BMB550: Eksperimentel Life Science

Det Naturvidenskabelige Studienævn

Undervisningssprog: Dansk
EKA: N200050152, N200050102
Censur: Intern prøve, en bedømmer, Intern prøve, to eller flere bedømmere
Bedømmelse: Bestået/Ikke bestået, 7-trinsskala
Udbudssteder: Odense
Udbudsterminer: Efterår
Niveau: Bachelor

STADS ID (UVA): N200050101
ECTS-point: 10

Godkendelsesdato: 01-04-2025


Varighed: 2 semestre

Version: Godkendt - aktiv

Kommentar



Indgangskrav

Dette kursus kan kun vælges, hvis kurset indgår som et konstituerende fagelement på din uddannelse. Dvs. faget kan ikke vælges som valgfag.

Faglige forudsætninger

Studerende, der følger kurset, forventes at have kendskab til de stipulerede adgangskrav for studiet.

Formål

Kurset har til formål at give de studerende en bred og inspirerende teoretisk og hands-on introduktion til en bred vifte af grundlæggende eksperimentelle molekylærbiologiske teknikker. 

De studerende vil først introduceres til teorien og principperne bag de enkelte metoder. Dette inkluderer en introduktion til de fysiske principper, der ligger til grund for de forskellige eksperimentelle teknikker, hvorigennem de studerende sættes i stand til at foretage udregninger og komme med forudsigelser i bl.a. klassisk mekanik og elektromagnetisme. I den eksperimentelle del af kurset vil de studerende introduceres til forskellige molekylærbiologiske teknikker, der bygger på disse fysiske principper. Dette vil foregå i et sammenhængende forløb, hvor et biologisk respons i mammale celler undersøges. De studerende vil lære fordele og ulemper ved de forskellige teknikker samt opnå erfaring i, hvordan resultater fra eksperimentelle forsøg analyseres og fortolkes. De studerende vil også introduceres til formidling af videnskabelige data gennem både mundtlige og skriftlige præsentationer.

Målbeskrivelse

For at opnå kursets formål er det læringsmålet for kurset, at den studerende demonstrerer evne til at:    

Fysiske koncepter

  • Udføre simple matematiske udledninger.
  • Identificere de mest relevante bestanddele af et fysisk system.
  • Beskrive et fysisk system med en matematisk model.
  • Anvende Newtons love til at forudsige et fysisk systems fremtidige opførsel på baggrund af en matematisk model.
  • Udregne elektriske og magnetiske felter fra simple ladningsfordelinger og strømme.
  • Analysere ladede partiklers bevægelse i elektriske og magnetiske felter.
  • Forstå de fysiske koncepter omkring absorbans og flourescens af lys.

Molekylærbiologiske teknikker

  • Arbejde selvstændigt og sikkert i et laboratorium, herunder sikker håndtering af kemikalier og det mest basale apparatur (pipetter, centrifuger etc).
  • Tage noter, arbejde reproducerbart og anvende standardkurver i forbindelse med laboratoriearbejde.
  • Forstå forsøgsdesign og vigtigheden af kontrolforsøg i et videnskabsteoretisk perspektiv.
  • Udføre forskellige basale molekylærbiologiske teknikker (fx. proteinkoncentration, western blotting og qPCR) og redegøre for de underliggende fysiske og biologiske principper.
  • Udføre og analysere fluorescens mikroskopi og redegøre for de underliggende fysiske principper.
  • Redegøre for de mest basale fysiske principper bag massespektometri og udføre simple analyser af proteomics data.
  • Forstå en celles opbygning og informations-flowet i cellen, herunder det centrale dogme.
  • Forstå hvordan forskellige eksperimentelle metoder kan bruges til at analysere en celles respons på extracellulære stimuli.
  • Relatere teoretisk viden til praktiske eksperimenter og iagttagelser.
  • Præcisere og analysere en faglig problemstilling i færdigformuleret form og kommunikere om såvel løsningsproces som resultaterne af denne.

Indhold

Kurset indeholder følgende faglige hovedområder: 

Fysiske koncepter

  • Fysiske størrelser og enheder.
  • Bevægelse og kinematik.
  • Kraftbegrebet og Newtons love.
  • Stive legemers bevægelse og rotation.
  • Basal elektromagnetisme.
  • Lysets egenskaber herunder brydning og absorption.

