BB847: Mundtlig formidling for naturvidenskab
Kommentar
04017901 (tidligere UVA) er identisk med denne kursusbeskrivelse.
Kurset indgår som obligatorisk i det konstituerende modul i formidling. Kurset er valgfrit for øvrige biologi- og naturvidenskabsstuderende.
Indgangskrav
Faglige forudsætninger
Formål
Det er kursets mål at forbedre den biologistuderendes mundtlige formidlingsevne og at afdække den studerendes personlige formidlingsprofil i forskellige situationer, således at han eller hun står bedre rustet til offentlig foredragsvirksomhed, undervisning og formidling.
Kurset er relevant for formidling f.eks. af specialeprojektet og i andre sammenhænge.
I forhold til uddannelsens kompetenceprofil har kurset eksplicit fokus på at:
- Give kompetence til indsigt i egne formidlingsevner
- Give færdigheder i mundtlig formidling og undervisning
- Give viden om mundtlig formidling
Målbeskrivelse
For at opnå kursets formål er det læringsmålet for kurset, at den studerende demonstrerer evne til at:
- Vurdere hvilke metoder, der er hensigtsmæssige at anvende i sammenhængen
- Udlede konklusioner gennem tolkning af data/resultater
- Sætte biologiske/kemiske/osv. problemstillinger ind i en teoretisk kontekst og forholde sig til model- og teoriforudsætninger
- Demonstrere færdigheder, således at de er i stand til at anvende formler og modeller i relevante kontekster
- Strukturere (skriftlige) besvarelser af konkrete problemstillinger og anvende den argumentation, der er normen inden for fagområdet.
- Demonstrere viden om kursets emner, således at de er i stand til at:
- Identificere og redegøre for…
- Beskrive relevante fænomener, modeller, metoder og teorier
Indhold
Kurset indeholder følgende faglige hovedområder:
- fordybet viden i fysisk kemi (ikke-ideelle opførsel, blandinger, reaktionskinetik, etc.)
- indføring i notesbogskrivning som værktøj i hele læreprocessen, til vidensindsamling, planlægning, dokumentation, opsamling og vidensdeling
Litteratur
Eksamensbestemmelser
Forudsætningsprøve a)
Tidsmæssig placering
Udprøvninger
Fremmøde og aktiv deltagelse
EKA
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Hjælpemidler
ECTS-point
Uddybende information
Minimum 80% fremmøde og aktiv deltagelse.
Forudsætningsprøven er en forudsætning for deltagelse i eksamenselement a).
Eksamenselement a)
Tidsmæssig placering
Forudsætninger
Type | Forudsætningsnavn | Forudsætningsfag |
---|---|---|
Delprøve | Forudsætningsprøve a) | N110021101, BB847: Mundtlig formidling for naturvidenskab |
Udprøvninger
Mundtlig eksamen
EKA
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Hjælpemidler
ECTS-point
Uddybende information
Eksamensformen ved reeksamen kan være en anden end eksamensformen ved den ordinære eksamen.
Vejledende antal undervisningstimer
Undervisningsform
Undervisningen har fokus på den enkeltes udvikling indenfor mundtlig formidling. Der vil blive præsenteret en række indgangsvinkler og teorier, men der er ikke tale om et fast pensum, som man så bliver testet i, til eksamen.
Undervisningen veksler mellem teori, præsenteret af underviseren – praksisøvelser – og endelig forberedte oplæg fra de studerende, som de så får respons på. Læringen sker både, når den studerende holder sine egne oplæg, samt når de giver respons på hinandens oplæg.
Det er vigtigt at pointere, at de studerende kommer ud med vidt forskellige resultater, der gør dem i stand til, hver især, at formidle bedst muligt inden for mundtlig formidling.
Aktiviteter i studiefasen:
- Forberedelse af oplæg.
- Forberedelse og afholdelse af symposium.
- Formidling på udvalgte institutioner.