundtlig fremlæggelse som en del af eksaminatorietimerne.

     Aktiviteter i studiefasen:

    • Læse anviste dele af lærebogen samt udvalgte artikler forud for eksaminatorietimerne.
    • Regne anviste opgaver forud for eksaminatorietimerne.
    • Efterfølgende opsamling på emner og opgaver gennemgået i eksaminatorietimerne.
    • Repetition af kursets faglige indhold forud for eksamen.

    Ansvarlig underviser

    Navn E-mail Institut
    Marianne Nygaard mnygaard@health.sdu.dk Epidemiologi, Biostatistik og Biodemografi (EBB)

    Skemaoplysninger

    Administrationsenhed

    Biokemi og Molekylær Biologi

    Team hos Uddannelsesjura & Registratur

    NAT

    Udbudssteder

    Odense

    Anbefalede studieforløb

    Overgangsordninger

    Overgangsordninger beskriver, hvordan et kursus erstatter et andet kursus, når der ændres i et studieforløb.
    Hvis der er lavet en overgangsordning for et kursus vil den fremgå af oversigten.
    Se overgangsordninger for alle kurser på Det Naturvidenskabelige Fakultet.