Molekylærbiologiske teknikker

  • Buffer -beregning og -fremstilling.
  • Standardkurver.
  • Organel-oprensning vha. centrifugering.
  • Introduktion til udvalgte molekylærbiologiske teknikker og analyser, fx
    • Western blotting.
    • Fluorescens-mikroskopi.
    • cDNA syntese og qPCR.
    • Analyse af massespektrometri/proteomics data.
    • Analyse af kvantitative data.
  • Problembehandling med udgangspunkt i laboratorieøvelserne samt mundtlig og skriftlig præsentation heraf.

Litteratur

Se itslearning for pensumlister og yderligere litteraturhenvisninger.

Eksamensbestemmelser

Eksamenselement a)

Tidsmæssig placering

Efterår og januar

Udprøvninger

Portfolio

EKA

N200050152

Censur

Intern prøve, en bedømmer

Bedømmelse

Bestået/Ikke bestået

Identifikation

Fulde navn og SDU brugernavn

Sprog

Følger, som udgangspunkt, undervisningssprog

Varighed

MCQ eksamen - 2 timer

Hjælpemidler

MCQ eksamen er er med begrænsede hjælpemidler. Det er kun følgende hjælpemidler som er tilladt:

  • formelsamling/kompendie, der udleveres elektronisk, som en del af eksamen.
  • Indbygget standardlommeregner i hhv. Windows/macOS/Linux. 
  • Maple, Mathematica, Mathcad, MathLab, GeoGebra Apps, R (herunder R-Studio), CAS TI-Nspire, Ms Excel og LibreOffice Calc tilladt. WordMat er tilladt, men anbefales ikke. Brug af WordMat er på eget ansvar og der ydes ikke support ved nedbrud eller andre fejl som er forårsaget af programmet. 


Internet er ikke tilladt. Du må dog gå ind på kursets hjemmeside i itslearning i forbindelse med åbning af system "DE – Digital Eksamen" og udfyldelse af evt. test i systemet.

ECTS-point

5

Uddybende information

Portfolioeksamen består af i alt fem elementer: 
  1. Obligatorisk deltagelse i sikkerhedskursus
  2. Spot test i laboratoriesikkerhed 
  3. Laboratorieøvelser
  4. Mundtlig præsentation
  5. MCQ eksamen er med begrænsede hjælpemidler i januar.

Alle fem elementer skal gennemføres for at opnå en samlet bestået karakter. Elementerne anses som gennemført når den studerende har:

  •  Deltaget i det obligatoriske sikkerhedskursus
  • Gennemført spot test i laboratoriesikkerhed med mindst 80% rigtige svar. Testen kan tages flere gange inden deadline. Hver gang testen gennemføres gives der feedback til den studerende.
  • Deltaget i alle labøvelser. I tilfælde af fravær til labøvelserne, vil man kunne komme til en mundtlig fremlæggelse ved underviser, hvor indholdet af fremlæggelsen vil dække indholdet af de manglende labøvelser. 
  • Deltaget i mundtlig gruppepræsentation af resultaterne fra labøvelsen  i uge 50.
  • Opnået et bestået resultat ved MCQ eksamen i januar.
Reeksamensformen vil være en skriftlig eksamen begrænsede hjælpemidler bestående af både MCQ og essay spørgsmål, dog vil det ved 20 eller færre deltagere skifte til en mundtlig eksamen. Den mundtlige eksamen er uden hjælpemidler og forberedelsestid. Varighed 20 min. inkl. votering. Den studerende trækker et emne, og går derefter direkte i gang med at fortælle det de ved om emnet. Spørgsmålene til den studerende vil tage udgangspunkt i dette emne, men vil kun være afgrænset af pensum.

Eksamenselement b)

Tidsmæssig placering

Forår og juni

Udprøvninger

Portfolio

EKA

N200050102

Censur

Intern prøve, to eller flere bedømmere

Bedømmelse

7-trinsskala

Identifikation

Fulde navn og SDU brugernavn

Sprog

Følger, som udgangspunkt, undervisningssprog

Varighed

MCQ eksamen - 2 timer

Hjælpemidler

Eksamen i juni er med begrænsede hjælpemidler. Det er kun følgende hjælpemidler som er tilladt:.

  • formelsamling/kompendie, der udleveres elektronisk, som en del af eksamen.
  • Indbygget standardlommeregner i hhv. Windows/macOS/Linux. 
  • Maple, Mathematica, Mathcad, MathLab, GeoGebra Apps, R (herunder R-Studio), CAS TI-Nspire, Ms Excel og LibreOffice Calc tilladt. WordMat er tilladt, men anbefales ikke. Brug af WordMat er på eget ansvar og der ydes ikke support ved nedbrud eller andre fejl som er forårsaget af programmet. 


