BB845: Klimatilpasning
Kommentar
Indgangskrav
Kurset kan ikke tages af studerende der har fulgt BB902, eller har det som en obligatorisk del af deres studieordning.
Faglige forudsætninger
Formål
Dette kursus giver de studerende en grundlæggende viden om klimatilpasning som følge af klimaforandringer. Formålet med kurset er derudover at give de studerende viden om de mange forskellige effekter af klimaforandringerne og derfor behovet for klimatilpasning i byerne, i det åbne land og på kysten samt effekterne i ferske, marine og terrestriske områder. Derudover gives en grundig introduktion til både de traditionelle teknologier og metoder til klimatilpasning og en introduktion til fremtidens teknologier og udfordringer på klimatilpasningsområdet. Endvidere, ses der på historisk udvikling af byer, infrastruktur og det åbne land, herunder vandkredsløbet i disse miljøer. Endelig er der fokus på synergieffekter.
Kurset indeholder ekskursioner til forskellige klimatilpasningsprojekter ligesom kursets afsluttende projekt gennemføres på aktuelle cases.
I forhold til uddannelsens kompetenceprofil har kurset eksplicit fokus på at:
- Give viden om begreber, teknologier og metoder indenfor klimatilpasning
- Give færdigheder til at forstå og håndtere cases som involverer mange fagområder indenfor og udenfor klimatilpasning
- Give kompetence til at arbejde med komplekse tværfaglige problemstillinger.
Målbeskrivelse
For at opnå kursets formål er det læringsmålet for kurset, at den studerende demonstrerer evne til at:
- Gøre rede for IPCC-udledningsscenarier
- Vurdere effekterne af klimaforandringer i Danmark nu og fremover, samt behovet for klimatilpasning både for byområder, natur og miljø, det åbne land og kystområderne
- Gøre rede for den ændrede afstrømning (hydrologi og stofafstrømning) fra land og by og effekten på kysten
- Beskrive håndteringen af afstrømmende regnvand i byerne og det åbne land, inklusiv design og dimensionering
- Gøre rede for traditionel vs. lokal afledning af regnvand (LAR), f.eks. regnbede, permeabel belægning, grønne tage mm.
- Gøre rede for bufferzoner, vådområder, grødeskæring, dobbeltprofiler mv.
- Gøre rede for effekterne af klimaforandringer på kysterne
- Beskrive kystsikringsmetoder og vurdere oversvømmelsesrisiko (havvandsstigning og stormflod)
- Beskrive samspillet mellem klimatilpasningsplaner, grøn vækst og rekreative initiativer.
Indhold
Kurset indeholder følgende faglige hovedområder:
- Basal viden om klimaet og klimaforandringer
- Effekterne af klimaforandringerne på by og infrastruktur, kystområder, akvatiske og terrestriske miljøer i relation til de forskellige klimatiske parametre
- Byudvikling, infrastrukturudvikling samt historiske ændringer i det åbne land
- Behovet for klimatilpasning samt klimatilpasningsteknikker og metoder
- Vandkredsløb både i naturlige og bymæssige miljøer
- Traditionelle og up-coming teknologier til at håndtere klimaforandringerne
Litteratur
Eksamensbestemmelser
Forudsætningsprøve a)
Tidsmæssig placering
Udprøvninger
Deltagelse i ekskursioner
EKA
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Hjælpemidler
ECTS-point
Uddybende information
Deltagelse i minimum 50% af ekskursioner.
Forudsætningsprøven er en forudsætning for eksamenselement a)
Eksamenselement a)
Tidsmæssig placering
Forudsætninger
Type | Forudsætningsnavn | Forudsætningsfag |
---|---|---|
Delprøve | Forudsætningsprøve a) | N110020101, BB845: Klimatilpasning |
Udprøvninger
Gruppefremlæggelse og grupperapport
EKA
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Hjælpemidler
ECTS-point
Uddybende information
Eksamen består af to dele:
- Gruppefremlæggelse - foregår sidst på semesteret
- Grupperapport med angivelse af individuelle bidrag - rapport afleveres i januar
Reeksamen ændres til rapport hvis der kun er 1 tilmeldt studerende. Der udarbejdes en rapport omkring et selvvalgt klimatilpasningsprojekt.
Vejledende antal undervisningstimer
Undervisningsform
På naturvidenskab er undervisningen tilrettelagt efter trefasemodellen dvs. intro, trænings- og studiefasen.
50 timer per semester fordeles på cirka 20 timer intro/øvelser, 20 timers ekskursion og 10 timers lab/projektarbejde
Aktiviteter i studiefasen:
- Rapportskrivning
- Arbejde med udvalgte cases
Ansvarlig underviser
Yderligere undervisere
Navn | Institut | By | |
---|---|---|---|
Cintia Organo Quintana | cintia@biology.sdu.dk | Biologisk Institut | |
Lotte Reuss | lottereuss@biology.sdu.dk | Biologisk Institut |
Skemaoplysninger
Administrationsenhed
Team hos Uddannelsesjura & Registratur
Udbudssteder
Anbefalede studieforløb
Overgangsordninger
Se overgangsordninger for alle kurser på Det Naturvidenskabelige Fakultet.