BB911: Valgfrit projekt I

Det Naturvidenskabelige Studienævn

Undervisningssprog: På dansk eller engelsk afhængigt af underviser
EKA: N150008102
Censur: Ekstern prøve
Bedømmelse: 7-trinsskala
Udbudssteder: Odense
Udbudsterminer: Forår
Niveau: Akademisk overbygningsuddannelse

STADS ID (UVA): N150008101
ECTS-point: 5

Godkendelsesdato: 30-10-2023


Varighed: 1 semester

Version: Godkendt - aktiv

Kommentar

Der kan vælges imellem 8 underemner, som kan ændre sig fra år til år afhængig af igangværende aktuelle klimatilpasningsemner og -projekter. Der vil indledningsvis være oplæg, hvor forskellige underemner/projekter præsenteres til inspiration, brainstorm og diskussion. Der skal udarbejdes en projektbeskrivelse i samarbejde med projektets vejleder, som skal godkendes af den ansvarlige underviser.

Indgangskrav

Kurset kan ikke følges som valgfrit på bachelor- og kandidatuddannelser.

Faglige forudsætninger

Studerende, der følger kurset, forventes at have kendskab til grundlæggende principper for projektstyring og have den basale viden om klimatilpasning, der er nødvendig for at kunne sætte sig ind i det valgte emne.

Formål

Kurset har til formål at sætte den studerende i stand til at udføre klimatilpasningsprojekter og at give den studerende detaljeret indblik i et specifikt, selvvalgt emne. Den studerende får erfaring i at håndtere tværfaglige projekter, kommunikere med relevante samarbejdspartnere herunder fagfæller, eksterne aktører og borgere, at identificere og formulere en videnskabelig problemstilling, og at forsøge at løse problemstillingen. 

Kurset bygger oven på den viden, der er erhvervet i kurserne Grundkursus i klimaforandringer, klimaeffekter og klimatilpasning, Projektledelse, økonomi og kommunikation samt Klimatilpasning i byudvikling og bæredygtig vækst og giver et fagligt grundlag til det akademiske overbygningsprojekt.

I forhold til uddannelsens kompetenceprofil har kurset eksplicit fokus på at:
  • Give viden om de nyeste klimatilpasningsløsninger og -projekter som bruges af f.eks. forsyninger, konsulentfirmaer og kommuner 
  • Give færdigheder i at planlægge, gennemføre og lede klimatilpasningsprojekter
  • Give kompetencer i at igangsætte og gennemføre tværfagligt samarbejde og påtage sig professionelt ansvar samt at tage ansvar for egen faglig udvikling og specialisering.

Målbeskrivelse

For at opnå kursets formål er det læringsmålet for kurset, at den studerende demonstrerer evne til at:     
  • analysere en problemstilling indenfor klimatilpasning og opstille nye, videnskabeligt baserede løsningsmodeller
  • indgå i tværfagligt samarbejde med både fagfæller og eksterne aktører
  • bruge teknologier og værktøjer, herunder relevant software, til klimatilpasningsløsninger
  • anvende videnskabelige teorier og metoder under arbejdet med et fagligt afgrænset emne

Indhold

Projektets emne vælges imellem 8 overordnede emner og det konkrete projektindhold fastlægges i samarbejde med en projektvejleder. Der skal udarbejdes en projektbeskrivelse som skal godkendes af den ansvarlige underviser. Projektet omfatter en selvstændig afgrænsning, løsning, og perspektivering af resultater vedrørende en problemstilling indenfor klimatilpasning og med studie af fagområdets nyeste internationale forskning.

Litteratur

Der skal selvstændigt og i samarbejde med vejleder findes litteratur, heriblandt relevant primærlitteratur.

Eksamensbestemmelser

Eksamenselement a)

Tidsmæssig placering

Forår

Udprøvninger

Grupperapport

EKA

N150008102

Censur

Ekstern prøve

Bedømmelse

7-trinsskala

Identifikation

Fulde navn og SDU brugernavn

Sprog

Følger, som udgangspunkt, undervisningssprog

Hjælpemidler

Tilladt

ECTS-point

5

Uddybende information

Rapporten udarbejdes i grupper. Dog skal der i rapporten være individuelt identificerbare bidrag, det skal derfor noteres, hvem der har skrevet hvilke afsnit.
Reeksamen ændres til Rapport ved kun 1 tilmeldt studerende.

Vejledende antal undervisningstimer

14 timer per semester

Undervisningsform

På naturvidenskab er undervisningen tilrettelagt efter trefasemodellen dvs. intro, trænings- og studiefasen.
  • Introfase 5 timer til inspirationsoplæg og valg af projekt
  • Træningsfase: 10 timer, udarbejdelse af projekt i samarbejde med vejleder
Aktiviteter i studiefasen:
  • Arbejde på projekt og rapport

Ansvarlig underviser

Navn E-mail Institut
Sara Egemose saege@biology.sdu.dk Biologisk Institut

Skemaoplysninger

Administrationsenhed

Biologisk Institut

Team hos Uddannelsesjura & Registratur

NAT

Udbudssteder

Odense

Anbefalede studieforløb

Overgangsordninger

Overgangsordninger beskriver, hvordan et kursus erstatter et andet kursus, når der ændres i et studieforløb.
Hvis der er lavet en overgangsordning for et kursus vil den fremgå af oversigten.
Se overgangsordninger for alle kurser på Det Naturvidenskabelige Fakultet.