Internet er ikke tilladt. Du må dog gå ind på kursets hjemmeside i itslearning i forbindelse med åbning af system "DE – Digital Eksamen" og udfyldelse af evt. test i systemet.

ECTS-point

5

Uddybende information

Portfolioeksamen består af  i alt tre elementer: 

  1. Labøvelser
  2. Skriftlige gruppeopgaver
  3. MCQ eksamen uden hjælpemidler i juni.

Alle elementer skal være gennemført for at opnå en samlet bestået karakter.

Labøvelser gennemføres ved deltagelse i alle labøvelser. I tilfælde af fravær til labøvelserne, vil man kunne komme til en mundtlig fremlæggelse ved underviser, hvor indholdet af fremlæggelsen vil dække indholdet af de manglende labøvelser. 

Fordeling af eksamener og point er som flg.: De skriftlige gruppeopgaver tæller 30% i alt og MCQ eksamen i juni tæller 70%. Når alle deleksamener er fuldført, oplyses en samlet karakter som er baseret på det antal point der er opnået. Karakter efter 7-trinsskalaen. Deltagelse i både laboratorieøvelser, skriftlige gruppeopgaver og MCQ eksamen i juni er et krav for at kunne opnå 02 eller højere.

Reeksamensformen vil være en skriftlig eksamen uden hjælpemidler bestående af både MCQ og essay spørgsmål, dog vil det ved 20 eller færre deltagere skifte til en mundtlig eksamen. Den mundtlige eksamen er uden hjælpemidler og forberedelsestid. Varighed 20 min. inkl. votering. Den studerende trækker et emne, og går derefter direkte i gang med at fortælle det de ved om emnet. Spørgsmålene til den studerende vil tage udgangspunkt i dette emne, men vil kun være afgrænset af pensum.

Vejledende antal undervisningstimer

77 timer per semester

Undervisningsform

Skemalagte undervisningstimer: 
Antal undervisningstimer i alt: 77
Heraf: 
Fællestimer i klasselokale/auditorium: 26 
Holdtimer i klasselokale: 20
Holdtimer i laboratorium: 31

Undervisningen er case-baseret med fokus på det centrale dogme i kræftceller. Denne case bruges til at introducere de studerende for den praktiske anvendelse af forskellige molekylærbiologiske teknikker, hvorigennem de vil lære om informationsflowet i celler.
De studerende vil først introduceres til vigtige fysiske principper, der ligger til grund for disse molekylærbiologiske teknikker. Dette gøres gennem forelæsninger og holdtimer, hvor de studerende arbejder med opgaver omkring centrale fysiske begreber og koncepter. Herefter vil de studerende introduceres til de molekylærbiologiske metoder i en forelæsning inden de skal i laboratoriet og anvende disse metoder til at undersøge forskellige trin i det centrale dogme. I laboratoriet arbejder de studerende i mindre grupper for at få mest mulig hands-on erfaring med metoderne. 
Andre planlagte undervisningsaktiviteter: 
  • Arbejde i studiegrupper, herunder anvendelse af kooperativ læring
  • Forberedelse til holdtimer
  • Udarbejdelse af fremlæggelse og opgave over laboratorieøvelse

Det tilstræbes, at de studerende arbejder med stoffet på anden vis end gængs holdtimer. De studerende skal bl.a. bruge ikke skemalagt undervisning, som forberedelse til holdtimer.

Ansvarlig underviser

Navn E-mail Institut
Rasmus Siersbæk siersbaek@bmb.sdu.dk Institut for Biokemi og Molekylær Biologi
Søren Fisker Schmidt sfs@bmb.sdu.dk Institut for Biokemi og Molekylær Biologi

Yderligere undervisere

Navn E-mail Institut By
Adam Cohen Simonsen adam@sdu.dk Institut for Fysik, Kemi og Farmaci
Jonathan Brewer brewer@memphys.sdu.dk Institut for Biokemi og Molekylær Biologi
Martin Røssel Larsen mrl@bmb.sdu.dk Institut for Biokemi og Molekylær Biologi

Skemaoplysninger

Administrationsenhed

Biokemi og Molekylær Biologi

Team hos Registratur

NAT

Udbudssteder

Odense

Anbefalede studieforløb

Profil Uddannelse Semester Udbuds periode

Overgangsordninger

Overgangsordninger beskriver, hvordan et kursus erstatter et andet kursus, når der ændres i et studieforløb.
Hvis der er lavet en overgangsordning for et kursus vil den fremgå af oversigten.
Se overgangsordninger for alle kurser på Det Naturvidenskabelige Fakultet.