BB847: Mundtlig formidling for naturvidenskab

Det Naturvidenskabelige Studienævn

Undervisningssprog: Dansk
EKA: N110021112, N110021102
Censur: Intern prøve, en bedømmer, Intern prøve, to eller flere bedømmere
Bedømmelse: Bestået/Ikke bestået, 7-trinsskala
Udbudssteder: Odense
Udbudsterminer: Efterår
Niveau: Kandidat

STADS ID (UVA): N110021101
ECTS-point: 5

Godkendelsesdato: 28-03-2018


Varighed: 1 semester

Version: Arkiv

Kommentar

04017901 (tidligere UVA) er identisk med denne kursusbeskrivelse. 

Kurset indgår som obligatorisk i det konstituerende modul i formidling. Kurset er valgfrit for øvrige biologi- og naturvidenskabsstuderende.


Indgangskrav

Ingen

Faglige forudsætninger

Den studerende forventes at være på et niveau svarende til en bachelorgrad i Naturvidenskab

Formål

Det er kursets mål at forbedre den biologistuderendes mundtlige formidlingsevne og at afdække den studerendes personlige formidlingsprofil i forskellige situationer, således at han eller hun står bedre rustet til offentlig foredragsvirksomhed, undervisning og formidling.

Kurset er relevant for formidling f.eks. af specialeprojektet og i andre sammenhænge.

I forhold til uddannelsens kompetenceprofil har kurset eksplicit fokus på at:

  • Give kompetence til indsigt i egne formidlingsevner
  • Give færdigheder i mundtlig formidling og undervisning
  • Give viden om mundtlig formidling

Målbeskrivelse

For at opnå kursets formål er det læringsmålet for kurset, at den studerende demonstrerer evne til at:            

  • Vurdere hvilke metoder, der er hensigtsmæssige at anvende i sammenhængen
  • Udlede konklusioner gennem tolkning af data/resultater 
  • Sætte biologiske/kemiske/osv. problemstillinger ind i en teoretisk kontekst og forholde sig til model- og teoriforudsætninger
  • Demonstrere færdigheder, således at de er i stand til at anvende formler og modeller i relevante kontekster 
  • Strukturere (skriftlige) besvarelser af konkrete problemstillinger og anvende den argumentation, der er normen inden for fagområdet.
  • Demonstrere viden om kursets emner, således at de er i stand til at:
  • Identificere og redegøre for…
  • Beskrive relevante fænomener, modeller, metoder og teorier



Indhold

Kurset indeholder følgende faglige hovedområder: 

  • fordybet viden i fysisk kemi (ikke-ideelle opførsel, blandinger, reaktionskinetik, etc.)
  • indføring i notesbogskrivning som værktøj i hele læreprocessen, til vidensindsamling, planlægning, dokumentation, opsamling og vidensdeling

Litteratur

Se BlackBoard for pensumlister og yderligere litteraturhenvisninger.

Eksamensbestemmelser

Forudsætningsprøve a)

Tidsmæssig placering

Efterår

Udprøvninger

Fremmøde og aktiv deltagelse

EKA

N110021112

Censur

Intern prøve, en bedømmer

Bedømmelse

Bestået/Ikke bestået

Identifikation

Fulde navn og SDU brugernavn

Hjælpemidler

Oplyses på kurset

ECTS-point

0

Uddybende information

Minimum 80% fremmøde og aktiv deltagelse.
Forudsætningsprøven er en forudsætning for deltagelse i eksamenselement a).


Eksamenselement a)

Tidsmæssig placering

Januar

Forudsætninger

Type Forudsætningsnavn Forudsætningsfag
Delprøve Forudsætningsprøve a) N110021101, BB847: Mundtlig formidling for naturvidenskab

Udprøvninger

Mundtlig eksamen

EKA

N110021102

Censur

Intern prøve, to eller flere bedømmere

Bedømmelse

7-trinsskala

Identifikation

Studiekort

Sprog

Følger, som udgangspunkt, undervisningssprog

Hjælpemidler

Oplyses på kurset

ECTS-point

5

Uddybende information

Reeksamen i samme eksamenstermin eller i umiddelbar forlængelse heraf.
Eksamensformen ved reeksamen kan være en anden end eksamensformen ved den ordinære eksamen.

Vejledende antal undervisningstimer

50 timer per semester

Undervisningsform

Undervisningen har fokus på den enkeltes udvikling indenfor mundtlig formidling. Der vil blive præsenteret en række indgangsvinkler og teorier, men der er ikke tale om et fast pensum, som man så bliver testet i, til eksamen. 
Undervisningen veksler mellem teori, præsenteret af underviseren – praksisøvelser – og endelig forberedte oplæg fra de studerende, som de så får respons på. Læringen sker både, når den studerende holder sine egne oplæg, samt når de giver respons på hinandens oplæg.

Det er vigtigt at pointere, at de studerende kommer ud med vidt forskellige resultater, der gør dem i stand til, hver især, at formidle bedst muligt inden for mundtlig formidling.

Aktiviteter i studiefasen:

  • Forberedelse af oplæg.
  • Forberedelse og afholdelse af symposium.
  • Formidling på udvalgte institutioner.

Ansvarlig underviser

Navn E-mail Institut
Christian Eiming christian@eiming.dk

Skemaoplysninger

Administrationsenhed

Biologisk Institut

Udbudssteder

Odense

Anbefalede studieforløb

Profil Uddannelse Semester Udbuds periode